Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Publicerat

Tjena! Tänkte höra om någon har nå bra tips, till att hjälpa hunden att ringa vid tapp? Finns det nå man ska (kan) göra eller ska man bara låta unghunden lära sig själv? Har en Hamiltonstövare som är snart 10 månader, Drivit hare 5-10ggr (lite dåligt sök fortfarande) och han visar bra med lust när han får hardoft i nosen. Men varje gång han får tapp (5-20min drev) så far han väldigt snabbt tillbaka i drevlöpan och skäller, kan bli upp till 5 svängar fram och tillbaka från slaget till där han tappar haren. Några tips? Tack på förhand för svar?

Publicerat

Låt hunden nöta och ge den tid. Då lär den sig att ringa.

Publicerat

Ta det lugnt, det är bara en valp. Du kan inte lära hunden att ringa, den behöver bara tid i skogen. Men stressa inte, den behöver tid att mogna och smälta intryck, max ett släpp i veckan skulle jag säga. Hunden är så ung att fokus bör ligga på kontaktträning och lydnad. Det finns nog ingen jägare som ångrar att man tagit det lugnt och dröjt lite med injagning, däremot gott om exempel på motsatsen. 

Lycka till och var nöjd med att du har en hund som redan visar rätt intresse. 

Välkommen till jaktsidan btw ? 

Publicerat
  • Författare

Tack för svar! Var lite som jag trodde, enda anledningen till att man är lite nojjig är för att farsan gamla finnstövare lärde sig aldrig ringa vid tapp. Han är ett monster när det gäller att hitta och få upp haren på benen, men blir oftast 15-60min drev, sen drevlöpan fram å åter i timmar.

Publicerat

Det där kan nog ta några år för hunden att få till på ett bra och effektivt sätt. För en del går det snabbare, för en del saktare... Ett tips jag läst nånstans är att man lockar med sig hunden runt där det ska ringas, så efter några gånger kanske den fattar. Å andra sidan kanske hunden får för sig att du ska hjälpa den vid tapptarbete. Svår balans. Men det är hur som helst nåt år bort med en så ung hund, tänker jag. 

Så länge hunden vill hitta haren, så skulle jag försöka vila i det och ge den mer tid. Min beagle (som bara jagar hare) blev stabil först vid 5 år. 

Publicerat

Jag brukar sätta mig vid tappten,  då får hunden lite extra trygghet och kan focusera fullt ut på tapptarbetet.

Tror att en unghund gärna kan bli lite osäker om den ska fortsätta leta, eller hålla koll på husse