Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vårbocksjakt i hela sverige?

Featured Replies

57 minutes ago strävhår sa:

Men det går ju inte att ha vårbocksjakt i södra Sverige!! Nu är rådjuren snart utrotade ?

Går å går.

Jag tycker inte vi behöver det. Katten finns å påverkar + att doven trycker undan rå't. Rå't har ju minst verktyg i verktygslådan å ta till.

Vill man ha utökad jakt föreslår jag vårjakt på dovkalv.

Mina 5 öre. /P 

• Replies 118
  • Views 21.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• strävhår
    strävhår

https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande2/artpresentation/daggdjur/radjur/radjursjakt-och-forvaltning/ https://www.skogssverige.se/vilken-avskjutningsmodell-skall-man-anvanda-sig-av-for-att-a

• strävhår
    strävhår

Det vackra i det hela är att jag gör som jag vill på mina marker utan att det gör nåt illa för andra med helt andra tankar, och vice versa.

• Maichel
    Maichel

Kanske utanför ämnet men eftersom man tog upp konventionella foder för tamboskap (ren kan väl diskuteras om de är tama eller ej) som lämpliga att stödutfodra med så lägger jag mig i. Ska man stödutfod

Posted Images

41 minutes ago, PAS said:

Går å går.

Jag tycker inte vi behöver det. Katten finns å påverkar + att doven trycker undan rå't. Rå't har ju minst verktyg i verktygslådan å ta till.

Vill man ha utökad jakt föreslår jag vårjakt på dovkalv.

Mina 5 öre. /P 

Situationen  i södra Sverige tror jag inte kan vara så unik jämfört med övriga delar av övriga Europa, vårjakten finns överallt. Och som en klok man sa, "det finns ingen jakttid som utrotat", man är ju inte tvungen att skjuta. I de delar som har mkt dov som trycker bort rå faller det sig kanske naturligt att vara restriktiv. 

Det är rätt härligt att kunna välja att skjuta bocken på våren istället för hösten, då det finns så mkt annat att hinna med under augusti. 

Förlängd tid på getter och killingar feb ut är oxå i förslaget, vet inte om det är nån skillnad?!

Största bekymret med föreslagen vårkant på bock är väl att majoriteten av länsföreningarna sa nej och förbundsstyrelsen körde över länen i den och en del andra frågor! ?

På 2019-04-20 at 15:50 strävhår sa:

Tyvärr hittar jag inte artikeln ifrån Grimsö där de förklarar att det är omöjligt att se arv och anlag på yngre bockar, men vad vet dom?!

Det var min tanke också, det finns ju data som talar för att det är nästan omöjligt att bedöma anslagen på små horn om man inte samtidigt vet åldern. Både för älg och rådjur. Enda sättet att få upp storleken på bockar/tjurar är att inte skjuta dem.

Jag kan förstå att man är tveksam till vårbock i södra Sverige, om man har många "jaktturister" som har ett arrende bara för att skjuta rådjur ett par dagar/år och vill ha valuta för pengarna samtidigt som de struntar i långsiktig förvaltning. 

På min mark har vi en vinterstam på rå knappt över älg i numerär. Bara skog och vi behöver verkligen tänka oss för. Jag har gjort ett uttag på 3 rådjur på 5år, då kör jag ändå tax sedan 2 år ?

Här i Värmland är det ett större bekymmer med fast datum för älgjakten. Det är fördjävligt. Hela samhällen lever upp den veckan hemvändare jagar älg i gott samförstånd med lokalbefolkning och gamla släktingar. Det är ett icketema runt Öster Malma där älg är en bisak när man jagar hjort och gris hela hösten. Vår länsordförande vars en enda som talade mot förbundet i detta. Däremot sa vi ingenting om vårbock då det inte är ett tema här. 

21 minutes ago MarkusR sa:Däremot sa vi ingenting om vårbock då det inte är ett tema här. 

Enligt länsordförande här i Blekinge så valde förbundet och tolka det som ett bifall för vårbocksjakten istället för ett kanske eller nej!! Men det har ju varit uppe till diskussion i SvenskJakt mm så det är som det är...

12 minutes ago Galne sa:

Enligt länsordförande här i Blekinge så valde förbundet och tolka det som ett bifall för vårbocksjakten istället för ett kanske eller nej!! Men det har ju varit uppe till diskussion i SvenskJakt mm så det är som det är...

