Hoppa till innehåll

Älg påkörning.


karelsk blandning

Recommended Posts

1 hour ago HuggyBear sa:

Varför skulle nån INTE vilja att djuret man ska ta av daga pga skador dör snabbt? 

Ingen aning, men som Ts beskrev ovan, blev han tillsagd att INTE avliva djuret, dessutom tre ggr. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Jan-Erik1 sa:

Som HuggyBear redan svarat. Ja bara det sker snabbt och och inte plågar viltet i onödan. 

Då anser jag mig ha fått svar på mina funderingar och har inget mer att tillföra, därför avslutar jag mitt deltagande i den här tråden (om inget annat skulle dyka upp, som skulle kunna vara av intresse för mitt vidkommande). Om så inte blir fallet, dyker jag säkert upp i en annan tråd, vad det lider :yes:.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MrT. sa:

Ingen aning, men som Ts beskrev ovan, blev han tillsagd att INTE avliva djuret, dessutom tre ggr. 

Han blev väl inte tillsagd? De ville inte ge honom tillstånd?

Hade han inte frågat så hade det inte varit något problem men eftersom TS ville sätta dit eftersöksjägaren så bestämde han sig för att ringa vakthavande och klaga. Hade han skitit i det, avlivat älgen och sen rapporterat in det skjutna djuret hade djurets lidande kunnat minimeras.

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago nuke sa:

Han blev väl inte tillsagd? De ville inte ge honom tillstånd?

Hade han inte frågat så hade det inte varit något problem men eftersom TS ville sätta dit eftersöksjägaren så bestämde han sig för att ringa vakthavande och klaga. Hade han skitit i det, avlivat älgen och sen rapporterat in det skjutna djuret hade djurets lidande kunnat minimeras.

/Markus

Du måste ju vara korkad på riktigt, det enda jag ville ha fram är att polisen har väldiga brister i det dom kallar eftersöksjägare.

Jag ringde för att få avliva älgen och sen få fram hur polisens eftersöks jägare här omkring bedriver sina eftersök.

Jag blev nekad tre gånger att avliva älgen när jag ville göra det, jag kommer aldrig att skjuta ett skadat djur utan att ha talat med polisen före och det har fungerat bra varje gång tidigare det inträffat.

Sen att nån hade gjort på annat sätt eller inte får man avgöra själv men jag kommer inte att ta den risken och sen ev ha tjorv med en myndighet och anmälan hit och dit. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt enkelt egentligen om man bara har lite sunt förnuft.
Om man finner ett vilt som är uppenbart skadat så har man rätt att avliva det på "nästan" vilket sätt man vill, så länge som inte orsakar det mer onödigt lidande.


Men så kan det vara omständigheter som gör att man är tveksam om det är rätt att avliva eller om man har rätt utrustning för att göra det och då skall man givetvis invänta någon som är bättre lämpad för att göra det.

Dock ska man aldrig, aldrig, aldrig avliva ett tamdjur utan ägarens tillstånd och helst vittnen. Det kan snabbt bli ett helvete med alla regler som finns kring det.

Varför skall man ringa polis för att göra något som är full lagligt? Vill man ha bevis och känna sig extra säker så filma djuret i 1-2 minuter med mobilkameran så har man ett kanon bevis om det blir några frågetecken.


Om man upptäcker att det brinner någonstans och ser att man har en chans att släcka det. Ringer ni då först till brandkåren och ber om tillstånd för att få släcka elden?

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

59 minutes ago 19Henke94 sa:

Om man upptäcker att det brinner någonstans och ser att man har en chans att släcka det. Ringer ni då först till brandkåren och ber om tillstånd för att få släcka elden?

JA! Om jag känner en risk för att min livsstil som olegitimerad kvinnokroppsutforskare är i fara om jag inte fått tillstånd att släcka så kan du ge dig fan på att jag skulle ringa å fråga först... 

En raljerande fråga fick ett än mer raljerande svar där då ingen av dem ha med trådens kärna att göra... ??

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago HuggyBear sa:

JA! Om jag känner en risk för att min livsstil som olegitimerad kvinnokroppsutforskare är i fara om jag inte fått tillstånd att släcka så kan du ge dig fan på att jag skulle ringa å fråga först... 

En raljerande fråga fick ett än mer raljerande svar där då ingen av dem ha med trådens kärna att göra... ??

 

Då får vi hoppas att du inte blir nästa person att upptäcka en gräsbrand eller liknade ;)

Det var ingen raljerande fråga utan en simpel tankeställare för de som verkar behöva all världens godkännande för en så simpel sak som att avliva ett djur.

Upptäcker jag en gräsbrand så försöker jag först att släcka den och efteråt kontaktar jag brandkåren och berättar vad som hänt.

Upptäcker jag ett skadat djur så avlivar jag djuret om jag kan och sen ringer jag och meddelar polis om vad som hänt.

Och om någon tänkte spinna vidare på detta så menar jag inte att man skall dyka in i en rasande skogsbrand för att leka hjälte,
Lika lite som man skall försöka sig på en dödande nacksving på en skadad isbjörn.

Med sunt förnuft och vetskapen om att de allra flesta poliser i Sverige inte är ute efter att sätta dit jägare så kommer man ganska långt

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var en liknande händelse under veckan i grann kommunen men efter många samtal och efter att en lokal polis ringt in var det grönt skjuta, då också efter att polisens eftersöks jägare avbrutit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...