Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Here we go :-) Räffelstigning?

Featured Replies

Publicerat
16 minutes ago Hipshot sa:

... När jag kom dit så visade det sig att i kartongen låg bara en kolv och ett underbeslag.. Fuck..

Jaja..

The Show must go on :lol:

...men surt!

/M

• Svar 135
  • Visningar 25,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sådär ja. Kollade nu på Lindroths test av Howan.. Finns en hel del med den som tilltalar mej, tryckpunkt, storlek, vikt.. Nu skiter jag i detta, beställer en slik sen får det vara hur det vill me

• Tror det är dax för en godeman i ärendet??

• Eller var det fru Hippen som gör det 

Posted Images

Publicerat

Hmm frågan är om det är samma handlare som sist det strulade 

Publicerat

Skjuta gummisnuddar?

Publicerat
På 2019-12-09 at 14:25 Hipshot sa:

När helvetet fryser till is...

VA? Jag trodde du var nån typ masochist når det gäller nya bössor 

Publicerat

...enligt trovärdig källa ligger ditt slutstycke hos en bergsborrare i Torslanda - vars beställda bergsborr nu är på väg mot dina trakter!

Publicerat

Nå? Fick du hämtat ut bössan så den är med ikväll på premiärsittning??

Publicerat
1 hour ago marcus.söderlund sa:

Tror inte det! Han står nog med slägga för att få ner systemet i kolven!???

Publicerat
  • Författare
1 hour ago marcus.söderlund sa:

Inte hört ngt från Nasarn.. tror den skulle vara klar i morgon så jag chansar, stannade hemma ikväll och HOPPAS på premiär i morgon med nybössan.. Fan vet, ska då hinna hämta och skjuta in.. första räven är ppl 16:30.. kan bli svettigt.

Finns en annan avvägning med, går flera rävar där ute, risken är att jägarn får för sig att ge sig ut.. Borde kanske suttit ikväll men hoppas att de får vara ifred ikväll och att nya snipern är skjutklar i morgon kväll.. men jag är skeptisk, blir nog gamla snipern..

Publicerat

Se till att skruva in siktet då.. ?/C

Publicerat
  • Författare
58 minutes ago marcus.söderlund sa:

Kindkontakt är för mesar?

Det suger verkligen.. totalt obra.

Kan väl kräkas vidare här då..

Inskjutning brukar, när man har bra prylar, i princip lösas på tre skott. Idag sket det sig totalt. 20 skott senare så är bössan inte jaktbar.

Först trackade den lite dåligt.. klickade och träffarna flyttade sig snällt ca 15-20 % av vad de borde. Sen plötsligt.. stack träffarna som fan. Insåg att ngt var knas.. vad man än gjorde så fick jag inge logik i resultatet.

Sista försöket så sköt jag mot ett kulhål.. tre skott. Två satt ok bara ngn cm ifrån varandra och det tredje kan ha suttit hål i hål men samtidigt, dök upp ett nytt kulhål 15 cm åt helvete som jag inte sett förr. Kan inte ta gift på att det var nytt men det såg fan inte bra ut.

Nu ska jag dra alla skruvar, köra lite dremel i stocken just in case och sen ladda upp nya plugg för provskjutning i morgon utan dämp och utan benstöd. 

Bortsett från fibblet så känns bössan jävligt rapp och nice.. får jag bara skiten att skjuta så kan detta bli bra!

Publicerat

Tråkig läsning, men du var det inte lite liknande när du skulle veva igång .223an? Eller missminner jag mig!? Du verkar inte ha något flyt med dina nya pangar... 

Jag harvade lika djävla tröstlöst med min första klass 1 pang tills jag träffade på kompetent folk och fick lära mig att Remington 700 bara duger som byggmaterial - den bössan har fram till idag kostat mig lika mycket som en lagom kittad Gardena-rÅtta. Men nu skjuter fanskapet som det ska :lol:

/M

Publicerat

Inte för att vara dryg, men det jag skrev om slägga för att få i systemet är sant. Har sätt passningen av dessa med egna ögon och ja det lämnar mer att önska. Sen hade jag monterat en skena på den för den Zeissen är tung! 

Sen tror jag framstocken är för mjuk att skjutas med benstöd? Men inte säker? Min houge funka men man var tvungen att göra rätt,annars drog det åt helvete!

Hoppas de löser sig!

Publicerat
  • Författare

Legacyn.. där strulade skrivarna till deras eget fäste, väl på plats så funkade det.

Laddat skott och rivit bössa.. 

Jag har också tänkt tanken på skena och bättre fäste, inser att siktet är just tungt. Tänkte iaf testa detta så får vi se.. det är inga stora påfrestningar så kanske. 

