Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Karl Hedin om rättsväsendets maktmissbruk och polisen som springpojkar.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
6 hours ago lsjonsson sa:

Idag fredag den 19/3 kommer domen. Tid minns jag inte.

Ja, ja, du vet när man jobbar dygn blir dagarna lite ihopblandade. Jag hade fredag igår ? 

• Svar 328
  • Visningar 41,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Hustrun kräks en smula på cirkusen.. 

• Känns som ett fall för att statuera ett exempel. Dvs varg är statens vilt och är det absolut viktigaste som finns överhuvudtaget. Om du ens tänker tanken att göra något med en varg så kommer vi lägga

• Christian N
    Christian N

https://www.jaktjournalen.se/huvudvittnet-i-jaktharvan-pastar-att-hon-utnyttjats-under-psykisk-sjukdom/ Tja detta ärende har tagit en ny oväntad men otäck vändning, det underliggande är väl att k

Posted Images

Publicerat
1 hour ago josc72 sa:

Ja, ja, du vet när man jobbar dygn blir dagarna lite ihopblandade. Jag hade fredag igår ? 

Ja, det kan bli så ibland! 

Publicerat
1 hour ago Mad Mike sa:

Härligt??inget annat hade varit acceptabelt i en rättsstat.

Hoppas han begär ett saftigt skadestånd för den tiden han satt häktad!

Mike

Hallå!? Det ska harvas igenom HR även :whistling:

Sen kan de begära ett ännu fetare skadestånd!

Publicerat
20 minutes ago Hipshot sa:

Hallå!? Det ska harvas igenom HR även :whistling:

Sen kan de begära ett ännu fetare skadestånd!

Dom kan väl inte vara så dumma med denna toksågningen? Dom har ju inte ett rätt...ett överklagande nu ger anledning att allvarligt ifrågasätta utredare samt åklagares intelligensnivå.

Mike

Publicerat
5 minutes ago Mad Mike sa:

Dom kan väl inte vara så dumma med denna toksågningen? Dom har ju inte ett rätt...ett överklagande nu ger anledning att allvarligt ifrågasätta utredare samt åklagares intelligensnivå.

Mike

Varför då. De har ju mycket effektivt nått sitt syfte. Syftet har ju helt solklart varit att straffa snarare än att fälla. Och det har absolut inte varit att få fram sanningen. Den har de ju undvikit som pesten!

Frågan är om överklagan verkligen fyller syftet att straffa eller ej. I så fall gör de det nog! 

Publicerat

De kommer att överklaga, de är purkna för att de inte fått använda sitt "huvudvittne".. De tror HR kommer att göra annan bedöming därvidlag.

Publicerat
11 minutes ago Hipshot sa:

De kommer att överklaga, de är purkna för att de inte fått använda sitt "huvudvittne".. De tror HR kommer att göra annan bedöming därvidlag.

Bara för att de vill upp i högsta betyder inte per automatik att det tas upp där? HD gör väl nån utvärdering om det finns grund att ta upp det? De kan således neka överklagan? Minns att jag läst nåt sånt. 

Publicerat

Högsta domstolen måste lämna prövningstillstånd men hovrätten tror jag köper allt.. 

Publicerat

Att tingsrätten inte ens behövde pröva de åtalades egen bevisning säger väl en hel del om hur fel åklagaren var ute. Det är bara att hoppas att Hedin använder sina ekonomiska resurser för att se till att åklagare som sätter folk i häkte på lösa boliner i jaktrelaterade mål får sig en rejäl näsbränna. Hoppas att han får tillbaka sina bössor och att han och kompisen kan jaga i år.

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Högsta domstolen måste lämna prövningstillstånd men hovrätten tror jag köper allt.. 

det här är ju mitt gamla arbetsområde:thumbsup: det behövs prövningstillstånd även från Hovrätten men det är mest en formsak, dock så måste den överklagande kunna påvisa något nytt i fallet eller hävda tingsrättens inkompetens annars kommer man inte vidare den vägen.

prövningstillstånd för Högsta Domstolen kommer aldrig medges för detta.

Mike

Publicerat

Kan polisen i så fall obstruera kring vapenfrågan fram tills efter överklagan? 

