Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kniv i ryggen av Jägarförbundet

Featured Replies

Publicerat

Jag fick av Svärfarsan december exet av Svensk Jakt och höll fan på att smälla av !  I en artikel förkunnas att förbundet ska medverka och påverka hagelammotillverkarna att sluta med plast, men samma jävla hål i huvudet retorik som  miljöpartiet anammar med stopp för bensin och diesel 2030.

Menar dom att vi ska gå tillbaka till bly för övningsskyttet igen ?  Ett stopp är ett stopp vilket dom inte verkar fatta och återigen så att räcka ut lillfingret betyder oftast att hela handen ryker.  Vi hagelskyttar behöver inga fiender när vi har sådana som " företräder " oss.

/P

• Svar 51
  • Visningar 5,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Varför inte Ett totalförbud för räfflade vapen ? Jag kan gladeligen skippa mina 2  kulbössor .... minimal insats , helt perfekt för mig som skiter i den jakten ? 

• Rigello öl flaskan säger jag bara ...

• Min gissning - skitenkelt givet att du åker dit själv. Eller handlar genom en bulvan*. Ungefär som idag mao.  Utan internationellt handlartillstånd blir allt så förbannat kladdigt - inom och utom

Posted Images

Publicerat

Om jag kommer ihåg rätt så gäller problemet spridning av plast från förladdningar i naturen. Det är sällan jag håller med Jägareförbundet, men i det här fallet gör jag det. Det borde inte på lite sikt vara några problem att ta fram alternativ.

Publicerat

Borde det inte gå att använda någon form a inpregnerad papp eller fiber i stället ?

Är hyffsat trött på Gretasekten  men tycker att det skulle vara av godo om hylsor och förladdningar var av nedbrytbart materiel så dom inte  ligger och skräpar efter oss.

Papp har ju fungerat i hundra år till hylsor och borde rimligen fungera hundra till.

Publicerat

Det finns alternativa förladdningar. Kommer inte ihåg namnet på patronen men förladdningen är tillverkad av majsstärkelse vilket gör den vattenlöslig. Blir ungefär som snor efter lite blöta... 

Det som oroar mig i den här debatten är att den lätt kan vändas emot jägarkåren och ett blyförbud smygs in lite som i förbifarten. 

Jag är i sak helt enig med bly/plastförbud men endast när likvärdiga eller bättre alternativ finns. I dagsläget är det inte så, tyvärr. 

M

Publicerat
  • Författare
11 hours ago Järven sa:

Borde det inte gå att använda någon form a inpregnerad papp eller fiber i stället ?

Är hyffsat trött på Gretasekten  men tycker att det skulle vara av godo om hylsor och förladdningar var av nedbrytbart materiel så dom inte  ligger och skräpar efter oss.

Papp har ju fungerat i hundra år till hylsor och borde rimligen fungera hundra till.

Varför göder du den underifrån då ? 

Alternativ finns alltid men inte till rimliga kostnader.

/P

Publicerat
  • Författare
9 hours ago charlie sa:

Det finns alternativa förladdningar. Kommer inte ihåg namnet på patronen men förladdningen är tillverkad av majsstärkelse vilket gör den vattenlöslig. Blir ungefär som snor efter lite blöta... 

Det som oroar mig i den här debatten är att den lätt kan vändas emot jägarkåren och ett blyförbud smygs in lite som i förbifarten. 

Jag är i sak helt enig med bly/plastförbud men endast när likvärdiga eller bättre alternativ finns. I dagsläget är det inte så, tyvärr. 

M

Den vattenlösliga förladdningen är klart intressant men till dit är det fortfarande långt. 

Publicerat
22 minutes ago culot sa:

Den vattenlösliga förladdningen är klart intressant men till dit är det fortfarande långt. 

Inte så långt. Har skjutit med den i jobbet, förvisso sportpatron, men jag har kunder som använder på jakt i Danmark. Den kom egentligen för ca 10 år sen i små batcher i UK men hade då problem med att om den blev fuktig var risken stor att den fastnade i pipan alt inte öppnade, vilket är lite obra...

