Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trakasseri av halvauto skyttar ?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
10 hours ago Ken1 sa:

Tror det betyder att vid felaktig duva får man inte med halvis inte sätta ner pipan i viloläge med patron i loppet utan måste hålla den i skjut riktning. Annars är det nog precis som vanligt. 

Det gäller väl  oavsett om det är en halvis eller ett brytvapen ? Eller får du sätta ner en kamrad bock på pipan ?  

• Svar 121
  • Visningar 12,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag fick svar ifrån ordf .  Och antingen har helvetet frusit til is eller så ser det ut som förnuftet har segrat ... jag har dock på känn vart tokerierna har sin källa och den källan fanns med i

• Varje år nu sen jag om startade mitt tävlande har jag fått förfrågan att gå med i Haninge med lockande av tillgänglighet när jag vill billigare serier och Stockholms bästa träning. Anledningen till at

• Det funkar som det sig bör på en skjutbana med tillägget av den gemytliga stämningen en mindre bana har...  /P

Publicerat
2 hours ago culot sa:

Det gäller väl  oavsett om det är en halvis eller ett brytvapen ? Eller får du sätta ner en kamrad bock på pipan ?  

Du får fråga förbundet?

• 2 weeks later...
Publicerat

Det blir mycket duvor som går åt i onödan när man slår igen slutstycket efter föregående skytt. 

Publicerat
11 hours ago Nils l sa:

Det blir mycket duvor som går åt i onödan när man slår igen slutstycket efter föregående skytt. 

Då är ljudsensorn för snålt ställd! Jag ha skjutit en del duvor genom åren på hemmabanan men aldrig ha de då farit ut duvor pga att jag stängt slutstycket på jänkarn. ?

Publicerat
  • Författare

Hagelsporten behöver inga fiender, det klarar dom så bra själva.  2019 års regeländringar för Compac och Fitasc ger ju solklart bevis  för det .... Snacka om dold agenda att Halvauto ska bort !  Jag säger att det är ynkligt och  att  dom pissar på sin egen rygg...

Att kräva att halvauto skytt ska plocka hylsor INNAN han kliver in i nästa bås är ju i mina ögon rena trakasserier, För VAR ska Hen ställa sitt vapen ? ( pipan måste ju vara upp vid förflyttning )  och vilken helvetisk tidtjuv detta skulle bli att även de övriga skyttarna måste vänta tills halvauto skytten är klar, och detta ska då upprepas  FEM gånger ..... Snacka om att de som skrivit reglerna har huvudet upp i arslet.

Kolla nedan så får ni se eländet.

/ P

Compak reglementet är helt omstuvat i strukturen med en hel del förändringar av reglerna. De viktigaste är:

2.1 Bredden på banan ska var 35 till 40 m. Hörnen ska märkas med flaggor.

2.4 Kastmaskinerna ska benämnas A-F.

Kapitel 9  sen ankomst: Domaren har inget ansvar att leta eller ropa efter skytten.

18.1 Gevär:  ……och alla sikthjälpmedel är förbjudna

18.2 Ammunition: ….. Om skjutstationerna är försedda med uppsamlingskärl för tomhylsor, är skytten tvungen att lägga tomhylsorna där. Den som använder halvautomatiskt gevär måste samla upp tomhylsorna och lägga dem i kärlet innan han tar plats på nästa station.

För Fitasc Sporting är följande punkter justerade:

2.4       Numera måste det anges om man använder specialduvor på någon station.

3.1.1   Markeringsbandet på skjutvästen måste ha en färg med klar kontrast till skjutvästen.

7.1       .... och alla sikthjälpmedel är förbjudna

8.6     Om skjutstationen är försedd med uppsamlingskärl för tomhylsor, är skytten tvungen att lägga tomhylsorna där. Den som använder halvautomatiskt gevär måste samla upp tomhylsorna och lägga dem i kärlet när han lämnar skjutstationen. Den som bryter mot detta ska varnas och bestraffas enligt reglerna (gult / rött kort se kapitel 13 bestraffningar).