Publicerat

Tills ett avgörande trätt i laga kraft så ja, sen är ju frågan om en bra advokat kan få en förvaltningsrätt att inse att misstankarna inte längre består. 

/C 

Publicerat
54 minutes ago Mad Mike sa:

det här är ju mitt gamla arbetsområde:thumbsup: det behövs prövningstillstånd även från Hovrätten men det är mest en formsak, dock så måste den överklagande kunna påvisa något nytt i fallet eller hävda tingsrättens inkompetens annars kommer man inte vidare den vägen.

prövningstillstånd för Högsta Domstolen kommer aldrig medges för detta.

Mike

Troligen helt korrekt antagande, jag är inte jurist men har förstått att denna instans endast plockar upp mål som kan typ innebära ny rättspraxis? Men är ambitionen att jävlas med Hedin vilket förmoderligen är ett självändamål för åklagaren så kan det säkert förhalas mellan ting och hovrätt. 1 år till vapenlös för en person som lever för jakt och är snart 70 bast är ett ohyggligt straff.

Men det finns väl ett begrepp som domstolen kan hänvisa till om de anser att caset är för tunt, typ missbrukande av domstolar etc, Christian kan säkert.

Publicerat

IMG_20210322_130922798.thumb.jpg.0ea29b8118dfbf1ad4f405e447fbb148.jpg

Fotot ingick i artikeln.

"Låt jägartrakasserierna ta slut efter Hedindomen

Processen mot industriledaren Karl Hedin har tydligt visat hur fel jägare behandlas. Nu när han frikänts är det tid att göra rätt.

Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är moderat.

Karl Hedin var märkbart lättad i fredags när tingsrättens dom meddelades och det stod klart att han friades från alla anklagelser. Såväl jaktbrott som förberedelse till detsamma, i båda fallen gällde åtalet grova varianter. Det var dock inte enbart Hedin och hans tre medåtalade som var lättade. Hade Hedin fällts vore det en rejäl skandal.

Fallet Hedin har gått fel till från början till slut. Han satt häktad i en månad baserat på ett anonymt vittne, som senare tog tillbaka sitt vittnesmål och visade sig vara gift med en av de medåtalade, samt en hemlig telefonavlyssning. Den senare är fascinerande ur flera aspekter. Dels skulle den aldrig ha skett. Straffvärdet för brottet som Hedin misstänktes för var för lågt för att det skulle vara tillåtet. Åklagaren tog sig den rätten ändå. Sedan återgav polisen innehållet i samtalet felaktigt, för annars verkade han faktiskt inte skyldig.

Med denna snudd på obefintliga grund att stå på användes insatsstyrkan för att gripa den 69-årige Hedin. Som om han skulle ha utgjort ett stort hot mot polisen annars. Dessvärre finns det en vana av att använda insatsstyrkan mot jägare. 

För omkring en månad sedan chockades en grupp om åtta jaktkompisar som var vid en jaktstuga för att placera ut saltstenar. Plötsligt slog insatsstyrkan till med snöskotrar och helikopter. En av jägarna som blev utsatta för detta säger att polisen förklarat att det var en nykterhetskontroll. 

Det finns dessvärre fler exempel på hur insatsstyrkan använts för att ge sig på jägare. Helt i onödan. Jägare hör i allmänhet till de mest laglydiga medborgarna. Gör de inte det blir de nämligen av med sina vapen och det är få som är beredda att ta den risken. Att polisen betraktar jägare som inte bara potentiella utan också sannolika våldsverkare är kränkande och ogrundat.

I Hedin-fallet gjorde åklagaren en stor sak av Hedins mycket tydliga förakt för svensk vargförvaltning. Rätten gav dock åklagaren något av en dagsedel och förklarade mycket tydligt i domen att domstolarna inte tar någon hänsyn alls till vilka politiska uppfattningar någon har. Ett viktigt påpekande.

Domen gör det än tydligare att åtal rimligen aldrig borde ha väckts. Det är dags för staten att lägga detta bakom sig. Hur stora resurser ska häxjakten på jägare få kosta? Alla brott ska beivras, men att låta vanföreställningar leda till en så här skev resursfördelning när det finns gott om faktiska problem för polisen och rättsväsendet att hantera är vansinnigt."

