Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vårbocksjakt i hela sverige?

Featured Replies

Resten av Europa har det. I England wales börjar dem Elda på dem 1 april till 31 oktober. Sen skjuter man hondjur 1 november till 31 mars

• Replies 118
  • Views 21.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• strävhår
    strävhår

https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande2/artpresentation/daggdjur/radjur/radjursjakt-och-forvaltning/ https://www.skogssverige.se/vilken-avskjutningsmodell-skall-man-anvanda-sig-av-for-att-a

• strävhår
    strävhår

Det vackra i det hela är att jag gör som jag vill på mina marker utan att det gör nåt illa för andra med helt andra tankar, och vice versa.

• Maichel
    Maichel

Kanske utanför ämnet men eftersom man tog upp konventionella foder för tamboskap (ren kan väl diskuteras om de är tama eller ej) som lämpliga att stödutfodra med så lägger jag mig i. Ska man stödutfod

Posted Images

25 minutes ago Droggot sa:

Jag är nog rätt gubbig.
Jag tycker att våren och sommaren skall vara fredad tid för viltet.

Instämmer! Rådjuren är magra här uppe efter en sträng vinter.

På 2025-06-19 at 17:28 hs_merkel sa:

Resten av Europa har det. I England wales börjar dem Elda på dem 1 april till 31 oktober. Sen skjuter man hondjur 1 november till 31 mars

På Åland har vi ingen vårbocksjakt.

55 minutes ago Mad Mike sa:

Jag sällar mig gärna till skaran surgubbar då jag har exakt samma uppfattning.

Får man sälla sig till gubbskaran när man fyllt 50?? :ph34r:

Rätt använd kan det fungera som en bra förvaltning, men med för många egon i dagens samhälle så går det inte!! :down:

Har aktivt låtit bli att jaga vårbock i år.  Vi tog en förra året, och resultatet blev att på den del av marken lyste rådjuren med sin frånvaro under hösten.  Tillfällighet?  Tja, har ingen aning, men nu är de i alla fall tillbaka.

2 hours ago Mad Mike sa:

Jag sällar mig gärna till skaran surgubbar då jag har exakt samma uppfattning.

Tack surgubbe!:whistling::P:lol:

På 2025-06-19 at 14:23 MagnusN sa:

Tycker hela grejen med att tidsbegränsa jakt för att minska uttaget är skevt. Är det lämpligt ur biologiskt perspektiv så kan väl folk få jaga när som de tycker att det är kul. Man får ändå bara skjuta så mkt som marken bär och man vill ju ha något kvar till kommande år. Skjuter man en vårbock så får man låta bli en någon annan gån, tänker jag.

Gnället över vårbocksjakt är bara gubberi, det finns ju inget verkligt argument emot vårbocksjakt. Snarare borde bockjakt under brunsten ifrågasättas. Andra vilt fredas ju under sin brunst. Dessutom är bockarna eländiga och fulla med fästingar.

Själv är jag rätt ointresserad av att vaka/pyrscha bock oavsett tid på året. Möjligen att försöka pyrscha en med hagel så att det blir lite spännande. 

Din inställning är fin och jag önskar att vi kunde hantera viltet (ja samt allt annat i samhället) enligt dina funderingar ovan. Tyvärr har jag inget som helst förtroende för människan och girigheten blir bara värre och värre och därför förordar jag så mycket inskränkning man bara kan :)

On 6/23/2025 at 11:21 AM, lsjonsson said:

Instämmer! Rådjuren är magra här uppe efter en sträng vinter.

Detta tycker jag väl är ett av de bättre argumenten mot vårbocksjakt, men den är ju väldigt olika beroende på plats. Bocken jag sköt nu i Maj var då inte mer mager alls än något annat rådjur jag skjutit. Men det har varit en mild och kort vinter.

Vårbocksjakt är underbart. Svalt å ofta myggfritt. 

Är det av ondo för viltet? Tveksamt 🤔

Klarar vi av att hantera det? Troligen inte. Vårbocksjakt på 3000ha är väl inget konstigt men att jaga vårbock på. Skjuter man en gammal kapital på våren så tror jag ju ändå han hunnit göka vidare sina gener tidigare år. Samma areal fördelat på 100 jägare är dock ingen bra idé, vilket många gånger speglar hur det ser ut rent marknässigt. 

Det handlar väl mer om hur vi förvaltar det som finns på vår mark. Exv har jag tillgång till 14 ha, där skjuter jag ett rådjur var sjätte/sjunde år, under förutsättning att jag vet vad som skjutits under året på omkringliggande marker. 

Kan nog se väldigt olika ut hur hårt tycket är på Bockarna.

På våran rena skogsmark har vi en bock per skalle/år vid ensamjakt och det är i stort nästan bara jag som är ute i bland, så stammen överlever nog i år med.

Förra året blev det en fiaskotur på våren med fel patroner med (9.3x62 går inte så bra att få i en 6.5x55)

I år blev det en sittning med Drillingen i Maj men Bocken ville inte ut på hygget den kvällen.

Så får se om jag går ut i Augusti och dräper en, börjar bli tomt i frysen.

1 hour ago charlie sa:

Vårbocksjakt är underbart. Svalt å ofta myggfritt. 

Är det av ondo för viltet? Tveksamt 🤔

Klarar vi av att hantera det? Troligen inte. Vårbocksjakt på 3000ha är väl inget konstigt men att jaga vårbock på. Skjuter man en gammal kapital på våren så tror jag ju ändå han hunnit göka vidare sina gener tidigare år. Samma areal fördelat på 100 jägare är dock ingen bra idé, vilket många gånger speglar hur det ser ut rent marknässigt. 