Rivit allt nu och varje jävla skruv utom weaverklackarna kunde jag dra allt ifrån ett varv till flera i något fall. Klackarna satt bättre men tja vi får se. Lyfte ur systemet och kolven är ihålig dvs i kolven finns inget som kan ligga ann mot pipan. Däremot runt kolvens slut mot mynningen kan det helt klart ligga på och kanten på pipkanalen uppåt kan också ligga på speciellt om man monterat benstöd.

Nu är allt draget och jag har laddat ett knippe nya pilar efter att ha rågjort med WT.. i morgon blir det nytt test utan benstöd med sandsäck.. ev om jag orkar så fräser jag ur kolven en smula ikväll för att på allvar ta väck just det problemet. 

Satt och glodde på resultatet av skjutningen idag och såg att det faktiskt kan vara så att jag var i mål när jag gav upp.. tror att ett av kulhålen i sista gruppen innehåller två skott och då är det en helt acceptabel grupp.

Men jag o min polare Murphy lär väl strula vidare i morgon. Då blir alternativet att byta sikte.. samtidigt.. det känns inte som zeissen är problemet, inte på långa vägar så byta fäste ev?

Publicerat

Vad är det för fäste?

Publicerat
  • Författare

Optilockringar men baserna som ringarna fäster i vet jag inte vad de heter.. Sen weaver klackar med spår för skruvarna som håller baserna på plats i klackarna. Ser rätt ok ut men som sagt, det är rätt klent med tanke på tyngd osv.

Sen.. minns nu när jag snackade med WT.. fästena/baserna är låååångt ifrån centrerade. När jag monterat siktet och grovriktade.. vafan..då trackade siktet bra (!!).. när jag var rätt i sida så var det i princip stopp. Tror jag kan vrida 4 klick åt vänster innan justermånen är slut. 

Publicerat
23 minutes ago Hipshot sa:

Optilockringar men baserna som ringarna fäster i vet jag inte vad de heter.. Sen weaver klackar med spår för skruvarna som håller baserna på plats i klackarna. Ser rätt ok ut men som sagt, det är rätt klent med tanke på tyngd osv.

Sen.. minns nu när jag snackade med WT.. fästena/baserna är låååångt ifrån centrerade. När jag monterat siktet och grovriktade.. vafan..då trackade siktet bra (!!).. när jag var rätt i sida så var det i princip stopp. Tror jag kan vrida 4 klick åt vänster innan justermånen är slut. 

Misstänkte det. Av med skiten slösa inge ammunition på de där. Köp rejäla grejer. Som liknelse Min Zeiss 3-12x56 börja glida på min m55  222rem med optilock trots dämpare. Så bytte till skena och warne och sedan var problemet ur världen. Inte för du har spåren i lådan så det kan glida men som sakt det är en tung sak du har där...

Är det fyrkantiga spår i klackarna? Och runda i baserna? Kolla det. 

Publicerat
  • Författare

Fyrkantiga spår i klackarna..? Menar du där skruvarna går igenom.. Ahh.. det är fyrkantiga. Jag upplever att det är klena grejer men jag hajjar inte hur det ska kunna flytta sig.. 

Publicerat
22 minutes ago Hipshot sa:

Fyrkantiga spår i klackarna..? Menar du där skruvarna går igenom.. Ahh.. det är fyrkantiga. Jag upplever att det är klena grejer men jag hajjar inte hur det ska kunna flytta sig.. 

Warne klackar finns i två olika. Gamla är runda spår till runda skruvar. Nya fyrkantiga till fyrkantig kil.

Publicerat

Hålen för skena/klackar är rätt grunda på dom där, nu vet jag inte exakt hur mycket gods det är mellan låda och skruvskalle för just dina baser, men jag råkade ut för att den ena skruven till den främre klacken bottnade innan den drog fast ordentligt. Gav upphov till lite väl mycket spridning och skumma flyers tills dess att jag upptäckte det (genom att jag av en händelse drog skruvarna i en annan ordning...) löste det genom att leta fram en annan skruv i bra att ha lådan, men hade lika gärna kunnat slipa ner befintlig skruv någon millimeter.

Kan vara värt att kolla...

(Jag hade weaverklackar i stål om det är av intresse.)

/P

Publicerat
  • Författare

Bössan åter till nasaren.. spred fyfan och ingen logik någonstans. Såg tex att bakre klacken var typ 2 mm högre än främre.. Gör om gör rätt, vill ha siktet centrerat direkt i fästet, ska inte behöva maxa justermån för att komma rätt. 

Publicerat

Skena och badgerringar?