Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Att trygga jaktens framtid

Featured Replies

Publicerat

Att vara ung jägare idag är inte det lättaste som finns. De flesta av oss bor i städerna med kännbara avstånd till jaktmarken. Det är dyrt, polarna accepterar inte riktigt att man skippar krogsvängen för (riktig) bäverjakt och att skaffa nya med liknande intresse är inte alltid så lätt; framförallt inte i egen ålder. Jag är 25 och är den enda i min vänskapskrets som gillar att vara i skogen, i älgjaktlaget är det 16 år upp till den näst yngste. Än så länge är det nog inte så kännbart men inom en inte alltför avlägsen framtid finns risken att vi inte är så många kvar.

Så mina vänner - hur ska vi få unga människor att börja jaga?

Publicerat

Håller helt med dig. Kan räkna mina jämnåldriga (28år)  jaktvänner på 2 fingrar. ???

Är nog som du säger många bor i städer och det är i många fall både långt och dyrt med jaktmark. Sen är det inte så lätt att komma med i något jaktlag som ung (speciellt om man har hund), och detta begriper jag rakt inte. Många jaktlag gnäller på föryngringen i lagen, men när man föreslår någon yngre som vill vara med och jaga blir det i regel tvär NEJ. Kanske något här kan förklara varför? Är nog som dig också rädd av vi yngre jägare är en utdöende ras. :'(

Har faktiskt inga vettiga förslag på vad som bör göras för att locka unga jägare.

Publicerat

Jag har många gånger spekulerat i denna fråga.

Jag själv som är en "ny" jägare och ung (18år) vet hur tjorvigt de är att bara ta jägarexamen. Visserligen tyckte jag inte det var så svårt för jag har alltid haft ett stort intresse för jakt och natur. Men om jag tänker hur svårt de skulle bli för mina kompisar att börja jaga så är det skrämmande.

Först ska dem ta sig igenom jägarexamens teorin vilket kan vara lite kämpigt. Sen är det uppskjutningen som jag själv vart helt förskräkt över hur mycket olika moment det var när jag gjorde de. Jag förstår att man inte vill skicka ut halvfärdiga jägare i skogen därför är det mycket med jägarexamen.

När man nu har klarat av utbildningen så ska man hitta ett ställe att jaga på. Har man inte redan en far som äger mark eller en släkting så kan det blir svårt att få jaga.

Du får ställa dig i kö för att komma in i ett jaktlag.

Bara av att se högen med teoriböckerna skrämmer nog ungdomarna om dem nu inte har ett mycket stort jaktintresse. 8)

Publicerat

Befogad frågeställning, eller vänd på den så den blir intressantare för våra skogsägare...vem skjuter älgarna i norrlands inland om 20 år?

Jag tillhör dem som jagat sedan jag var riktigt ung, nu närmar jag mig 34 och har redan jagat aktivt i mer än halva mitt liv. I andra trådar har vi spekulerat varför det blev som det blev men ingen kan ge tvärsäkra svar.

Vissa har det bara i sig, sett många jagande fäder i min omgivning som på fyllan brutit ihop över varför ingen av hans barn valt hans bana, om 10 år vet jag nog själv var det lutar i den frågan. :-

Idag har jag inga nära vänner som inte jagar, mitt intresse är så starkt och tiden är för knapp att umgås med människor som inte jagar. Naturligtvis respekterar jag människor som inte jagar men har inte lust att umgås med dem privat. Således finns huvuddelen av min närmasta vänkrets utspriden i hela Sverige, Danmark och Tyskland där jag bott och känner folk som delar min passion.

Varför det är så svårt att rekrytera ungt i Sverige idag är nog beroende på flera anledningar, traditioner håller på att suddas ut, Urbaniseringen av unga som flyr landsbygden tidigt till städer för jobb och utbildning, höga kostnader, trender i samhället satta av flummare (MP) och veganer.

Men det viktigaste är fanimig "jante lagen". Har länge i egenskap av jaktledare försökt rekrytera in ungt i laget hemma (jag är yngst) Men samma knservativa gubbjävlar som är imot nytt blod är också dom som gnäller mest på mig om betesskador, bökskador och uteblivet kött. Att man sedan kallar sig jägare när man endast tillbringar 3 dagar i skogen på årsbasis och då alltid tillsammans med välfylld matsäck och ändå kallar sig jägare får mig att må illa. Man är för bekväm att jaga själv men blir avundsjuka när andra gör det ändå.

