Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Miroku Vänster - en omöjlighet att få tag på ?

Featured Replies

Publicerat

Jag är inte på bra humör nu.

Skickade in en ansökan om inköpstillstånd till polisen på en Miroku MK 70 i vänster igår, i tron att det skulle gå att få tag på en lika lätt på en som det var att få tag i en T3x i vänster (som jag köpte som förstabössa). Så fel jag hade...  :-(. Ringde Torsbo om dom kunde ta in en i vänster, men det gick inte, då dom i så fall är tvungna att ta in 15 (!) stycken. Allvarligt talat, hur svårt kan det vara att skicka en, om de finns på lager, (i fabrik ?).

Nåväl, på grund av denna situationen så försöker jag finna något alternativ till denna Miroku och  Torsbo har en beg. 686 Silverpigeon i vänster till salu, men eftersom mitt vapenkunnande i det närmaste är obefintlig, känner jag inte för att köpa begagnat. Frågan som därför söker sitt svar är; Vad finns det för alternativ till en Miroku MK 70 adj i vänsterutförande. som ligger i samma pris och kvalité !? Jag har förstått att Browning (525 eller 725 ?) är i princip samma bössa, men är det verkligen så enkelt !? Kan ju lägga till att dom försöker få mig att gå på en Miroku (som inte är vänster) då det är "nästan" samma som en vänsterbössa, men jag är tveksam. Om det är "nästan" samma som en bössa i vänster, varför saluföra i vänsterutförande ö h t då !?

Kan ju nämna att JG hade en Browning Citori i vänster med 71 cm pipor och Browning är ju ett välkänt fabrikat, men även dom gör ju budgetbössor, något som borde återspeglas i kvalitén. Eller !?

Så, ni som vet med er har en lösning på frågeställningen, en bössa som ligger i samma kvalitets - (och prismässiga) spann som Miroku MK 70 med ställbar kolvkam i VÄNSTERUTFÖRANDE, får gärna vädra era förslag här (Tobias ;-)).

• Svar 85
  • Visningar 9,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Isf har representanten från Browning fel ? Miroku tillverkar definitivt vänsterkolvar! Sen om de går att få tag på i Sverige till rimlig ansträngning är en annan femma, med tanke på hur servicevilliga

• Förr i tiden då denne gubben var ung fanns det något som hette "tempus". Det betydde då "tidsform". Typ att "är" i går, blir ett "var" i dag.... 

• Inte allt, men ytterst få jobbar gratis.... Det är en branch som haft knackig lönsamhet länge, och som mycket liten synkronisering historiskt sett.   /T

Posted Images

Publicerat

Hej. 

Du ska köpa en vänsterskränkt om du är vänsterskytt, punkt. Vad gäller snacket om att det inte spelar någon roll för att kolvarna är så raka osv osv är inget annat än säljarens skitsnack. JA, det finns vänsterskyttar som skjuter bra med hö-kolvar men jag har definitivt sett motsatsen också. Var själv på Torsbo ihop med ett par kunder förra veckan för å hämta hem bössor, och jag var väl inte jätteimponerad över säljarens svada kring huruvida vapnet passade eller inte. 

Vad gäller begagnat eller inte tror jag inte du behöver vara rädd för det. Beroende lite på var du finns så finns det säkerligen forumister som kan hjälpa dig att kolla på sagda vapen. Jag ska upp å hämta vapen i Sollebrunn inom kort, hittar du nåt därikring hjälper jag dig gärna. 

Nu är jag ju lite partisk i frågan men ring och kolla med Susegården, jobbade förra veckan och det fanns en del begagnade vänsterbössor inne, osäker på Miroku men både Browning och Beretta. Kan du tänka dig Rizzini så kolla med SAKAB. Det bör komma hem vapen i dagarna. Jag har en kolv i vänster liggande till en BR110 som de kan köpa tilllbaka isf. 

Sen är ju frågan hur bråttom det är? Tråla blocket och håll ögonen öppna, vill du ha råd får gärna slå en signal. 

