Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Miroku Vänster - en omöjlighet att få tag på ?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
18 hours ago pmt sa:

Det här inlägget har definitivt gjort min dag.

Trevligt att jag kan bidra med lite munter läsning, Tobias ?.

18 hours ago pmt sa:

Ordvalet "tekniskt sett" är brilliant! Fullkomligt lysande! Rent ut sagt genialiskt.... För det är:

a) helt korrekt

b) komplett värdelöst

?.

18 hours ago pmt sa:

Om det tar säg 30 min att sätta ihop en bössa, så får man vad det blir när det blir hopsatt. Är den ihopsatt och verkar funka så är det bra nog - typ.

Om man låter det ta 1 timme eller 1,5 timmar så är det inte så att ekipören fikar eller leker med snoppen på den extra tiden. Då sätter man ihop, kontrollerar, tar i sär, rättar till, sätter ihop igen kontrollerar, tar i sär, rättar, sätter ihop och testar igen.

Grejen är just detta: oavsett om det tar 30 min eller 90 minuter, eller tre dagar så är det - tekniskt sett - exakt lika. Men påstå inte att just den lilla skillnaden inte märks.... Det är - tekniskt sett - ingen skillnad på en Seat/Skoda eller en VW eller en Audi. Det är ju i stort exakt samman komponenter de är byggda på.....

Jag är med på resonemanget.

18 hours ago pmt sa:

För att svara på frågan 525 vs Miroku Mk70 så är det - tekniskt sett - samma bössa. Miroku brukar ha lite bättre trä men krokigare kolv och vara ett pinnhål bättre gjorda. (Kolla på pipblocket och pipskarven tex).

Ingen garanti m a ord !?

18 hours ago pmt sa:

Prismässigt brukar de säljas i samma prisklass - nån tusenlapp upp/ner beroende på väder och vind typ.

Nja, i detta specifika fall skiljer det tre (3) lusentappar = ~ 2 000 övningspuppor. Lägg därtill att Browning lämnar tio (10) års garanti på sin bössa och man får en koffert med på köpet, Miroku kommer i en wellpappkartong och hur det är med garantier vet jag inte. Frågan som kvarstår är om jag, (som novis), märker någon skillnad Mellan en Browning B525 och en Miroku MK 70 och i så fall, är skillnaden i utförandet värt merkostnaden (för Mirokun)  !?

• Svar 85
  • Visningar 9,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Isf har representanten från Browning fel ? Miroku tillverkar definitivt vänsterkolvar! Sen om de går att få tag på i Sverige till rimlig ansträngning är en annan femma, med tanke på hur servicevilliga

• Förr i tiden då denne gubben var ung fanns det något som hette "tempus". Det betydde då "tidsform". Typ att "är" i går, blir ett "var" i dag.... 

• Inte allt, men ytterst få jobbar gratis.... Det är en branch som haft knackig lönsamhet länge, och som mycket liten synkronisering historiskt sett.   /T

Posted Images

Publicerat
6 hours ago MrT. sa:

Trevligt att jag kan bidra med lite munter läsning, Tobias ?.

?.

Jag är med på resonemanget.

Ingen garanti m a ord !?

Nja, i detta specifika fall skiljer det tre (3) lusentappar = ~ 2 000 övningspuppor. Lägg därtill att Browning lämnar tio (10) års garanti på sin bössa och man får en koffert med på köpet, Miroku kommer i en wellpappkartong och hur det är med garantier vet jag inte. Frågan som kvarstår är om jag, (som novis), märker någon skillnad Mellan en Browning B525 och en Miroku MK 70 och i så fall, är skillnaden i utförandet värt merkostnaden (för Mirokun)  !?

I mitt fall blev det en Browning B525 The Crown eftersom Susegården skulle ha 60 000 kr för att ta hem Mirokus motsvarighet English Field, som bara säljs i England och öppna chokerna på den. Plus att jag så här i efterhand tycker att The Crown har snyggare gravyr? Ovanstående berodde även till stor del på att jag inte visste att det fanns en Browning i stil med The Crown ?

För alla tester jag läst, både på engelska, tyska och svenska verkar vara överens om att det inte är någon som helst skillnad i byggkvalitet på en Miroku respektive en Browning så länge det är samma grade som jämförs förstås. 

Publicerat

Det finns Browning 525 Crown att köpa i Tyskland och Belgien. typ 3000-3700 euro. De flesta Browning och Miroku borde gå att skramla fram i Belgien då koncernen har verksamhet i landet.

Publicerat
  • Författare
37 minutes ago M-98 sa:

Det finns Browning 525 Crown att köpa i Tyskland och Belgien.

