Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vårbocksjakt i hela sverige?

Featured Replies

Publicerat
16 minutes ago hs_merkel sa:

Hur blev det? Är det klubbat? Till 21/22?

Inget nytt på den fronten ännu vad jag vet.

• Svar 118
  • Visningar 21,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• strävhår
    strävhår

https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande2/artpresentation/daggdjur/radjur/radjursjakt-och-forvaltning/ https://www.skogssverige.se/vilken-avskjutningsmodell-skall-man-anvanda-sig-av-for-att-a

• strävhår
    strävhår

Det vackra i det hela är att jag gör som jag vill på mina marker utan att det gör nåt illa för andra med helt andra tankar, och vice versa.

• Maichel
    Maichel

Kanske utanför ämnet men eftersom man tog upp konventionella foder för tamboskap (ren kan väl diskuteras om de är tama eller ej) som lämpliga att stödutfodra med så lägger jag mig i. Ska man stödutfod

Posted Images

Publicerat

Helt otroligt att inte Gotland är med! 

• 1 month later...
  • 11 months later...
Publicerat

Jaga bock på våren här upp måste vara bland det lättaste.

Hade en bock på ängen utanför huset, hundarna skällde i hagen åt den och jag gick ute på gården 150m ifrån och tillslut när jag ropade åt hundarna så sprang den 50m bort och stannade titta.

Dom söker nog om det kommit fram nånting ätbart.

• 4 weeks later...
  • 5 months later...
  • 5 months later...
Publicerat

Hade en bock tidigare i veckan som kom över gården men hade ute valpen så blev inget mer än så. Den stod i träda kanten och gned hornen en bra stund. Hundarna skällde åt den så var ändå inte så noga skjuta då dom är ute. 

Nu för typ en halv timme sen när jag skulle titta ut vad valpen gjorde då stod den där igen.

Den gick till saltstenen så hade jag nu vart riktigt sugen skjuta den hade det nog gått vägen.

Väntar och ser vad som händer i veckan, såg ut vara en 6 pinnare.

Publicerat

Här går dom runt på ängarna kring huset mest hela tiden, känns direkt osportsligt att skjuta dom. Så jag sparar nog till bockjakten istället. 

Publicerat

Kom överens med  han som jag delar arrendet med att vi sparar sexorna för avel, men kan skjuta varsin pinnbock. Han har varit ute två gånger och sett några fina sexor, men de fick beta vidare. Själv har jag inte kommit ut ännu, men det finns ju tid kvar.

Publicerat

Alldeles nyss på ängen utanför när jag satte valpen i valphagen, dock bara en pinnbock och tre getter såg en annan grupp tidigare idag med en riktigt fin bock.

20230507_090541.jpg

Publicerat
10 minutes ago KJE81 sa:

Alldeles nyss på ängen utanför när jag satte valpen i valphagen, dock bara en pinnbock och tre getter såg en annan grupp tidigare idag med en riktigt fin bock.

20230507_090541.jpg

Skjut medan dom är där. När det passar och jag is så ska jag nog skjuta bocken som går här.

Men sen säger endel att det är svårt jaga bock på våren här i norr.

• 2 years later...
Publicerat

Nu har vårbocksjakt varit lovligt i hela landet under några jaktsäsonger.

Är det någon som har statistik på specifikt bockavskjutningen länsvis i de södra delarna av landet?

Kollar jag i diagrammen på Jägareförbundets "Viltdata" så finns det inget som tyder på att den totala beskattningen av rådjursstammarna i landets södra delar har stigit sedan vårbocksjakten tillkom (kollade avskjutningsstatistik från 2017/2018 och till dags dato för Skåne, Halland, Blekinge, Kronoberg och Kalmar län).

MVH

Alias

Publicerat

Vart redovisar Danskarna bockar som dom skjuter i södra Sverige? Det kan det inte finnas någon statistik på...

Publicerat

Då man blir uppspikad på Ica, så barn kan gå och spotta på en så redovisar man noll, sen vad verklighet igentligen är har ingen med att göra.

S

• 4 weeks later...
Publicerat
On 5/27/2025 at 3:57 PM, alias said:

Nu har vårbocksjakt varit lovligt i hela landet under några jaktsäsonger.

Är det någon som har statistik på specifikt bockavskjutningen länsvis i de södra delarna av landet?

Kollar jag i diagrammen på Jägareförbundets "Viltdata" så finns det inget som tyder på att den totala beskattningen av rådjursstammarna i landets södra delar har stigit sedan vårbocksjakten tillkom (kollade avskjutningsstatistik från 2017/2018 och till dags dato för Skåne, Halland, Blekinge, Kronoberg och Kalmar län).