Publicerat
  • Författare

Tydligen är nya skrivningen helt onödigt i compac då man redan sållat bort automater med krav på hylsfångare ..

/P

Publicerat

Det finns inga krav på hylsfångare vad jag kan se, där imot står det att halvautomater ska ha en anordning som gör att tomhylsor inte stör dom andra skyttarna. 

När det kommer till att plocka hylsor gäller det ALLA. Personligen tycker jag att det tillhör sunt förnuft att man plockar upp efter sig. Om inte annat för respekt för dom som gjort tävlingen........ 

Publicerat

Vilken djävla tur att man inte tävlar längre......som gammal hardcore halvautoskytt hade jag gått i taket.

Samtidigt ligger det helt i tiden för oss fossiler som inte passar in någonstans lägre...till att börja med så är vi medelålders dvs roten till allt ont i samhället, dessutom är vi köttätare(gud förbjude) vi har vidare den fruktansvärda egenskapen att köra fossilbränsledrivna bilar(hemska tanke) dessutom tar vi gärna flyget långt bort till varmare nejder under vintern( spöstraff borde vi ha) så varför skulle vi inte böja oss ner och puta med rumpan också så vi som grädde på moset får utstå den totala och slutliga förnedringen:D

/Mike

Publicerat

Det finns även utan regelverk ett inte oansenligt antal skyttar som konsekvent skiter i att fånga hylsor från ejektorerna om de ser en halvauto på plattan bredvid. Bara att lämna skiten till automatskytten och gå.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Ken1 sa:

Det finns inga krav på hylsfångare vad jag kan se, där imot står det att halvautomater ska ha en anordning som gör att tomhylsor inte stör dom andra skyttarna. 

När det kommer till att plocka hylsor gäller det ALLA. Personligen tycker jag att det tillhör sunt förnuft att man plockar upp efter sig. Om inte annat för respekt för dom som gjort tävlingen........ 

Jo men ser du inte hur det är skrivet för compac , du ska plocka innan du går till nästa bås .... Och " anordning " är ju nån form av hylsfångare eller hur ? Det går ju inte att snacka bort... Men jag säger som Mike att jag är glad att ha mitt tävlande bakom mig.

Dock med en viss bitterhet då jag såg fram emot att återuppta tävlandet när jag blir Pancho. 

/P

Publicerat
  • Författare
56 minutes ago sidelock sa:

Det finns även utan regelverk ett inte oansenligt antal skyttar som konsekvent skiter i att fånga hylsor från ejektorerna om de ser en halvauto på plattan bredvid. Bara att lämna skiten till automatskytten och gå.

Jag kunde köpa det om det innebar att halvauto skyttar kan delta, nu faller det på sin egen orimlighet. 

/P

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Mad Mike sa:

Vilken djävla tur att man inte tävlar längre......som gammal hardcore halvautoskytt hade jag gått i taket.

Samtidigt ligger det helt i tiden för oss fossiler som inte passar in någonstans lägre...till att börja med så är vi medelålders dvs roten till allt ont i samhället, dessutom är vi köttätare(gud förbjude) vi har vidare den fruktansvärda egenskapen att köra fossilbränsledrivna bilar(hemska tanke) dessutom tar vi gärna flyget långt bort till varmare nejder under vintern( spöstraff borde vi ha) så varför skulle vi inte böja oss ner och puta med rumpan också så vi som grädde på moset får utstå den totala och slutliga förnedringen

/Mike

Finns ingen solidaritet bland tävlingskyttar idag,  inget ALLA ska med där inte . 

Och vad hjälper det att gå i taket när ingen annan bryr sig, dessutom är reglerna redan skrivna och  ingen gick väl i taket när kravet på " anordning för hylsor" kom ? Och nu är det redan försent och dessutom kryddat med lite extra regler bara för att det ska svida lite extra där bak.  Inte min förlust utan sporten i sig är förloraren ...

