Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
ozzian

Vilken bil för jakt fiske, övrigt

Recommended Posts

PeterC

Jag har aldrig ägt en Volvo så kanske jag inte är kvalificerad att uttala mig. Men på jobbet har man en frånvarokategori som heter "Volvo-tid" numera... många verkstadsbesök blir det för dom stackarna...

Har två bekanta som jobbar/jobbat på Volvo, ingen av dom kör nämnda bilmärke.

Haft två Volvo hylbilar i tjänsten nu på senvintern, en V90 med några hundra mil på mätaren och en XC40 som gått just över 100 mil. V90'n vägrade stänga av intervalltorkaren trots att indikeringen på panelen sa att den var av, fick aktivera funktionen (då tändes symbolen) och avaktivera för att den skulle stänga av. I trakterna kring Sala kom jag till ett vägparti med saltsträngar mitt i vägen, då började den satans line assist eller vad det heter att tvångsstyra bilen över mittlinjen fram och tillbaka, avvaktiverade skiten omgående efter det. Plötsligt började det låta som ett tröskverk från vänster bakbroms, stannade på första bästa ställe men hittade inget konstigt. När jag åkte iväg igen var oljudet borta.

XC40'n hade samma fenomen med oljud från bromsarna.

Körmässigt var dom väldigt bekväma och trevliga att åka i.

MrT.
34 minutes ago PeterC sa:

Jag har aldrig ägt en Volvo så kanske jag inte är kvalificerad att uttala mig. Men på jobbet har man en frånvarokategori som heter "Volvo-tid" numera... många verkstadsbesök blir det för dom stackarna...

Har två bekanta som jobbar/jobbat på Volvo, ingen av dom kör nämnda bilmärke.

Haft två Volvo hylbilar i tjänsten nu på senvintern, en V90 med några hundra mil på mätaren och en XC40 som gått just över 100 mil. V90'n vägrade stänga av intervalltorkaren trots att indikeringen på panelen sa att den var av, fick aktivera funktionen (då tändes symbolen) och avaktivera för att den skulle stänga av. I trakterna kring Sala kom jag till ett vägparti med saltsträngar mitt i vägen, då började den satans line assist eller vad det heter att tvångsstyra bilen över mittlinjen fram och tillbaka, avvaktiverade skiten omgående efter det. Plötsligt började det låta som ett tröskverk från vänster bakbroms, stannade på första bästa ställe men hittade inget konstigt. När jag åkte iväg igen var oljudet borta.

XC40'n hade samma fenomen med oljud från bromsarna.

Körmässigt var dom väldigt bekväma och trevliga att åka i.

Nu vill jag inte framstå som någon tillskyndare som försvarar Volvo, men finns det något bilmärke inom räckhåll för en "normalkonsument" som inte har problem på ett eller annat sätt !?

hs_merkel

Sista Volvon tillverkades 1996 sen vet i fan vad det kallas?

• Like 2

MrT.
13 minutes ago hs_merkel sa:

Sista Volvon tillverkades 1996 sen vet i fan vad det kallas?

Skulle tro att den sista Volvon tillverkades långt innan 1996. Det är betydligt längre bak i tiden som "Volvo" började byggas av delar tillverkade av underleverantörer från både när och fjärran.

kkjon
9 hours ago MrT. sa:

men finns det något bilmärke inom räckhåll för en "normalkonsument" som inte har problem på ett eller annat sätt !?

Nej.

MrT.
57 minutes ago kkjon sa:

Nej.

Då fick jag mina misstankar bekräftade. Det får bli en Volvo XC70 AWD (D) med extra allt. 180 hästar under huven borde väl räcka i de flesta fall, kan jag tänka. Några tips/reflektioner om nämnda modell ?

kkjon

Jag lobbar lite för Mitsubishi outlander plugin hybrid. 

Provkör en innan du dyker in i volvoträsket.

MrT.
10 hours ago kkjon sa:

Visst kan jag ta en titt, men man får väga in tillgången till reservdelar, och där ligger Volvo i framkant, kan jag tänka (?).

klompdomp
På 2019-04-11 at 22:40 ozzian sa:

ja, det är endast 4hjulsdrivning som gäller.

en följdfråga är om någon årsmodell är sämre, eller är det bara nyare desto bättre?

V70 N är som bäst mellan 2005-2007 (2008 om du räknar med sista Classic-modellen). V70 II är som bäst från 2013 och framåt. Detta enligt bekant som är volvomekaniker. 

kkjon
6 hours ago MrT. sa:

Visst kan jag ta en titt, men msn får väga in tillgången till reservdelar, och där ligger Volvo i framkant, kan jag tänka (?).

