Publicerat April 27, 20188 yr Culot... Så nu ska jag göra en SuperDuper sopa. Go kväll, alle troll å aktivister (C/Husqvarna)
Publicerat April 28, 20188 yr Oavsett vilken bana man kommer till så finns det lika många olika åsikter som det finns skyttar och en klubb blir till vad medlemmarna gör den till. Bland starka viljor hjälper ibland inte ens dom sakligaste argument dessvärre.
Publicerat April 28, 20188 yr Du får komma ner till mej istället Culot. Vi har 11 kastare up and runing........ ???
Publicerat April 28, 20188 yr Författare 36 minutes ago Ken1 sa: Du får komma ner till mej istället Culot. Vi har 11 kastare up and runing........ ??? Det tänkte jag göra hursom, hade blivit medlem förra året om det hade vart lite mer kvar på sesången. Din klubb har kvar den gemytliga stämningen.
Publicerat April 28, 20188 yr Författare 3 hours ago Dahla sa: Oavsett vilken bana man kommer till så finns det lika många olika åsikter som det finns skyttar och en klubb blir till vad medlemmarna gör den till. Bland starka viljor hjälper ibland inte ens dom sakligaste argument dessvärre. Kruxet är att merparten medlemmar skjuter brytvapen och väldigt många bara kula. tror det är över 1200 medlemmar nu nästan 1300, plus att banan servar en stor allmänhet, lite tyvärr tycker jag som medlem då det blir extremt tryck på banorna. idealiskt hade vart att en dag i helgen ska vara endast för medlemmar, men det är för mycket pengar i gästskyttet ( silverlappar = 50kr katching )
Publicerat April 28, 20188 yr Ja, mamon styr dessvärre. Du får flytta långt från huvudkommunen eller bara åka två timmar för att få skjuta som du vill. Vi har en liten skjutbana som bara medlemmar skjuter på där alla är glada amatörer och mer än hälften skjuter halvauto... ganska skönt men ibland saknar jag spydiga men kärvänliga kommentarer från dom som sköt varje öppen dag i Huddinge för tiotalet år sedan... det är väl bara en jag inte saknar från den tiden och honom har du redan nämnt... man kan inte få allt här i världen.
Publicerat April 28, 20188 yr va ner till våren lilla klubb idag, vi hade tre halvisskyttar vilka jag pga denna tråd "synade" lite extra. Alla stod med pipan nedåt någon hade ett piller vilande i öppningen. Två va väldigt gröna skyttar. Tittade när dom la igen slutstycket med minsta möjliga vapenrörelser. Lägga till det onödiga vända på bössan för att ladda förstår jag inte.
Publicerat April 28, 20188 yr Med en majoritet halvautoskyttar på banorna kan det lätt bli att man ser skeptiskt på alla med halvauto... Skjuter man bra med sin halvis så är det ju bra... men det är få inbitna skyttar som har koll på halvautomater och kan ge sakliga och goda råd så ovana skyttar kommer fortsätta göra "fel" enligt "rutinerade" skyttar... Jag lägger ofta näsan i blöt och rättar när det behövs även om det är på bekostnad av att vederbörande känner sig kränkt. Kan man handskas med sin halvauto hoppas jag att den personen fångar upp osäkra vapenägare och lär dom rätt beteende. Tyvärr kommer det nog ta lång tid innan halvis och pump accepteras av gamla uvar på banorna.
Publicerat April 28, 20188 yr Författare 1 hour ago Dahla sa: Ja, mamon styr dessvärre. Du får flytta långt från huvudkommunen eller bara åka två timmar för att få skjuta som du vill. Vi har en liten skjutbana som bara medlemmar skjuter på där alla är glada amatörer och mer än hälften skjuter halvauto... ganska skönt men ibland saknar jag spydiga men kärvänliga kommentarer från dom som sköt varje öppen dag i Huddinge för tiotalet år sedan... det är väl bara en jag inte saknar från den tiden och honom har du redan nämnt... man kan inte få allt här i världen. Jag har tyckt om den gamle kärve yxan , men när jag nyligen fick reda på att det var han som var goltuppen sjönk han som en gråsten i mina ögon. Jag kommer fronta honom med det en dag ... Svinhugg går alltid igen ?
