Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
ozzian

Vilken bil för jakt fiske, övrigt

Recommended Posts

ozzian

Vilken bil ska man köpa, jag har ju haft förmånen med firmabil innan, audi allroad,amarok landrover mm, men nu är jag fattig.

Önskade en land cruiser men servicen verkar svindyr varannat år/3000mil, enligt toyota 11000 , mellanservice 2500kr.

Så kollar på xc90 för ca 400k den kostar endast 4000 varje år.

men

jag kanske inte behöver en så stor bil även om jag gillar dessa,

Jag hittar ju några år gamla xc60-xc70 för 200-250k

kia sorrento för samma peng, även hyundai santa fe, eller dessa kanske 270k.

subaru borde finnas för dessa pengarna med.

Men vilken skulle ni välja, det handlar mest om driftkostnader, skatt försäkring,liter/mil, värdeminskning.

Köper hellre en xc90 som kostar totalt 30k per år och slantar upp 375k nu , än en subaru som kostar 50k per år och betalar 250 nu.

Kom med förslag?

strävhår

He's alive!

• Haha 1

Takko

Hade gått på en XC 60 alla dagar i veckan 

Ompi

Subaru som kostar 50 k per år ? Nä så dyra är dom inte i drift. 

ozzian
17 minutes ago Ompi sa:

Subaru som kostar 50 k per år ? Nä så dyra är dom inte i drift. 

nej, jag menade bara att jag köper hellre en dyrare bil nu som är billig att äga än tvärt om.

• Like 1

ozzian
12 hours ago Takko sa:

Hade gått på en XC 60 alla dagar i veckan 

varför xc60 och inte xc70

samma motor och xc70 är lite större?

Landcruisern är No 1 men vad kostar den att äga?

servicen verkar vara omöjlig att kolla

en hyffsat fin 2015-2017 kostar 300-350k

den drar 0,85

skatten är ca 5k

så redan här så börjar den dra iväg, jag tror dock inte den sjunker i värde särskillt mycket.

En volvo  xc60/70/90 verkar kosta lika mycket 

2-3000kr i skatt

5000kr i service(4k varannan gång , 6k varannan)

drar 0,6

så där är det endast värdeminskningen som skilljer

Fullutrustade:

xc90 2015 som gått 10k mil kostar 375k

xc70 2016  8k mil ca 275k

xc60 2017 7k mil 290k

men en xc70 2014 hittar jag för ca 200k, hittar dock ingen fullutrustad just nu.

så vilken volvo sjunker betydligt mest på 3 år antagligen den dyraste men skiljer det mycket+

xc90 är ju fruktansvärt sexig, singel som jag blivit:):)

redtop

Lite otydlig kravspec tycker jag. :)
Hur stor bil måste du ha,  ska du ha med hundar osv? Är det ekonomin som är det viktigaste?

Jag har en liten Suzuki SX4 som jakt och pendlarbil. 1200kr i skatt. Drar 0.6 l/mil och inte mycket servicekostnader med bensinmotorn som har kamkedja (oljeservice gör jag själv.) Absolut ingen prestigebil, men den är billig och fyrhjulsdriven med låsbar mellandiff.  Köpte den med 4000 mil på mätaren och har kört 2000 mil med den nu utan något som helst krångel. Liten bil, men ett rådjur får man utan vidare in i skuffen. Efterföljaren heter S-cross och är något större. Vitara är väl ännu lite större.

ozzian

jag är ju bortskämd med att ha kört nya fina bilar innan.

a6 allroad, discovery, amarok mm

Jag hade hundkåpa på amaroken men inte nödvändigt, men vill ju kunna ha 2 hundar och packning för en norrlandstur.

Jag vill ha en bil som fungerar, så en stabil sak, där är ju LC överlägsen, men är den för jäkla dyr?

Jag sitter o räknar på vad en xc70 sjunker i värde kontra en xc90.

Jag köper ju inte för att sälja om 2 år men livssituationen kan ju förändras,,,, har jag märkt:):)

Det kanske är värdeminskningen som är den enda viktiga faktorn?

ex

en lc 2017 säljs för 349k,, kanske 325 efter prutmån,, men det verka ju som den inte går under 275k på typ 5 år?

då har den sjunkit 10k per år.

en xc90 2015 för ca 375k  kanske är nere i 225k på fem år, då har den sänkts 150k , alltså 30k per år.

Är dessa siffror rimliga? kör ca 2000 mil per år nu.......

då har jag 20k per år att lägga på LC i drift, och jag tror driften är ca 30k för lc och 20 för volvon

men då är ju volvon skitfin mot att lc är skitpraktisk.

mitt emellan och billigast är ju en volvo xc70 för 275k eller ännu billigare en för 200k.

strävhår
1 hour ago ozzian sa:

Ja, jag har haft ett fruktansvärt år, hjärtoperationer skillmässa och allt jävelskap.

men nu hoppas jag allt är över,, och siktar på att leva ett friskt bra liv nu.

klassikern 2020????

Då önskar jag dig ett bättre kommande decennium.

Lada Niva 🙏

• Thanks 1

vildmark

köp en gammal kombi för 10000kr och spara 390000 kr till reperationer... 

Behöver du inte laga nåt så har du sparat massa pengar.. Pajar bilen? ta bussen hem och låt skiten stå.. 

• Like 1
  • Thanks 1

ozzian
Just now vildmark sa:

köp en gammal kombi för 10000kr och spara 390000 kr till reperationer... 

