Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vårbocksjakt i hela sverige?

Featured Replies

Publicerat
7 hours ago nuke sa:

Är enda orsaken till att jaga vårbock att man vill få till bättre troféer tycker jag man behöver fundera lite till.

Vill du förbättra stammen bör du snarare njuta av skådespelet och alltid låta en fin trofébock/tjur/hjort/galt gå vidare om de kommer i pass även om det då finns risk att grannlaget får skjuta 18-taggaren istället.

/Markus

Tror du bonden behåller dåliga avelstjurar när han ser att vissa avelstjurar är betydligt bättre?

Nej de gallras bort och går till slakt direkt, medans de med bättre anlag får gå vidare till avel.

• Svar 118
  • Visningar 21,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• strävhår
    strävhår

https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande2/artpresentation/daggdjur/radjur/radjursjakt-och-forvaltning/ https://www.skogssverige.se/vilken-avskjutningsmodell-skall-man-anvanda-sig-av-for-att-a

• strävhår
    strävhår

Det vackra i det hela är att jag gör som jag vill på mina marker utan att det gör nåt illa för andra med helt andra tankar, och vice versa.

• Maichel
    Maichel

Kanske utanför ämnet men eftersom man tog upp konventionella foder för tamboskap (ren kan väl diskuteras om de är tama eller ej) som lämpliga att stödutfodra med så lägger jag mig i. Ska man stödutfod

Posted Images

Publicerat
7 hours ago robban.jagaren sa:

Ska man gynna stammarna så är det de med klena och dåliga anlag samt de som går på retur man ska rikta in sig på.

Där ser jag en stor fördel med jakt på våren. Kunna studera och selektera bort klena bockar och gamla bockar.

Problemet är att merparten av landets jägare inte är kapabla att se om djuret har bra eller dåliga anlag. 

Fodertillgången är helt klart den faktor som lurar flest jägare att skylla på dåliga anlag fast det troliga är att det samlade betestrycket är boven i dramat.

Bättre vore om folket kunde inse att man inte kan äta en trofé och att en fin trofé inte gör jägaren bättre... en fin trofé är endast bevis på att marken har haft tillräckligt med näring för just den bocken. Med många fina trofébockar på marken har man troligtvis även fler fina getter som går med två eller fler killingar.

Publicerat

Äpplen och päron, bonden skickar inte avelstjuren på slakt direkt efter att brunsten är över för att kunna sätta upp hornen på väggen i vardagsrummet.

/Markus

Publicerat

Men det finns ju i alla fall en fördel att ta bort Bockar med mindre bra anlag före brunst än efter, det är svårt att komma från. ?

Sen finns det typ en miljon andra argument för eller mot att jaga Bock på våren, kan tänka mig att tradition är det vanligaste bakomliggande grundorsaken hos dom som argumenterar mot.

Publicerat
7 hours ago Dahla sa:

Problemet är att merparten av landets jägare inte är kapabla att se om djuret har bra eller dåliga anlag. 

Fodertillgången är helt klart den faktor som lurar flest jägare att skylla på dåliga anlag fast det troliga är att det samlade betestrycket är boven i dramat.

Bättre vore om folket kunde inse att man inte kan äta en trofé och att en fin trofé inte gör jägaren bättre... en fin trofé är endast bevis på att marken har haft tillräckligt med näring för just den bocken. Med många fina trofébockar på marken har man troligtvis även fler fina getter som går med två eller fler killingar.

Håller fullständigt med!

Publicerat
4 hours ago nuke sa:

Äpplen och päron, bonden skickar inte avelstjuren på slakt direkt efter att brunsten är över för att kunna sätta upp hornen på väggen i vardagsrummet.

/Markus

Nu gör du en fruktsallad. Du har helt klart inte läst och förstått innebörden av vad jag skrev.

Publicerat
10 minutes ago strävhår sa:

Tyvärr hittar jag inte artikeln ifrån Grimsö där de förklarar att det är omöjligt att se arv och anlag på yngre bockar, men vad vet dom?!

Jo, men det brukar ju gå att se o hornen som sitter där ser ut som skrutt eller inte, om det är en sextaggare som har stora jämna fina horn så är det ju lätt att se att det finns avelspotential i alla fall i hornanlagen.

Då är det ju inte något man bör bort på vårjakten om man inte har hiskligt bra Rådjursmarker så det finns ändå bättre individer.

Publicerat
3 hours ago robban.jagaren sa:

Nu gör du en fruktsallad. Du har helt klart inte läst och förstått innebörden av vad jag skrev.

