Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
ozzian

Vilken bil för jakt fiske, övrigt

Recommended Posts

MrT.
12 hours ago Arctic sa:

Hur man än vrider och vänder på det så blir en bil som är billigare i inköp nästan alltid billigare att äga. Du kan serva och reparera rätt mycket för värdeminskningen på en nyare bil.

Jo, tanken har slagit mig. Hur man än vrider och vänder, är r*ven alltid bak.

12 hours ago Arctic sa:

Har du otur kan det dock bli dyrt med en bil som inte längre har maskinskadeförsäkring. 

Det där är ju faktiskt väldigt skrämmande :o.

klompdomp

Spontan tanke: rätt högt pris för den bilen skulle jag säga. 150 000 hade känts mer rimligt. Men jag är ingen bilguru och har gjort lika många bra som dåliga bilaffärer... Stenskott är ju trist men handlar mycket om antal och storlek tycker jag. Är de bara på motorhuven eller även på taket/runt vindrutan? Små eller stora där lacken börjat lossna runt? Rost i dem? 

XC70 är ju en hyfsat hög bil, så man kan ju alltid kolla hur det ser ut under. Även om man inte kan något om bilar ser man ju om det är orimligt mycket rost, eller om det läcker vätskor någonstans. Jag skulle t.ex. kolla bakaxeln så att det inte är några misstänkta oljeläckagefläckar på den. Fyrhjulsdrift blir snabbt dyrt att laga.

MrT.
24 minutes ago klompdomp sa:

Spontan tanke: rätt högt pris för den bilen skulle jag säga. 150 000 hade känts mer rimligt.

Hm. jag har inte en susning men i jämförelse med den andra som jag tänkte ta så framstår denna som ganska billig. Den andra (motsvarande modell), fast -16 och ~ 5 500 mil på mätaren, ville köparen ha 269 Tkr för.

Men jag är ingen bilguru och har gjort lika många bra som dåliga bilaffärer

Jag är inte någon bilguru heller och något utrymme för dåliga affärer finns inte :o.

Stenskott är ju trist men handlar mycket om antal och storlek tycker jag. Är de bara på motorhuven eller även på taket/runt vindrutan? Små eller stora där lacken börjat lossna runt? Rost i dem? 

Alltså, det är ju en del stenskott ,det går ju inte att komma ifrån, men det är inga stora och det har inte börjat rosta i dom. Som jag kunde se från mitt besök igår, är det främst på motorhuven och på backspeglarna som det har blivit "blästrat".Dessutom upplever jag att det har inte gått igenom själva lacken (vad jag kunde se), utan det är framförallt i i själva klarlacken det finns märken.

Även om man inte kan något om bilar ser man ju om det är orimligt mycket rost.

Av det jag kunde se (och då har jag inte tittat under bilen) så fanns det ingen rost öht, men jag har inte gjort någon besiktning med lupp, s a s, utan tittat framförallt vid backlucka och dörrar samt hjulhus. Att krypa under finns inte på kartan, utan då måste jag få bilen upplyft. På den plats den stod när jag hämtade den för en provkörning, fanns det inga spår efter några vätskor som läckte. 

Jag skulle t.ex. kolla bakaxeln så att det inte är några misstänkta oljeläckagefläckar på den.

Då måste jag som sagt få bilen upp i luften, för att kunna bedöma det.

T4bb3
3 hours ago MrT. sa:

Det är onekligen ett högst sannolikt scenario nu när du nämner det. Nu har ju dessa säljare omkostnader för lokalhyra och allt möjligt, men frågan är hur mycket vågar man pruta innan det blir oförskämt, för att inte säga orealistiskt att få en affär att gå i hamn.

Jag tar tacksamt emot alla tips av alla er som har mer erfarenheter av detta med bilinköp, än vad jag har, för jag tänkte åka ner imorgon och se, om vi kan komma framtill något som passar oss båda, då jag tror att jag kommer att köpa just den här bilen.

De få bilar jag har köpt på firma så brukar det vara lättare att pruta på tillbehör eller se till att den blir nyservad och sådant. 

Tex en dragkrok för dig monterad och klar är väl runt 6000 kr. Deras kostnad för kroken plus jobb är ju betydligt lägre. Så 6000 prutning för dig kostar kanske 2500-3000 för dem. Så du får pruta 6 men det blir bara 3 för dem. Därav kan det vara lättare att gå den vägen. 

MrT.
46 minutes ago T4bb3 sa:

De få bilar jag har köpt på firma så brukar det vara lättare att pruta på tillbehör eller se till att den blir nyservad och sådant. 

Tex en dragkrok för dig monterad och klar är väl runt 6000 kr. Deras kostnad för kroken plus jobb är ju betydligt lägre. Så 6000 prutning för dig kostar kanske 2500-3000 för dem. Så du får pruta 6 men det blir bara 3 för dem. Därav kan det vara lättare att gå den vägen. 

Ja, tillbehör är inte aktuellt. Drag finns, vinterdäck får jag på köpet, även däckhotell tills dess att det är dags att att byta (sedan måste jag betala om jag fortsättningsvis vill ha däcken på däckhotell). Dessutom lovade han att jag skulle få den nybesiktigad om jag slår till, d v s inom de närmsta dagarna. Själv vill jag nog ha de nybesiktigad innan jag slår till :biggrin:.

Sedan vad det gäller prisbilden, någon tyckte den var dyr. Förvisso är inte 165 Tkr småpengar, men jag har tittat på (framförallt) blocket och dessa modeller ligger generellt ganska högt i pris. Dessutom skall man titta på utrustningslistan tillhörande specifikt denna bil. Men eftersom jag inte har en susning om den är värd sina pengar, så blir jag bara konfunderad och det hela känns som ett moment av chanstagning, och det är en känsla jag egentligen inte gillar.

Fan, det är svårt det här.

MrT.

Saken är biff, jag tar bilen !

Dom fixar AC:n nu. När jag var där i måndags, lyfte jag på huven och hörde ett svagt missljud, som det visade sig, komma från AC:n. Det kostar 8 000 :- (enligt säljaren) att fixa. Dessutom skall dom serva den och besikta den (till på fredag), jag får vinterdäck (med däckhotell) t o m att det är dags att skifta (sedan måste jag betala), sex månaders helförsäkring (genom Folksam, men bara genom säljarna) för 1 500 :- , sex månaders garanti (med möjlighet att förlänga den upp till 24 månader (det kommer jag att göra). Dessutom kommer dom att lyfta den för mig på fredag, så jag kan få se hur den ser ut undertill.

Ibland är livet gött och leva !

dru

Hoppas allt blir bra, lycka till med bilköpet!

MrT.
8 minutes ago dru sa:

Hoppas allt blir bra, lycka till med bilköpet!

Tack,det hoppas jag också. De flesta jag talar med (och som har mer erfarenhet av bilar än mig) är positiva till modellen, och att den inte är så där jättegammal. Att den har gått  nästan 14 Tmil, tycker dom är inget problem, (det är ju en Volvo).