Publicerat

Svaret på frågan är inte överdrivet svårt. En vänsterbössa på den här nivån är en bössa med vänsterkolv. 

En högerbössa är en med högerkolv. 

Det är exakt samma bössa, det är bara kolvens cast som skiljer. 

Så skär ner frågan en aning blir det enklare....

Kolla på miroku.eu så ser du vad som finns och vem som är Browning Dealer i Sverige, vilket inte är Jaguar gruppen mao. Det är inte så att alla får ta hem din vänsterkolv, utan måste beställa x st i vänster om de ska ha en vänster. Men Browning dealers får. Varför det är så här beror bla på garantiåtagande, reservdelshantering, utbildning etc..... 

Annars ring och prata med Christer på Browning. 

Ja, en 425/525 kolv (vänster eller höger) passar på en mk70, eller mk60, eller Mk38. 725 passar dock inte... Om du vill klydda själv. 

/T

Publicerat
  • Författare
6 hours ago pmt sa:

En vänsterbössa på den här nivån är en bössa med vänsterkolv. En högerbössa är en med högerkolv. 

Håller med till fullo Tobias, men du vet, säljare ?.

6 hours ago pmt sa:

Det är exakt samma bössa, det är bara kolvens cast som skiljer. 

Så långt är jag också med i resonemanget ?.

6 hours ago pmt sa:

Men Browning dealers får

Konstigt. Torsbo är ju en "Browning - dealer" och dom måste då ta hem 15 st, vilket dom naturligtvis inte gör.

6 hours ago pmt sa:

Annars ring och prata med Christer på Browning. 

Faktum är att jag har försökt att hitta kontaktuppgifter till Browning, men det enda jag lyckats vaska fram är en postadress i Belgien. Men du vet kanske något jag inte vet ?.

6 hours ago pmt sa:

Om du vill klydda själv. 

Nej, det undviker jag så långt det är möjligt, men om det är det enda alternativet som står till buds,(om vi håller oss till Miroku i detta specifika fall), vad är att göra !?

Publicerat
  • Författare
7 hours ago charlie sa:

Hej. 

Du ska köpa en vänsterskränkt om du är vänsterskytt, punkt.

Hej Charlie.

Håller med till 101 %, men du vet säljare. Att fråga en säljare om köpråd är ju rätt meningslöst. Man får ju svar som man frågar.

7 hours ago charlie sa:

Jag ska upp å hämta vapen i Sollebrunn inom kort, hittar du nåt därikring hjälper jag dig gärna. 

Tackar för erbjudandet, men i dagsläget har jag inte hittat något. Tittade då på en Beretta SP 686 (det var en sådan jag sköt med när jag tog jägartexamen), när jag var uppe i Torsbo för att titta, idag. Turligt nog, (för mig) kände jag inte till att det fanns vänster och högerbössor då jag tog min jägarexamen, för då hade jag kanske inte klarat skjutprovet ?.

Den var ganska sliten i kolven (åtminstone i mina ögon) och dessutom var framstocken spräckt (och limmad), så tack, men nej tack.

7 hours ago charlie sa:

Nu är jag ju lite partisk i frågan men ring och kolla med Susegården, jobbade förra veckan och det fanns en del begagnade vänsterbössor inne,

Var inne och tittade på Susegårdens hemsida och dom hade två Miroku, MK38. Dessutom var priset väl högt (för mig), men det kanske finns andra vapen inne, som inte lagt upp på nätet !?

Sedan är det så, att jag har snöat in på just Miroku. Varför !? jo, man betalar för en Miroku, men får en Browning (typ så).

7 hours ago charlie sa:

Sen är ju frågan hur bråttom det är?

Inte alls bråttom, faktiskt. Skickade in ansökan (elektroniskt) till polisen avseende inköpstillstånd igår, sedan skall det betalas innan dom börjar handlägga ärendet och när dom så småningom är klara, står skrivet i stjärnorna. Kanske en väntan på 4 -12 veckor är att förvänta sig, så mer bråttom än så är det inte.

