Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Hipshot

Here we go :-) Räffelstigning?

Recommended Posts

Hipshot

20 tums pipa och 1:9 stigning.. Hur funkar det med 32 resp 40 gr kulor?

Kalibern är 204 ruger..

Har ngt diffust minne av att det inte var helt bra?

• Like 1

Hipshot

Svårt när jag inte vet hur långa kulorna är men efter att ha räknat och gissat lite så drar jag slutsatsen att 32 gr kulorna funkar utmärkt och 40 gr kulorna kommer troligen gå bra men börjar närma sig gränsen.. 

marcus.söderlund

Kan tyvärr inte bidra med någon nyttig info där. Men är det tikkan du ska köpa eller är det howa minin?

Hipshot

Howan..

1:9 på den.

• Like 1

Mads

Jag har 1:10 på min 204 Ruger och jag skjuter 40 grains Vmax och det funkar bra. Jag frågade piptillverkaren vad de rekommenderade och de sa 1:10 eller 1:9. Likadant svar fick jag från en engelsman som hade en 1:9 på sin. Snabbare än 1:10 hade jag inte valt. 

• Like 1

Mads

Förresten har du sett och klämt på en Howa miniaction? Jag har gjort det och blev genast mycket mer nöjd med mitt eget superbudget bygge. 

Hipshot
3 hours ago Mads sa:

Förresten har du sett och klämt på en Howa miniaction? Jag har gjort det och blev genast mycket mer nöjd med mitt eget superbudget bygge. 

Skithög :biggrin:

Det är just en sån jag tänkt mej.. Men jag måste få klämma på en innan jag bestämmer mej.. Du var alltså inte nöjd?

Mads

Haha jag ville ju inte förstöra för dig och jag hade kanske fel förväntningar när jag tittade på den .  Jag trodde att det var en Hougekolv men det var det inte utan plastig sak som liknade en houge. Den var dessutom kort och viftig. 

Men kläm på den innan köp. 

• Like 1

Christian N

Vilka illasinnade uttolkare här finns, Hippens smak i vapen är kort och gärna piplätt, men det vet ni väl. /C

• Haha 1

killer_mouse
1 hour ago Christian N sa:

Vilka illasinnade uttolkare här finns, Hippens smak i vapen är kort och gärna piplätt, men det vet ni väl. /C

Hu 😱😱😱

Patrik L

En såpass smidig och lätt sak som en mini blir viftig och lätt, det ligger liksom i sakens natur. Men jag måste få ge Mads medhåll här: Kolven på minin skämmer vapnet som i övrigt är rätt trevligt. Plasten verkar komma från återvunna petflaskor och gamla moraknivar och totalvikten på plastbiten är bortåt 1,5 kilo vilket ju inte främjar balansen. 

Nu har jag sålt av minin jag hade, men var innan det väldigt nära att slå till på en Boydskolv, bara för att bli av med orginalet.

För vad det nu är värt.

/Patrik

Hipshot
På 2019-11-05 at 22:36 Mads sa:

Haha jag ville ju inte förstöra för dig och jag hade kanske fel förväntningar när jag tittade på den .  Jag trodde att det var en Hougekolv men det var det inte utan plastig sak som liknade en houge. Den var dessutom kort och viftig. 

Men kläm på den innan köp. 

Min tanke är att ett kikarsikte på 1040 gram torde hålla grejerna stilla.. Sen skjuts det till 95% från bänk/torn så jag hoppas det ska funka.

Har dock inte funnit ngn att klämma på.. vägrar köpa oklämt.

Mads
1 hour ago Hipshot sa:

Min tanke är att ett kikarsikte på 1040 gram torde hålla grejerna stilla.. Sen skjuts det till 95% från bänk/torn så jag hoppas det ska funka.

Har dock inte funnit ngn att klämma på.. vägrar köpa oklämt.

Dämpare kan nog också göra susen för balansen. 204 Ruger har ju ingen rekyl att prata om och då minskar påverkan av dålig balans.  Å andra sidan så skjuter man på ganska små mål och då blir balans och känslan i bössan viktig. Inte helt enkelt, CZ har väl också en bössa i 204 Ruger, ett alternativ kanske.  

Jag är jäkligt nöjd med min 204:a så hittar du rätt bössa bara så är du hemma.  

Hipshot

Min google-fu är svag.. hittar inte ngt om Cz i den kalibern i landet.. Är det Amercan modellen eller 527 isf?

Hipshot

Hittade en Tikka T3x.. Lite compact.. Så jävla lätt var den inte, 2,9 kg.. Om Howa fjantar vidare så kanske tikkan är ett alternativ i alla fall, där finns helt klart en massa förtroende för prylarna även om långa låda känns lite onödig..

dru

Ohhh! Detta blir en tråd att följa!!

