Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vad tycker ni om vargen??

Featured Replies

Publicerat

Jag laddade ner filen! Bra att ha  ;) När jak läser så blir även MKJ´s iaktagelser i Ryssland om tidningsutklipp bestyrkta. Intressant läsning!

• Svar 135
  • Visningar 10,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Ang bilden på spåret så kan det mycket väl vara varg. Mäter det till ca 12 cm långt om det är en vanlig hagelpatron (6 cm), en inte så liten varg mao. Är väl också i dessa trakter länsstyrelsen har gått ut med att hundar ej skall släppas lösa pga att hundar blivit dödade av varg (Vittinge och Harbo).

Kom att tänka på en sak, men hoppas för en gångs skull att jag är helt ute och cyklar. Får skylla på för mycket av lördagskvällens Old House n:o 1.

Fakta: "Polisen har fortfarande inga spår efter den 66-åriga kvinna som varit försvunnen från sitt hem norr om Läby sedan i går eftermiddag. Hon gick ut på en promenad men kom inte tillbaka." 

"- Hon brukar vara ute och gå och ska var pigg och frisk, säger Jan Sjöqvist, länsvakthavande befäl vid Uppsalapolisen."  http://www.expressen.se/index.jsp?a=823761

Tänk om... Vad jag känner till är hon fortfarande försvunnen.

Ta spillning av vargen och frys in. Notera tidpunkt och plats (helst m X o Y-koordinater). Kan vara bra att ha vid ev DNA-analys...

Där jag bor har det inte snöat efter 21 januari så det kanske inte är omöjligt att söka spillning gm spårning där den var i Tierpstrakten.

• 4 weeks later...
Publicerat

Jag har alltid varit djurvän och tycker att allt levande har sin plats på jorden om arten klarar sig på egen hand. Det här ämnet kom upp en gång i tiden när jag pratade med en bekant som bor i Stockholm vilket även jag gör nu. "Bekantingen" tyckte att jag var dum i hela huvet som tyckte att man skulle skjuta av vargen redan nu... eller redan då... Jag tycker vi ska ha varg i HELA Sverige och då även i skåne (om dom nu trivs där) och ända upp till treriksröset... MEN... och det är ett stort MEN... vargen ska i så fall klara sig på egen hand utan veterinärvård och införsel av gener från öst. 300 vargar är inte speciellt mycket i HELA Sverige... men som det är nu med en koncentration i Dalarna, Närke och Värmland är det inte riktigt hållbart. Det är för många vargar på en för liten yta idag.

Ungefär det som står här ovan är och har under en lång tid varit min fasta mening i vargdebatten och jag har då fått skit från båda håll... främst från bekantingen då som tyckte att vargen skulle fredas helt... nu jagar bekantingen i Närke... nu kryper han till korset och erkänner att mina tankar kanske inte är så tokiga ändå... och han erkänner till och med att han gärna ser att alla vargarna där han jagar ska skjutas bort helt...

Visst är det väl konstigt att man inte kan se andra människors problem när man själv inte berörs av dem...

Måste vi nå målet med ett visst antal föryngringar på kortast möjliga tid eller kan vi kanske se det som ett långsiktigt projekt på låt säga 25 eller kanske 50 år?

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

varg besök idag på marken det var ju inte så bra..det måste vara en tik för ena hund föraren var ut i går och tränade sin jämte han tog upp två älgar sen såg hundföraren 2 hundspår mot samma älgar

Publicerat

Denna fråga är viktig och måste föras en vettig debatt om Vargen. Jag ser att det är problem när det gäller vargen. Vi har inte så mycket varg i Västerbotten just nu. Men det har börjat komma vissa inikationer att det är på väg in mer Varg hit.

Visst kan vargen få finnas i vår natur men den måste hållas efter. Hundägare,jägare och bönder måste kunna ha sina djur i fred från varg angrepp, folk måste kunna försvara sina djur mot vargangrepp.

