Hoppa till innehåll

Älg påkörning.


karelsk blandning

Recommended Posts

Var ut på en spårning igår på egent initiativ efter att polisens eftersöksjägare varit spåra och frisk förklarat älgen och sen inte orkat ringa in och uppdatera dom vad som hänt.

Kände den som körde och han var rätt så säker att ena bak benet var av på älgen och som bilen såg ut så kunde jag inte tänka mig att älgen var frisk så tänkte att vi kan ändå ta en tur åt det hållet och låta hunden arbeta lite. Nu var spåren drygt 13 timmar gammal. Hunden ut från bil markerade omgående och började vinda tills han kom på spåren, spårade efter det ca 150m och där låg en älg som inte kunde ställa sig upp ute på en hygges kant där den legat hela dagen. Visste vad eftersöks jägaren har i kopplet så i efterhand var det bra för älgen att vi åkte ut och kollade fast både eftersöks jägaren och polisen inte tyckte det var bra.

Ringde polisen och efter närmare 1 timme och talat med flera på myndigheten så fick älgen inte avlivas av mig, det kunde hon säga några gånger och varför jag spårat eftersom jag inte stod hos polisen och att jag inte får någon ersättning att det går till den som varit på morgon och spårat, som att han hade gjort sig förtjänt av nånting.

Konstigt att det inte finns några krav på folk och hundar som tagit på sig att göra eftersök åt polisen.

Vad hade hänt en gång som denna om jag skjutit älgen fast polisen säger att jag inte får avliva den utan att det måste vara han som stod på deras papper??

Konstigt att folk inte kan inse att man äger en skit hund som inte klarar av att utföra ett eftersök och ringa in nån annan, men ändå gör man allt för att tjäna några kr. 

  • Like 2
  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago karelsk blandning sa:

Hunden ut från bil markerade omgående och började vinda tills han kom på spåren, spårade efter det ca 150m och där låg en älg som inte kunde ställa sig upp ute på en hygges kant där den legat hela dagen

Bra tänkt och jobbat! Djuren ska inte behöva lida pga polisens okunskap eller illvilliga inställning till jägarkåren.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

41 minutes ago karelsk blandning sa:

Var ut på en spårning igår på egent initiativ efter att polisens eftersöksjägare varit spåra och frisk förklarat älgen och sen inte orkat ringa in och uppdatera dom vad som hänt.

Kände den som körde och han var rätt så säker att ena bak benet var av på älgen och som bilen såg ut så kunde jag inte tänka mig att älgen var frisk så tänkte att vi kan ändå ta en tur åt det hållet och låta hunden arbeta lite. Nu var spåren drygt 13 timmar gammal. Hunden ut från bil markerade omgående och började vinda tills han kom på spåren, spårade efter det ca 150m och där låg en älg som inte kunde ställa sig upp ute på en hygges kant där den legat hela dagen. Visste vad eftersöks jägaren har i kopplet så i efterhand var det bra för älgen att vi åkte ut och kollade fast både eftersöks jägaren och polisen inte tyckte det var bra.

Ringde polisen och efter närmare 1 timme och talat med flera på myndigheten så fick älgen inte avlivas av mig, det kunde hon säga några gånger och varför jag spårat eftersom jag inte stod hos polisen och att jag inte får någon ersättning att det går till den som varit på morgon och spårat, som att han hade gjort sig förtjänt av nånting.

Konstigt att det inte finns några krav på folk och hundar som tagit på sig att göra eftersök åt polisen.

Vad hade hänt en gång som denna om jag skjutit älgen fast polisen säger att jag inte får avliva den utan att det måste vara han som stod på deras papper??

Konstigt att folk inte kan inse att man äger en skit hund som inte klarar av att utföra ett eftersök och ringa in nån annan, men ändå gör man allt för att tjäna några kr. 

