Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

Patrik L

En småländsk stalker

Recommended Posts

Dahla

Ja!

korta kolven lite i framkant och byt till röd kappa.

Bygg om så trycket hamnar längre bak i varbygeln.

Flaggsäkring i all ära... men den ställer väl till det lite ifall du tänker använda kikarsikte och behöver väl åtgärdas på något vis då.

Jag tror du kommer under 75000:- i byggkostnad i alla fall :D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Patrik L
1 hour ago Dahla sa:

Ja!

korta kolven lite i framkant och byt till röd kappa.

Bygg om så trycket hamnar längre bak i varbygeln.

Flaggsäkring i all ära... men den ställer väl till det lite ifall du tänker använda kikarsikte och behöver väl åtgärdas på något vis då.

Jag tror du kommer under 75000:- i byggkostnad i alla fall 

Du är inne på helt rätt spår kan jag säga. Flaggan ska på sikt bytas bort, men jag är inte helt säker på vad som ska ersätta än. Jag gillar sidosäkring av den modell som sitter på Winchester 70, men dom jag har sett har prislappar som är mångdubbelt mer än jag betalade för bössan.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L

Blev en snabb bäddning av kolven ikväll, mest för att förebygga bekymmer framöver:

IMG_20181015_210833382.thumb.jpg.aa0be2b709a9d80d6752b2b416a550d3.jpg

Plastic padding kemisk metall härdar på 10 minuter, så man slipper vänta ett dygn. 

Den observante ser även att kolven har ett uttag för en annan säkringslösning. Antingen kommer kolven från ett annat vapen eller så har man bytt trycket/säkringen innan vapnet byttes in. Blir nog till att fälla in en liten bit, jag har en snutt över efter att ha sågat lite i kolven:

IMG_20181015_211030418.thumb.jpg.57605632d0307ce6ed487955bfbb19fe.jpg

Sen lite jobb med hyveln, ska försöka få bort den fyrkantiga känslan som främre delen av stocken har till att börja med:

IMG_20181015_213047857.thumb.jpg.0affa550f73f33221562bf37f1b693cd.jpg

Det får räcka för ikväll, testmontering i morgon om jag får lite tid över.

/Patrik

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dahla

:thumbsup:

Spännande!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dansken

Framändan på stocken ska vara rund...

Och bakkappan ska vara röd...

• Like 1
  • Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
BigJim

Har klämt lite på en Rigby Highland Stalker och det var ett väldigt flackt pistolgrepp så att jag kände av det i handleden efter en kort stund...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L
1 hour ago Dansken sa:

Framändan på stocken ska vara rund...

Och bakkappan ska vara röd...

Preaching to the choir...

;)

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dahla
1 hour ago BigJim sa:

Har klämt lite på en Rigby Highland Stalker och det var ett väldigt flackt pistolgrepp så att jag kände av det i handleden efter en kort stund...

Det pistolgreppet vill man ha när bössan är kamrad med STOR kaliber för att inte slå i varbygeln med lång och ringfingrarna.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L

Ikväll blev det inte mycket gjort, men jag lyckades i alla fall konstatera att framändan blev bra mycket trevligare att greppa efter att ha tappat en del i bredd.

Jag ska nog jobba lite på området runt greppet och kolven, tunna ut lite framför och sänka urgröpningen framför kolvkammen. Som det är nu tycker jag att det är lite väl mycket trä där som tvingar upp handen och ger en lite onödigt obekväm vinkel på handleden när man gör en anläggning.

Dessutom har jag insett att även om weaverklackar är praktiska och det finns mängder med olika ringar så är dom fula, kantiga, obekväma och allmänt äckliga. Så dom åkte av... Jag har inte bestämt vad som ska dit i stället, men jag funderar på någon sorts vridmontage.

/Patrik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sako_Finnbear

Trevligt projekt! :)

Tänk på att inte avverka för mycket på pistolgreppets översida så du försvagar kolvhalsen.

Kolla hur ådringen sveper igenom pistolgreppet. Du vill ha så mycket fibrer som möjligt igenom där.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Järven
1 hour ago Sako_Finnbear sa:

Tänk på att inte avverka för mycket på pistolgreppets översida så du försvagar kolvhalsen.

Kolla hur ådringen sveper igenom pistolgreppet. Du vill ha så mycket fibrer som möjligt igenom där.