Publicerat April 28, 20188 yr Författare 8 minutes ago Dahla sa: Med en majoritet halvautoskyttar på banorna kan det lätt bli att man ser skeptiskt på alla med halvauto... Skjuter man bra med sin halvis så är det ju bra... men det är få inbitna skyttar som har koll på halvautomater och kan ge sakliga och goda råd så ovana skyttar kommer fortsätta göra "fel" enligt "rutinerade" skyttar... Jag lägger ofta näsan i blöt och rättar när det behövs även om det är på bekostnad av att vederbörande känner sig kränkt. Kan man handskas med sin halvauto hoppas jag att den personen fångar upp osäkra vapenägare och lär dom rätt beteende. Tyvärr kommer det nog ta lång tid innan halvis och pump accepteras av gamla uvar på banorna. Jag hade ett " enskilt samtal " med en halvis skytt som klantat sig lite för en tid sedan. jag sa att det här är i välmening och i dag hade du en skjutledare som var förvånade lungt och föredömlig , men nästa gång så har du inte sån tur. det han av nervositet klantade sig med var efter på singelduvan laddat med två skott och han träffat i första så glömde han att plundra bössan innan han ställde ner bössan. Och då var jag JÄVLIGT glad att han inte hade samma skjutledare som jag och stått med pipan uppåt med polett i loppet....
Publicerat April 28, 20188 yr Författare 1 hour ago Ken1 sa: va ner till våren lilla klubb idag, vi hade tre halvisskyttar vilka jag pga denna tråd "synade" lite extra. Alla stod med pipan nedåt någon hade ett piller vilande i öppningen. Två va väldigt gröna skyttar. Tittade när dom la igen slutstycket med minsta möjliga vapenrörelser. Lägga till det onödiga vända på bössan för att ladda förstår jag inte. Jag KAN leva med att inte få ha piller ilagt med öppet slutstycke, men att nekas ha pipan nedåt i väntan på din tur är nåt jag inte kan acceptera då det är både dumt och farligt.
Publicerat April 28, 20188 yr Författare 12 hours ago Ken1 sa: Du får komma ner till mej istället Culot. Vi har 11 kastare up and runing........ ??? Ja frugan säger efter ha sett mig ett antal gånger komma hem efter första serien fly förbannad , " jag kommer fan inte våga skjuta där , kan vi inte åka nån annan stans ?" Det kan ju bli så att dom utlyser och bekräftar regeln lokalt för banan, och då får man ju antingen hacka i sig eller åka nån annan stans. Nu har förvisso vice banchefen bett mig kontakta säkerhets ansvarig på banan och lägga fram mitt case ... Sen om det kommer leda nån vart är ju inget jag har nån förväntan på , jag är bara rädd han kommer bekräfta dumheterna bara för att inte behöva erkänna att dom har fel .
Publicerat April 28, 20188 yr 22 minutes ago culot sa: Ja frugan säger efter ha sett mig ett antal gånger komma hem efter första serien fly förbannad , " jag kommer fan inte våga skjuta där , kan vi inte åka nån annan stans ?" Det kan ju bli så att dom utlyser och bekräftar regeln lokalt för banan, och då får man ju antingen hacka i sig eller åka nån annan stans. Nu har förvisso vice banchefen bett mig kontakta säkerhets ansvarig på banan och lägga fram mitt case ... Sen om det kommer leda nån vart är ju inget jag har nån förväntan på , jag är bara rädd han kommer bekräfta dumheterna bara för att inte behöva erkänna att dom har fel . Vill ni komma och skjuta utan några andra regler utom säkB så är ni välkomna. Du har ju varit där och vet ungefär hur det funkar hos oss. ?