Jag är medveten om det, men det vore intressant att se samma engagemang för älgjaktstarten som för vårbock. Vi har helt enkelt olika hjärtefrågor i olika delar av landet. 

38 minutes ago, MarkusR said:

Här i Värmland är det ett större bekymmer med fast datum för älgjakten. Det är fördjävligt. Hela samhällen lever upp den veckan hemvändare jagar älg i gott samförstånd med lokalbefolkning och gamla släktingar. Det är ett icketema runt Öster Malma där älg är en bisak när man jagar hjort och gris hela hösten. Vår länsordförande vars en enda som talade mot förbundet i detta. Däremot sa vi ingenting om vårbock då det inte är ett tema här. 

Jag förstår inte riktigt. Är det ett jätteproblem att jaktstarten ändras från en måndag till ett fast datum?
Folk åker väl hem till Värmland och jagar ändå? Man får ta ledigt från jobbet lite andra dagar bara.
Eller är det nåt annat som en utomsocknes inte begriper? :)

10 minutes ago redtop sa:

Jag förstår inte riktigt. Är det ett jätteproblem att jaktstarten ändras från en måndag till ett fast datum?
Folk åker väl hem till Värmland och jagar ändå? Man får ta ledigt från jobbet lite andra dagar bara.
Eller är det nåt annat som en utomsocknes inte begriper? 

Det är en väletablerad kultur att jaga hela veckan, det blir naturligt att vara kvar två helger. NVV menar att då får varje jaktlag vänta med att jaga till måndag men det finns dessvärre allt för många som tror att så skjuter grannarna alla älgar etc. Det kommer att bli kortare jaktvecka tror jag och mer efterjakt, färre som arrenderar kommer att vilja betala arrendet och komma för bara en långhelg om de har långt att åka. 

Men det värsta av allt är att det blir färre dagar att köra tax innan älgjakten tar över skogen. 

Jag förstår inte, det är väl bara att låta bli att skjuta bockar på våren. Eller vad @redtop? ? 

31 minutes ago, MarkusR said:

Jag förstår inte, det är väl bara att låta bli att skjuta bockar på våren. Eller vad @redtop? ? 

Javisst. Det är ju inget tvång att jaga även om det är tillåtet. 

Det intressanta i diskussionerna som har varit är ju att jägarna är så snabba att idiotförklara sina jaktkollegor som tydligen inte klarar av att hantera vårbocksjakt.

1 hour ago strävhår sa:

Situationen  i södra Sverige tror jag inte kan vara så unik jämfört med övriga delar av övriga Europa, vårjakten finns överallt. Och som en klok man sa, "det finns ingen jakttid som utrotat", man är ju inte tvungen att skjuta. I de delar som har mkt dov som trycker bort rå faller det sig kanske naturligt att vara restriktiv. 

Det är rätt härligt att kunna välja att skjuta bocken på våren istället för hösten, då det finns så mkt annat att hinna med under augusti. 

Förlängd tid på getter och killingar feb ut är oxå i förslaget, vet inte om det är nån skillnad?!

Tja, vad man pysslar med nere i Europa behöver ju inte vara en sanning vi måste följa.

Visst har jag väl varit sugen på å krama av på en vårbock här men tycker det blir för lätt på någevis (ska kanske inte sälja skinnet innan björnen är skjuten, men ändå). Det mesta exponerar sig när det börjar grönska å de vill åt de nya som växer. Har man bekymmer med täta populationer (även becquerel) så visst.

Kan tycka att fler snarare borde göra som du, vara flitigt ute å skatta vildsvinsstammen. Vill man ha vårjakt, kan jag tycka att det är vildsvin vi primärt bör sikta in oss på. De har störst reproduktionstakt å således svårt å hänga med när antalet ökar. Borde vara lättare å få ut folk att bevaka åkrar å vallar på våren än på hösten, i ex oktober. Bättre läge än att under våren inventera vad för vilt man har på marken är naturligt svårt å få, dessutom har  myggen inte kommit än. /P

2 hours ago redtop sa:

Javisst. Det är ju inget tvång att jaga även om det är tillåtet. 

Det intressanta i diskussionerna som har varit är ju att jägarna är så snabba att idiotförklara sina jaktkollegor som tydligen inte klarar av att hantera vårbocksjakt.

