Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Joacim

Vårbocksjakt i hela sverige?

Recommended Posts

Joacim

Sitter på jobbet idag och plöjer igenom lite olyssnade poddavsnitt från kanaler som jag bara besöker sporadiskt - Svensk jakt är en sådan. Snubblade så in på ett avsnitt från typ Januari med Daniel Ligné om jakttider som kommer att ses över här i nya direktivet. Sätt länge med förväntan och undrade när vårbocksjakten i hela landet skulle komma upp och när det väll kom på tal så sa han i stil med att "Det är för få som vill ha vårbocksjakt. Det är bara ett län som inte redan har det som har visat intresse för att få det." 

Själv har jag dock inte fått den uppfattningen när man tittar här och på grannkanalen, tycker det är många som uttrycker viss avundsjuka på de som har möjligheten med dagens jakttider. Jag uppfattade dock Daniel som positiv i frågan i övrigt om att få vårjakt på bock i hela landet. Han sa bland annat "Ofta hävdas att det ska vara lugnt i "barnkammaren" och därför ska man inte jaga bock under våren, men det håller inte längre i o m vildsvinen och jakten på dom." 

Jag hade gärna sett fram mot att kunna skjuta någon bock in i mellan de vildsvinen som trillar här på vårkanten. Vad tycker ni övriga? 

redtop

Det verkar ju fungera bra med vårbocksjakt i de län som det är tillåtet, så varför inte öppna upp med fler län?
Jag hoppas Jägareförbundets förslag går igenom, även om jag kunde tycka att man kunde förslagit vårbocksjakt i hela landet.

https://jagareforbundet.se/contentassets/30dd8c08ea7041b68e122cdc425f3af4/sjf-jakttidsforslag-2019-03-31.pdf

Rådjur
Stockholm, Dalarna, Jämtland, Norrbotten Införa ny jakttid
Stockholm, Dalarna, Jämtland bockjakt 1 maj – 15 juni
Norrbotten bockjakt 15 maj – 15 juni.
Jämtland, V.norrland Senare jaktslut Jämtland och Västernorrland 1 okt – 31 jan
Norra området (sep.omr. för älg) Tidigare jaktstart Alla djur från 1 sep

Joacim

Ja då är det "bara" att vänta 6år till nästa chans att få vårbocksjakt här nere 🙄 

edit: Skämt åt sido - är det bara Svenska jägareförbundet som lägger fram förslag eller lägger Jägarnas riksförbund fram egna osv? 

älg

JRF lämnar också in förslag på ändringar. Har dock inte hört mycket om vilka ändringar de vill göra. 

• Thanks 1

henke67

Jag är lite kluven angående jakt på vårbock. Dels är jag helt klart avundsjuk på de som får. Dels är jag lite osäker på hur kloka vi jägare generellt är när det gäller att förvalta villtstammar och planera avskjutning. Områden med väldigt fragmenterat ägarskap är nog mer sårbara än de som domineras av större ägare och/eller olika former av VVO/Jaktklubbar. 

• Like 1

Kallel

Vid SJF länsfullmäktige i helgen informerades att utökad vårjakt inte kommer att föreslås från förbundet. För stort motstånd i söder var anledningen. Är inte insatt i frågan i övrigt. Skjuter bara på drev! 🙂

• Confused 1

strävhår
3 hours ago Joacim sa:

Ja då är det "bara" att vänta 6år till nästa chans att få vårbocksjakt här nere 🙄 

edit: Skämt åt sido - är det bara Svenska jägareförbundet som lägger fram förslag eller lägger Jägarnas riksförbund fram egna osv? 

Ni skåningar klarar inte av att hantera en sådan sak 😁

• Haha 1

Daltorpet
3 hours ago redtop sa:

Det verkar ju fungera bra med vårbocksjakt i de län som det är tillåtet, så varför inte öppna upp med fler län?
Jag hoppas Jägareförbundets förslag går igenom, även om jag kunde tycka att man kunde förslagit vårbocksjakt i hela landet.

https://jagareforbundet.se/contentassets/30dd8c08ea7041b68e122cdc425f3af4/sjf-jakttidsforslag-2019-03-31.pdf

Rådjur
Stockholm, Dalarna, Jämtland, Norrbotten Införa ny jakttid
Stockholm, Dalarna, Jämtland bockjakt 1 maj – 15 juni
Norrbotten bockjakt 15 maj – 15 juni.
Jämtland, V.norrland Senare jaktslut Jämtland och Västernorrland 1 okt – 31 jan
Norra området (sep.omr. för älg) Tidigare jaktstart Alla djur från 1 sep

Om förslaget skulle gå igenom, när börjar det gälla då?