Men som det ser ut nu så slåss man i motvind när det gäller vargfrågan. Varg förespråkarna har många politiker bakom sig som förhallar vissa viktiga beslut.

Hur skulle et låta om det började vandra varg i Stockholm och framför allt framför Rienfeld´s hem. Det är mycket lätt för de som inte drabbas av Vargen att ta beslut om Vargen.

Publicerat

vi har sett varg spår i mina trakter... men de är troligen en "vandrare". några hundar har tydligen gått åt osså!..

skulle någon flock etablera sej här!... så skyller jag på min dåliga syn!.... om jag skulle "råka" skjuta fel!..  8)

Publicerat

en varg blev ihjälkörd i grannbyn! behöver jag säjja att jag firar med några kalla pils ???

• 2 weeks later...
Publicerat

Thomas

Vill inte vara någon moralpolis, men skriver du sådär på ett allmänt jaktforum så drar du ner alla andra laglydiga jägare, och vips så antas alla vi på forumet vara laglösa tjuvjägare som skiter i lagar och hatar vargar. Vi jägare har nog med problem och sådana tankar är nog vettigast att behålla för sig själv. Sen finns det jägare som accepterar vargen.

:-

Publicerat
Thomas

Vill inte vara någon moralpolis, men skriver du sådär på ett allmänt jaktforum så drar du ner alla andra laglydiga jägare, och vips så antas alla vi på forumet vara laglösa tjuvjägare som skiter i lagar och hatar vargar. Vi jägare har nog med problem och sådana tankar är nog vettigast att behålla för sig själv. Sen finns det jägare som accepterar vargen.

Håller med,på detta forum tänker vi innan vi svarar,denna reflektion är INTE riktad till någon speciell,utan mer till oss alla som vill ha ett trevligt forum att klicka in till nästa dag.

För ex. Jag gjorde bort mej på ett annat forum just i detta ämne. Lär av mej och ligg lågt......

Vad jag sen känner för vargen talar jag inte om ;D

Publicerat

Jag hatar att vara moralpolis, har man fått nog av på andra forum men jag tycker ända att det är olämpligt med att skriva att man gärna bedriver jaktbrott/olaga jakt och skjuter man varg så är det grovt olaga jakt som kan ge lika mycket fängelse som grovt rån i princip. Jag vill som jägare inte förknippas med sånt bara  :)

No hard feelings Tomas, men sådana inlägg är mer någonting man förväntas se på Flashback forum  8)

Publicerat

Problemet med vargdiskussionerna är att känslor och fakta inte stämmer för fem jävla öre.. Rädslor, mer eller mindre befogade, är lika påtagliga oavsett vad statistiker säger om sannolikheter och annat.

Jag tycker som de flesta andra skulle jag tro, jag vill se en legal jakt på dem och bättre möjligheter att skjuta för att freda sin jycke. Tror det forskats på detta, tror det var i två-tre fall av 150 där man kunnat skjuta vargen som attackerade någon jycke så tja risken är att även om man får skjuta så kanske man inte har möjligheten. Det spelar mindre roll, det viktiga är att man känner och vet att man KAN påverka, man kan skjuta för att freda sin jycke utan att bli brottsling.

Sen tror jag att man missar en möjlighet här, tror att en varg som är på väg att ge sig på en hund drar rätt kvickt om det börjar smälla och vina kulor runt den. Jag tror inte man måste skjuta vargen i alla lägen utan att det kan räcka rätt bra med att skjuta framför eller något givet att man hinner.

Iövrigt så är jag helt med Dp, det är skitsurt att vifta med en massa pekfinger till höger och vänster. Låt oss slippa det och låt oss behålla den sköna stämning som vi har här på jaktsidan!

Mvh!