Behöver du inte laga nåt så har du sparat massa pengar.. Pajar bilen? ta bussen hem och låt skiten stå.. 

japp, pointen uppfattad.

MEN

ibland går det ingen buss ifrån jokkasjärvi klockan 2300 på julafton.....

NEJ driftsäker är ett måste för mig,, men givetvis behöver jag kanske ingen landcruser för 390k

ozzian

I Amaroken hade jag gasolvärmare och en låda med konserver, extrakläder , reservtelefon och massa skit.

men den strulade aldrig....

Ompi

Hade jag vart i dina skor, hilux alla dagar i veckan!

klompdomp

Är en XC70 eller för den delen en XC90 verkligen så driftsäkra då? Min bild av dem är att de är populära som tusan men kanske inte så driftsäkra när det kommer till kritan?

• Like 1

Galne

XC90 tunga törstiga bilar, gillar länkarmar och bussningar, att förbruka alltså. XC70 lider väl av V70 elfelssjukan, många bekymmer i styrboxar av olika slag med åren. Men Volvo är ju bäst i mångas ögon så det är det bara så.. :ph34r:

Ta något annat skulle jag säga..

Arctic

Sist jag valde bil var det mellan nyare XC90 och LandCruiser. Jag valde XC90, inte för att det är en bättre jaktbil — för det är den inte — utan för den fungerar betydligt bättre som vanlig bil. XC90 brukar ha bränslevärmare som värmer både kupé och motor. Den slås enkelt på med mobiltelefonen. Service och försäkringskostnad är rimliga. Bränslevärmare till LC värmer bara kupén och kostar 35.000 att eftermontera...

Jag behöver utrymmet för fru, två (numera rätt stora) ungar och två hundar. Jag ville verkligen ha en LandCruiser men efter ett antal provkörningar konstaterade jag att jag kör alldeles för mycket motorväg i relation till skogsbilväg för att välja LC. Ett tips är att prova fullgasacceleration. Det går inte direkt fort. Eller som återförsäljaren sa — inbjuder till ”ett lugnt körsätt”.

Fundera på hur stor bil du behöver, och hur stort behovet av en ren jaktbil är. Hade det bara varit jag och mina hundar hade jag inte haft en XC90, utan en Audi Allroad, Mercedes All-terrain eller en Volvo CC.

Subaru är också ett alternativ. De är inte lika trevliga att köra som de europeiska alternativen och dieselmotorerna har haft sina problem — det finns en orsak att Subaru slutat sälja dieslar. Men som mer dedikerad jaktbil är de utan tvivel ett alternativ. 

ozzian

Nej det blir ingen pickup, men om så skulle det nog blivit amarok igen.

Och ren jaktbil är det inte men äventyrsbil, vill kunna ta döttrarna och dra iväg på övernattning vid nån sjö eller dra till något event, med tält eller att sova i bilen.

Döttrarna bor ju ej hos mig nu utan det blir weekend resor och sen då jakt o fiske för min del.

Kör alltså helt själv 90% av tiden.

Jo LC är ingen landsvägsmaskin, testade en några dagar då jag sen köpte amaroken, amaroken var mycket trevligar på asfalt.

men jag har nog kommit över att ligga på 160 knyck på vägarna nu för tiden, nu är jag gammal nog att hålla hastighetsbestämmelserna, men kul med en bil man kan köra i 120knyck om man ska till norrland,, där är LV tveksam.

Hmm, v70 febern,, vilka volvo gäller det, och gäller det även nyare bilar?

hittar xc70 summum för 180k 2012 som gått 10k mil.

denna kan jag ju ha till jag har mer cash till dyrare bil.

ozzian

vad är det för skillnad på v70 cross country och en xc70?

BigJim

v70 cross country hette de från början. Tror tom att det fanns en 850 cross country..

Sen när de började kallas xc70 vete f-n. Säkert i början av 00-talet.

ozzian
5 minutes ago BigJim sa:

v70 cross country hette de från början. Tror tom att det fanns en 850 cross country..

Sen när de började kallas xc70 vete f-n. Säkert i början av 00-talet.

ok för jag kollade inatt och kanske eventuellt så verkade xc70 vara någon cm högre än v70cc, men svårt att se på bild

ozzian

skoda Kodiaq?

Takko

Om du väljer mellan XC 90 och V70 CC så är det ju lite olika bilar. 70CC har ju fina utrymmen likväl som XC 90 och bra förarplats och komfort finns ju i båda. Billigare att äga 70CC och med en diesel är det ju bra förbrukning. Vill du ha snäppet mindre så är det ju en XC60 om du är sugen på en Volvo. 

ÅlandsFilip
50 minutes ago ozzian sa:

hittade denna, men den drar väl ca 1.1-1.2 blandad körning, men vad kan man komma ner i vid långresor?

annars ser den kanon ut.

https://www.blocket.se/kalmar/Toyota_Land_Cruiser_Prado_5_dorrar_4_0_V6_4WD_83524976.htm?ca=21&w=3

När vi körde till ammarnäs körde finnarna från Helsingfors till adolfström med kåpsläp bakpå, 4 personer, takbox osv. Just över 0,8 drog den då på ~1600km, hård körning... Vi körde någon Opel suv, drack som jag vet inte vad, diesel. Den drog 0,9 på två personer lugn körning för vi skulle ju komma fram samtidigt och vi körde på svenska sidan. Så den drar nog inte överdrivet mycket på lång körning.

Men skulle tro det varierar, kan säkert dra 0,9. Tittat på dem själv som dragbil.