Publicerat November 1, 20187 yr Författare 5 hours ago Dahla sa: Något högre kolvkam på valnötskolven va? I princip identiska. Min stapling av kolvarna var väl inte helt optimal /Patrik
Publicerat November 2, 20187 yr Författare Kolv 2... Schnabeln rök tämligen omgående, smalnade av och rundade framstocken lite. (Inte mycket som behövdes) Planslipade sidorna lite då det var lite väl nött på sina ställen. Tog även bort lite trä där pangfingret ska ner. (Det är av två anledningar jag gör detta, för det första så tycker jag att jag får ett mer avslappnat grepp när jag skjuter och för det andra så får fingret plats mellan slutstyckeshandtaget och varbygeln. Jag vill ha möjligheten att lägga fingret där. Annars är "fingret utanför varbygeln" antingen över slutstyckeshandtaget eller på något sätt svävandes mellan slutstyckesknoppen och avtryckaren. Inget av dessa är varken avslappnade eller bekväma.) Allt är slipat till 120 korn, har en skada på kolven, men väntar med den tills jag har slipat in bakkappan. (Pachmayr 752b old English red) då jag mycket väl kan få fler skador där... Sen är det en spricka i kolven som ska ordnas, i den lilla "brygga" av trä som är direkt framför avtryckaren. Funderar på om jag ska kapa och limma i en ny bit eller montera en rekylbult där. Bäddas ska det göras med... ***Edit*** En sak till, då kolven kom från ett vapen med tumurtag så var även kolven anpassad för det, så jag tog helt enkelt bort trä motsvarande det runt utkastarporten på motstående sida. Rätt eller fel kan man tycka vad som om, men nu ser det mindre fel ut i alla fall. /Patrik
Publicerat November 3, 20187 yr Om det är en tryckskada kan du testa att lägga en fuktad trasa över och sen köra med strykjärnet på, det brukar ”lyfta” fibrerna lite eller helt om man har tur.
Publicerat November 3, 20187 yr Författare Inpassning av bakkappa. Kapade bort ca 15 mm och grovslipade plant med bandslipen. Det blir sällan helt plant med bandslipen, så visst efterarbete krävs. Ett stort slippapper och en plan bänk är bra. Och en blyertspenna. Ritar lite streck och så drar vi stadigt och bestämt längs slippappret som ligger på bänken. Börjar med tio drag. Här syns det att jag har svajjat lite. Lätt hänt att det hugger lite när man kör med maskiner. 20-30 drag senare ser det fint ut, kollar med stålskalan i motljus. (Kollar både på längden och bredden, ni får bara bild på den ena.) Borde duga. /Patrik
Publicerat November 3, 20187 yr Kommer nog bli riktigt snyggt detta! "yxade" också till shnabelkolven på en Husqvarna 98 9,3x57 jag byggde om till eftersöksbössa. Slipade också bort shnabeln och fixade lite mer "Rigbystuk" på kolven.
Publicerat November 3, 20187 yr Författare 4 minutes ago Greifelter sa: Om det är en tryckskada kan du testa att lägga en fuktad trasa över och sen köra med strykjärnet på, det brukar ”lyfta” fibrerna lite eller helt om man har tur. Det är slitage, men det är lite sak samma, för det är nästan nerslipat nu Får gå över hela kolven sen innan jag börjar olja, då kan det mycket väl vara så att strykjärnet åker fram igen.
Publicerat November 4, 20187 yr Författare Lite att slipa är det. Tur att det finns maskiner till sånt. Grovt tillslipat, lite revor och konstiga former på sina ställen, det brukar lösa sig när man har slipat lite: Färgen brukar också räta till sig efter lite slipande. Jag brukar köra 80 & 120 torrt, därefter våtslipa för att få allt riktigt snyggt och jämt, men det får bli senare. Nu ska jag bädda, laga och passa in det sista först, men innan det blir det en provmontering, bara för att känna efter att jag har fått till det överallt. /Patrik
Publicerat November 4, 20187 yr Författare Detta är en populär post. Kunde inte hålla mig utan smet ut i snickarboa och gick lös med 180 korn blött, bara för att få en föraning. Känslan säger att det nog blir bra det här. Färgen blev som önskat och de flesta revorna i det mjuka gummit började ge med sig.