Publicerat

Har eg. inte så mkt att tillföra i diskussionen...men..jag tror i många fall att det är mkt snack å lite verkstad från många. Många säger att dom aldrig skulle tveka att skjuta en varg om tillfälle ges...frågan är väl hur man reagerar när man väl stå där i skogen och riskerar att skaka galler i tid framöver.

Attackerar en varg mina hundar..ja, då är det en sak...men jag skulle nog tänka mig för ändå..om möjligt lösa det på annat sätt än att skjuta vargen men är det enda utvägen för att rädda hunden...ja, då vet man aldrig.

Att dock bara skjuta en varg helt utan vidare..nej, det skulle aldrig falla mig in. Jag är inte beredd att ta konsekvenserna för detta...mitt liv, arbete, vänner, familj å inte minst min tid för att jaga är alltför värdefull för att riskera detta.

Publicerat
Thomas

du kanske inte förstog ironin i de hela!. med dålig syn!... men men!.. du e förlåten iaf!...  ;D

Publicerat

Johooo, nä jag såg inte ironin, och det är svårt med ironi i ett så hett och omdusskuterat ämne. Hur ska man skriva så att det framgår tydligt att det är ironi  ???

Skit samma, man ska ändå vara försiktigt eftersom forumet är offentligt och alla, även icke jägare kan läsa här. Det har vi sett i mitt fall då det gäller vår jakt+fågeltittare+dåliga tidningar.

Kolla här: http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=3746.0

Men nu tjafsar vi itne mer om saken, du får givetvis skriva vad du vill oavsett vad jag tycker, ville bara göra dig uppmärksam att det kanske itne var så lämpligt. Nu röker vi fredspipa och pratar annat  ;D

Publicerat
Johooo, nä jag såg inte ironin, och det är svårt med ironi i ett så hett och omdusskuterat ämne. Hur ska man skriva så att det framgår tydligt att det är ironi  ???

Skit samma, man ska ändå vara försiktigt eftersom forumet är offentligt och alla, även icke jägare kan läsa här. Det har vi sett i mitt fall då det gäller vår jakt+fågeltittare+dåliga tidningar.

Kolla här: http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=3746.0

Men nu tjafsar vi itne mer om saken, du får givetvis skriva vad du vill oavsett vad jag tycker, ville bara göra dig uppmärksam att det kanske itne var så lämpligt. Nu röker vi fredspipa och pratar annat  ;D

;D... puff puff....  :P "host"... röker inte i vanliga fall... *S*... givetvis har du rätt i de du skriver!.. man kanske ska vara betydligt tydligare i en sådan "het" fråga!.. eftersom de kan misstolkas å smuts kasta detta forum!... å de vill jag definitivt inte!..

må bäst vännen!...  ;D

• 4 weeks later...
Publicerat

En dabatt har blossat upp i Västerbotten nu angående en Varg som river älgar. Har varit på Västerbottens nytt i två dagar nu och även i Västerbottens Folkblad. Några jägare vill skjuta denna varg och i dagens Västerbottens nytt står det att jägare vill skjuta all Varg.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3391...mp;lpos=extra_0

http://www.folkbladet.nu/2007/04/21/%e2%80...argar%e2%80%9d/

Denna varg rör sig kring Långsele. Vad jag är rädd för är att detta utalande från denna jägare ger oss jägare ännu sämre rykte framför allt i vargdebatten. Jag skrev en komentar om detta och menar att det bör i framtiden finnas viss skyds jakt på varg som det är med de andra rovdjuren.

En del av komentarerna i Västerbottens Folkblad  visar hur infekterad denna debatt är.

Publicerat

Artikeln är kopierad från Jakt & jägare. Matematisk utb. behöva tydligen. ;) ;D

http://webnews.textalk.com/se/view.php?id=1917

Kommentar:

När Grimsö räknar varg kommer polisen

Av Anders Ljung  2007-04-20

Bild: Veronika Ljung-Nielsen 

Grimsö-forskarnas räkneövningar har lett till stora polispådrag i form av märkliga styrkedemonstrationer i tre läns vargmarker och uttalanden från länsstyrelser som närmast liknar en krigsförklaring mot jägarkåren, skriver Anders Ljung, chefredaktör för Jakt & Jägare.