Jodå, du motiverar vårjakten med att få fram bättre troféer. Inte riktigt det boskapsavel innebär.

Jag är, om det nu inte redan är uppenbart, inte en förespråkare av trofejakt och tycker att det behöver finnas andra bättre anledningar till att utöka jakttiden än att bara få fram bättre troféer.

Men vi är alla olika och har olika motiv till varför vi jagar.

/Markus

Publicerat
38 minutes ago nuke sa:

Jodå, du motiverar vårjakten med att få fram bättre troféer. Inte riktigt det boskapsavel innebär.

Jag är, om det nu inte redan är uppenbart, inte en förespråkare av trofejakt och tycker att det behöver finnas andra bättre anledningar till att utöka jakttiden än att bara få fram bättre troféer.

Men vi är alla olika och har olika motiv till varför vi jagar.

/Markus

Du har fortfarande inte läst och förstått.

Publicerat
2 hours ago strävhår sa:

Tyvärr hittar jag inte artikeln ifrån Grimsö där de förklarar att det är omöjligt att se arv och anlag på yngre bockar, men vad vet dom?!

Du behöver inte finna artikeln... om ett rådjur har en defekt kommer den mer sällan att ingå i aveln.

Dessutom så lever i så fall dåliga anlag vidare på getens sida.

Om en bock får taskigt med näringsrik föda eller brist på mineraler som behövs för ordentlig horntillväxt kommer den få taskiga horn hur bra anlag han än må ha...

Nån sa någonting i stil med "en död bock får inte större horn" vilket är en riktig sanning.

Maximera uttaget klokt genom att försöka skjuta en get och två killingar för varje bock som fälls och skapa utrymme och foder för nya individer på marken under hösten.

Publicerat

När jag jagar hemma där stammen exploderat. Så jagar vi uteslutande med hund. Och vi skjuter de som kommer. Av 15 rådjur på 220hektar så var 13 bockar/ bockkid, Sen ett smaldjur och en get. Sen 3 bockar till på bockjakten. Sen 4 rådjur till i viltolycka.

En bekant jagade på en mark i Uppland. Innan katten flytta in där så sköts det runt 20 bockar varje år. Bara vandra in nytt hela tiden. Sista resan såg vi inte ett rådjur pga katten, men kom hem med två grisar.

Sen fungerar vårbocksjakt i resten av världen men inte i Sverige? 

S

Publicerat

Pratas om detta lite i denna film.

Shit! Snart bara en vecka kvar...?

• 3 weeks later...
Publicerat

På ‎2019‎-‎04‎-‎20 at 06:20 Dahla sa:

en fin trofé är endast bevis på att marken har haft tillräckligt med näring för just den bocken. Med många fina trofébockar på marken har man troligtvis även fler fina getter som går med två eller fler killingar.

Även jag håller fullständigt med.

Sen något som det sällan pratas om, nedärver även bock-killingen från geten vilket gör det hela ännu svårare.

Hon kan ju ha gener efter en medaljbock, och föder en liten klen bock ett år som efter en lång och 

svår vinter, får en klen hornuppsättning, eller så råkar bocken skada basten i mars på tex. taggtråd

och får ett helt vanställt horn.

Denna unga bock skulle men kunna skjuta bort i maj med argument som liten klen bast-bock men samma bock skulle kanske kunna nå medalj år 4 med gynnsamma förhållanden som näringrik och minneralrik föda.

Det är mao. enormt svårt att försöka bedömma bockar.

Vill man göra någon nytta för sin rådjurstam och få bockar med kraftiga hornuppsättningar så

ska man stödutfodra på vintern, och i synnerhet på vårvintern när den huvudsakliga tillväxten

sker av hornen.

Publicerat
18 hours ago djkj sa:

Granngården rekommenderar detta till att stödutfodra rådjur:

https://www.granngarden.se/viltfoder-granngarden-20-kg/p/1230666_BASE

Den rekommendationen får Granngården stå för, och citerar mig själv, "... varianterna för vilt, även om detta också är att anses som att man slirar lite med vad som är rekommenderat och tillåtet att utfodra med :whistling: ".

/M

Publicerat

Jag skulle gärna byta bort vårbocksjakten om vi skulle slippa cesium i marken, och jag tror att dom flesta jägarna i aktuella områden håller med. 

• 1 year later...
Publicerat

Jaktvårdskonsulenten Björn Sundgren för Norrbotten har uttalat sig i länstidningarna.