Publicerat November 9, 20187 yr Författare Detta är en populär post. Urtag för slutstyckeshandtaget saknades på nya kolven, så det måste ju fixas. En 10mm rundstav, lite 180 korn slippapper och så nyper vi till ordentligt: Och så freebasar vi lite, använder såklart lådan med slutstycket i för att prova passning. Gör man några rejäla "stängningar" av slutstycket så får man små blanka märken i trät där det behöver slipas mer. Fortsätt tills man inte får några märken och sen lite till. Blev nog rätt bra. Anledningen till att jag tog 180 papper var att det i princip blir färdigt direkt. Hopplöst att börja med grovt och sen försöka få till det då dom finare papperna sitter tajtare runt staven. Här ser vi även nästa lilla detalj, ska ta bort lite trä vid utkastet så att man får lite mer plats för korvfingrarna när man ska fylla på magasinet med kikarsiktet på plats. Såja, nu ska det bäddas och sen slipas till 320, men det blir en annan kväll. /Patrik
Publicerat November 11, 20187 yr Författare Inga bilder den här gången, men en liten uppdatering ändå. Har slipat ner till 360 korn och tror att jag nöjer mig där. Just nu så står kolven och lådan i skåpet med en cykelslang lindad runtom så att epoxyn i bäddningen ska få härda ordentligt. Nästa steg har jag inte riktigt bestämt än. Börjar nog att olja lite och fixar sikten och optik parallellt med det. /Patrik
Publicerat November 12, 20187 yr Författare Första varvet med alkannarotsolja insmort. Just den här träbiten låg nog i korgen närmast kassan i valnötsbutiken, men det ska nog gå att få till lite puts på den ändå. För att sänka ett par råbockar och någon gris om året så lär det funka. Blänket är oljan som inte riktigt har dragit in om nu någon undrar. Ett problem är att alkannaoljan har börjat ta slut, så jag måste antingen beställa eller göra ny.
Publicerat November 14, 20187 yr Författare Detta är en populär post. Lite funderingar på dom öppna riktmedlen så här på kvällskvisten. Jag köpte en recknageltriangel av hs_merkel som ska filas till så den passar i basen. Det var två anledningar till att jag införskaffade denna, för det första så är den betydligt mer hanterbar för ögon som börjar bli skumma och för det andra så syns dom över eventuella klackar. (Weaverklackarna som satt monterade när jag köpte denna skymde effektivt det originalmotornterade siktet) Höjden på detta är 4,3 mm högre än originalet, inte jättemycket, men det räcker. Således måste ju även kornet höjas motsvarande. Där börjar problemen. För det första så måste jag erkänna att Husqvarnas kornfot är ful. Eller inte riktigt ful, mer en estetisk motsvarighet till naglarna längs griffeltavlan... Fan, den är ju designad med enbart en stålskala och en blyertspenna. Dessutom så skulle kornet behöva bli dom där 4,3 millimetrarna högre. (Egentligen lite till eftersom att det ska dit ett pärlkorn och det är centrum på kornet som ska vara såpass mycket högre.) Det kornet som sitter där är nästan 7mm, att lägga på sisådär 5,5 mm till skulle resultera i ett löjligt högt korn som tillsammans med den låga kornfoten skulle se ännu värre ut. Så jag letade i gömmorna tills jag hittade en annan kornfot. Jag tror den är från en 80-tals Remington, men jag är inte helt säker. Den är redan 3mm högre och har dessutom något som kan liknas vid formgivning. Den borde kunna balansera upp ett nytt korn som då bara blir 2mm högre. Den nya foten i bakgrunden på bilden nedan. Jag räknar för övrigt kallt med att behöva göra om kornet ett par-tre-tolv gånger innan jag har fått det rätt, men det är framtida Patriks bekymmer. Enkelt. Vart fan la jag nu gasbrännaren.... /Patrik
