Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Miroku Vänster - en omöjlighet att få tag på ?

Featured Replies

Publicerat

Nu när tråden verkar vara i mål såtillvida att ett vapen är beställt så tänker jag hänga på en följdfråga på samma ämne..

Hur få tag på en vänsterkolv till en Miroku MK 70 i kal 20? Ngn instruktör meddelade hustrun att hon hade en avkortad högerkolv på sin bössa vilket inte gör skyttet lättare för henne.. Jag vill ha kvar den där högerkolven om jag vill låna bössan så lösningen är alltså att skaffa en ny vänsterkolv åt henne.. Frågat en handlare, två gånger.. inte fått ngt besked där.

• Svar 85
  • Visningar 9,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Isf har representanten från Browning fel ? Miroku tillverkar definitivt vänsterkolvar! Sen om de går att få tag på i Sverige till rimlig ansträngning är en annan femma, med tanke på hur servicevilliga

• Förr i tiden då denne gubben var ung fanns det något som hette "tempus". Det betydde då "tidsform". Typ att "är" i går, blir ett "var" i dag.... 

• Inte allt, men ytterst få jobbar gratis.... Det är en branch som haft knackig lönsamhet länge, och som mycket liten synkronisering historiskt sett.   /T

Posted Images

Publicerat
  • Författare
7 hours ago Hipshot sa:

Hur få tag på en vänsterkolv till en Miroku MK 70 i kal 20?

Eftersom jag till slut beställde en Browning B525 istället, kan man dra slutsatsen att en Miroku i vänster inte går att uppbringa av den enkla anledningen att dom inte tillverkar vänsterkolvar till sina bössor, allt enligt Brownings representant i Sverige, som är generalagent för Miroku.

Det är av denna anledning jag beställde en Browning B525 istället, vilket är samma bössa som en Miroku MK70 enligt samstämmiga, (av varandra) oberoende källor. 

Summa summarum; Hon kan m a o inte få tag i en vänsterkolv annat än att hon beställer en hos en kolvmakare, korrigera mig gärna om jag har fel.

Publicerat

Isf har representanten från Browning fel ? Miroku tillverkar definitivt vänsterkolvar! Sen om de går att få tag på i Sverige till rimlig ansträngning är en annan femma, med tanke på hur servicevilliga svenska handlare är. 

@Hipshot jag kollar lite vad jag kan göra. Återkommer i PM 

Publicerat

Det måste ju vara ganska enkelt att importera en kolv från t ex USA eller England, blir väl bara vanlig frakt på en sådan och inte, de klart kostsamma, kostnaderna för vapenimport :)

Publicerat

Man ska gå rakt på källan. Skulle beställa en kolv till en Beretta, Ni vet vem sa att de var omöjligt. 2 veckor satt en sån kolv i grade högre än svenska skörbrädet på bössan. Dessutom till en lägre kostnad. Annars skränk om brukar kosta en 2000

Publicerat
7 minutes ago hs_merkel sa:

Man ska gå rakt på källan. Skulle beställa en kolv till en Beretta, Ni vet vem sa att de var omöjligt. 2 veckor satt en sån kolv i grade högre än svenska skörbrädet på bössan. Dessutom till en lägre kostnad. Annars skränk om brukar kosta en 2000

Skärp dej! Om befintlig kolv skränks.. vad ska jag skjuta med då?? Pucko :blink::whistling:B)

Publicerat
  • Författare
3 hours ago charlie sa:

Isf har representanten från Browning fel ? Miroku tillverkar definitivt vänsterkolvar!

Intressant ! 

Jag var nämligen i kontakt med en representant på Susegården också (2021-02-16) som i sin tur kontaktade England och han sa i princip samma sak; Miroku finns inte att få tag på (i England) i vänster, heller. Ordagrant svarade representanten på Susegården så här, citat; Jag dubbelkollade med importören av Miroku i England igen nu och han bekräftade att de inte tillverkas i vänster utan att det i så fall får göras i efterhand. slut citat.

Han sa också att man kan skränka kolven på en befintligt bössa (höger ?), men med den risken att kolvträt spricker "och då gäller inte garantin längre, men det brukar gå bra". Jag passade på den möjligheten. 