Såg att han, Larry Potterfild på Midway har en ganska enkel fix i sitt "safari-bösse-projekt" för att göra den starkare enl honom.

Man borrar ett hål uppifrån tangsidan ner i greppet, fyller med expoxymassa och en stump gängstång.

Men hur effektivt det är vettitusan.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L
15 minutes ago Järven sa:

Såg att han, Larry Potterfild på Midway har en ganska enkel fix i sitt "safari-bösse-projekt" för att göra den starkare enl honom.

Man borrar ett hål uppifrån tangsidan ner i greppet, fyller med expoxymassa och en stump gängstång.

Men hur effektivt det är vettitusan.

Med tanke på att det material som är i centrum på ett objekt som utsätts för en böjande kraft har minimalt med inverkan på objektets hållfasthet så vette tusan hur mycket det gör för att hålla ihop det hela.

Däremot så kan det förhindra att bössan delar sig när det väl spricker, men det lär inte förhindra brottet i sig.

Men oroa er inte, det handlar inte om några mängder med trä som jag ska ta bort, några millimeter på sin höjd ;)

/Patrik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sako_Finnbear
20 hours ago Patrik L sa:

Med tanke på att det material som är i centrum på ett objekt som utsätts för en böjande kraft har minimalt med inverkan på objektets hållfasthet så vette tusan hur mycket det gör för att hålla ihop det hela.

Däremot så kan det förhindra att bössan delar sig när det väl spricker, men det lär inte förhindra brottet i sig.

Men oroa er inte, det handlar inte om några mängder med trä som jag ska ta bort, några millimeter på sin höjd ;)

/Patrik

Jaha, då lär det inte vara någon fara på taket.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Joacim
22 hours ago Patrik L sa:

Dessutom har jag insett att även om weaverklackar är praktiska och det finns mängder med olika ringar så är dom fula, kantiga, obekväma och allmänt äckliga. Så dom åkte av... Jag har inte bestämt vad som ska dit i stället, men jag funderar på någon sorts vridmontage.

Talley är ju trevliga montage med till vettigt pris. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L
1 hour ago Joacim sa:

Talley är ju trevliga montage med till vettigt pris. 

Hade jag inte tänkt att kunna skifta kikare och eventuellt använda dom öppna emellanåt så hade Talleys fasta legat högt på listan. Men nu när jag har kollat priser på vridmontage så är jag lite osäker igen. Vi får väl se hur det slutar med montaget.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L

Blev lite mer hyvlat idag. (Bilder i slutet) Rundade av framändan lite mer, tunnade ut sidorna runt lådan (gick ner från 55mm totalbredd till 49). Rundade av mot underbeslaget och tog bort lite trä närmast varbygeln så att jag kom till lite bättre med handen. Tog sen bort lite trä bakom greppet så att handen fick lite bättre plats och jämnade ut hela vägen till bakkappan.

Kvar att göra på kolven är att runda av greppet i bakkant så det möter den nya ytan och eventuellt göra kolven lite smalare mot bakkappan. Som det är nu så känns den onödigt bred.

Sen börjar det roliga jobbet med att få bort all gammal bets så att man kan börja om med ny färg. Eller så skaffar man en valnötskolv och kopierar det jag har gjort...

Någon som har en över?

IMG_20181017_120947127_HDR.thumb.jpg.c27a82c48f3dadd255c1540d8443eade.jpg

IMG_20181017_121018235.thumb.jpg.768afe0784fec20d8c994ce6610fbe28.jpg

IMG_20181017_121057360.thumb.jpg.caa2b8549059fb5408822d0ec3f80cc3.jpg

IMG_20181017_121139243.thumb.jpg.0ba7cbcd982c3df6ca8bc9a82083f3ff.jpg

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sako_Finnbear

Hade gärna sett ett rundat framstocksavslut för min del.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Joacim
10 hours ago Sako_Finnbear sa:

Hade gärna sett ett rundat framstocksavslut för min del.

Instämmer.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L

Det var till att vara detaljfixerade ;)

Just där har jag börjat runda av, men har inte bestämt mig för hur långt jag ska gå, så jag avbröt i förtid. På bilden ser det ut som att det bara är rakt kapat, men det är faktiskt inte det. 