Tittade på Egun, och det fanns inga i det utförande som jag söker, av B525. Obs ! Inte Crown, (det blir för kostsamt, helt enkelt).

Publicerat

Om ni ändå är uppe i de prisklasserna å kallar runt, varför inte kolla på en begagnad B25 exv?

Och man kan ju fundera på varför man får med en plastkoffert som är ful som en snopp i dagsljus med en Browning medan även MK 38 Gr 5 kommer i en papplåda? Kanske för att mellanskillnaden lagts i materialval och passningskvalitet. 

Jag värderade en Browning Jaguar Ed härom veckan. Passningen trä/metall lämnade en hel del övrigt att önska, när bakkappan åkte av insåg man snabbt att den snygga ådringen i träbiten friserats en aning på det yttre samt passningen metall/metall efter en vända med sotlampan visade att det nog sparats en del där med... 

M

Publicerat
3 minutes ago charlie sa:

Om ni ändå är uppe i de prisklasserna å kallar runt, varför inte kolla på en begagnad B25 exv?

Och man kan ju fundera på varför man får med en plastkoffert som är ful som en snopp i dagsljus med en Browning medan även MK 38 Gr 5 kommer i en papplåda? Kanske för att mellanskillnaden lagts i materialval och passningskvalitet. 

Jag värderade en Browning Jaguar Ed härom veckan. Passningen trä/metall lämnade en hel del övrigt att önska, när bakkappan åkte av insåg man snabbt att den snygga ådringen i träbiten friserats en aning på det yttre samt passningen metall/metall efter en vända med sotlampan visade att det nog sparats en del där med... 

M

I mitt fall så beror det helt enkelt på att jag, för en gångs skull, ville köpa en helt ny hagelbössa ?? Hittade några fina B25or på Egun, men bestämde mig ändå för att satsa på en ny?

Tycker att Brownings läderklädda koffert är helt okej, även om den förstås inte kan jämföras med den oak and leather-koffert jag har till min Aya. Verkar ju dock som om t om Beauchamp kommer i halvtråkiga koffertar, om än förstås finare än den som följer med The Crown ?

Publicerat
  • Författare
3 hours ago charlie sa:

Exkludera gärna mig från "ni" i ovan. Jag har inte för avsikt att lägga mer än (max) 25 lusentappar på ett nytt objekt, och då är alla "Jaguar Edition" uteslutna.

3 hours ago charlie sa:

Det är naturligtvis en intressant frågeställning, men kostnaden för plastkofferten är väl sannolikt marginell i relation till vad bössan kostar !? Dessutom är ju en plastkoffert ljusår mer funktionell än en wellpapplåda, kan jag tycka, även om den är ful som en snopp i dagsljus.

Publicerat
13 minutes ago MrT. sa:

Exkludera gärna mig från "ni" i oavn. Jag har inte för avsikt att lägga mer än (max) 25 lusentappar på ett nytt objekt, och då är alla "Jaguar Edition" uteslutna.

Det är naturligtvis en intressant frågeställning, men kostnaden för plastkofferten är väl sannolikt marginell i relation till vad bössan kostar !? Dessutom är ju en plastkoffert ljusår mer funktionell än en wellpapplåda, kan jag tycka, även om den är ful som en snopp i dagsljus.

För max 25 kkr får man djävulskt mycket bössa för pengarna oavsett. För de pengarna kan man med tålamod hitta B25:or oxå. 

Japp, visst är kostnaden för tillverkaren marginell men kostnaden för kunden desto större. 

Publicerat
  • Författare
2 hours ago charlie sa:

För max 25 kkr får man djävulskt mycket bössa för pengarna oavsett. För de pengarna kan man med tålamod hitta B25:or oxå

Sedan var det ju det här med att köpa begagnat igen, då ?.

2 hours ago charlie sa:

Japp, visst är kostnaden för tillverkaren marginell men kostnaden för kunden desto större. 

Sannolik så, men ändå väldigt marginellt i förhållande till totalkostnaden.  Lägg på några hundringar, så får du kofferten med.

Publicerat
9 hours ago MrT. sa:

Ingen garanti m a ord !?

Nej, vi pratar trender här...... Så ingen garanti men det ska läsas "som för det mesta".

9 hours ago MrT. sa:

3000 spänn - vilket beror på den manuella hanteringen av en beställning. Att den inte medför ngt värde för dig är en annan femma.