7 hours ago charlie sa:

Tråla blocket och håll ögonen öppna

Gjorde en slagning på Blocket och fick 0 (noll ) träffar på Miroku MK 70

7 hours ago charlie sa:

vill du ha råd får gärna slå en signal. 

Tackar för erbjudandet. Om det uppstår ett behov, kanske jag återkommer per telefon. Tills dess håller jag mig till nätet. Google vet (som bekant), nästan allting.

Publicerat
15 minutes ago MrT. sa:

men det kanske finns andra vapen inne, som inte lagt upp på nätet !?

Nätet uppdateras inte så ofta, de e rätt bra omsättning på vapnen... 

Va har du för budget?

Publicerat
  • Författare
14 minutes ago charlie sa:

Nätet uppdateras inte så ofta, de e rätt bra omsättning på vapnen... 

Va har du för budget?

Så mycket bössa som möjligt, för så lite pengar det bara går ?. Tycker att Mirokun (som jag bitit mig fast i), ligger i ett prisspann som är vad jag är beredd att betala (för ett nytt vapen) i den kvalitèn, s a s. Du förstår Charlie, jag är en vanlig löneslav och min disponibla inkomst är i paritet med det, if u know what I mean ?. Till saken hör att jag är väldigt svag för sådant som jag uppfattar som vackert (i detta sammanhang gravyr och vackra träbitar, typ grade 5 - 6 och däröver), men det är inte motiverat att lägga pengarna på ett sådant vapen (i mitt fall). 

Jag minns mitt första besök på Torsbo. Såg en bössa jag tyckte var vacker (en Blaser) och när jag fick se vad den kostade, åkte den tillbaka i hyllan snabbare än en löning försvinner. Den bössan låg på 100 lusentappar ?. Så, jag köpte mig en Tikka T3x. Tror inte viltet upplever någon skillnad om de blir skjutna med en T3x eller en Blaser för 100 lusentappar, det är lite så jag resonerar. Och Tikkan är ju inte något dåligt vapen, vad jag förstått. Åtminstone blir det hål i pappälgen på skjutbanan, när jag skjuter med den ?.

Om jag förstått saken rätt, är bultbössor billigare än hagelbrakare och i detta specifika fall är det svårt att få en bössa med högre prestanda och kvalité i förhållande till pris, om vi nu håller oss till Miroku (och jag inte fått det hela om bakfoten).

Publicerat
1 hour ago MrT. sa:

Konstigt. Torsbo är ju en "Browning - dealer" och dom måste då ta hem 15 st, vilket dom naturligtvis inte gör.

Nope. Jaguargruppen är inte "Browning Dealers" vad jag vet..... De har varit det, men är det inte längre. Det räcker inte med att de säljer Browning eller Miroku - för det kan alla göra.

Den svenske agenten heter Christer Ås, du kan rätt enkelt googla upp honom.

/T

Publicerat
  • Författare
16 minutes ago pmt sa:

Nope. Jaguargruppen är inte "Browning Dealers" vad jag vet..... De har varit det, men är det inte längre. Det räcker inte med att de säljer Browning eller Miroku - för det kan alla göra.

Men, när jag söker på "Browning - dealers " (som du instruerade mig att göra) kommer Torsbo upp...

16 minutes ago pmt sa:

Den svenske agenten heter Christer Ås, du kan rätt enkelt googla upp honom.

Skall göra ett försök. tack för upplysningen.

Publicerat
  • Författare

1674509238_Skrmklipp.PNG.06c96b73713a9808c740bcc80fb62db1.PNG

1281122421_Skrmklipp.PNG.56cb2e42b8eb9f2c4a8c38cd264b4773.PNG

Publicerat
40 minutes ago MrT. sa:

Tycker att Mirokun (som jag bitit mig fast i), ligger i ett prisspann som är vad jag är beredd att betala (för ett nytt vapen) i den kvalitèn, s a s

Iom att du tänker dig nytt så snackar vi ju mellan 15-20 tkr. Tittar man på Suse fanns det iaf 4-5 begagnade browning/beretta vänster i den klassen. 

