Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vad tycker ni om vargen??

Featured Replies

Publicerat

Att vi inom en framtid ska få jaga varg i Sverige ser jag som en utopi, det finns för mycket politik med i spelet.

Det räcker iofs att EU tycker något i frågan, förstärks sedan detta på politikernivå i Sverige av t.ex Sossar+V+Mp så har vi än en gång skitit i styrbords länspump >:(

Raggarö

• Svar 135
  • Visningar 10,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Då jag är av övertygelsen att de är inplanterade, så ser jag heller inte ett berättigande av de i vår natur. Det har heller inte status av utrotningshotat art, så varför slösa pengar på de? Det finns en mängd djur i vår fauna som är i akut behov av de pengar som slösas på vargen.

EX Grönfläckig padda, lövgroda, sandödla + en mäng fåglar. Nä kan inte vargen överleva utan människans pengar så låt den då försvinna.

UGH jag har talat!

Min åsikt är sagd!

//Roggman66

Roggman du är klok som en Borderterrier.Vargen är ingen utrotningshotad art.Men det är så många andra vi borde värna om. Att inte naturmupparna förstår detta bevisar egentligen allt om dom.  :o
Publicerat

Regergingen gav på  80-talet klartecken till att försöka utrota vildsvinen ett jaktbart vilt med ett kött och rekreationsvärde  :o

Varför då inte ett liknande klartecken på vargen som enligt min övertygelse är inplanterad. (Det är förbjudet i lag att plantera in djur i Sverige).

Är de då lagligen införda borde det då inte finnas dokument på detta?

Nä som en fäll framför spisen ska de vara  >:(  >:(  >:(  >:(

Bäst att hålla käften nu då man blir liiiiiite uppretad  :-[

//Roggman66

Publicerat

;D.. haru tatt några pilsner Roggman!.. du blir alltid stöddigare då!...  ;D ;D ;D ;D..... ;)

Publicerat

Ja det blev några, fast inta lika många som ni petade i er  ;D

Publicerat

Håller med Roggman66 till fullo ;D Ge stålarna till grodornas överlevnad istället,dom käkar ju inte i alla fall jakthundar 8)

Eak.eaak...*mördargrodorna* anfaller!!!!!!!!!!!!!! ;D ;D ;D

Publicerat
Håller med Roggman66 till fullo ;D Ge stålarna till grodornas överlevnad istället,dom käkar ju inte i alla fall jakthundar 8)

Eak.eaak...*mördargrodorna* anfaller!!!!!!!!!!!!!! ;D ;D ;D

;D ;D ;D.. kanske dom kan få fram någon sådan där mutant groda!.. som blir jätte stor!.. så de kan bli vårat nya stor vilt!..  ;D... så kan vi juh alltid sälja köttet till grodätarna i franc... ;D ;D ;D ;D ;) ;)

Publicerat

Oxgrodan väger väl sisådär ett kilo :D Mutera den och vi får en veritabel hundmördare

Publicerat
Oxgrodan väger väl sisådär ett kilo :D Mutera den och vi får en veritabel hundmördare

;D ;D ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Jag har matat några sådana när jag jobbade med reptiler på en ZOO-affär.

Vilka monster. :o

Publicerat

Apropå vargar. Om vargar som är uppfödda med nappflaskor beter sig såhär, hur är då vilda?  ::)

http://www.expressen.se/nyheter/1.667062

Publicerat
Apropå vargar. Om vargar som är uppfödda med nappflaskor beter sig såhär, hur är då vilda?  ::)

http://www.expressen.se/nyheter/1.667062

Är väl egentligen den värsta sortens varg. Den som alltså är van vid oss och har tappat respekten för oss. Vilda djur som blir "tama" är oftast det så länge det passar dom själva. Titta på alla tama rådjur som kan bli ruskigt aggressiva som vuxna. Gäller i första hand bocken då.Tror man ska vara mkt van att hantera situationen i ett varghägn annars ska man nog inte gå in dit. Oavsett vad vargkramarna säger om dess ofarlighet för oss. Dom är ju toppen i vår näringskedja och i en akut födobrist är jag helt övertygad om att även vargen ser oss som ett lättfångat  köttstycke. Tror inte man kan freda sig från en vuxen varg som bestämt sig för att provsmaka en bit av en människa. Lite funderingar från en okunnig skåning
Publicerat

Ja vette fan om jag inte såg en varg i går kväll stod och pratade med en bekant på vägen och när jag tittar  längre bort så ser jag hur den kommer upp på vägen och lunkar över försöker se spår men ser inga. Inge bra alls

Publicerat

Om vi har en frisk vargstam vi får jaga så blir den återigen rädd för människan och den kommer då förknippa våra jakthundar med människan och därmed sticka så fort den hör en hund, men för att det ska fungera behöver vi fler vargar så vi kan jaga dom friskt utan att riskera deras utrotning!

Så fler vargar och fler vargjakter!  ;D

Publicerat

Det är dock mycket som lever farligt om vargstammen skulle öka på många håll.