Garantin är på material, och låt mig då i all enkelhet konstatera vilken normal kund som kan leda ett materialfel i bevis? Jag kan nog, men så har vi ett av Sveriges bästa materiallabb på jobbet..... Och det i 10 år - ja, det är ju imponerande. För alla andra är det bara "slitage på grund av normal användning".

För det finns garanterat INGEN som ger 10 års funktionell garanti i 10 år på en hagelbössa. Det vore ett affärsmässigt självmord - jag vet mer än en skytt som anser att 1000 plugg i månaden är "lagom".  Efter 6-7 år kan en sådan skytt presterat 60-80 000 skott genom bössan. Och förmodligen hitta något som är slitet (i synnerhet utan adekvat rensning regelbundet) och med det som bevis plocka ut en ny pang..... Så glöm garantin, du har 24 månader enligt EU lagstiftning oavsett vilken av dem du köper. Punkt.

Min Mk38 har nu passerat 40 000 plugg på de tre åren den varit min (den har varit utlånad en hel del och varit lite av min instruktörspang så det är nog bara hälften som är mina...), och stiften börjar se lite tärda ut..... Bössan är kassaskåpstät, den är tom fortfarande lite trög att öppna/stänga. Men stift är lite av en förbrukningsvara på en sporter med de skithattarna mycket sportammunition numera tycks ha. Jag skulle mao kunna hämta ut en ny...... Eller inte.

Case, hm tja, 150 spänn eller nått är vad ett formsprutat ABScase  i den kvaliteten kostar..... När du ser det fattar du varför det inte kostar mer. Nigrini gör förmodligen de bästa ABS-casen på marknaden - de kostar en aningen mer. Och det är en helt annan sak, tro mig.

Krasst sett: ge upp och köp en 525 och se glad ut. Du kan inte lura systemet. Hade du tagit den Mk70 på J&F-gården jag tipsade om och skickat den till Kolvkam.se så hade du kommit billigare undan och fått en bättre kolvkam än den som Miroku/Browning monterar på basmodellerna. Men det tåget har gått nu.

/T

Publicerat
  • Författare
1 hour ago pmt sa:

Garantin är på material

Det förefaller förvisso vara rimligt.

1 hour ago pmt sa:

För det finns garanterat INGEN som ger 10 års funktionell garanti i 10 år på en hagelbössa. Det vore ett affärsmässigt självmord

Det vet du nog bättre än mig (och många andra, skulle jag tro). Nu har jag inte studerat garantivillkoren i detalj, men det förefaller vara rimligt att tio års garanti gäller för materialfel.

1 hour ago pmt sa:

Så glöm garantin, du har 24 månader enligt EU lagstiftning oavsett vilken av dem du köper. Punkt.

Om du säger det, (men det står inte så på hemsidan).

1 hour ago pmt sa:

presterat 60-80 000 skott genom bössan.

Det skulle jag nog inte klara, även om jag fick leva om mitt liv...

1 hour ago pmt sa:

Case, hm tja, 150 spänn eller nått är vad ett formsprutat ABScase  i den kvaliteten kostar..... När du ser det fattar du varför det inte kostar mer.

Jag har aldrig påstått att det är någon kvalité på den medföljande kofferten, bara konstaterat att Miroku skickar sina bössor i en kartong av wellpapp, inget annat.

1 hour ago pmt sa:

Du kan inte lura systemet.

Om du menar med att "lura systemet" är synonymt med att jag försöker få ut så mycket som möjligt för mina surt förvärvade slantar, så är jag med på resonemanget, annars inte. 

1 hour ago pmt sa:

Men det tåget har gått nu.

Om du med "Det tåget har gått nu" avser att bössan är såld, kan jag upplysa dig om att den fortfarande finns kvar på hemsidan. Jag hade kanske tagit den (och skickat stocken till Kolvkam.se, tanken har slagit mig innan du nämnde det), om det inte vore för det att det är en "Jaguar  Edition" if u know what I mean ?.

1 hour ago pmt sa:

Krasst sett: ge upp och köp en 525 och se glad ut.

Vi får se vart det tar vägen, ännu är inte sista ordet sagt i detta ärende, även om i börjar närma oss ett avslut. Jag har ännu inte fattat något definitivt beslut, utan bara hört mig för om vilka alternativ det finns (hos handlarna). Väntar på att få återkoppling från Torsbo (jag har väl hamnat i deras svarta bok vid det här laget ?), så fort jag får ett avgörande besked från dom, kommer jag att fatta ett definitivt beslut. Och när det är gjort, kommer jag att upplysa er alla om utfallet ??.

Publicerat

Jag hittade en Miroku vänster, men såg precis att den redan diskuterats.