Grimsös vargforskare påstår att det skjuts uppåt 30 vargar illegalt per år i Sverige.

– Vi har hittills inte hittat en enda sändarförsedd varg som dött en naturlig död.

Det säger Jens Karlsson vid Grimsö till Värmlands Folkblad när Jägarnas Riksförbunds länsordförande i Värmland ifrågasätter om den illegala jakten är så stor som forskare och myndigheter påstår.

Enligt forskarrapporten från Skandulv, där Grimsö-folk ingår, står följande om dödsorsaker åren 1977-2004 på sidan 38:

”Dödsorsaker hos 21 radiomärkta vargar visade att mänsklig aktivitet stod för 71,4 procent av dödligheten, varav illegal jakt för 33,3 procent. Trafik stod för 19,0 procent och sjukdom som skabb för hela 28,6 procent.”

Frågan är då vad Jens Karlsson menar med ”naturlig död”. Men det går i alla fall inte att påstå att alla sändarförsedda vargar skjutits illegalt.

När det gäller sändarförsedda vargar dog alltså ungefär lika många av sjukdom som av skott.

50 belagda fall på 27 år

Av 101 döda vargar som påträffats under åren 1977-2004 i Sverige och Norge var 50 skjutna illegalt eller legalt vid skyddsjakt. Det som är belagt är alltså 50 legalt och illegalt skjutna vargar på 27 år i Sverige och Norge.

Det har jag svårt att få till uppåt 30 illegalt skjutna vargar i Sverige per år.

Att gissa omfattningen av illegal jakt efter hur många vargar som försvunnit spårlöst är vanskligt, vilket Jens Karlsson borde erkänna.

I Skandulv-rapporten konstateras att människopåverkade orsaker kan bli överrepresenterade i statistiken över dödsorsaker.

Kom ihåg att det är få vargar som är sändarförsedda. De flesta av de vargar som dör naturligt i form av till exempel revirstrider med andra vargar och sjukdom som skabb hittas aldrig.

Gissningar om försvunna vargar

Men när en fårägare ringer till polisen och säger att han skjutit en varg blir kroppen med i statistiken som skjuten.

Med sliriga statistiska beräkningar och gissningar om försvunna vargar går det att få fram en ”omfattande illegal jakt” som inte finns.

Grimsö-forskarnas räkneövningar har lett till stora polispådrag i form av märkliga styrkedemonstrationer i tre läns vargmarker. Dessutom har det gjorts uttalanden från bland annat länsstyrelser som närmast liknar en krigsförklaring mot jägarkåren och de som deltar i rovdjursdebatten ”på fel sida”.

– Myndigheterna har hittills haft en försiktig linje mot vargmotståndare, säger till exempel Kjell Johansson på länsstyrelsen i Örebro när han presenterar jakten på påstådda tjuvjägare i de tre länen.

Bättre med brandbil till Grimsö?

Det förstärker känslan att de tre länsstyrelserna i varglänen ägnar sig åt en politisk manifestation med hjälp av polis och räddningstjänstens sambandsfordon.

Hade det inte varit enklare och billigare att bara skicka en brandbil till Grimsö forskningsstation och släcka deras överhettade ”mattegenier” med svalkande vatten?

Bild: Leif Tallmyren

Skabbsjuk varg som avlivats av en jägare. Människopåverkade orsaker kan lätt bli överrepresenterade i statistiken över dödsorsaker. En skabbsjuk varg utan radiosändare kan försvinna i skogen utan spår, men räknas som illegalt skjuten.