Publicerat November 15, 20187 yr Författare Detta är en populär post. Har inte hunnit gå lös på kornet än, men började med siktet i alla fall. Lite halvdan uppsättning i fräsen kanske, men har man en horisontal så vad ska man göra? (Jag har ett vertikalhuvud liggandes, det är lite jobb med att få till drivningen bara....) Stannade några tiondelar över måttet på det gamla siktet och tog det sista för hand. En hel del slipande blev det. Dessutom lyckades jag slinta när jag polerade dom vinklade ytorna och fick revor i den gula plasten som fylldes med skit.... Får väl polera bort det på något vänster. Hursomhelst, till slut så satt det där. Funderar på om man ska fräsa av sidorna lite för att få det lite slimmat, det ser lite väl klumpigt ut nu. Nåja, ska väl se till att få kulorna att träffa där siktet indikerar först. Om nu någon undrar hur det blev med uttaget för slutstyckeshandtaget och runt utkastarporten så blev det så här: Fortsättning följer, men inte idag. /Patrik
Publicerat November 16, 20187 yr Författare 1 hour ago hs_merkel sa: Snyggt! Som jag så mycket fila blir de. Jo tack, det värsta tycker jag är det sista, där vågar man inte ta så mycket, så det blir slipa, prova, slipa, prova in absurdum. Så här dagen efter så kan jag tycka att lite kallblånering skulle dölja de värsta blanka ytorna och minska risken för reflexer. /Patrik
Publicerat November 16, 20187 yr Trevligt och lagom ambitiöst projekt. Jag gjorde något liknande i en projekttråd då jag kapat pipan, fräste av kornfoten för att kompensera den större pipdiametern vid mynningen. Det var att löda på kornet, provskjuta, löda av, fila, löda på igen och provskjuta. Lite omständigt... (sök på "griseknoen" om du vill se vad jag gjorde)
Publicerat November 16, 20187 yr På 2018-11-14 at 19:54 Patrik L sa: Jag räknar för övrigt kallt med att behöva göra om kornet ett par-tre-tolv gånger innan jag har fått det rätt, men det är framtida Patriks bekymmer. Nja, om original sikte och korn var någotsånär inskjutna så har du ju alla mått du behöver att utgå från. Så mycket ska det nog inte behöva avvika om du höjer lika mycket på både korn och sikte. Men lite finlir får man nog alltid räkna med.
Publicerat November 16, 20187 yr Författare 1 hour ago Järven sa: Nja, om original sikte och korn var någotsånär inskjutna så har du ju alla mått du behöver att utgå från. Så mycket ska det nog inte behöva avvika om du höjer lika mycket på både korn och sikte. Men lite finlir får man nog alltid räkna med. Ungefär så är ju min förhoppning att det ska fungera. Mina erfarenheter av finliret är väl det att det tenderar att ta mer jobb i anspråk än själva grovjobbet.
Publicerat November 16, 20187 yr Författare 3 hours ago MarkusR sa: Trevligt och lagom ambitiöst projekt. Jag gjorde något liknande i en projekttråd då jag kapat pipan, fräste av kornfoten för att kompensera den större pipdiametern vid mynningen. Det var att löda på kornet, provskjuta, löda av, fila, löda på igen och provskjuta. Lite omständigt... (sök på "griseknoen" om du vill se vad jag gjorde) Exakt så är min plan just nu. Utgå från befintliga riktmedel, löda ihop nytt, provskjuta och sen löda om. Repetera sen tills man är nöjd.
Publicerat November 16, 20187 yr 3 hours ago Patrik L sa: Ungefär så är ju min förhoppning att det ska fungera. Mina erfarenheter av finliret är väl det att det tenderar att ta mer jobb i anspråk än själva grovjobbet. Det är ju naturligtvis smartast att göra kornet lite för högt, lättare att fila än att lägga på.