Daltorpet
Just now redtop sa:

"Om allt går som planerat kommer de nya jakttiderna att gälla till jaktåret som börjar den 1 juli 2021."

https://svenskjakt.se/start/nyhet/omfattande-forslag-till-nya-jakttider/

Tackar. Det vore riktigt trevligt. Då blir det alltså 15 maj 2022 här i Dalarna isf. 

strävhår
2 hours ago henke67 sa:

Jag är lite kluven angående jakt på vårbock. Dels är jag helt klart avundsjuk på de som får. Dels är jag lite osäker på hur kloka vi jägare generellt är när det gäller att förvalta villtstammar och planera avskjutning. Områden med väldigt fragmenterat ägarskap är nog mer sårbara än de som domineras av större ägare och/eller olika former av VVO/Jaktklubbar. 

Jämför närmast med Danmark, det lapptäcket bör påminna om bl.a Skåne. Där går det bra, förstår verkligen inte grejen.

• Like 1

BigJim

Nej, nej nej... Alltid kul att tråka Bohman och andra som jagar i Sveriges köttbod (Södermanland) några få km härifrån med vårbock och duvjakt den 1:a aug... 😎

• Haha 1

Dahla

"Behovet" att jaga bock på våren är här i den delen av Östergötland jag bor och jagar i obefintligt.

Enligt lantbruket klarar jägarkåren inte ens av att minska antalet grisar häromkring till lämpligt antal. Känner man att behovet av att smyg eller vaktjaga är så stort under våren vill nog dom flesta som är berörda av skador att tiden lägga på att jaga just vildsvin och nu även hjortkalv när dessa gör skada i oskördad gröda.

Anledningen till att jakt på bock under våren kom till är ju på grund av lägre halter av cecium-137 i viltkött under våren. Cecium-137 har ju dock en halveringstid på cirka 30 år så nivåerna av cecium-137 i rådjur ligger nu oftast under högsta gränsvärdet för vad som är godkänt som föda för människan. Därav borde då behöver av att jaga bock på våren snart vara minimalt även runt Gävle.

killer_mouse

Kan bara svara för mej själv Men jag skulle uppskatta vårjakten och speciellt den möjligheten till att få bort dåliga individer innan brunsten 

• Like 1

strävhår

Som tur är så är inte alla lika tråkiga, inte ens våra politiker, så risken att vårjakten skulle försvinna är nog minimal. Tvärtom så har jakten utökas och ser så ut att göra, för det finns ingen risk eller farligheter med jakten som sådan. Domedagsprofetiorna har inte haft nån framgång i frågan sedan snart 30år.

Vilka behöver ovänner när man har såna jaktkamrater?!

https://svenskjakt.se/start/nyhet/inga-biologiska-skal-mot-omdiskuterad-jakt-pa-varbock/

• Like 1

Kallel
4 minutes ago strävhår sa:

Som tur är så är inte alla lika tråkiga, inte ens våra politiker, så risken att vårjakten skulle försvinna är nog minimal. Tvärtom så har jakten utökas och ser så ut att göra, för det finns ingen risk eller farligheter med jakten som sådan. Domedagsprofetiorna har inte haft nån framgång i frågan sedan snart 30år.

Vilka behöver ovänner när man har såna jaktkamrater?!

https://svenskjakt.se/start/nyhet/inga-biologiska-skal-mot-omdiskuterad-jakt-pa-varbock/

Trist drag hos allt för många, det är bara egna jakten som gäller, all annan jakt ska förbjudas! 🙄

• Like 1
  • Thanks 1

killer_mouse
4 hours ago Dahla sa:

"Behovet" att jaga bock på våren är här i den delen av Östergötland jag bor och jagar i obefintligt.

Enligt lantbruket klarar jägarkåren inte ens av att minska antalet grisar häromkring till lämpligt antal. Känner man att behovet av att smyg eller vaktjaga är så stort under våren vill nog dom flesta som är berörda av skador att tiden lägga på att jaga just vildsvin och nu även hjortkalv när dessa gör skada i oskördad gröda.

.