/P

/ P   

Publicerat

Hoppas det inte bara är jag som läste Mikes inlägg som ironiskt!!!  Det kallas utveckling. 

Kan hålla med om att det är dåligt formulerat i reglementet (google translate) men det är fortfarande internationella regler,ingenting som svenska sportskytte förbundet bara hittat på. Du får ta upp det med fransoserna. Ett 5sek långt samtal med domaren vid Compak tävling och du kommer garanterat få plocka dina hylsor efter serien. (detta gäller naturligtvis en svensk tävling) men det kommer nu inte drabba dej då du redan deklarerat att du aldrig kommer att gå en kurs för att få ett skyttekort......... 

Publicerat
1 hour ago sidelock sa:

Känns spontant som det är läge att byta bana. 1990talet är passerat. Visst skämtas det om det men då är det ingen halvisskyttar som skjutit.

Publicerat
  • Författare
3 hours ago Ken1 sa:

Hoppas det inte bara är jag som läste Mikes inlägg som ironiskt!!!  Det kallas utveckling. 

Kan hålla med om att det är dåligt formulerat i reglementet (google translate) men det är fortfarande internationella regler,ingenting som svenska sportskytte förbundet bara hittat på. Du får ta upp det med fransoserna. Ett 5sek långt samtal med domaren vid Compak tävling och du kommer garanterat få plocka dina hylsor efter serien. (detta gäller naturligtvis en svensk tävling) men det kommer nu inte drabba dej då du redan deklarerat att du aldrig kommer att gå en kurs för att få ett skyttekort......... 

Hade kunnat svälja skiten med kortet, men det andra skiten är bara för mycket... 

/P

Publicerat
  • Författare

Bara för att ta del av den fantastiska " Utvecklingen "  så ska jag på pin ki  gå idiotin m skyttekortet då den arrangeras på 

Hemmabanan den 3/3   är säker på att en tarmsköljning  ingår i paketet ... Då kanske man upptäcker nåt skit man missat 

Säkerligen lär den hållas av mina absoluta favoriter i styrelsen bara för att jag ska påminnas för resten av livet..

/ P

Publicerat

Så bra, då kan du få lära dig klassindelning i luftgevärsskytte för ungdomar och annat matnyttigt. Nääääää justeja, det är bara relevant för mig som tävlar i kikarfält ?

Publicerat

Allt på det där provet är kanske inte så där superrelevant. Men har man skrivit det får man vara med o leka på tävlingarna. Det är rätt trevligt. /C

Publicerat
På 2019-02-15 at 20:41 Ken1 sa:

Inline compac gör det omöjligt att plocka upp hylsorna efter serien!

Sen skall vi ju ha klart för oss att i europa är skytte en socitetsgrej för adeln så att de vill ha bort halvisar och tjocka bönder som inte har en klädkod är ju fullt naturligt.

/J

Publicerat
  • Författare
3 hours ago Christian N sa:

Allt på det där provet är kanske inte så där superrelevant. Men har man skrivit det får man vara med o leka på tävlingarna. Det är rätt trevligt. /C

Hade iofs fått deltaga utom tävlan, men nu hägrade en tarmsköljning och det vill man ju inte missa ?

Publicerat
  • Författare
23 hours ago Blaser66 sa:

Sen skall vi ju ha klart för oss att i europa är skytte en socitetsgrej för adeln så att de vill ha bort halvisar och tjocka bönder som inte har en klädkod är ju fullt naturligt.

/J

Du ska göra det INNAN du går till nästa bås =  det sållar bort oss definitivt,  kallas visst utveckling  själv blir jag bara 

deppig och bitter..

/ P 

Publicerat
38 minutes ago Blaser66 sa:

/J

Sant.......