Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älghund, trädskällare eller en stövare?

Featured Replies

Publicerat
3 hours ago Jämta sa:

Fast nä, även förarveka hundar ska vara trygga i hantering, speciellt när de blir hanterade av sin ägare och en hund som är såpass osäker när den blir uppställd att den drar in svansen mellan benen och utstrålar obehag med hela kroppen känns för mig "fel". 

Valpar gör så, för de är osäkra och vet inte vad som händer, vad som förväntas, vad de ska göra och det är helt naturligt, men vuxna hundar som hanteras av sin egen ägare ska inte reagera sådär.

Förarveka hundar är just förarveka och känsliga(re) för hantering och upmärksamma på signaler från föraren. 

Vad som är rätt reaktion, bra eller dåligt, är en annan fråga. Men knappast något man kan avgörs från ett (1) fotografi. Vi har ju ingen aning om vad som föregick fotot. 

Publicerat

Jag skulle aldrig skaffa en finnspets för de jag har träffat på har snurrat runt egen axel och skällt som fan mest hela tiden. Och då menar jag inte när de jagar. Men jag kanske har haft otur.

Publicerat
6 hours ago underbron sa:

Förarveka hundar är just förarveka och känsliga(re) för hantering och upmärksamma på signaler från föraren. 

Vad som är rätt reaktion, bra eller dåligt, är en annan fråga. Men knappast något man kan avgörs från ett (1) fotografi. Vi har ju ingen aning om vad som föregick fotot. 

Nu föder jag ju upp en förarvek och -utanför skogen- mjuk ras och att klara av normal hantering är inget problem.

Problemet är nog mest troligt att hunden på fotot och troligtvis även majoriteten av övriga som ts sett som drar in svansen av osäkerhet är att de är inte hanterade speciellt mycket på så vis. Och jo, man kan avgöra från ett (1) fotografi om en hund är osäker eller inte och där och då, så är inte just den hunden trygg i situationen.