Nu ska man nog inte höja Volvo till skyarna, den tiden är förbi. Det är absolut ingen dålig bil. Men vad det gäller reservdelar idag är det ingen större skillnad mellan dom olika märkena, ingen har delar hemma. Allt ligger på något centrallager.

• Like 1

kkjon
8 hours ago kkjon sa:

Tittade på effekten på våran. 

Elmotor fram 82 hk, elmotor bak 82 hk, bensinmotor 121 Hk . Totaleffekt 285 hk

hs_merkel
På 2019-04-19 at 16:31 MrT. sa:

Skulle tro att den sista Volvon tillverkades långt innan 1996. Det är betydligt längre bak i tiden som "Volvo" började byggas av delar tillverkade av underleverantörer från både när och fjärran.

Volvo är dyrt. Bussningar i bakvagnen, xc70.hjullager är inte ovanligt.fördelningslåda med.Är några saker. Grannen har 3 st xc60 och dessa har inte gått långt. Hjullager kan jag köpa då de kommer oftast från underlevartörer.Men fördelningslåda på 2 av 3? Har haft Volvo. Och den sista tillverkades 1996. Det är inga dåliga bilar men får man tag i problem barn. Blir det dyrt! Så syna noga.

S

MrT.
1 hour ago kkjon sa:

Men vad det gäller reservdelar idag är det ingen större skillnad mellan dom olika märkena, ingen har delar hemma. Allt ligger på något centrallager.

Du har onekligen en poäng där.

MrT.
42 minutes ago hs_merkel sa:

Det är inga dåliga bilar men får man tag i problem barn. Blir det dyrt! Så syna noga.

S

Hm, och frågan är; Hur kollar man noga, om bilen står på golvet i en hall  ? Tänkte nog köpa en beg. genom en firma (det var genom en firma de jag länkade till, var tillgängliga),  jag kan absolut ingenting om bilar, förutom hur man förflyttar sig med dom.

MrT.
1 hour ago kkjon sa:

Tittade på effekten på våran. 

Elmotor fram 82 hk, elmotor bak 82 hk, bensinmotor 121 Hk . Totaleffekt 285 hk

Nu är det väl kanske inte bara effekten som är det avgörande, om man skall köpa en bil.

kkjon
9 hours ago MrT. sa:

Nu är det väl kanske inte bara effekten som är det avgörande, om man skall köpa en bil.

Nej bilköp är mycket känsla och eget tyckande.

Men driftkostnaderna på outlandern verkar bli ungefär hälften av det vi hade på Saab,en som vi hade tidigare. 

Skatten är 360 kr om året och dom 3-4 första milen kostar ca 20-25 kr.

MrT.
2 hours ago kkjon sa:

Nej bilköp är mycket känsla och eget tyckande.

Der är ju riktigt i o f s, men i detta sammanhanget tänkte jag i första hand på säkerheten, och där ligger Volvo bra till, skulle jag vilja påstå. 

2 hours ago kkjon sa:

Skatten är 360 kr om året och dom 3-4 första milen kostar ca 20-25 kr.

Det är ju onekligen en intressant infallsvinkel i frågeställningen. Jaja, jag har några månader att fundera på saken innan det kan bli aktuellt med något bilköp, så ös gärna på med olika infallsvinklar, ni som tycker er ha något att bidra med i frågeställningen, jag tar tacksamt emot alla tips.

dru

Jag har 2st Volvo V90, D3, ena FWD och den andra AWD båda från 2018, på firman. Nu har båda bilarna varit inne på verkstaden 12 ggr tillsammans utanför vanlig underhållsservice.

1. Baklampor som lägger av har båda bilarna haft problem med. När den ena byts går snart den andra sönder.

2. Högtalare som går sönder har båda bilarna haft.

3. Alla röda varningslampor lyser med bärgning som åtgärd har båda bilarna haft. Volvo har aldrig funnit vad felet beror på.

4. Slang till bakre spolarmunstycke hoppat lös med skuffen full av spolarvätska som resultat.

5. Ena bilens bakfjädring trasig sedan leverans, åtgärdades först efter ett år när verkstaden äntligen kunde konstatera att den var snabb genom att jämföra höjden på 2 likadana bilar.

Volvo är inte vad de varit!

MrT.
13 minutes ago dru sa:

Jag har 2st Volvo V90, D3, ena FWD och den andra AWD båda från 2018, på firman. Nu har båda bilarna varit inne på verkstaden 12 ggr tillsammans utanför vanlig underhållsservice.

1. Baklampor som lägger av har båda bilarna haft problem med. När den ena byts går snart den andra sönder.

3. Alla röda varningslampor lyser med bärgning som åtgärd har båda bilarna haft. Volvo har aldrig funnit vad felet beror på.