Behovet att jaga ihuvudtaget finns inte du ser man kan vända på resonemanget rätt lätt 

Så länge bonnfan vill ha in så mycket pengar i jaktarrende som det går så får han räkna med kapitalstarka jägare som jagar få tillfällen med garanterad utdelning dvs stor stam eller jägare som bor för långt bort för meningsfull skyddsjakt inte precis att dom erbjuder grisjakt till närboende eller yngre jägare till liten eller ingen kostnad  

Joacim

Sitter nu och läser igenom de förslag som jag tror rör mig mest i Hallands län. En del jäkligt rogivande läsning - har skrattat så jag gråter emellanåt. Intresseorganisationen Jakt Kritikerna sticker ut något alldeles extra - efter massa svammel om att jakt hit och dit var oetisk och skulle förbjudas så hade de kommit fram till att "Så länge rovdjurspopulationen är ur balans så måste viss jakt tillåtas, därför föreslår vi 3veckors jakt om året - givetvis inte i några rovdjursrevir" 🙄🙈 

Nåja, det har inte så mycket med vårbocksjakten att göra. Hittills gillar jag LRF's förslag bäst. 

Men jag har mycket läsning kvar 😉

• Haha 2

Dahla
På 2019-04-02 at 22:11 killer_mouse sa:

Behovet att jaga ihuvudtaget finns inte du ser man kan vända på resonemanget rätt lätt 

Vad grundar du det på?

Om vi bara börjar med att kika på antalet trafikolyckor så ser nog även Du att exempelvis rådjuren är för många i södra delen av Sverige.

När en övervägande del av trafikdödade rådjur är hondjur kan man dra slutsatsen att fördelningen mellan könen är snedvriden. Redan genom bockjakten i augusti får vi en snedfördelning. Getterna skjuts under vintern när dom kommit ifrån sin avkomma.

Om alla sköt mångdubbelt fler killingar och sen även getter skulle vi få en stam i balans med mycket större troféer bland bockarna.

Förvaltningen av trofébockar sker absolut inte med vårbocksjakt hur mycket man än vill jaga bock den tiden på året.

killer_mouse
40 minutes ago Dahla sa:

Vad grundar du det på?

Om vi bara börjar med att kika på antalet trafikolyckor så ser nog även Du att exempelvis rådjuren är för många i södra delen av Sverige.

När en övervägande del av trafikdödade rådjur är hondjur kan man dra slutsatsen att fördelningen mellan könen är snedvriden. Redan genom bockjakten i augusti får vi en snedfördelning. Getterna skjuts under vintern när dom kommit ifrån sin avkomma.

Om alla sköt mångdubbelt fler killingar och sen även getter skulle vi få en stam i balans med mycket större troféer bland bockarna.

Förvaltningen av trofébockar sker absolut inte med vårbocksjakt hur mycket man än vill jaga bock den tiden på året.

Att finns andra metoder på att begränsa djurpopulationer som inte innefattar "amatörer" (jägare) 

Men att hänvisa till en snedvridning av populationen utan att också visa på att pengar styr "alla" vill skryta om att dom har skjutit en guldtrofe men iom att det kostar en del att arrendera mark så vill ju alla i laget skjuta den store för att få valuta för pengarna så ska nån ha skit för snedvridning i en population är giriga markägare som tänker kortsiktigt och skiter i att ställa krav på viltvården 

Joacim
2 hours ago Dahla sa:

När en övervägande del av trafikdödade rådjur är hondjur kan man dra slutsatsen att fördelningen mellan könen är snedvriden. 

Det där tror jag inte ett skit på, har du några grundade fakta på det? 

Dahla
3 hours ago Joacim sa:

Det där tror jag inte ett skit på, har du några grundade fakta på det? 

Du får tro vad du vill. Jag ska försöka få tag i uppgifterna man har samlat häromkring vid trafikolyckor som eftersöksjägarnas samordnare sammanställer.

Om jag inte missminner mig så ökade antalet viltolyckor med 18% förra året. Viltstammarna är på sina håll på tok för höga.

nuke

Är enda orsaken till att jaga vårbock att man vill få till bättre troféer tycker jag man behöver fundera lite till.

Vill du förbättra stammen bör du snarare njuta av skådespelet och alltid låta en fin trofébock/tjur/hjort/galt gå vidare om de kommer i pass även om det då finns risk att grannlaget får skjuta 18-taggaren istället.

/Markus

Joacim
6 hours ago Dahla sa:

Du får tro vad du vill. Jag ska försöka få tag i uppgifterna man har samlat häromkring vid trafikolyckor som eftersöksjägarnas samordnare sammanställer.

Om jag inte missminner mig så ökade antalet viltolyckor med 18% förra året. Viltstammarna är på sina håll på tok för höga.

Var ut en kvällsrunda nu med grabben och vi såg 15 rådjur på ca 2.5mils småvägskörande- 9st var bockar dvs 60% så då är mina slutsatser att hela sverige måste vara snedvridet med högre andel bock. Så inför vårbocksjakt i hela landet nu! 

• Haha 2