Publicerat April 28, 20188 yr Författare Detta är en populär post. 6 minutes ago Ken1 sa: Vill ni komma och skjuta utan några andra regler utom säkB så är ni välkomna. Du har ju varit där och vet ungefär hur det funkar hos oss. ? Det funkar som det sig bör på en skjutbana med tillägget av den gemytliga stämningen en mindre bana har... /P
Publicerat April 28, 20188 yr Jag tror också att det spelar roll hur man säger till... Jag försöker stävja den här gamla "major"-mentaliteten som tyvärr kan bli lite väl förhärskande ibland. Ser jag ett felaktigt beteende påpekar jag det i trevlig ton och påtalar det hela. Jag tror personligen att ödmjukhet i framtoningen är avsevärt mer effektivt än storma fram å bröla som en noshörning med hemorojder... vederbörande kommer undan med hedern i behåll och ett minne av blivit åthutad på ett trevligt sätt... Min inställning är att behandla alla mina medskyttar på samma trevliga sätt som jag bemöter mina betalande kunder, oavsett hängselbyxor å 1100:a eller breeks å Perazzi. Gör man så tror jag på att vederbörande kommer tillbaka med glädje och förhoppningsvis insikter för framtiden. M
Publicerat April 29, 20188 yr Är det inte så generellt att en skjutbana i förenig/klubbform är en demokrati i och med att man kan gå på årsmöten för att lägga fram motioner och förslag till styrelsen, men inte en demokrati i den bemärkelsen att man som medlem kan kräva det man själv tycker är rätt och riktigt ska råda här och nu utan säkerhetsansvariges ord gäller tills en ändring klubbas i genom ? Kanske här det skiter sig oftast på dom banor som har konflikter ?
Publicerat April 29, 20188 yr Författare 2 hours ago Järven sa: Är det inte så generellt att en skjutbana i förenig/klubbform är en demokrati i och med att man kan gå på årsmöten för att lägga fram motioner och förslag till styrelsen, men inte en demokrati i den bemärkelsen att man som medlem kan kräva det man själv tycker är rätt och riktigt ska råda här och nu utan säkerhetsansvariges ord gäller tills en ändring klubbas i genom ? Kanske här det skiter sig oftast på dom banor som har konflikter ? Då skulle du vart på vårat årsmöte av nån anledning är ordet Sportingskyttarna som ett rött skynke för vissa i styrelsen. Självklart skall regler som är vederbörligt framtagna utlysta / aviserade följas oavsett om det är lokala regler man är mer eller mindre ensamma om, och är så fallet är det ju upp till var och en att välja en annan bana som känns mer bekväm för halvauto skyttar . Jag vet faktiskt inte hur dom gör på trap banan där inga bås med senilräcken finns, ej heller om halvauto skyttar nekas ha pipan vilande på gummiplattan även där, det KAN vara så illa att det är ett " sportingbanefenomen "
Publicerat April 29, 20188 yr Författare 14 hours ago charlie sa: Jag tror också att det spelar roll hur man säger till... Jag försöker stävja den här gamla "major"-mentaliteten som tyvärr kan bli lite väl förhärskande ibland. Ser jag ett felaktigt beteende påpekar jag det i trevlig ton och påtalar det hela. Jag tror personligen att ödmjukhet i framtoningen är avsevärt mer effektivt än storma fram å bröla som en noshörning med hemorojder... vederbörande kommer undan med hedern i behåll och ett minne av blivit åthutad på ett trevligt sätt... Min inställning är att behandla alla mina medskyttar på samma trevliga sätt som jag bemöter mina betalande kunder, oavsett hängselbyxor å 1100:a eller breeks å Perazzi. Gör man så tror jag på att vederbörande kommer tillbaka med glädje och förhoppningsvis insikter för framtiden. M På min hemmabana uppmuntras medlemmar " säga till om nån bryter mot regler " det med tillägget vänligt men bestämt eller om det var korrekt det stod, tyvärr missar en del rejält och verkar tro dom fått polismans befogenhet, jag själv råkade ut för en medlem som tyckte jag hade pipan mot honom vilket jag förmodligen haft och även missat, hade han lagt fram det lungt och sakligt hade jag bett så hemskt mycket om ursäkt . Nu gick det inte till så utan han stövlar fram till mig och svär och gormar samt avslutar med att rycka tag i min pipa, jag tittar ju på honom som om han var galen och säger att " du är rätt ny här va? Och vad jag menar med det är att nåt man aldrig gör och som defenitivt är emot klubbens regler och säkB så rör man inte andras vapen utan tillåtelse, han tog det inte så bra kan jag lungt säga och att han är sambo med vice sheriffen i klubben gjorde inte saken bättre. Ironiskt nog så är han halvautoskytt men en mkt nybliven sådan och dessutom lång så när han enl sin sambos förmodade instruktioner står med pipan upp hållandes i höger hand och vrider sig bakåt för att kolla nåt så drar han med sig pipan som då riktar mynningen mot mitt huvud i båset bredvid , det är inte helt bekvämt kan jag lungt säga för jag tar ett kliv bakåt varje gång. /P
Publicerat April 29, 20188 yr Får hoppas att ingen av mina gamla elever hamnar på den banan, dom är lärda att laddat vapen hålls med mynningen neråt (ej mot fötter eller tår) endast oladdat och kontrollerat vapen får hållas med mynningen uppåt och då brutet eller med slutstycket utdraget. Gäller både kula och hagel. Vidare får jag skatta mig lycklig att jag har egen kastare och skjutbana vid jaktstugan som bara laget har tillgång till så jag besöker endast banan för att skjuta på pappersälgen och få en stämpel sedan syns jag inte till där något mer.