I bya laget är nu medelåldern 56 år, vem jagar här om 10 år? Bor iofs inom 10 mil från huvudstaden och 7 mil från Arlanda och här kommer det nog finnas intresse för mark inom en överskådlig tid, detsamma gäller för resten av Götaland och Svealand med täta viltstammar.

Därimot undrar jag vem som packar bilen och åker 70 mil, för att sätta sig på en dragig stubbe i Norrland för att kanske se en älg om 20 år. Kanske kan vi leva på jakten om dessa 20 år, vi som fortfarande är intresserade. För någon måste skjuta älgarna då också och kanske är det då så att skogsbolagen får leja jägare.

Uppmuntran utan tvång skall jag ge mina barn, vi får se om det räcker.

Publicerat
Men det viktigaste är fanimig "jante lagen". Har länge i egenskap av jaktledare försökt rekrytera in ungt i laget hemma (jag är yngst) Men samma knservativa gubbjävlar som är imot nytt blod är också dom som gnäller mest på mig om betesskador, bökskador och uteblivet kött. Att man sedan kallar sig jägare när man endast tillbringar 3 dagar i skogen på årsbasis och då alltid tillsammans med välfylld matsäck och ändå kallar sig jägare får mig att må illa. Man är för bekväm att jaga själv men blir avundsjuka när andra gör det ändå.

Om precis det här skickade jag ett beklagande mail till en mycket högt uppsatt herre på jägareförbundet. Hans svar blev "Jag anser såhär, låt inte idioterna vinna". Vad han menade med idioterna är inte helt svårt att förstå... Ett praktexempel från min hemmamark är just älgjakten. När samtliga vuxna är skjutna försvinner 80% av gubbarna direkt och ses inte till förrän nästa höst. En vecka efter oktoberuppehållet resten. Varför då inte släppa in avbytare i form av yngre förmågor eller åtminstone låta oss seriösare jaga kalvar själva? I år gick det för min del rätt fort då all snö avskräckte halvdöingarna, men det hjälper ju inte det fåtal ungdomar som skulle vilja ta sig ut.

Publicerat

Det är inte så lätt för medelålders (fan har man blitt så gammal  ::) ) heller att komma med i lag. Har sökt utan och med älgjakt. Det var en bra idé det där medd avbytare.

MVH Roggman66

Publicerat
Uppmuntran utan tvång skall jag ge mina barn, vi får se om det räcker.

Ett konkret förslag än så länge...

Enligt Jägarnas Riksförbund (Jakt och Jägare) har vi sedan ifjol, sett till antalet jaktkortslösare, tappat över 20000 jägare. Den här frågan är inte helt oviktig - med krympande jägarkår krymper även förståelsen för vår hobby sett ur hela samhällets perspektiv.

EDIT: Och Roggman, jag omformulerar mig: "Hur ska vi få fler unga OCH medeålders att börja jaga?"  ;D

Publicerat

Nu är det ju en väldig skillnad mellan söder och norr, i synnerhet norra lappland.. Här uppe har ju de allra flesta ganska god skogsvana och skolorna är aktiva med friluftsdagar etc. En av våra lärare i högstadiet tog t.o.m alla som ville på ripjakt med stående hund några ggr, hur många gör det i söder?

Givetvis finns det många som är totalt ointresserade, men min teori är att det bygger på det moderna samhället och media. Det finns helt enkelt något negativt i att vara "skogsmulle" i samhällsynen.

När man läser runt lite varstans så verkar det väldigt vanligt att man börjar ägna sig åt uteliv och jakt först vid vuxen ålder neråt landet?

Här uppe har de flesta varit med på skoter/skidturer redan som små, många brukar följa med och pimpla eller fiska så snart dem kan hålla i spöt. Rensa fisk, göra upp eld osv lär sig de flesta redan som små, inget konstigt med det..

Oj, ser att jag börjar komma lite offtopic  :-[ Hursom, det jag tror funkar bäst är att ta med ungarna och helst deras kompisar ut i skogen.