Publicerat

En smått het debatt i Västerbottens Folkblad om vargen. En komentar var att vi som är skeptiska till mycket varg hatar invandrare begår grova brott och sånt. Har försökt ha en seriös debatt om vargfrågan men en del som är för vargen är ganska hårda i sina ord. En del av vargmotståndarna säger saker som inte heller gör denna debatt så lysande.

http://www.folkbladet.nu/2007/04/23/jagare...-ha-150-vargar/

Publicerat

Nu är det ju trots allt så att Vargen tillhör eko-systemet, som alla vet hänger alla arter ihop och är beroende av varandra. Vargen som alltid haft samma betende som nu, har alltid dödat "för mycket", i förmån för många andra arter som levt på den födan. Som ex  en del menar att Fjällrävarna som blivit så få pga, att Vargen försvunnit, som dödad överskott av ex renar och samtidigt hållt borta Fjällrävens moderna fiende och konkurrent Rödräven från fjällvärlden. Det är så det funkar, bara att acceptera.

Men jag tycker att nödvärnsrätten skall finnas, och förstår folk som har varg på jaktmarkerna.

Men jag tycker att man ska akta sig för att använda den, varningsskott först, då bör Vargen väja, om inte så är det bara att lägg första bästa skur i bogen.

Publicerat
Nu är det ju trots allt så att Vargen tillhör eko-systemet, som alla vet hänger alla arter ihop och är beroende av varandra. Vargen som alltid haft samma betende som nu, har alltid dödat "för mycket", i förmån för många andra arter som levt på den födan. Som ex  en del menar att Fjällrävarna som blivit så få pga, att Vargen försvunnit, som dödad överskott av ex renar och samtidigt hållt borta Fjällrävens moderna fiende och konkurrent Rödräven från fjällvärlden. Det är så det funkar, bara att acceptera.

Men jag tycker att nödvärnsrätten skall finnas, och förstår folk som har varg på jaktmarkerna.

Men jag tycker att man ska akta sig för att använda den, varningsskott först, då bör Vargen väja, om inte så är det bara att lägg första bästa skur i bogen.

Jag håller med dig till fullo.

Vargen har alltid funnits här och kommer förhoppningsvis också alltid finnas här.

Dock bör man ha rätt att skydda sig själv och sina djur.

Publicerat
Jag håller med dig till fullo.

Vargen har alltid funnits här och kommer förhoppningsvis också alltid finnas här.

Dock bör man ha rätt att skydda sig själv och sina djur.

Bra sagt. Håller med helt och hållet.

Publicerat

Min åsikt om vargen är att den bör finnas!!!!

Vå varg är inavlad, vi behöver nya vargar som kan förfriska vargen.! Men vi bör även jaga den där den ställer till besvär. Vi måste få skydda våra djur och boskap.

Så fler friska vargar som vi får jaga! :-)

Publicerat

Min åsikt är att vargen kan få finnas till - försåvida den inte "drabbar" människor, hundar eller tamdjur.

Det finns bland vargvänner en tendens att marginalisera vargens inverkan på t.ex jakthundar genom att säga att fler hundar dödas av trafik än av varg. (det är visserligen sant - men urbota dumt)

Har vänner som är vargkramare, deras åsikter när det gäller varg, lo, räv och säl kan få en annars timid person att få ett spel, höjden är att när man diskuterat in dom i ett hörn, och väntar sig ett "jaja, du har rätt - jag är överbevisad" då kommer istället:

Rent logiskt kan du ha rätt, men moraliskt....... ::)

Raggarö

Publicerat

Då jag är av övertygelsen att de är inplanterade, så ser jag heller inte ett berättigande av de i vår natur. Det har heller inte status av utrotningshotat art, så varför slösa pengar på de? Det finns en mängd djur i vår fauna som är i akut behov av de pengar som slösas på vargen.

EX Grönfläckig padda, lövgroda, sandödla + en mäng fåglar. Nä kan inte vargen överleva utan människans pengar så låt den då försvinna.

UGH jag har talat!

Min åsikt är sagd!

//Roggman66