Publicerat April 29, 20188 yr 6 hours ago Teffek sa: Vidare får jag skatta mig lycklig att jag har egen kastare och skjutbana vid jaktstugan som bara laget har tillgång till så jag besöker endast banan för att skjuta på pappersälgen och få en stämpel sedan syns jag inte till där något mer. Det är här lite intressant. Jag jobbar ju som bekant som instruktör men är även ordförande i Växjö JSK. Det är precis såna som du som jag vill ska komma till skjutbanan. Vad skulle få dig att vilja komma å skjuta? Vad e de som gör att du inte vill? Jag försöker med alla medel att alla ska känna sig välkomna oavsett man är ny eller gammal? Vad har ni för tankar? /M
Publicerat April 29, 20188 yr 12 minutes ago charlie sa: Jag försöker med alla medel att alla ska känna sig välkomna oavsett man är ny eller gammal? Vad har ni för tankar? /M Mina tankar rör enbart träning för jakten numera och jag tycker att alla tränar helt fel på för snabba duvor i vinklar som dom flesta inte behärskar att träffa på. Många skjutbanor har bara skeet och trap. Det har nu enbart blivit tävlingsformer där tempot måste hållas uppe för att det står folk på kö för att få skjuta. Tar du för lång tid på dig börjar grannarna på plattorna att knorra. Hur många jaktskyttebanor avsätter tid gratis för alla nybörjare som behöver hjälp från sin klubb? Visst finns det en och annan eldsjäl... men dom är nog lätträknade. Det hjälper inte att en banchef eller ordförande försöker med alla medel om han inte omges av likasinnade. Det finns så många funktionärer som bara är funktionär enbart för att få egen nyckel till banan eller billigare serier. Föreningslivet i Sverige har nära nog dött helt.
Publicerat April 29, 20188 yr 25 minutes ago Dahla sa: Mina tankar rör enbart träning för jakten numera och jag tycker att alla tränar helt fel på för snabba duvor i vinklar som dom flesta inte behärskar att träffa på. Många skjutbanor har bara skeet och trap. Det har nu enbart blivit tävlingsformer där tempot måste hållas uppe för att det står folk på kö för att få skjuta. Tar du för lång tid på dig börjar grannarna på plattorna att knorra. Hur många jaktskyttebanor avsätter tid gratis för alla nybörjare som behöver hjälp från sin klubb? Visst finns det en och annan eldsjäl... men dom är nog lätträknade. Det hjälper inte att en banchef eller ordförande försöker med alla medel om han inte omges av likasinnade. Det finns så många funktionärer som bara är funktionär enbart för att få egen nyckel till banan eller billigare serier. Föreningslivet i Sverige har nära nog dött helt. Håller helt med. Min tanke är en bana med majoriteten jaktlika duvor men ett par psykedeliska rena sportingduvor. Vi är ju en jaktskytteklubb så det är jakten vi tränar för... Det där med nybörjare är svårt, förra året försökte jag ge ca 1 timme med de nya som kände sig osäkra men tyvärr blev det för mycket, man pallar helt enkelt inte Sen är det ju många gånger så när man tycker det är kul att hjälpa folk att man dyker upp på sportingen för att skjuta. Men så slutar det med 10 egna skott å två timmar instruktion jag har ju förmånen att kunna skjuta när jag vill. Men visst är det många som är funktionär bara av egenintresse. Har den upplevelsen från flera andra verksamheter, tyvärr. /M
Publicerat April 29, 20188 yr Efter att ha följt denna tråd så är man inte speciellt sugen att besöka någon skyttebana ihop med min tidigare erfarenhet av skjutbana, med självutnämnda skolpoliser som leker lillhitlers. Jag förstår att nybörjare backar i dörren när rutinerade skyttar beter sig som gestapos. Det får bli för egen del en kastare i någon grusgrop och en inskutningstavla.