Lär dem använda kniv och lite alldagliga saker som orientering m.m.. Ni som har barn på dagis och lågstadiet, erbjud er att ta med fröknarna och eleverna ut i skogen och grilla eller vad som helst, det gjorde våra fritidsledare och föräldrar.

Att rekrytera jägare och skogsmänniskor behöver inte alltid innebära vapen och skytte, en enkel korvgrillning eller fisketur är väl en bra start?

Jag har inte själv några barn ännu, men det har många av er och en bra start vore väl att leda in dem och deras kompisar till vår lilla värld. Det är garanterat lättare att få en 10åring naturintresserad än någon som går på högstadiet.

Det är mina tankar iaf :)

Publicerat

;D  ;D  ;D Bra så Stingerblade  ;)

Publicerat

Bara en liten parentes i sammanhanget.. När våra klövviltsstammar går tillbaka till följd av tex rovdjur så sjunker antalet jaktkortslösare, tror det är statistiskt säkerställt. Under rådjursboomen på 80-talet så ökade antalet jaktkortslösare kraftigt för att sedan sjunka. Nu backar klövviltet och därmed jägarna..

Jantelagen är iaf klockren, den har ställt till en hel del för mej personligen faktiskt. Man upphör aldrig att förvånas över hur sanslöst knäppa människor det finns därvidlag..

Edit: http://www.jagareforbundet.se/wilda/wildar...araelefante.asp

http://www.jagareforbundet.se/wilda/wildar...ubbvaldenbl.asp

Mvh!

Publicerat

Tycker MKJ skrev ett bra inlägg !!

Tyvärr så går inget med våld, inte i längden åtminstone. Jakt/natur intresset skall finnas där !! Om det har blommat ut eller inte så är en annan sak, men det skall finnas där. Är det må tro så att vi bara får inse att denna "evolution" är oundviklig. Människor urbaniseras och därmed faller ursprungliga "instinkter" allt mer bort. Urvalet av olika intressen är på en helt annan nivå än vad det var på tex -70, -80 talet för människorna och speciellt dom yngre. Och detta skall då jakt/natur intresset konkurrera med. Det är tufft !!

Nåjaa, vi borde ta tillvara på varenda en (yngre) som är intresserad av jakt o natur och som inte har tillgång att idka sitt intresse. Ger vi inte dem möjligheten så finns det som sagt tusen o en sak att syssla med i stället.

Hur detta skall lösas är svårt ?!?!

Undrar om man i tiderna (-60 , -70 talet) funderade på samma saker, att få mer yngre med i jakten ???

Publicerat
Nu är det ju en väldig skillnad mellan söder och norr, i synnerhet norra lappland.. Här uppe har ju de allra flesta ganska god skogsvana och skolorna är aktiva med friluftsdagar etc. En av våra lärare i högstadiet tog t.o.m alla som ville på ripjakt med stående hund några ggr, hur många gör det i söder?

Givetvis finns det många som är totalt ointresserade, men min teori är att det bygger på det moderna samhället och media. Det finns helt enkelt något negativt i att vara "skogsmulle" i samhällsynen.

När man läser runt lite varstans så verkar det väldigt vanligt att man börjar ägna sig åt uteliv och jakt först vid vuxen ålder neråt landet?

Här uppe har de flesta varit med på skoter/skidturer redan som små, många brukar följa med och pimpla eller fiska så snart dem kan hålla i spöt. Rensa fisk, göra upp eld osv lär sig de flesta redan som små, inget konstigt med det..

Oj, ser att jag börjar komma lite offtopic  :-[ Hursom, det jag tror funkar bäst är att ta med ungarna och helst deras kompisar ut i skogen.

Lär dem använda kniv och lite alldagliga saker som orientering m.m.. Ni som har barn på dagis och lågstadiet, erbjud er att ta med fröknarna och eleverna ut i skogen och grilla eller vad som helst, det gjorde våra fritidsledare och föräldrar.

Att rekrytera jägare och skogsmänniskor behöver inte alltid innebära vapen och skytte, en enkel korvgrillning eller fisketur är väl en bra start?

Jag har inte själv några barn ännu, men det har många av er och en bra start vore väl att leda in dem och deras kompisar till vår lilla värld. Det är garanterat lättare att få en 10åring naturintresserad än någon som går på högstadiet.