Det handlar väl mer om hur vi förvaltar det som finns på vår mark. Exv har jag tillgång till 14 ha, där skjuter jag ett rådjur var sjätte/sjunde år, under förutsättning att jag vet vad som skjutits under året på omkringliggande marker. 

Jag funderar på om skillnaden i jakttryck blir så stor om man jämför på t.ex. länsnivå. Stora marker brukar ju i regel nyttjas av fler jägare. Antingen för att det är VVO:n med samfälld småviltjakt, eller att ägare av större fastigheter upplåter jakten till ett eller flera kluster/konsortier av jägare.

Vore det helt osannolikt att förutsätta att antalet bockjägare/1000 ha kanske är någorlunda linjärt mot antalet rådjur/1000 ha?

Bara mina fem ören...

MVH

Alias

50 minutes ago alias sa:

Jag funderar på om skillnaden i jakttryck blir så stor om man jämför på t.ex. länsnivå. Stora marker brukar ju i regel nyttjas av fler jägare. Antingen för att det är VVO:n med samfälld småviltjakt, eller att ägare av större fastigheter upplåter jakten till ett eller flera kluster/konsortier av jägare.

Vore det helt osannolikt att förutsätta att antalet bockjägare/1000 ha kanske är någorlunda linjärt mot antalet rådjur/1000 ha?

Bara mina fem ören...

MVH

Alias

Bra poäng. Jag är fortfarande fast i gods-tänket därav resonemanget... där blir det enklare att styra sina ha. Hemikring är det många små plättar <50ha. 

Det är många som hoppar över bockjakten på våren men flera skjuter en på sin mark i augusti. Då blir det inte heller några kvar... 

Jag är personligen positivt inställd till vårjakten. Allt handlar om vad och hur mycket man skjuter i förhållande till sin plätt 

27 minutes ago charlie sa:

Bra poäng. Jag är fortfarande fast i gods-tänket därav resonemanget... där blir det enklare att styra sina ha. Hemikring är det många små plättar <50ha. 

Det är många som hoppar över bockjakten på våren men flera skjuter en på sin mark i augusti. Då blir det inte heller några kvar... 

Jag är personligen positivt inställd till vårjakten. Allt handlar om vad och hur mycket man skjuter i förhållande till sin plätt 

Jag köper "godstänket" fullt ut om man avser fenomenet med egen yrkesjägare (+ev. jaktelever) som inventerar viltstammarna och lägger upp förvaltningsplaner och där man sedan håller i säljjakter i egen regi.

Tittar man på de fem län som haft vårbocksjakt sedan tidigare (Västerbotten, Västernorrland, Gävleborg, Uppsala och Västmanlads län) så är det väl endast de två senare där det finns någorlunda många "gods". Arealen "godsmarker" lär ha mångdubblats när man tillät vårbocksjakt i hela landet.

I jämförelse så lär arealen "bolagsskog" (StoraEnso/Bergvik, Holmen, SCA, Sveaskog, Fastighetsverket m.m.) med jakträtten upplåten till VVO:n eller olika jaktlag ha varit mångdubbelt så stor som "godsmarkerna" i de områden som haft vårbocksjakt sedan tidigare.

Har varit uppe i Sörmland och jagat på lite olika marker och där är min bild att även en hel del av godsen/större gårdar där arrenderar ut jakten till olika jaktlag, inte helt olik skogsbolagens upplåtelser (där avskjutningen ofta inte detaljstyrs när det gäller t.ex. småviltet).

Bara mina fem ören...

MVH

Alias

Ingen ska inbilla mig att vi är bättre på att förvalta allmän bockjakt oavsett tid på året när vi inte ens kan förvalta reglerad älgjakt ;)

Allting fungerar i teorin men ingenting i praktiken.

Enda sättet att verkligen kunna förvalta viltet är att äga mark själv.

25 minutes ago Mad Mike sa:

Ingen ska inbilla mig att vi är bättre på att förvalta allmän bockjakt oavsett tid på året när vi inte ens kan förvalta reglerad älgjakt ;)

Allting fungerar i teorin men ingenting i praktiken.

Enda sättet att verkligen kunna förvalta viltet är att äga mark själv.

Iofs så är viltvårdsområden (Vvo) till för att samordna jakt och viltvård. Sen är det väl oftast skogsägare (bolag) som trycker på i ÄSO för att minska betesskador. 

Att äga tex 100 ha och förvalta vilt lär ju inte ha någon inverkan om inte grannarna är med på tåget. 

Tror faktiskt närvaro av lo och varg har större inverkan på den lokala rådjursstammen än vårbockjakten. 

Min erfarenhet är dock att majoriteten av jägare undviker att skjuta rent på rådjur då de vill kunna fortsätta jaga rådjur. Och de jagar rådjur år efter år så visst fungerar det. 

Sen finns det förstås undantag...

Nu har jag gjort ett litet uppehåll i jagandet under dryga två år men pratar ju fortfarande med samma människor här lokalt i Östergötland. 

Det verkar inte bedrivas någon vårjakt på bock öht. Tiden läggs fortfarande på att jaga vildsvin och dov.

Att ha ett större fönster för jakt på hornbärande djur skapar givetvis förutsättningar för att en ökad snedfördelning i det jaktliga uttaget ökar än mer. 

Räven, svälten och slåttermaskinen gör ingen skillnad på om det är get eller bockkilling dom dödar.