Jag lägger en tvåhunka på att bössan, vars kolv kommer att vara sned som änden på en bandyklubba, levereras i .50 Beowulf.

• Haha 2

Hipshot

Mads

CZ527 finns i 204 ruger. Tikkan har väl 1:12  eller? Varför inte en Sako A1 och en ny pipa? Det skulle bli lätt, smidigt och med hög kvalitet. 

• Like 2

Hipshot

Det ska inte vara ngt bygge, orkar inte. Cz känns faktiskt lite intressant, krävs väl att man fixar trycket och av vad jag kan se på div bilder så är det väl radmagasin? Det gillar jag inte.. rätt less på nuvarande magasin på Legacyn.. 

Nästan givit upp om Howa.. Har man en så genuint usel generalagent så ska man inte löna möget. De ligger inte på något lager själva öht utan de beställer när ngn kund beställer såvitt jag fattat. Alltså i princip kört att hitta ngn howa i närområdet att känna på. Det stör mej för vapnet iövrigt är helt rätt, det som lockar är sjukt nog det där 10-skotts magasinet.. Men samtidigt osäker på hur bössan skjuter, inget av det jag sett på nätet övertygar. De här klena kalibrarna ska i princip skjuta hål i hål men det gör bössan inte.

Därför sneglar jag på lite annat tex just Cz. Borde gå att hitta kan jag tycka? Frågan nu när det gäller just Cz.. vem är generalagent? Är det Normark? Googlat och får träff på just Normark men det kan ju bero på att de saluför dem på sin hemsida.

Vad finns det mer för alternativ? Tikka? Den kan funka.. men inte  överförtjust i kolven där. 

Ken1

Ligger en tikka i 204 ruger på blocket. Finns i Norrtälje!!!

hs_merkel
54 minutes ago Hipshot sa:

Det ska inte vara ngt bygge, orkar inte. Cz känns faktiskt lite intressant, krävs väl att man fixar trycket och av vad jag kan se på div bilder så är det väl radmagasin? Det gillar jag inte.. rätt less på nuvarande magasin på Legacyn.. 

Nästan givit upp om Howa.. Har man en så genuint usel generalagent så ska man inte löna möget. De ligger inte på något lager själva öht utan de beställer när ngn kund beställer såvitt jag fattat. Alltså i princip kört att hitta ngn howa i närområdet att känna på. Det stör mej för vapnet iövrigt är helt rätt, det som lockar är sjukt nog det där 10-skotts magasinet.. Men samtidigt osäker på hur bössan skjuter, inget av det jag sett på nätet övertygar. De här klena kalibrarna ska i princip skjuta hål i hål men det gör bössan inte.

Därför sneglar jag på lite annat tex just Cz. Borde gå att hitta kan jag tycka? Frågan nu när det gäller just Cz.. vem är generalagent? Är det Normark? Googlat och får träff på just Normark men det kan ju bero på att de saluför dem på sin hemsida.

Vad finns det mer för alternativ? Tikka? Den kan funka.. men inte  överförtjust i kolven där. 

Remington har du, men är nästan i närheten av tikka prismässigt idag. Ruger finns med

Finns 8 och 10 skotts magasin till T3.

Men undran!? Du som sitter i koja och skjuter blir det inte en lång historia då 204 ruger vill ha ganska lång pipa typ närmare 60cm? Plus dämpare. Skulle valt en kaliber som funkar i kort pipa jag. Själv har jag snöat in lite på 17 rem

S

Hipshot
10 hours ago Ken1 sa:

Ligger en tikka i 204 ruger på blocket. Finns i Norrtälje!!!

Har plockat siktet från den, det är en Varmint... på tok för tung. Förövrigt Walleman som säljer. 

9 hours ago hs_merkel sa:

Remington har du, men är nästan i närheten av tikka prismässigt idag. Ruger finns med

Finns 8 och 10 skotts magasin till T3.

Men undran!? Du som sitter i koja och skjuter blir det inte en lång historia då 204 ruger vill ha ganska lång pipa typ närmare 60cm? Plus dämpare. Skulle valt en kaliber som funkar i kort pipa jag. Själv har jag snöat in lite på 17 rem

S

Har en rätt väl utvecklad allergi gentemot Remington.. testat men kommer inte överens med rapplet. Ska ju hänga på ett sikte på över ett kg så bössan måste vara hyggligt smidig i orginalformat. Där kvalar inte Remington in.

Tikkan är ett alternativ, kikade lite på Sako igår med men det är hutlösa pengar, inte intressant. 

Detta med pipan kan nog kanske strula.. kommer inte att kunna vrida ur max av kalibern, det är jag inställd på.

Nyfiken på Cz:an med.. i standardpipa.. dvs inte varmint.

Ruger.. känns lite väl likt Remington? Dålig koll där..