Förra året (på sommaren) var jag hos JG och det slumpade sig så att den kille som fraktar vapen från England till Sverige (för JG:s räkning ?) var i butiken samtidigt.

Jag gjorde en beställning på en Miroku MK 70 i vänster och bössan skulle komma i September samma år. Den har (mig veterligen) inte kommit ännu, för tills idag har ingen på JG kontaktat mig och sagt att jag kan komma förbi och hämta bössan nu, den har kommit ?.

Kan ju kort lägga till att jag varit i kontakt med i princip samtliga listade återförsäljare av Miroku i Sverige,  (kontaktuppgifter finns på Mirokus hemsida), och alla säger att dom inte har eller inte kan få fram en Miroku i vänster.

Torsbo har MK 70 hemma, (men inte i vänster) och det är dom som har ensamrätt på Miroku i Sverige (om man inte väljer att parallellimportera från England som det finns en viss skjutskola i Halland som gör), men då får man också en bössa som är brandad med "Jaguar" och en sådan bössa vill inte jag ha.

Därav landade jag i beslutet att ta en Browning B525 istället, jag tröttnade på att leta efter den berömda nålen i höstacken efter ett drygt år.

Men om det nu är så enkelt som du vill göra gällande att få fram en vänsterbössa av fabrikat Miroku MK 70, då förstår jag inte varför du inte nämnt det tidigare, då det inte kan ha passerat obemärkt att jag var ute efter just en sådan ?.

Publicerat

Jag har också en fråga om hagelgevär till vänsterskyttar. Finns det någon tillverkare som gör hagelgevär, som utöver vänsterskränkt kolv även har toplever som går åt vänster istället för det vanliga åt höger? 

Publicerat
  • Författare
1 hour ago hs_merkel sa:

Man ska gå rakt på källan.

Det har jag gjort också, och i detta fallet är det Browning du kommer i kontakt med, för på Mirokus hemsida står det inga andra kontaktuppgifter än de som leder till Browning. 

Kan ju kort nämna att jag förra året (alltså vintern 2019- 2020) var i kontakt med Brownings representant här i Sverige och han sa att när det gäller Miroku är det lite speciellt. Tack, men det har jag märkt, ja.

Publicerat

@MrT. Visst stämmer det att det inte går att beställa direkt "off-the-shelf" som produktionsbössa. Därmed inte sagt att det inte tillverkas.

Kollar man i England finns det en hel del ursprungliga lefties. Inte massor men de finns, dock är flertalet högre grade. Sen beror det på var man tittar ?

Till syvende och sist är det ju bara att fundera på om det är värt ansträngningen eller smidigare att ta en annan pang.

M

Publicerat
  • Författare
48 minutes ago charlie sa:

Därmed inte sagt att det inte tillverkas.

Jag var nämligen i kontakt med en representant på Susegården också (2021-02-16) som i sin tur kontaktade England och han sa i princip samma sak; Miroku finns inte att få tag på (i England) i vänster, heller. Ordagrant svarade representanten på Susegården så här, citat; Jag dubbelkollade med importören av Miroku i England igen nu och han bekräftade att de inte tillverkas i vänster utan att det i så fall får göras i efterhand. slut citat.

dock är flertalet högre grade.

Det är en möjlighet som jag bortsett från. I mitt fall är det inte intressant med en högre grade än 1 (3 i Sverige), då det inte är ekonomiskt försvarbart (för mig).

Till syvende och sist är det ju bara att fundera på om det är värt ansträngningen eller smidigare att ta en annan pang.

Som tidigare nämnts har jag försökt i drygt ett år att få en vänsterbössa av nämnda fabrikat (i grade 1 (3) för att vara övertydlig), med känt resultat. Därför beställde jag en Browning B525 (som i princip är samma bössa) och det gick friktionsfritt, med brasklappen att leveranstiden är 3 - 4 månader.

Edit: Hittade faktiskt vänsterbössor på Guntrader, men inte MK 70 utan MK 38 i olika konfiguration. Dessutom kostade dessa i nyskick betydligt mer än en MK 70 (i grade 1) kostar.

Därtill skall läggas kostnaden för import till Sverige utöver krånglet det är att importera från England (som privatperson). Så som jag förstått det, är det väldigt bökigt att importera vapen från just England, från den Engelska sidan sett.