Hoppa till innehåll

Älghund, trädskällare eller en stövare?


ason9

Recommended Posts

Hej! 

Har varit sugen på en hund ett tag nu (min första hund) och har filtrerat, eller vad man ska kalla det tagit fram tre olika typer av hundar.

Älghund, trädskällare eller stövare.

Kommer flytta snart och då var tanken att skaffa hunden, kommer ha tillgång till stor mark, ganska nära umeå. 

Mina frågor är:

Hur är tillgången på skogsfågel vid Umeå?

Vilken av dessa tre typer av hundar tycker ni lämpar sig hos en förstagångsägare? 

Samt vilken av dessa former tycker ni är roligast? (Bara för att göra en liten undersökning, har min egen favorit, men tycker alla är roliga) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

Kul att du planerar att skaffa hund!

Kan inte svara på tillgången vid Umeå men generellt så har det väl varit ett bra år i hela landet är min uppfattning. Låter det vara osagt hur vintern påverkat detta.

Tror det egentligen är hugget som stucket vilken av hundarna som lämpar sig bäst då man är oerfaren hundägare. Det handlar väl mer om vilken möjlighet du har till jakt med en älghund. Har du god tillgång till älgjakt och jaktlaget är positiva till en hund så att den också används är just älgjakten väldigt rolig. Men har du inte klart med någon älgjakt så råder jag dig att avstå just älghund då det, enligt min erfarenhet, kan vara svårt att som ny dyka upp med hund och få möjlighet att jaga in och jaga med den.

Så då är det stövare och trädskällare kvar. Det är ju två helt olika typer av jakt så fundera mycket på vad som känns roligast. Jag har idag en stövare och tycker att det är väldigt roligt. Nu är hon inte så duktig ännu, om hons ens kommer att bli, men det är kul att vara i skogen. Men på tur står införskaffande av trädskällare. Lite för att få omväxlingen att mest vänta då stövaren är igång till att få smyga in på ståndskall när trädskällaren hittar något. 

Så min favoritjakt faller på stövaren och trädskällaren :P 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det är kanske bättre att börja med en stövare eller trädskällare. Lutar åt en stövare. Vad skulle ni rekommendera för raser då? Är det från Finland de bästa raserna kommer i båda kategorierna?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt är det nog bra att veta om det ens är möjligt att jaga med en älghund hur som helst på marken. Annars är ju det fantastiskt spännande.

Som jag förstått så funkar en del trädskällare bra på älg också så man kan ju rikta in sig på fågel till en början och se om det finns intresse hos hunden att jaga älg senare, om den möjligheten finns. Tycker själv att finnarna är häftigare än nobsarna men rent jaktligt så spelar det nog ingen roll bara man hittar bra föräldrar.

Finns en västlaika-uppfödare i norr, Maltjiks, som jagar det mesta de kan med sina hundar däruppe. Har för mig att deras stamtik hade pris på fågelprov. Då kan man även jaga små predatorer som grävling och mård.

Stövare är ju också fantastiska, personlig favorit just nu är nog finnstövaren och helst då med bra rävlinjer. Stövare av rätt mentalitet kan ju också jaga björn, lo och små predatorer. Inte helt fel!

Allmänt tips när det gäller att hitta kennlar: Kolla upp de svenska rasklubbarna och hitta någon där att ringa och snacka med. Där finns intresset och kunskapen för att rikta dig rätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älghund som de ovan säger, bygger mkt på huruvida man har möjligheter att jaga in/jaga med en sådan, med nån av småviltshundarna har du i princip obegränsade möjligheter istället. Lång jakttid, oftast lågt jaktryck (pga av alla som ska jaga älg) och lätt att få tag i mer mark om så skulle behövas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, har tänkt om lite. Har tillgång till älgjakt i 5 år, sen vet jag inte riktigt, då är småvilt ett säkrare kort då jag har tillgång till småviltsmark. 

Hur är en stövare att jaga in, har läst att det är svårt och tar mycket tid. Har ni några tips?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror ju på vilka ambitioner man har. All injagning kräver tid. Knappast så att du får en kanonhund bara för att du köper en specifik ras. Får du möjlighet att köpa en valp ur en meriterad parning med bra stamtavla har du gjort den enkla biten för att ha någon sorts grund till en schysst hund. 

Sen kommer det egna engagemanget. En stövare behöver arbetstid i rätt löpa för att bli duktig. Det svåra i injagningen är att se till att den inte jagar fel vilt = oftast rådjur.

En ställande hund kan vinna mycket på att den får vilt fällt framför nosen på den, medan en stövare mest bara kommer fram och konstaterar att "jaha, här låg visst en hare/räv". 

Skulle väl själv vilja påstå att en stövare är en av de enklare hundarna att jaga in, då du i princip bara kan låta dem jobba på så länge de är på rätt vilt. Av de få stövarna jag har träffat så är de också mycket självständiga och behöver därför bara brytas i arbetet om de jagar fel djur. Är väl iofs lättare med en kortbent långdrivare i det sammanhanget då det inte finns några restriktioner på vad de får jaga. Men det fanns inte med på din kravspec så det spelar ingen vidare roll här.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får du till en bra rävstövare så har du jakten tryggad i många många år..och inbjudningar från alla håll och kanter kommer att dyka upp .. Säsongen är lång och räv finns det gott om.. 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kom på en fråga och tycker det är lite onödigt att göra en ny tråd för det.