MVH

Alias

Jag läste nånstans också att det inte haft nån särskild påverkan... Vet inte hur mkt folk ändrat sina vanor eller hur mkt fler bockar de nu skjuter årligen pga detta? I mitt jaktlag kör vi nu oavsett varannat rådjur / räv och eftersom så många inte skjuter räv så blir det inte så stor avskjutning på rå.. Sen om det händer på våren eller hösten spelar ju ingen jätteroll då?

Och vi har förstås vargen som skiter i när de tar nån bock, get, whatever - eller vilket djur det nu må vara.

Publicerat

Inget av de fyra marker jag jagar på har skjutit en enda vårbock. Jag har väl haft ambitionen att försöka plugga nån liten pluttbock men maj/början av juni är ju oftast fullt med annat att göra. Jag behöver inte mer jakttid, jag behöver mindre 😅

Publicerat
9 minutes ago mbbohman sa:

Inget av de fyra marker jag jagar på har skjutit en enda vårbock. Jag har väl haft ambitionen att försöka plugga nån liten pluttbock men maj/början av juni är ju oftast fullt med annat att göra. Jag behöver inte mer jakttid, jag behöver mindre 😅

Nä, jag har heller inte skjutit någon vårbock ännu (har haft ambitionen att komma ut och försöka, men även här är tiden en bristvara).

Jag stör mig dock något oerhört på att t.ex. SJF vill förbjuda fenomenet i de södra delarna av landet med något icke verifierbart motiv om att det skulle missbrukas/överutnyttjas.

Själv börjar jag allt mer överväga ett medlemskap i Jägarnas Riksförbund iställer för SJF, då JRF verkar tro på frihet under ansvar (så generösa jakttider som möjligt) medan SJF:s representanter ofta verkar anse att vederbörande själv är ofelbar när det gäller t.ex. jaktetik m.m. medan resten av jägarkollektivet behöver hållas i "Herrans tukt och förmaning" med div. tillkrånglade regler för att inte utrota de jaktbara arterna på löpandeband.

Med sådana "vänner" behöver man inga fiender...

Det tråkiga är att Jägarnas Riksförbund inte verkar så aktiva här lokalt, om man t.ex. kollar deras hemsida.

MVH

Alias

Publicerat

Vårbock? jag är för gammal för nymodigheter...

Publicerat

Tycker hela grejen med att tidsbegränsa jakt för att minska uttaget är skevt. Är det lämpligt ur biologiskt perspektiv så kan väl folk få jaga när som de tycker att det är kul. Man får ändå bara skjuta så mkt som marken bär och man vill ju ha något kvar till kommande år. Skjuter man en vårbock så får man låta bli en någon annan gån, tänker jag.

Gnället över vårbocksjakt är bara gubberi, det finns ju inget verkligt argument emot vårbocksjakt. Snarare borde bockjakt under brunsten ifrågasättas. Andra vilt fredas ju under sin brunst. Dessutom är bockarna eländiga och fulla med fästingar.

Själv är jag rätt ointresserad av att vaka/pyrscha bock oavsett tid på året. Möjligen att försöka pyrscha en med hagel så att det blir lite spännande. 

Publicerat
47 minutes ago MagnusN sa:

Tycker hela grejen med att tidsbegränsa jakt för att minska uttaget är skevt. Är det lämpligt ur biologiskt perspektiv så kan väl folk få jaga när som de tycker att det är kul. Man får ändå bara skjuta så mkt som marken bär och man vill ju ha något kvar till kommande år. Skjuter man en vårbock så får man låta bli en någon annan gån, tänker jag.

Gnället över vårbocksjakt är bara gubberi, det finns ju inget verkligt argument emot vårbocksjakt. Snarare borde bockjakt under brunsten ifrågasättas. Andra vilt fredas ju under sin brunst. Dessutom är bockarna eländiga och fulla med fästingar.

Själv är jag rätt ointresserad av att vaka/pyrscha bock oavsett tid på året. Möjligen att försöka pyrscha en med hagel så att det blir lite spännande. 

Instämmer. "Gubberi" var ett för mig nytt uttryck - ska dock lägga det på minnet.

Om man, som argument mot vårbocksjakten, menar på att djuren är utmärglade efter vinterns vedermödor, så bör det problemet vara större i norra delarna av landet än i de södra, då datumen för jakttiden (enl. vad jag kunnat utläsa) är desamma, men våren kommer bra mycket senare i norr än i söder.

Sen tycker jag nog i grunden att det är mycket mer osportsligt att försöka dräpa någon som är kåt än någon som är hungrig... 😉

Bara mina fem ören...

MVH

Alias