Det är mina tankar iaf :)

Som smålänning så räknas jag väl med största sannlikhet till södern och jakt och naturintresset finns i skolor och dagis även här. I alla fall på landsbygden..

På grabbens dagis har de älgjakt varje år. Det är en väldigt stor grej för barnen och deras fröknar. Första året var det visst lite väsen i media, men enbart från sådan som varken hade barn på skolan eller ens bor i byn.

För min egen del så gör jag vad jag kan för att dels leda in mina barn på den "rätta" vägen. Om de nu komemr jaga eller inte, det får bli deras val, men jag ska i alla fall ge dem möjligheten till det och framför allt, ge dem förståelse och insikt om vad jakten innebär.

Publicerat

Kul att det finns fler som tar samma initiativ! Även om det kanske inte blir jägare av ungarna, så ökar ju förståelsen för jakten och oss "skogsmullar".

Jag föreställer mig att det är ganska likt på landsbyggden som i byarna här, att intresset för naturen kommer lite av sig själv? De flesta ute i byarna har väl t,ex möjlighet att fiska?

Tyvärr tror jag nog stadsborna är en svår grupp att nå, det är nog glesbyggden som är vårat hopp tyvärr..  :-

Publicerat

Känns som att det finns så mycket och skriva och disskutera om den här saken.

Det senaste året har jag fått några ny kompisar som har jakt, skytte, fiske och natur i övrigt som fritidsintresse. Vilken är väldigt kul, känns nästan som att det ibland kan bli för mycket jakt och vapen diskussioner :P Men det verkar vara väldigt få i min ålder som jagar, dom som kommer från byarna är det ju lite vanligare, men stadsbor är det väldigt få. En del har väl varit o jagat med ens farsan 2 gånger, och då fattar jag att inget större intresse för jakt väcks.

Förstår inte riktigt på vad jägareförbundet tänker på när man höjer priserna för allt hela tiden, det är ju lite som att dom vill dra sig själv i en konkurs. Det är ju inte direkt så att vilken svensson som helst kan prova på jakt på skoj, det blir dyrt.

Tycker verkligen synd om dem som vill börja med jakt från grunden, förstår att det är en jävla svår sits. Först läsa massa jävla teori för stora pengar och sen skytte prov och allt sånt. Och när man fått kortet så börjar dom stora problemen att fixa jaktmark och hitta kompisar. Men här på jaktsidan tas nybörjare emot j*vligt bra tycker jag, det ska alla ha en eloge för.

Ska försöka ta med mina "icke jägare-kompisar" på skjutbanan nån gång, och kanske även på lite ripjakt nån gång. Hade nog vart en bra erfarenhet för dom också. Som någon påpekade, om man nu inte blir jägare av "älgjakten man får prova på i skolan". Så ökar iaf förståelsen för jakten.

Publicerat

Jag kommer göra med min grabb som min morfar och morbror gjorde med brorsan och mig, panga luftgevär och följa med på jakt, mina föräldrar jagar inte men det har inte gjort ett dugg, firar dessutom 30 år på bockjakt i höst, fick gå med taxarna på rådjursjakten och fixa med viltvården under vintern, flå och stycka var man också med på.

Problemet idag är samhället, ungarna tror fisk är fyrkantig och kött kommer från ica:s köttdisk.

Jag är själv yngst i laget(blir 38 i vår) och närmaste är nog 10 år äldre vi har tagit in nya medlemmar men det är gamla jägare, jag håller också med om att när oktoberjakten är slut på älg så är intresset det också, jag har åtagit mig att sköta resten själv istället för att ha ovilliga gubbar i skogen, vet flera lag där ingen kommer eller trapar av redan dag 2 eller 3, bra förslag att ta in yngre att få deltaga i jakten.

• 4 weeks later...
Publicerat

jag är 16 år snart,och ja är jäkligt jaktintresserade. ja tror såhär..

De hänger på dom äldre att ta med ungdomen ut i skogen.. De finns mer jakt intresserade ungdomar en vad man tror. men endel har ingen jaktintresserad familj,och har inga jaktkontakter,så då blir de att de inte blir ngn jakt av heller!