Det måste få värka fram lite, jag behöver liksom känna färdigt på det nu så jag blir nöjd. Brukar ta ut bössan ur skåpet en stund på kvällen och bara hantera och göra anläggningar för att se hur det känns och om det är mer som ska bort.

/Patrik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sako_Finnbear

Haha! Det sitter ju i detaljerna säger de lärde!😉

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L

Har fått en gammal valnötskolv av en bekant som enligt utsago ska vara till en gammal Husqvarna. Den är spräckt vid klacken, så det kan mycket väl stämma... Sen så stämmer inte pipkanalen (det saknas lite för mycket trä för att det ska bli snyggt.) Så jag fortsätter med bokkolven.

Jag gjorde ett försök med att betsa den, men det blev alldeles för mörkt och tråkigt, så jag får jobba på ett annat alternativ (har en idé som jag ska testa framöver, mer om det senare) så på bilderna så ska det mörka bort, fördelen är väl att det underlättar när man ska försöka ha koll på vart man har slipat/hyvlat.

Hursomhelst, tyckte att greppet var lite klumpigt i överkant, där säkringsflaggan är, så jag tog ner lite mer där, sen så slipade jag ner kanterna så att jag fick ett mer rundat avslut.

IMG_20181029_200900125_HDR.thumb.jpg.321ea1e101f399fd6ed209c72a5c61d2.jpg

Hjälplinjer är bra, mindre lätt att ta för mycket eller tappa bort sig då.

IMG_20181029_201544739.thumb.jpg.8614e53afa0f78340a5003fc6cf9de22.jpg

Sen gick jag lös på området vid magasinet, tyckte gott att det kunde vara lite mer slimmat nedåt underbeslaget.

IMG_20181029_203051426.thumb.jpg.1bdac10184ba0046fdabea6b0458ad8f.jpg

Det är en linje i underkant, men den syns knappt på bilden. I alla fall, bara att ta bort det som är emellan:

IMG_20181029_203423936.thumb.jpg.924228d54220e3f5367a9430475b8877.jpg

Sen grader man av kanterna och går över med ett litet slipblock så att man jämnar till och tar bort icke önskvärda kanter och ojämnheter.

(Här borde det ha varit en bild till på resultatet, men det verkar som att den glömdes bort. Nåja, den kanske dyker upp senare...)

Sen tyckte jag att framstocken fortfarande hade en lite väl fyrkantig känsla, så lite mer skulle bort där. Hjälplinjer:

IMG_20181029_204904629.thumb.jpg.9c091ffe4022313dcd06ca5aeccab0c6.jpg

Slipa:

IMG_20181029_205132360.thumb.jpg.c6d6e5ba3260b9cb9565383fa146096c.jpg

Slipa kanterna:

IMG_20181029_205312593.thumb.jpg.b44c689b64e0bd6cce89c765217d7680.jpg

Sen går jag lös med ett litet slipblock och gradar av och jämnar till:

IMG_20181029_210411535.thumb.jpg.79d3c194dbaf8d5448beaa14102c685c.jpg

Det var allt för ikväll. Det närmaste jobbet nu är att slipa ner all gammal ytbehandling och min bets och sen jämna till så att jag kan börja med den nya ytan.   

Kanske ska forma om lite till först, vi får se. Jag ska känna efter lite mera först ;)

/Patrik

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L

Fick tag på en kolv från en hva 146 i valnöt idag. Den är iofs inte något under av mönstrat trä, men valnöt är i alla fall vackrare än bok, dessutom så passar det den röda bakkappa som är på väg med posten bättre. Utöver det så är den närmare det jag är ute efter i form, bland annat så är greppet mer svept bakåt vilket inte låter sig göras hur som helst med en befintlig utformning.

Så den där bokbiten ovanför som jag har lagt ner såpass mycket tid på får nu agera mall för vad som ska föras över till den nya träbiten. Dessutom så kan jag ha den till att öva med nätskärningsverktygen som jag har beställt.

Det blir ett litet glapp i framkant av underbeslaget, men jag tänker att det kan man antingen lära sig att leva med eller så skakar man fram ett beslag från en 146:a.

/Patrik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dahla

Du borde skaffa dig en valnötsbit och göra en kolv från det. Ser fram mot bilder på det sen :thumbsup:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L

Stafettväxling...

IMG_20181031_222640855.thumb.jpg.3ee3fb1c1653277b8ea062d4a65f6796.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.