Publicerat April 29, 20188 yr 1 hour ago charlie sa: Det är här lite intressant. Jag jobbar ju som bekant som instruktör men är även ordförande i Växjö JSK. Det är precis såna som du som jag vill ska komma till skjutbanan. Vad skulle få dig att vilja komma å skjuta? Vad e de som gör att du inte vill? Jag försöker med alla medel att alla ska känna sig välkomna oavsett man är ny eller gammal? Vad har ni för tankar? /M Just när det kommer till Växjö JSK så är det väl att det är 40 mil bort ? Men ska jag vara allvarlig så ligger det mycket i bekvämlighet, det var stockholmarna i laget som anlade banan från start och lerduvekastaren köpte jag in för att jag bedrev jägarexamenskurser och det fanns ingen på den skjutbanan jag hade kurserna på. Nu finns allt på marken och det är bekvämare att skjuta där när man endå är upp och sköter allt som ska skötas. Ett tag åkte jag upp till en skjutbana där det var riktigt trevlig gemenskap varje onsdag från Augusti-´nov men nu har många slutat där för att dom har flyttat och det är endast några gamla trötta gubbar som skjuter sitt brons och åker hem, banan stänger vanligen till älgjakten. Saker som däremot skrämmer bort mig om jag ska besöka en skjutbana är ju just konstiga regler och att diverse funktionärer, skjutledare och ordförande har för mycket makt. Har man en duktig sådan så är min erfarenhet att folk lyssnar av ren respekt och man behöver inte ha sådana regler, sätter man endå upp sådana regler måste man också sätta upp regler för att stävja missbruk, t ex att varje avvisande eller avstängning tas upp på årsmötet och omprövas. Får en funktionär/skjutledare för många sådana som årsmötet tycker var felaktiga så lär man tänka till om den verkligen ska fortsätta, vidare skall även funktionärer/skjutledare ha klart för sig att årsmötet är föreningens högst beslutande organ och stadgar är beslutat av årsmötet således kan ingen skjutledare eller funktionär gå emot stadga eller andra årsmötesbeslut, detta är något som alla i föreningar bör lära sig, jag har sett både ordföranden och alla möjliga förtroendevalda tro annat.
Publicerat April 29, 20188 yr 1 hour ago Dahla sa: Mina tankar rör enbart träning för jakten numera och jag tycker att alla tränar helt fel på för snabba duvor i vinklar som dom flesta inte behärskar att träffa på. Många skjutbanor har bara skeet och trap. Det har nu enbart blivit tävlingsformer där tempot måste hållas uppe för att det står folk på kö för att få skjuta. Tar du för lång tid på dig börjar grannarna på plattorna att knorra. Hur många jaktskyttebanor avsätter tid gratis för alla nybörjare som behöver hjälp från sin klubb? Visst finns det en och annan eldsjäl... men dom är nog lätträknade. Det hjälper inte att en banchef eller ordförande försöker med alla medel om han inte omges av likasinnade. Det finns så många funktionärer som bara är funktionär enbart för att få egen nyckel till banan eller billigare serier. Föreningslivet i Sverige har nära nog dött helt. på Södertörns bana är alla instruktörer och tid gratis. Dom flesta funktionärer har gått riksförbundets skytte kurs (på egen fritid) så något kan dom nog lära ut. Hade själv två killar och en tjej som bad om lite hjälp vid ett försök på sportingen och det gick hur bra som helst fast vi stod mellan två landslagsskyttar. viljan finns nog i föreningarna problemet ligger nog i att som funktionär bli tagen för given och nästan aldrig ens få ett tack.