Publicerat
  • Författare

Torsbo vill inte vara med, därmed återstår bara den andra handlaren. Frågan står nu och väger mellan B525 och Miroku, och så fort jag får ett svar (på ett pm) från en välkänd skribent här på forat, kommer jag att fatta ett def. beslut, (även om jag tycker mig skönja vad svaret kommer bli, utifrå tidigare inlägg).

Publicerat
  • Författare

För den som kan finna det vara av intresse, har jag landat i beslutet att satsa på en Miroku (skall till att åka till butiken för att bekräfta en beställning nu på fredag), trots att leveranstiden är lång. Ett utav skälen till varför jag landade i detta beslutet är därför jag har fastnat för en Miroku och om jag ändå skulle välja en Browning 525 (som i det hela stora är samma bössa), kommer jag troligtvis ångra mig och älta över varför jag inte valde en Miroku, så jag tar det säkra före det osäkra för att göra det enkelt för mig själv ?. Dessutom skippar jag kolvkammen och kompletterar efteråt, om behov skulle uppstå.

Edit: Ser att JG har en begagnad Browning 725 i (för mig) rätt piplängd för överkomliga 19 900 :- ,(o) tur att den inte var i vänster ?.

• 6 months later...
Publicerat
  • Författare

En uppdatering i ämnet för den som finner det vara av intresse. 

Har i princip trålat hela den svenska marknaden efter en Miroku MK 70, inklusive varit i kontakt med Browning (genom återförsäljare), och fått till svar att det är i princip omöjligt att uppbringa en Miroku MK 70 (i vänster), om man inte vill ha en som är brandad med "Jaguar" och det vill man (jag) ju inte.

Men även de i dagsläget inte finns att tillgå i vänstet, och mitt tålamod har nått vägs ände, skall jag skall kontakta handläggaren hos polisen och be honom ändra det befintliga inköpstillståndet från en Miroku MK 70 till en Browning B525 Hunter istället, med ovan angivna argument som skäl, (att vapnet som jag har inköpstillstånd på, inte går att uppbringa).

Publicerat
30 minutes ago MrT. sa:

En uppdatering i ämnet för den som finner det vara av intresse. 

Har i princip trålat hela den svenska marknaden efter en Miroku MK 70, inklusive varit i kontakt med Browning (genom återförsäljare), och fått till svar att det är i princip omöjligt att uppbringa en Miroku MK 70 (i vänster), om man inte vill ha en som är brandad med "Jaguar" och det vill man (jag) ju inte.

Men även de i dagsläget inte finns att tillgå i vänstet, och mitt tålamod har nått vägs ände, skall jag skall kontakta handläggaren hos polisen och be honom ändra det befintliga inköpstillståndet från en Miroku MK 70 till en Browning B525 Hunter istället, med ovan angivna argument som skäl, (att vapnet som jag har inköpstillstånd på, inte går att uppbringa).

Det gör dem inte. Så ställ dig i kö igen. Har provat?

Publicerat
  • Författare
24 minutes ago hs_merkel sa:

Det gör dem inte. Så ställ dig i kö igen. Har provat?

Du menar att handläggaren hos polisen inte ändrar befintligt inköpstillstånd !? Hm, jag skall göra ett försök i alla fall, det är du bara att byta från Miroku till Browning...

Publicerat
48 minutes ago MrT. sa:

Du menar att handläggaren hos polisen inte ändrar befintligt inköpstillstånd !? Hm, jag skall göra ett försök i alla fall, det är du bara att byta från Miroku till Browning...

För kunde man leka hur som idag är dem tråkiga

Publicerat
  • Författare
27 minutes ago hs_merkel sa:

För kunde man leka hur som idag är dem tråkiga

Möjligt, men jag får ge det ett försök. Har inget att förlora, s a s.

Publicerat
15 minutes ago MrT. sa:

Möjligt, men jag får ge det ett försök. Har inget att förlora, s a s.

Har du beställt en som inte kommit så kan dem vara medgörliga. Har du inte beställt så är det nej.

Publicerat
  • Författare
3 minutes ago hs_merkel sa:

Har du beställt en som inte kommit så kan dem vara medgörliga. Har du inte beställt så är det nej.

Faktum är att jag har beställt en, som inte kommit.  Får se om det hjälper ?.

Publicerat
  • Författare

Har idag beställt en Browning B 525 Hunter i vänster. Lev. tid ~ 3-4 månader.

Publicerat

Vad landade den på?

Publicerat
  • Författare
6 minutes ago Silver sa:

Vad landade den på?

21 900 :-

Publicerat

Tack!