När man ser bilder på finsk stövare så har ju 70% av alla hundar svansen mellan benen, kan någon berätta varför de har så, antagligen är det självklart men inte för mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du har en favorit, så kör på den är det enkla svaret. Bäst hund får du efter vad du tycker är roligast. Inom dina begränsningar. Ingen idé med älghund om du aldrig får släppa m.m.

 

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago ason9 sa:

jo älghunden får vänta, lutar åt en stövare. 

Undrar fortfarande som skrivet varför de har svansen mellan benen så ofta, vet du det?

Inget jag har tänkt på faktiskt ;) , Kan vara att de är i en ovan situation? Typ utställning m.m.?

 

Ps. nu är jag långt ifrån expert men har haft fördelen att få jaga med några hyffsade harpiskor i mina dagar. :D

 

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle byta ras till nån stövare (kommer dock aldrig att hända att fauverna ger vika för en sån :lol: ) så skulle jag kika på smålandsstövare faktiskt. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago Jämta sa:

Om jag skulle byta ras till nån stövare (kommer dock aldrig att hända att fauverna ger vika för en sån :lol: ) så skulle jag kika på smålandsstövare faktiskt. 

Jag har också fastnat för smålandsstövarna, inte för att jag är någon större fan av stövarjakt idag, men det skulle jag kunna tänka mig en.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Smålandsstövare säger ni får kolla upp det, annars ligger en finne rätt bra till i min lista.

Fortfarande ingen som vet säkert det där med svansen? Inte för att det avgör mitt val av ras utan av nyfikenhet. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är inte helt säker heller på svansföringen då jag inte haft en själv, men har sett det även hos kompisens finne. När han är kopplad så är svansen nere sen när han är släppt så piskar svansen fram och tillbaka, inte minst på drev. Nu får du ta min spekulationen här för var det är, då det bara är baserat på en jycke. Men han är klart annorlunda i mentaliteten än hundar jag är van vid. Men jag tror att det visar på undergivenhet för föraren när de är i kopplet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svansen mellan benen är generellt ett tydligt tecken på osäkerhet/rädsla.

Aktiv, glad hund på gång ut på äventyr med tillhörande svansföring

Åbackens Kennels foto.

Stillastående hund, uppmärksam men glad, avslappnad, trygg och med svans i vila, den bara hänger avslappnat och det är något helt annat än svansen mellan benen.

Åbackens Kennels foto.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror du bara stött på "fel" hund/ar, farsan hade stövare många år och de visade inget sådant. Däremot Tror jag att de efter många rena harlinjer inte är några tuffingar och håller gärna låg profil, men det är nåt annat än rädsla.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att vara hundar som jagar rovdjur så är stövarna rätt så veka mot folk enligt mitt tycke. Där ligger nog mycket av svansföringen

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har bara träffat ett fåtal finnar men såhär tycker jag nästan alla finnar ser ut om man kollar på bilder. Måste vara väldig stor andel av finnarna som är ”fel” isånnafall.

Nu kanske jag retar upp mig på småsaker som vanligt.

image.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där är en långt ifrån avslappnad hund, som uppenbarligen är osäker i situationen. Syns på både kroppshållning och blick att den där hanteringen (dvs att bli uppställd) är inget han alls är bekväm med.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

37 minutes ago ason9 sa:

Har bara träffat ett fåtal finnar men såhär tycker jag nästan alla finnar ser ut om man kollar på bilder. Måste vara väldig stor andel av finnarna som är ”fel” isånnafall.

Nu kanske jag retar upp mig på småsaker som vanligt.

image.jpg

 Som nämnts ovan så drar stövare i allmänhet åt det förarveka hållet. Om föraren tar tag i halsbandet för att styra upp hunden för en fotografering, så att den ställer sig rätt, så känner hunden av det.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago underbron sa:

 Som nämnts ovan så drar stövare i allmänhet åt det förarveka hållet. Om föraren tar tag i halsbandet för att styra upp hunden för en fotografering, så att den ställer sig rätt, så känner hunden av det.

 

 

Fast nä, även förarveka hundar ska vara trygga i hantering, speciellt när de blir hanterade av sin ägare och en hund som är såpass osäker när den blir uppställd att den drar in svansen mellan benen och utstrålar obehag med hela kroppen känns för mig "fel". 

Valpar gör så, för de är osäkra och vet inte vad som händer, vad som förväntas, vad de ska göra och det är helt naturligt, men vuxna hundar som hanteras av sin egen ägare ska inte reagera sådär.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago ason9 sa:

Smålandsstövare säger ni får kolla upp det, annars ligger en finne rätt bra till i min lista.

Fortfarande ingen som vet säkert det där med svansen? Inte för att det avgör mitt val av ras utan av nyfikenhet. 

Vad är du tänkt att jaga? Har ni mycket rådjur på markerna

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...