Jag ska kolla runt lite så ska jag se vad jag kan göra hemikring... 

Annars är det säkraste å kolla med Christer som PMT skriver.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago charlie sa:

Tittar man på Suse fanns det iaf 4-5 begagnade browning/beretta vänster i den klassen. 

Får kolla igen, om jag kan hitta vad du funnit.

1 hour ago charlie sa:

Jag ska kolla runt lite så ska jag se vad jag kan göra hemikring... 

Uppskattas mycket, skall du veta...

1 hour ago charlie sa:

Annars är det säkraste å kolla med Christer som PMT skriver.

Hittade en Christer Ås (som stavas med Åhs) på linkedin och som jobbar på Browning, det måste vara han. Skall skicka honom ett meddelande.

Edit; Naturligtvis går det inte att skicka några meddelande om man inte är premium - medlem på Linkedin. Suck.

Publicerat
12 minutes ago MrT. sa:

Men, när jag söker på "Browning - dealers " (som du instruerade mig att göra) kommer Torsbo upp...

Förr i tiden då denne gubben var ung fanns det något som hette "tempus". Det betydde då "tidsform". Typ att "är" i går, blir ett "var" i dag.... 

Publicerat
  • Författare
14 hours ago pmt sa:

Förr i tiden då denne gubben var ung fanns det något som hette "tempus". Det betydde då "tidsform". Typ att "är" i går, blir ett "var" i dag.... 

Och med det vill du säga vadå !? Tror att jag är åldersmässigt i paritet med dig, Tobias. F ö så blir jag inte klokare, då Torsbo (uppenbarligen), är en "Browning - dealer".

Publicerat
8 hours ago MrT. sa:

Och med det vill du säga vadå !?

Att de var det, inte är längre. Deras kommentar om 15 st är liksom ett rätt tydligt tecken. 

Kolla med Christer. 

T

Publicerat
  • Författare
6 hours ago pmt sa:

Att de var det, inte är längre. Deras kommentar om 15 st är liksom ett rätt tydligt tecken. 

Håller med dig,Tobias, men enligt den sajt du rekommenderade mig att titta i efter Browning - dealers i EU, så är Torsbo just Browning - dealer ?.

6 hours ago pmt sa:

Kolla med Christer. 

Tänker göra det, när jag fått fatt på hans kontaktuppgifter. Hittade några Christer som heter Åhs i efternamn och det känns lite dumt att ringa varje Christer Åhs och fråga om dom jobbar på/för Browning ?.

Tack för all hjälp i vart fall Tobias, det uppskattas verkligen, skall du veta.

// T.

Publicerat

Följer tråden med intresse.

Publicerat
  • Författare

Dramat har fått sin lösning. Efter att ha fått kontakt med en representant för Browning (dock inte Christer Åhs, utan hans bisittare eller högra hand, om man så vill), har jag då fått följande förklaring till hur förhållandet mellan Browning/Miroku ser ut;

Även om Miroku ligger under Browning s a s, importeras dom av jaguargruppen, (dit Torsbo hör). Jag kontaktade en representant för Jaguargruppen som förklarade för mig varför man (Torsbo) vill ta in (minst) 15 bössor åt gången och förklaringen är enkel; Ju större kvantitet, desto mer kan man pressa priset på varje enskilt vapen, svårare än så var/är det inte, och det borde jag begripit själv.

Med det sagt, är det alltså inte omöjligt att ta in ett enskilt vapen, men det kommer att kosta därefter. Jag fick förklarat för mig att leveranstiden för ett vapen i vänsterutförande med ställbar kolvkam skulle ligga på 4 veckor och dessutom skulle det kosta 2 800  svenska pesetas mer än vad en standardbössa (med justerbar kolvkam) går på.

Jag saxar ur det skrivna svaret jag fick från representanten från Jaguargruppen;

Svar från Torsbo, vänligen ta kontakt med butik direkt och ej med mig. 