4. Slang till bakre spolarmunstycke hoppat lös med skuffen full av spolarvätska som resultat.

5. Ena bilens bakfjädring trasig sedan leverans, åtgärdades först efter ett år när verkstaden äntligen kunde konstatera att den var snabb genom att jämföra höjden på 2 likadana bilar.

Det var det jävligaste !

Vad för bil(ar) har du nu då, eller kör du omkring med dessa fortfarande !? Utifrån det du beskriver tänker jag att då finns det en trygghet (?) i att köpa en begagnad bil som har några år på nacken, dina är ju helt nya och uppenbarligen fulla av barnsjukdomar. Jag utgår från att du får dessa reparationer på garanti, även om det inte hjälper dig i den akuta situationen.

Men för att återkomma till resonemanget att köpa en bil som har några år på nacken, typ en årsmodell 2013 eller något åt det hållet. Då borde de flesta barnsjukdomar vara upptäckta och åtgärdade, vad tänker du (ni),om det resonemanget !?

robban.jagaren
20 hours ago dru sa:

Hört liknande skräckhistorier från volvoägare.

dru
På 2019-04-21 at 12:24 MrT. sa:

Det var det jävligaste !

Vad för bil(ar) har du nu då, eller kör du omkring med dessa fortfarande !? Utifrån det du beskriver tänker jag att då finns det en trygghet (?) i att köpa en begagnad bil som har några år på nacken, dina är ju helt nya och uppenbarligen fulla av barnsjukdomar. Jag utgår från att du får dessa reparationer på garanti, även om det inte hjälper dig i den akuta situationen.

Men för att återkomma till resonemanget att köpa en bil som har några år på nacken, typ en årsmodell 2013 eller något åt det hållet. Då borde de flesta barnsjukdomar vara upptäckta och åtgärdade, vad tänker du (ni),om det resonemanget !?

Vi kör fortfarande med bilarna, de leasas på 3år och än så länge går reparationer och bärgning på garanti.

Men problemet är ju att det sabbar dagen för förarna eftersom de måste in på verkstad och trassla med lånebil stup i kvarten. Istället för att kunna utföra sina arbetsuppgifter enligt schemat såfår de som sagt trassla och pyssla med verkstadsbesök.

De V70 vi hade tidigare fungerade i stort felfritt fram tills ca 16-17000 mil innan reparationerna startade. Så en av de senaste V70-modellerna kan vara ett säkrare kort.

Arctic

Volvo är det mest sålda bilmärket i Sverige och kvaliteten är på de flesta områden "medelbra". Det är därmed inte konstigt att alla känner någon som har problem med en Volvo. 

Tittar du på mer objektiva data, t.ex. Länsförsäkringars maskinskaderapport https://mb.cision.com/Public/152/2168267/98bb41a11af910e6.pdf så ligger Volvo någonstans i mitten, tillsammans med Mercedes och Subaru. Går du enbart efter den rapporten ska du välja Hyundai eller Kia.

Den nya 90-serien har haft en del problem. I JD Powers undersökningar har Volvo kommit väldigt nära botten. Mycket av de kommer från att användargränssnittet inte är direkt lättanvänt. Det är inte utan orsak att Sensus byts ut mot Googles Android Auto.

Jag skulle definitivt våga köpa en XC70, så ny och med så få mil som möjligt. Tro dock inte att det är en evighetsmaskin. Alla bilar kan gå sönder. 😉

simnil

Jag gillar Volvo, mycket för att jag med min "hydda" anser dom överlägset bekvämast.

Besiktade f.ö min XC70 för ett par veckor sen, besiktningskillarna sa att normalt sett är inget glappt under dessa förrän runt 30k mil men vi måste ju kolla ändå, och jag bor i de trakterna där vägarna tär ganska bra på hjulupphängningarna.

När det gäller kvalitetsproblem så tror jag inget märke är förskonat från måndagsexemplar, och vanligare är dom i respektive modells "barndom". Möjligt att V/XC70 har vissa sjukdomar men barnsjukdomarna har väl åtgärdats i mesta möjliga mån på de senare årsmodellerna. 

På tal om Outlander laddhybrid, hur är det med släpvagnsdragande och hybridbilar? De flesta, (alla?) rena elbilar har ju 0kg i släpvagnsvikt vad jag vet.

dru

...så var det dags igen då! Ena V90:in har Volvo-on-call lagt av på, så den ska in på verkstad för något elektronikbyte.

strävhår
1 hour ago dru sa:

...så var det dags igen då! Ena V90:in har Volvo-on-call lagt av på, så den ska in på verkstad för något elektronikbyte.

Stabilt.