Man skulle fixa reservat åt dom på ett par ganska stora ytor. På detta område skulle dom få härja fritt. Fälla vad dom vill mm.

Detta område skulle stängas på något sätt. Stängsel eller dylikt.

Då kunde vi kosta på oss att öka på stammen lite.  ;)

Publicerat

Man skulle fixa reservat åt dom på ett par ganska stora ytor. På detta område skulle dom få härja fritt. Fälla vad dom vill mm.

Det skulle krävas bevakning av dessa dygnet runt (var 10 m) p g a att djurrättsaktivister skulle göra allt vad för att släppa ut vargarna. >:( Skulle bli dyrt för samhället. >:(

• 3 weeks later...
Publicerat

Vi som bor inom rovdjurstäta områden måste ha en balans mellan människa och djur, annars funkar det inte. Så är det bara!

Jag har inga problem med att det dräller av björn här i skogarna. Inte ens när det rök dryga 60 lamm + några tackor första sommaren till björn och lo + en strövarvarg som passade på att förse sig.

Det vi gjorde var att köpa in och sätta upp rovdjursstängsel på ca 45 hektar betesmark och sedan har det varit lugnt på norpandet av lamm och tackor

Björn får skjutas inom länet, likaså lodjur. Räven jagas aktivt, då det dräller av dem inne i byn under vintertid och de tar gärna smålamm om tillfälle ges.

De vargar (och björnar) som blivit habituerade anser jag ska avlivas eftersom det inte är ett normalt beteende från vargens/björnens sida att vilja uppehålla sig i människors närhet..

Och nog är det väl ändå så att det är det faktum att vargen kommer närmare inpå knutarna och det faktum att de tar tamdjur och sällskapsdjur, som gör att folk reagerar så häftigt som de gör?

Om vargen bara höll sig i skogen, skulle ingen bry sig, men när de knallar runt husknuten känns det nog rätt olustigt misstänker jag.

Publicerat

Gottland är ju perfekt  ;D

Publicerat
Och nog är det väl ändå så att det är det faktum att vargen kommer närmare inpå knutarna och det faktum att de tar tamdjur och sällskapsdjur, som gör att folk reagerar så häftigt som de gör?

Om vargen bara höll sig i skogen, skulle ingen bry sig, men när de knallar runt husknuten känns det nog rätt olustigt misstänker jag.

Problemet är ju att vargarna ser jakthundar som mat och jakthundar har vi i skogen och då blir dom uppätna!

Den enda lösningen jag ser om vi vill ha en frisk vargstam är att göra som jag skrivit tidigare, Håll et väldigt högt jakttryck på vargen, men för att kunna hålla ett högt jakttryck måste vi ta in nya vargar så stammen blir frisk och tillräckligt många så vi kan fortsätta jaga dom friskt!

Håller vi ett väldigt högt tryck på vargen kommer den bli rädd för människan och våra djur!

Dom första åren kommer det krävas en hel del vargar men efter nått år så har vi reglerat dom till en bra nivå, och det är väl det vi vill ha? Rätt antal vargar som håller sig borta från oss och våra djur!

Publicerat

Vad ska vi hundförare göra med våra hundar under den tiden som detta tar  :-

När man så småningom ska köpa ny jakt hund pga att dom gammla har dött av tristess

står det i hund annonsen... Jämtvalpar e utstälnings meriterade föräldrar 7x om men alldrig varit lös i skogen pga varg, men har sett älg livs levande i lycksele djur park för i skogen är dom ut döda pga varg.

Värkade väldigt låvande. Kul med mångfald  :'( :'( :'(

Publicerat

På nya jaktmarken jag gick med i har vi tydligen gott om varg. Till och med två alfa-par går det rykten om.

:-

Publicerat
Vad ska vi hundförare göra med våra hundar under den tiden som detta tar  :-

När man så småningom ska köpa ny jakt hund pga att dom gammla har dött av tristess

står det i hund annonsen... Jämtvalpar e utstälnings meriterade föräldrar 7x om men alldrig varit lös i skogen pga varg, men har sett älg livs levande i lycksele djur park för i skogen är dom ut döda pga varg.

Värkade väldigt låvande. Kul med mångfald  :'( :'( :'(

Jag förstår vad du menar, men vad gör ni med hundarna nu då? Problemet finns ju nu och gör vi inget kommer det finnas för alltid. Då är det väl bättre att börja så fort som mörjligt så lär sig vargen. Och vargen är inte ett korkat djur dom lär sig fort!  :)

Publicerat

Vi har inga stora problem änn här, men fortsätter dom att förökasej/planteras ut får vi problem även här om vi inte gör nått åt det. Problemet är att vi får inte göra nått åt det och skulle man göra det då sätts stora insatser inn. Det blir väl insats styrka med 7 helekopetrar som att dom letar efter en stads minister mördare. Vad vi gör med våra hundar nu??????. Om du skulle ta av dej slipsen och komma ut i skogen så får du se och höra vad vi gör med våra hundar, det kallas för JAKT.