Det är fler än en hund/ekipage som inte håller det måttet som man tror med ett sånt uppdrag, bra jobbat.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vem som helst får avliva ett skadat djur, det står i lagen att man får avliva men inte förfölja. Sen måste man ju stå för konsekvenserna om det är fel. I detta fallet är du i gråzonen i och med att du använde din hund, men hade du ringt in och sagt att du avlivat en älg med brutet bakben som du sett på ett hygge,  hade det inte hänt något. Du hade aldrig behövt nämna att du haft med hunden. 

Hade du skjutit efter du ringt polisen så hade de kanske gruffat lite, men det hade säkert runnit ut i sanden. Du förkortade ju älgens lidande. Däremot hade kanske eftersöksjägaren blivit sur, men han sitter ju med skägget i brevlådan för han skulle ha kallat in en annan hund när hans egen misslyckades. En älg friskförklaras inte om man ej sett den på ståndskall  eller när den rör sig.

Ersättningen för trafikskadat vilt utgår endast till de som är med i NVR, dock kan man ansöka  om ersättning för statens vilt som ej är trafikrelaterat. Där kan jag ej reglerna så bra.

Angående krav på hundar, är de nya reglerna att hundarna skall ha gått prov eller liknande för att bli godkänd som  spårhund eller ståndhund eller både och. Förr räckte det med ett intyg av två personer för att bli godkänd. Jag vet inte om detta gäller än i alla områden, men hos oss är det så. 

Mvh Jan-Erik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago Jan-Erik1 sa:

Vem som helst får avliva ett skadat djur, det står i lagen att man får avliva men inte förfölja. Sen måste man ju stå för konsekvenserna om det är fel. I detta fallet är du i gråzonen i och med att du använde din hund, men hade du ringt in och sagt att du avlivat en älg med brutet bakben som du sett på ett hygge,  hade det inte hänt något. Du hade aldrig behövt nämna att du haft med hunden. 

Hade du skjutit efter du ringt polisen så hade de kanske gruffat lite, men det hade säkert runnit ut i sanden. Du förkortade ju älgens lidande. Däremot hade kanske eftersöksjägaren blivit sur, men han sitter ju med skägget i brevlådan för han skulle ha kallat in en annan hund när hans egen misslyckades. En älg friskförklaras inte om man ej sett den på ståndskall  eller när den rör sig.

Ersättningen för trafikskadat vilt utgår endast till de som är med i NVR, dock kan man ansöka  om ersättning för statens vilt som ej är trafikrelaterat. Där kan jag ej reglerna så bra.

Angående krav på hundar, är de nya reglerna att hundarna skall ha gått prov eller liknande för att bli godkänd som  spårhund eller ståndhund eller både och. Förr räckte det med ett intyg av två personer för att bli godkänd. Jag vet inte om detta gäller än i alla områden, men hos oss är det så. 

Mvh Jan-Erik

Han menade att han sett älgen två gånger där den passerade vägen på olika ställen eller om det var olika vägar och det har jag väldigt svårt att tro eftersom den låg ca 150m från olycksplatsen.

Har tidigare avlivar älgar men just den här gången stod jag och såg på älgen samtidigt jag talade med polisen och iaf 3 gånger sa hon att jag inte får avliva den, så den fick ligga skadad nästan 2 timmar extra, totalt 15 timmar

Om det är så att det räcker med att två olika intygar det så kan vem som helst i stort sett bli godkänd.

Nä inför krav på hundar och eftersöks personerna, sen kan det vara bra om personerna är intresserad av det dom gör och inte endast av dom få kr man kan få.

Eftersöks jägaren var på väldigt dåligt humör vad jag gjorde där och att hans hund hade farit med en annan älg minsann isf å blev utringd en gång till och ganska sent på kvällen dessutom. Sen så var inte hon på polisen allt för trevlig heller, men hennes natt skift blev nog ganska långt så irriterad och otrevlig hon blev med alla frågor och disskutioner jag hann med. Undra om hon alls hade koll på hur en älg ser ut.

Sen så skulle dom meddela mig hur det gick efter dom fick rapporten av eftersöks jägaren men ännu har ingen ringt iaf.