Jag ser framemot din pitch när du skall förklara för en jägare i ett VVO att denne inte skall kröka finger när medaljbocken står där på bredsida 100 m från vägen på samma plats som han stått till allmän beskådan veckorna innan. ?

Är helt klart för vårbocksjakten. Med den möjligheten hade jag kunnat vänta med råkiddarna till 1 oktober samt slut för rådjur ordinarie tid 31 jan.

Då hade jag helst sett ett bockförbud under hela hösten och vintern så att man bara hade haft selektivjakten på våren på bocken.

Vad har man för glädje av att skjuta hornlösa eller bastbockar för tax, drever och beagle mfl under vintern? 

Har själv haft ett par drevers och missunnar ingen hundjakten. Men det känns pissigt när man sparat en grann bock på väg upp i sitt livs topp, för att sedan konstatera att ngn skjutkåt köttjägare skjuta den som hornlös framför hunden under senhösten och vintern.

18 minutes ago, edge said:

Jag ser framemot din pitch när du skall förklara för en jägare i ett VVO att denne inte skall kröka finger när medaljbocken står där på bredsida 100 m från vägen på samma plats som han stått till allmän beskådan veckorna innan. ?

Jag menar bara att jägarkåren är otroligt duktig på att smutskasta sig själv. 
"Jag vet minsann hur man ska göra, men ingen annan begriper" hör man inte sällan. Tänk om alla drog åt samma håll istället vad mycket vi kunde åstadkomma.

31 minutes ago redtop sa:

Jag menar bara att jägarkåren är otroligt duktig på att smutskasta sig själv. 
"Jag vet minsann hur man ska göra, men ingen annan begriper" hör man inte sällan. Tänk om alla drog åt samma håll istället vad mycket vi kunde åstadkomma.

Det kan jag hålla med om. Man måste dock få lägga fram sin åsikt. Det är ganska vanligt att man infört regler i ett VVO på hur många rådjur man får skjuta per jägare och säsong. Det är naturligt att varje person vill fälla en så stor bock som möjligt. Då bockarna är lätt tillgängliga under vårbockjakten till skillnad från under hösten så får man i praktiken en omvänd förvaltning där de största skjuts bort medan de som ser ut att ha sämre gener blir kvar. Jag tycker inte att det är en bra viltförvaltning.

7 hours ago robban.jagaren sa:

Då hade jag helst sett ett bockförbud under hela hösten och vintern så att man bara hade haft selektivjakten på våren på bocken.

Ett förbud hade lett till att all jakt med långsamdrivande hund självdött, för svårt att se om det är get eller bock i trånga pass.

Jag förstår inte hur man kan värderar en trofé högre än köttet men vi är alla olika.

/M

Om man antar att följande stämmer...

Två kron äter lika mycket som en älg.

Fyra dov äter lika mycket som en älg.

Sju rådjur äter lika mycket som en älg.

Så kanske uttaget av ovan nämnda arter där de finns vara lika i förhållandet "munnar att mätta" oavsett vilken tid på året jakten bedrivs.

Här i Östergötland här vi mer än halverat älgstammen på dryga sex år och nu anser många att det inte är en jaktbar älgstam. Skogsbruket har inte samsyn med jägarkåren i frågan. Skogsbruket påstår att skadorna på fall inte har minskat... märkligt.

För tio år sedan började vi se dom första dovvilten häromkring och då bestämdes det inom ÄSO't att doven skulle sparas så vi fick en jaktbar stam. Nu har man sedan tre år tillbaka släppt på det och man uppmanas att fälla mycket dov.

Vildsvinen gjorde entré ungefär samtidigt som dov. Båda dessa arter dök upp strax efter stormarna Per och Gudrun så vi gissar att dom kom ut från hägn där träd raserat staketen. Vildsvinen jagas nästan året runt här och den enskilt flitigaste jägaren skjuter runt 150 vildsvin om året på dryga 1000 hektar. (Stor frysbox?) Han är dock långt från ensam om att skjuta mycket vildsvin här så nu ser det ut att plana ut lite i området. Jakttillfällen på våren saknas inte...

Rådjuren har absolut minskat i antal och någon vårjakt på hornbärande djur behövs inte för att förvalta stammen. 