Profilbild Daniel PerssonDaniel Persson

Källa: Dagens Norrbottens-Kurirens webbupplaga.

Publicerat
  • Författare

Var kan man läsa domen? Skulle vara intressant.

Publicerat

Jag kan peta över den, när jag sitter vid datorn/C 

Publicerat
  • Författare

Tack gärna, skulle vara intressant att läsa den.

Publicerat

I kölvattnet av Hedindomen så hoppar flera eftersöksjägare av från sina uppdrag i Värmland.

Eftersöksjägare har fått nog – hoppar av
En ökad misstro mot jägare i allmänhet, men också polis och åklagares agerande mot Karl Hedin har fått flera eftersöksjägare inom Nationella viltolycksrådet, NVR, i Värmland att hoppa av sina uppdrag.
– Vi har tröttnat. Vi kan inte fortsätta samarbeta med en polismyndighet där vi ena dagen utför eftersök på polisens uppdrag, samma myndighet som dagen efter hanterar oss jägare som terrorister och samhällsfarliga individer, säger en av eftersöksjägarna.

Det jäser i jägarleden. Många har reagerat starkt på domen i rättegången mot Karl Hedin med flera, där Västmanlands tingsrätt så tydligt markerar att det saknades både bevis och en tydlig laglig grund för åtal och rättegång.

– Karl Hedin stod åtalad för sina åsikter, och det är så tydligt hur samhället och myndigheter ser på oss jägare, säger eftersöksjägaren, som väljer att vara anonym.

Avslutar uppdrag
Totalt är det fem aktiva eftersöksjägare i Värmland som har deklarerat att de kommer att avsluta sina uppdrag inom NVR.

Flera uppmärksammade rättegångar, polisens tillslag mot jägare i Orsa och den ständiga närvaron under årets licensjakt på varg i reviret Stora Bör i västra Värmland, markerar enligt eftersöksjägarna en förändring i synen på jägare.

Jägare som under vintern ägnat sig åt jakt på älg och räv i Värmland har bevakats av polis. I flera fall har det varit jägare med uppdrag inom NVR, med en direkt koppling till polisen.

– Det var tydligt under vargjakten, men det har fortsatt efter det. Jaktkompisar som varit ute och jagat räv har bevakats av polis, och så här ska det inte behöva vara. Det är mina kompisar som också blir misstänkta för illegal jakt utan att det finns grund för misstankarna, säger jägaren.

Beklagligt för viltet
Han och de andra som nu hoppar av befarar att många kommer att följa deras exempel. Beklagligt för trafikskadat vilt, men enligt gruppen en logisk följd av ett agerande från myndigheterna som drabbar oskyldiga jägare.

– Det stör mig, och det har eskalerat. Jag ska utföra uppdrag som anställd av polisen samtidigt som samma polismyndighet trakasserar mina jaktkompisar. Det är inte okej, säger jägaren.

Bakom problemen finns enligt honom en havererad vargförvaltning, men också en okunnig polismyndighet och en syn på jägare som farliga och våldsbenägna. Ett synsätt som ger en mycket skev bild av verkligheten.

Tror du att ni kommer att få kritik för att ni hoppar av?
– Det vet jag inte och det spelar ingen roll. Det är egentligen inga konstigheter. Vi kan inte fortsätta samarbetet under de här förutsättningar, det är bara för dåligt, säger jägaren.

De aktuella eftersöksjägarna har haft uppdrag för eftersök vid viltolyckor där älg, vildsvin, men även rovdjur, skadats. Eftersöksjägarna har varit verksamma i flera kommuner.

Skribent

Boo Westlund
boo.westlund@svenskjakt.se

Källa: Svensk Jakts webbupplaga.
https://svenskjakt.se/start/nyhet/efter ... hoppar-av/

Publicerat

Att inte fler hoppar av sina NVR uppdrag i landet! Helst söderut där det är så mycket rådjur hjort å vildsvin... Då skulle det märkas mer... 

Det vore ju väldigt intressant att ha fått läsa en reflektion från snuten om dessa avhopp å anledningen till dessa...

Publicerat

Jag hoppade precis av, av samma anledning