Jag själv orkade inte vänta på platsen så sambon gjorde det och tur var väl det för många idioter finns det.

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nästan så man blev anmäld för att man gick i skogen med hunden kopplad i ett älg spår för det fick man tydligen inte göra om man inte var utringd på sommaren. 

Undra vad man skulle bli anmäld för? 

Så enligt det får man inte gå en skogs promenad med hunden kopplad ifall det finns vilt spår i området.

Konstigt att folk inte kan vara lite tacksam när man ändå utför deras uppdrag som dom åtagit sig och misslyckats med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago karelsk blandning sa:

 

Konstigt att folk inte kan inse att man äger en skit hund som inte klarar av att utföra ett eftersök och ringa in nån annan, men ändå gör man allt för att tjäna några kr. 

Om man ska vara ärlig så är det ju inte helt ovanligt med folk som har stark övertro/skev verklighetsbild mär det kommer till deras hundars förmåga, jag tror personligen mer på det som anledning äv girighet över pengar när det handlar om eftersök....för ersättnigen är väl att betrakta som ganska blysam om man ser till insatsen. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev förut så är du i en gråzon i och med att du spårar älgen, då man får avliva men inte förfölja skadat vilt, men om det sköts snygg och älgen avlivas i legan är det inga problem. Så länge man är på marker där man har jakträtten, får du ha med dig vapen för t.ex. övningsskytte och spåra i lina så länge du inte oroar viltet ( om det inte gäller varg förstås ), är det på mark som man inte har jakträtt på är det synnerligen lämpligt att ha pratat med jakträttsinnehavaren först så denne är med på noterna.

Det är Eftersöksjägaren eller Kontaktmannen som skall meddela jakträttinnehavaren vad som hänt. Jag brukar försöka några gånger och går inte det så skickar jag ett SMS, skickar även ett SMS till fordonföraren.

Sen finns det en del eftersökjägare som inte  passar och har lätt för att reta upp folk, man får vara lite diplomat. Det är förövrigt lätt att det går prestige i eftersöken och det får det aldrig bli. Det är så mycket som kan gå snett speciellt med Trafikeftersöken, olycksplatsen är T.ex. kanske utmärkt en km fel eller inte alls utmärkt. Är det då gott om viltspår och man inte hittar något som visat på olycksplatsen, är det lätt att man aldrig får rätt spår utan bara går på friska djur. Hittar man sen då det rätta spåret  kanske hunden är slut och börjar spåra dåligt, då är det bara att bita i det sura äpplet och ringa till någon annan som får fortsätta.

Det är nog inte så svårt att komma med i NVR om man vill, det brukar vara brist förare och hundar, åtminstone hos oss. Då många ledsnar, då det mest är att göra kontrollsök, ta reda på döda eller avliva djur som ligger i diket, eller leta efter olycksplatser som man inte hittar ( dock har utmärkningen blivit mycket bättre ), bli utringd när som helst på dygnet. Man bör helst vara pensionär för att få det och gå ihop, det är inte så många som kan komma ifrån arbetet när som helst. Sen bör man helst ha hundar som bara går på skadat vilt, och det är inte så många som kan håll sig med sådana hundar.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Folk ringer nästan dagligen och vill ha tillstånd att avliva till höger och vänster.. 

Polisen äger rätt att besluta om avlivning OM viltet riskerar liv, hälsa eller egendom. Allt annat sker på eget ansvar. Polisen kan alltså inte per telefon ställa diagnos på hängig älg eller annat i skogen. 

Har du en älg som saknar ett ben.. ring för helvete inte polisen och be om tillstånd. Du kommer få beskedet att du får inget tillstånd. Det innebär INTE att det är fel att avliva älgen, det betyder bara att polisen inte har rätt att utfärda tillstånd  i detta fallet. Utan du avlivar själv på eget initiativ. Avlivar du på eget initiativ så skulle jag dokumentera väl, foto på skador osv, och därefter lämna över till jakträttsinnehavare.