Dov saknas det en sammanhållen förvaltningsplan för i området... Nu gäller "skjut så många du kan" och alla verkar rikta in sig på att skjuta stora hornbärare vilket lett till att snedfördelning i dovstammen är total.

Ska man minska antalet munnar att mätta så är det ju främst årsungar och hondjur man bör jaga så det vore väl bättre att öka längden på jakttiden på dessa och begränsa uttaget av kapitala handjur tills rätt antal utifrån skador på åkermark och skog uppnås.

Problemet som jag ser det med en eventuell vårbocksjakt i södra Sverige och i synnerhet i Skåne är att det är på tok för små marker och att stammen lätt hade blivit ännu sämre. 

Jag personligen är förespråkare för vårjakt men kunskapen om förvaltning av viltstammar är idag på tok för låg, vilket gör att någon förvaltning inte är direkt möjlig. I detta läget är det selektiv jakt som gäller, man ska plocka bort de sämsta anlagen för att få en så kvalitetsinriktad stam som möjligt. Men när det finns människor som sitter på små, små marker och skjuter det som kommer utan någon baktanke så går det helt enkelt inte att genomföra. Man måste helt enkelt skapa en viltvårdsplan över markgränserna även för rådjuren då, vilket inte är omöjligt men det tar tid och energi att få fram tankesättet. 

Lite OT men jag skyller på tidigare inlägg...

Nu kan det ju skilja från område till område. Min personliga uppfattning, byggd endast på erfarenheter från de marker jag ofta beträder, är att när mängden tallföryngring går ner så ökar betesskadorna på de områden som ändå föryngrats  med tall. 

Skadorna på tall syns mest när man röjjer/gallrar. När det är dags för slutavverkning har man oftast mycket låg andel betesskadad tall kvar. 

Stamkvistad tall ger större skörd av skogsfågel. Om det beror mest på ökad förekomst eller att det blir enklare för mig som "trampar fågel" är högst osäkert...

12 hours ago, edge said:

Bara för att det är lovligt att servera alkohol efter klockan 12, är det inte så att alla taxichaffisar står på kö 
Ibland är det  skjuta bocken som är olämpligt... tex om man inte har tillgång till kylrum.. då får man vackert sitta och titta..

7 hours ago nuke sa:

Ett förbud hade lett till att all jakt med långsamdrivande hund självdött, för svårt att se om det är get eller bock i trånga pass.

Jag förstår inte hur man kan värderar en trofé högre än köttet men vi är alla olika.

/M

Nej det tror jag inte den gör heller. Kan man inte avgöra om det är bock eller hondjur som kommer framför hunden bör man nog fundera ett varv till om att skjuta eller ej.

Hur många geter skjuts inte bort framför hunden som smaldjur, när geten parkerat kiddarna och drage bort hunden från dem?

Långsamdrivande hundar konkurerar redan idag med älghundar, vildsvinshundar, stöthundar, kortdrivare, stövare etc. Men det finns marker där långsamdrivande hundar slår de övriga rådjurshundarna på fingrar och det är större tättare skogsmarker med glesa rådjursbestånd.

Sen är det ju även upp till jaktlagets intresse vilken typ av jakt de vill bedriva eller hur? En mark med stöthundar är det totalt värdelöst att släppa långsamdrivande hundar i är min erfarenhet, då rådjuren kommer som lågflygande missiler en halvmeter över backen. Sett alldeles för många så kallade stöthundar som är snabba och vinddrivare.

Nej syftet var inte att värdera hornen högre än kött, avelsbasis på bockarna blir mycket bättre med en lugn och sansad selektiv jakt, oavsett fysisk storlek på bocken, hornanlagen etc.

Har själv vare dreverägare men lagt rådjursjakten med drivande hund åt sidan pga minskad rådjursstam för att lokatterna mer eller mindre sabbat jakten. Sköt tidigare om åren mellan 10-15 rå per år mot nu för tiden 0-2 rå per år, och då plockar jag oftast endast någon kid eller någon gammal returbock.

När lokatterna gjorde entre så slutade rådjuren bukta och gick mer eller mindre bara rakt ut så fort hunden började väcka.

Sedan har även rådjuren fått konkurens av dov, gris samt en betydligt kraftigare rävstam.

Edited by robban.jagaren

• 9 months later...

Hur blev det? Är det klubbat? Till 21/22?