"Vårbocksjakten kan komma till Norrbotten
I bland annat Västerbotten får rådjursbockar jagas på våren – och Jägareförbundet vill se det införas även i Norrbotten.
Naturvårdsverket håller på att se över jakttiderna som regleras i jaktförordningen och ska snart presentera förslag på eventuella ändringar till regeringen för beslutsfattning. 

Jägareförbundet har lämnat in flera förslag på ändringar, och bland annat vill man se att rådjursbockar ska börja få jagas på våren i bland annat Norrbotten. 

– Det har redan funnits i flera län sedan slutet på 80-talet och det har fungerat problemfritt. Det har inte fått negativa effekter på rådjursstammen. Man har jämfört mellan gränsande län söderut där ena länet har vårjakt och andra inte, och man ser inte större skillnader på kvaliteten i stammen, säger Björn Sundberg, jaktkonsulent på Jägareförbundet i Norrbotten. 

Mellan 1 maj och 15 juni får hornbärande rådjur jagas i fem län. Vårjakten kom till som en följd av det radioaktiva nedfallet från kärnkraftsolyckan i Tjernobyl 1986. 

Rådjuren får sedan dess i sig halter av radioaktivt cesium från sin kost, huvudsakligen från svamp. Och på våren är deras kött minst skadligt.

Men Björn Sundberg ser även en annan anledning till att Norrbotten bör få börja med vårbocksjakten.

– Det är en växande rådjursstam, det ser man bara genom att titta på statistiken för viltolyckor. I Norrbotten hinner man egentligen bara jaga rådjur ett par veckor innan älgjakten tar över, och sedan kommer all snö och då är det inte etiskt riktigt att jaga rådjur med hund. Vi har helt enkelt inte tid hålla nere rådjursstammen genom bara jakt på hösten, säger han."r

Artikeln är kopierad från Norrbottens-Kurirens webbupplaga.

Publicerat

Jag har aldrig förstått det där med att man bara ska gå efter hornen när man pratar om att man ska spara djur eller önskar att de ska sprida vidare sina gener. Det finns ju bockar med stora horn men tanig kropp och bockar med små horn men stor kropp. 

Med älg kan jag förstå att det är bra med horn då man har de till hanterverk men med rå har jag aldrig hört talas om att man gör det. Bortsett folk som vill ha dem på väggen då, då kan jag väl förstå det. Även om jag själv tycker att det är en väldigt konstig anledning att prioritera bort stor kropp.

Till ämnet: Jag ser absolut inget konstigt i vårbocken när den bedrivs som den gör. Med vak och smygjakt. Man ska ju aldrig skjuta mer än vad marken bär ändå oavsett. Det man skjuter på våren kan man inte skjuta på hösten eller tvärtom. Tex skjuter man ingen bock på hösten av någon anledning (tidsbrist, otur, dålig jägare etc etc) men att stammen skulle klara det och må bättre av det då tycker jag att man kan vaka/smyga hela våren.

Då tycker jag att det är mer fel med hundjakten, den borde kortas ner ordentligt (säger jag som hundägare själv) iom klimatskillnader. Nu dömmer jag ingen som så utan var och en jagar som den vill utifrån bestämmelser och lagar men luftar bara hur jag själv tänker.

• 1 month later...
Publicerat

Då har Naturvårdsverket kommit med sitt förslag om nya jakttider. Det är en hel del som föreslås ändras.

När det gäller rådjur så kan man läsa följande:
Förändringen innebär att jakttiderna för rådjur förlängs i de norra länen, både vad gäller tidpunkt för jaktens start och slut. Jakttiden på get och kid utökas med februari månad i hela landet. Jakt på bock under våren införs i alla län utom Norrbottens län och Jämtlands län.

Läs hela förslaget här:
http://www.naturvardsverket.se/upload/var-natur/jakt/jakttider/naturvardsverkets-forslag-pa-jakttider.pdf

Publicerat
4 hours ago, redtop said:

Då har Naturvårdsverket kommit med sitt förslag om nya jakttider. Det är en hel del som föreslås ändras.

När det gäller rådjur så kan man läsa följande:
Förändringen innebär att jakttiderna för rådjur förlängs i de norra länen, både vad gäller tidpunkt för jaktens start och slut. Jakttiden på get och kid utökas med februari månad i hela landet. Jakt på bock under våren införs i alla län utom Norrbottens län och Jämtlands län.

Läs hela förslaget här:
http://www.naturvardsverket.se/upload/var-natur/jakt/jakttider/naturvardsverkets-forslag-pa-jakttider.pdf

Men det går ju inte att ha vårbocksjakt i södra Sverige!! Nu är rådjuren snart utrotade ?