Därefter så hade jag nog slagit en signal till vemdetnuär som sköter NVR i aktuellt område och förklarat ett och annat.. kanske ska den är tjommen väck? 

Hanterat ett antal av dessa samtal och jag bollar varje gång tillbaka till jägaren på plats.... för RVB  kan inte besluta om detta.

Detta är en utav anledningarna till varför jag tycker så bra om detta forumet! Tack Hippen :) Har bara behövt ringa plisen vid ett tillfälle, och då dokumenterade jag skadan grundligt efter avlivning innan jag lyfte luren. Detta efter en diskussion vi hade hemma i ert kök en rätt sen kväll. 

/M

/M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Hipshot sa:

Folk ringer nästan dagligen och vill ha tillstånd att avliva till höger och vänster.. 

Polisen äger rätt att besluta om avlivning OM viltet riskerar liv, hälsa eller egendom. Allt annat sker på eget ansvar. Polisen kan alltså inte per telefon ställa diagnos på hängig älg eller annat i skogen. 

Har du en älg som saknar ett ben.. ring för helvete inte polisen och be om tillstånd. Du kommer få beskedet att du får inget tillstånd. Det innebär INTE att det är fel att avliva älgen, det betyder bara att polisen inte har rätt att utfärda tillstånd  i detta fallet. Utan du avlivar själv på eget initiativ. Avlivar du på eget initiativ så skulle jag dokumentera väl, foto på skador osv, och därefter lämna över till jakträttsinnehavare.

Därefter så hade jag nog slagit en signal till vemdetnuär som sköter NVR i aktuellt område och förklarat ett och annat.. kanske ska den är tjommen väck? 

Hanterat ett antal av dessa samtal och jag bollar varje gång tillbaka till jägaren på plats.... för RVB  kan inte besluta om detta.

Har tidigare fått tillstånd att avliva över telefon men inte igår och då får dom helt enkelt skicka ut någon.

Vad hade hänt om jag avlivat igår när det nästan vart anmälning för att hunden varit kopplad i skogen och spårat en älg. 

Det är underättat dom som håller på i kommunen hur det gått till och att det inte är första gången som eftersök under jakt och liknande situationer inte är rett ut, men jag kan tänka mig att det är dom få kr som är av större intresse.

För ett lättare eftersök än detta är iaf svårt att få och ändå klarade man inte av det. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad gäller skadat vilt å kontakt med polis så kan jag bli så makalöst förbannad så de ryker ur öronen! Ska bespara er ett inlägg som skulle kunna uppta ett par sidor. Det är skit att inte den polis som mottagit ett samtal om skadat vilt å nekar avlivning kan få en rejäl reprimand för orsakande av onödigt lidande/djurplågeri när djuret avlivats ändå å skadorna dokumenterats!

Min far som hittar typ överallt i stora delar av våra hemtrakter blev tillfrågad av kretsansvarig för tillsättning av NVR folk. Farsan va inte intresserad men nyfiken så han frågade vad som krävs för ett eftersöksekipage å fick direkt svaret att det viktigaste var ett medlemskap i Svenska jägareförbundet. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago karelsk blandning sa:

Har tidigare fått tillstånd att avliva över telefon men inte igår och då får dom helt enkelt skicka ut någon.

Vad hade hänt om jag avlivat igår när det nästan vart anmälning för att hunden varit kopplad i skogen och spårat en älg. 

Det är underättat dom som håller på i kommunen hur det gått till och att det inte är första gången som eftersök under jakt och liknande situationer inte är rett ut, men jag kan tänka mig att det är dom få kr som är av större intresse.

För ett lättare eftersök än detta är iaf svårt att få och ändå klarade man inte av det. 

Har du tidigare fått tillstånd via telefon så har du antingen 1 missuppfattat situationen och erhållit ett muntligt tillfälligt skottlossningstillstånd i stadsplanerat område. Det har polisen nämligen rätt att ge eller 2. den du pratat med har gjort fel.  Finns en variant på  nr 2. och det är att den befattningshavare du talat med gjort bedömningen att viltet varit så pass skadat att DU haft rätt att avliva själv men misslyckats i att förklara just detta för dej.