• 4 weeks later...
Publicerat

Det är svårt att hitta ett jaktlag som vill släppa in en. Det verkar som att man ska vara viktig i Kommunen för att få chansen.

Nej det är dags för gubbarna att börja släppa in unga och vi medelålders jägare innan det är försent.

• 3 months later...
Publicerat
Det är svårt att hitta ett jaktlag som vill släppa in en. Det verkar som att man ska vara viktig i Kommunen för att få chansen.

Nej det är dags för gubbarna att börja släppa in unga och vi medelålders jägare innan det är försent.

exakt,, gammgubbarna har lixom redan dömt ut en. "en pojk spoling som bara är ute och ränner och slåss"

Men som tur är finns de vissa som ger "dagens ungdomar" en chans att ta steget in i jägarlivet, och de är ja själv jävlit glad för, annars vette fan om ja inte hade tappatintresset för jakt vid detta laget.

Vi säger att man börjar intressera sej vid 13 års ålder. Och om ingen tar en med ut till passet fören man är 18 så hinner ju intresset vissna, tänk dig själv 5 år helt utan kontakt med ditt intresse. De vissnar direkt. Så skärpning nu om ni känner på er att ni är osäkra på om ni "orkar" med en ungdom på passet. Klargör reglerna för han tydligt så ska du se att de går bra. Och sätter du en bössa i handen på han tycker ja oavsett om han/hon har jägarexamren så ska ni åka till en skjutbana och se vad han/hon går för.

//Viktor

Publicerat

När jag bodde i Småland så tog jag bilden och åkte runt bland bönderna och frågade om det fanns någon ledig jakt. Har Du ingen kompis i ett jaktlag som har lite restmark så att Du har en början? Vi behöver 100 ha till en jakträtt. Sedan brukar det finnas en ansvarig som har stenkoll på hur mycket mark som är upplåten/utaarrenderad och som nyttjas av markägrarna själva. Den uppgiften ska till lst. :D

Publicerat

Ja det är ruskigt svårt o få in en fot på en mark eller jaktlag men skamm den som ger sig,bara o tjata o visa intresse,skjut banan är ett bra ställe o reka på så folk känner igen en o pratar jakt rätt va det är så frågar non om man ska hänga med non gång gerdet med sig.

Mvh.

Publicerat
Ja det är ruskigt svårt o få in en fot på en mark eller jaktlag men skamm den som ger sig,bara o tjata o visa intresse,skjut banan är ett bra ställe o reka på så folk känner igen en o pratar jakt rätt va det är så frågar non om man ska hänga med non gång gerdet med sig.

Mvh.

Jepp! Det är bara att köra hårt.

Publicerat

Jag kan erbjuda jakt för den som bor inom resavstånd till borås

Framförallt jakt med drivande på rå

Ingen tidigare erfarenhet nödvändig (Kan toligen även låna utt vappen om du saknar det)

Det är ju erfarenhet och kontakter som man ska skafa på sådana här jakter :)

Krav

1:Trevlig

2:Och  viktigast SÄKER VAPENHANTERING !!!!

Och har du långt till din egen jaktmark så är du oxå välkomen

Och då kan du även ta med någon som ite har jaktmark Eller inte har börjat jaga än men är intreserad av jakt och natur ;)

Vafan alla är välkomna om ni kan leva upp till Dom två kraven

Mvh Anders Hj

Publicerat
Jak kan erbjuda jakt för den som bor inom resavstånd till borås

Framförallt jakt med drivande på rå

Ingen tidigare erfarenhet nödvändig (Kan toligen även låna utt vappen om du saknar det)

Det är ju erfarenhet och kontakter som man ska skafa på sådana här jakter :)

Krav

1:Trevlig

2:Och  viktigast SÄKER VAPENHANTERING !!!!

Och har du långt till din egen jaktmark så är du oxå välkomen

Och då kan du även ta med någon som ite har jaktmark Eller inte har börjat jaga än men är intreserad av jakt och natur ;)

Vafan alla är välkomna om ni kan leva upp till Dom två kraven

Mvh Anders Hj

Låter trevligt, har du någon länk?

Publicerat
Låter trevligt, har du någon länk?

??? ??? Hur menar du

Länk till vad ?

Mvh Anders Hj