Kunden bör först testa en vanlig mk 70. Finns i lager i torsbo  de är helt neutrala väljer man med kolvkam helt super, så de flesta vänsterkunder väljer detta alternativ. Vi fixar vänsterkolv med då är tillägget  ca 2800 kr.  levtid ca 4 veckor efter order.

Nu har jag inte mer bråttom än att jag kan vänta tills dess att Torsbo väljer att ta in bössor med ställbar kolvkam i vänsterutförande, om det innebär att man kommer undan en del (eller hela) den fördyring det innebär att beställa en själv i vänsterutförande. För 2 800 svenska pesetas får jag (nästan) 2 000 övningspuppor, och det ser jag som ett intressantare alternativ.

I vart fall som helst har jag fått en förklaring till avsaknaden av vänsterskränkta bössor av nämnda fabrikat och hur/om de går att få tag på, vilket alltså är fallet.

Publicerat
På 2019-12-19 at 22:45 MrT. sa:

Hittade en Christer Ås (som stavas med Åhs) på linkedin och som jobbar på Browning, det måste vara han. Skall skicka honom ett meddelande.

Edit; Naturligtvis går det inte att skicka några meddelande om man inte är premium - medlem på Linkedin. Suck.

Alt.1) Du kanske har någon kompis som har en inloggning som kan hjälpa dig?

Alt.2) Vad kostar ett premiummedlemskap en månad? Du kanske kan gå med, kontakta Christer och sedan gå ur? 

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago Sun Flower sa:

Alt.1) Du kanske har någon kompis som har en inloggning som kan hjälpa dig?

Alt.2) Vad kostar ett premiummedlemskap en månad? Du kanske kan gå med, kontakta Christer och sedan gå ur? 

Tackar för förslaget, men behovet finns inte längre, se ovan.

Publicerat
44 minutes ago MrT. sa:

Tackar för förslaget, men behovet finns inte längre, se ovan.

Perfekt! Vi skrev visst samtidigt.

Publicerat
  • Författare
10 minutes ago Sun Flower sa:

Perfekt! Vi skrev visst samtidigt.

Yez ? !

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Precis nu trillade mitt inköpstillstånd från Polisen ner i brevlådan. En sak som dock gör mig förbryllad är att det står inte angivet att det är en bock och att det är enkelskott, trots att jag angett i ansökan att det handlar om en bock och laddtyp har jag inte skrivit i något alls. Betyder detta att jag måste få detta ändrat innan jag köper bössan, eller !?

EDIT: Frågan är utredd, jag fick svar från polisen. Nu skall jag bara tillsätta bössan ?.

Publicerat
På 2019-12-21 at 15:13 MrT. sa:

Även om Miroku ligger under Browning s a s, importeras dom av jaguargruppen, (dit Torsbo hör). Jag kontaktade en representant för Jaguargruppen som förklarade för mig varför man (Torsbo) vill ta in (minst) 15 bössor åt gången och förklaringen är enkel; Ju större kvantitet, desto mer kan man pressa priset på varje enskilt vapen, svårare än så var/är det inte, och det borde jag begripit själv.

Nja - delvis rätt.

Du pressar inte priset på ynka 15 vapen sett till vad Miroku som tillverkare gör om året - däremot kostar frakt och administration nog ungefär samma för en som för 15 vilket sänker priset ut om man tar 15 eller fler. Och ökar vinsten in....

En timmes arbete kostar typ 1000 spänn i Sverige för ett företag. Lägg en timme administrativt jobb på en bössa blir + 1000 spänn i pris. Gör det på 15 bössor bli +67 kronor.....

Om jag tar in en bössa från England kostar det ofta runt 5000 kr. Om jag tar in fem kostar det typ 5500 kr dvs 1100 kronor styck i frakt. Det gäller generellt med andra ord.

Grundläggande marknadsekonomi mao.

/T

Publicerat
  • Författare
18 hours ago pmt sa:

däremot kostar frakt och administration nog ungefär samma för en som för 15 vilket sänker priset ut om man tar 15 eller fler. Och ökar vinsten in....

Och vinsten i denna ekvation tillfaller naturligtvis handlaren.