Hade du avlivat igår så hade du inte dömts för det. Däremot  så hade man säkert kunnat nysta i att du spårat vilt under tid där viltet ska vara i fred. Men även det hade blivit avskrivet då som jag fattade det så hittade du älgen efter 150 m i legan. Sen kan en hel radda lågpannor på bygden ha åsikter men såna är vi människor dessvärre.

 

7 hours ago HuggyBear sa:

Vad gäller skadat vilt å kontakt med polis så kan jag bli så makalöst förbannad så de ryker ur öronen! Ska bespara er ett inlägg som skulle kunna uppta ett par sidor. Det är skit att inte den polis som mottagit ett samtal om skadat vilt å nekar avlivning kan få en rejäl reprimand för orsakande av onödigt lidande/djurplågeri när djuret avlivats ändå å skadorna dokumenterats!

Min far som hittar typ överallt i stora delar av våra hemtrakter blev tillfrågad av kretsansvarig för tillsättning av NVR folk. Farsan va inte intresserad men nyfiken så han frågade vad som krävs för ett eftersöksekipage å fick direkt svaret att det viktigaste var ett medlemskap i Svenska jägareförbundet. ?

Nu hajjar jag inte riktigt vad du var efter men vill du ha ett beslut att avliva ett skadat rådjur/älg/what ever.. så ring Försäkringskassan eller Patentverket, de har lika stora befogenheter att fatta det beslut du eftersöker som polisen har.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

46 minutes ago Hipshot sa:

Har du tidigare fått tillstånd via telefon så har du antingen 1 missuppfattat situationen och erhållit ett muntligt tillfälligt skottlossningstillstånd i stadsplanerat område. Det har polisen nämligen rätt att ge eller 2. den du pratat med har gjort fel.  Finns en variant på  nr 2. och det är att den befattningshavare du talat med gjort bedömningen att viltet varit så pass skadat att DU haft rätt att avliva själv men misslyckats i att förklara just detta för dej.

Hade du avlivat igår så hade du inte dömts för det. Däremot  så hade man säkert kunnat nysta i att du spårat vilt under tid där viltet ska vara i fred. Men även det hade blivit avskrivet då som jag fattade det så hittade du älgen efter 150 m i legan. Sen kan en hel radda lågpannor på bygden ha åsikter men såna är vi människor dessvärre.

 

Nu hajjar jag inte riktigt vad du var efter men vill du ha ett beslut att avliva ett skadat rådjur/älg/what ever.. så ring Försäkringskassan eller Patentverket, de har lika stora befogenheter att fatta det beslut du eftersöker som polisen har.

Men de är ju märkligt att polisen ha rätt att NEKA avlivning och ibland även skita i att kontakta exempelvis NVR folk som kan göra det då?! Om dom åtminståne kunna haspla ur sig de faktumet att den som ringer HAR RÄTTEN att avliva det skadade djuret om det nu är så uppenbart skadat som inringaren säger å sedan dokumentera skadorna på djuret men NÄÄEE!

Jo de kan du ge dig fan på att de ha hänt då jag själv ha varit med om det då det gällde en tågpåkörd älgko och även hört flertal andra som berättat liknande saker. Jag vet inte vad som är jävligast av antingen ovanstående eller när poliser i full mundering, givetvis inkl tjänstevapen, står på plats å glor på levande skadat vilt med avslagna ben vid nån väg å vägrar att med ett snabbt skott avsluta lidandet för att dom "klarar inte av det". ? Medvetet djurplågeri av högsta grad! ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago strävhår sa:

Man up, ett djurs lidande går före några muntliga tillstånd.

Japp! Det kan jag fylla på med också att numer handlar jag först å pratar med polis sen om de bli nå plötslig avlivning. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älgen hade av ett bak ben och andra var också skadat sen så försökte den ställa sig men bakändan fungerade inte mer och den kom endast upp på knä fram och fast jag förklarade det 3 gånger för kork skallen hos polisen så sa hon att jag inte fick avliva älgen. 

Jag kanske tog i lite det var nog närmare 100m än 150m från olycksplatsen och ändå säger hon om jag är säker att det är den älgen, ganska säker kan man ju vara iaf.

Nå den blev ju iaf skjuten fast det tog bra mycket längre tid än det hade behövt göra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar lätt att missförstå.

1: Nej du får inte avliva älgen.

2: Nej du får inget tillstånd att avliva älgen.

Kan även vändas till 

3: Ja då får du avliva älgen. (Underförstått att om den nu är så skadad som du säger)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan förresten bli märkligt även efter att ett djur avlivats!  2017 va jag ut själv med hunn för att jaga kalv då endast kalvar va kvar på hela äsot. På väg ut hitta jag blod efter en ensam stor älg på vägen som jag givetvis undersökte å för att göra historien kort sköt jag oxen ca 4h senare på andra sidan området med en ful benskada. Farsan som då va ordförande i vårt vvo tog sig an att ringa polisen å blev slussad från Västerås i söder till någonstans i Norrbotten till olika personer för ingen av de han kom till hade detta på sitt bord att handlägga avlivad skadad älg så till slut sa farsan åt sista snubben av ett antal att han inte tänkte fortsätta ringa vidare inom polisen då ingen visste vem som skulle ha hand om ärendet å sen va de inget mer med det... Kretsen viltansvarige kom å hämta benet när vi slaktat å konstatera bara att de va en välgärning att den sköts...

Bild på skadan nedan...

20171120_114821.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kommer aldrig att avliva en älg utanför jakt tid utan att få ett godkännande av polisen, rätt eller fel det är något annat isf får dom skicka ut folk.

Jag har sett och haft nog att göra med myndigheter för att göra på detta sätt, hade nog inte gått så smidigt om jag skjutit älgen och sen fått en anmälan på mig.

56 minutes ago henke67 sa:

Verkar lätt att missförstå.

1: Nej du får inte avliva älgen.

2: Nej du får inget tillstånd att avliva älgen.

Kan även vändas till 

3: Ja då får du avliva älgen. (Underförstått att om den nu är så skadad som du säger)

3: varför skulle den inte vara det om jag ringer in det och gör någons annat arbete som dom åtagit sig? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago karelsk blandning sa:

Jag kommer aldrig att avliva en älg utanför jakt tid utan att få ett godkännande av polisen, rätt eller fel det är något annat isf får dom skicka ut folk.

Jag har sett och haft nog att göra med myndigheter för att göra på detta sätt, hade nog inte gått så smidigt om jag skjutit älgen och sen fått en anmälan på mig.

3: varför skulle den inte vara det om jag ringer in det och gör någons annat arbete som dom åtagit sig? 

Det fina med den här lagen är att den ger dej rätten men det är ingen skyldighet så  kör på om det funkar för dej.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kompis började precis gå för NVR i Stockholm. Han fick göra ett teoriprov (simpelt, typ jägarexamensfrågor) och ett praktiskt spårprov med domare. Inte helt plättlätt lagt och hunden skulle klara det på under 45 min. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago MagnusN sa:

En kompis började precis gå för NVR i Stockholm. Han fick göra ett teoriprov (simpelt, typ jägarexamensfrågor) och ett praktiskt spårprov med domare. Inte helt plättlätt lagt och hunden skulle klara det på under 45 min. 

Den utbildningen skulle nog dom som varit med länge också behöva göra, för fast man haft en duktig hund nån gång i tiden så säger det inte att man har en fungerande idag. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-05-18 at 13:59 karelsk blandning sa:

Vad hade hänt en gång som denna om jag skjutit älgen fast polisen säger att jag inte får avliva den utan att det måste vara han som stod på deras papper??

Svaret är givet. Bye bye, vapen och licenser, welcome stämning om olovlig jakt (el. liknande). Att licenser och bössor hade dragits snabbare än en löning torde stå klart utom allt rimligt tvivel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...