Det jag blir orolig för i den här diskussionen är hur politiskt genomtänkt tidpunkten är. Rätt hanterad med rätt kunskaper kan det vara av nytta men jag är lite för luttrad i svängen med organisationer, poliser och politiker för att inte oroa mig för missförstånds-molnen. 

M

Publicerat
38 minutes ago culot sa:

Varför göder du den underifrån då ? 

Alternativ finns alltid men inte till rimliga kostnader.

/P

Jag tycker inte jag göder den, men man kan gott använda sunt förnuft till rimlig kostnad om man har möjlighet.

En papphylsa som hamnar på fjället under Ripjakten av papp bryts väl ned bra mycket fortare än en av plast och så mycket dyrare är dom trots allt inte.

Liten uppoffring där i min bok så varför inte ?

Sen är det ju naturligtvis det bästa om hylsan inte hamnar i naturen alls, men det händer ju uppenbarligen att dom blir kvar ändå ibland och då är det ju av godo att den bryts ner någotsånär fort.

Publicerat
56 minutes ago culot sa:

Om jag får titta i kristallkulan så ser jag kanske snarare en UV-nedbrytbar än en vattenlöslig, borde gå att lösa då det är mörkt i hylsan för det mesta men inte alltid fuktfritt i miljön den vistas.

Publicerat
30 minutes ago Järven sa:

Om jag får titta i kristallkulan så ser jag kanske snarare en UV-nedbrytbar än en vattenlöslig, borde gå att lösa då det är mörkt i hylsan för det mesta men inte alltid fuktfritt i miljön den vistas.

Vill minnas det redan finns UV-nedbrytbara redan, har för mig jag läste om det någonstans!

Publicerat

En stor anledning till att nya material är dyrare är ju ofta att volymerna är lägre. Går volymerna upp, tex genom att det inte blir tillåtet längre, så går ju priserna ned. Sen vill ju inte tillverkarna inte investera i nya maskiner om det inte behövs.

Själv tycker jag att man gott kunde förbjuda bly i tändhattar, alternativt införa en miljöavgift. Inte för att det spelar någon roll för jakt, men för skytte sprids en massa bly i dammform (den värsta sorten) från tändhattar. Det finns blyfria tändhattar som fungerar mycket bra, men utan större försäljningsvolym så kommer inte priserna ned. Miljöavgift eller förbud hade ju hjälp till. 

Men tyvärr är det lite som culot säger. Det är svårt att diskutera förbud eftersom "motparten" egentligen har en annan agenda och vill förbjuda allt vad jakt och skytte heter, snarare än att förbättra miljön. Bara att titta på förslaget om licens på magasin. Har ingenting med brottslighet att göra utan bara Polisen som vill försvåra lagligt vapenägande för att på sikt helt ta bort lagliga vapen.

Publicerat

Jag tycker nog inte att man ska ropa efter några förbud, det finns det andra som gör så mycket bättre och högre redan. ;)

Bättre då att se över om det finns något man kan göra utan lagtvång, för vi kommer med all sannolikhet att bli påkörda av det där "Gretatåget" vi med vare sig vi vill det eller inte.

Tvi, tvi. 

Publicerat
  • Författare
4 hours ago Järven sa:

Rigello öl flaskan säger jag bara ...

Publicerat
16 minutes ago culot sa:

Rigello öl flaskan säger jag bara ...

Kul att du nämner just dom, jag såg en just sådan i skogen intill en fiskesjö i somras och reagerade utöver nostalgikänslan på hur bra den klarat sig, den måste ju rimligtvis ha legat där i runt 40år.  :o

Men med dagens teknik så känns det inte som en olösligt problem, men jag kan  såklart ha fel.

Publicerat
  • Författare
14 minutes ago Järven sa:

Kul att du nämner just dom, jag såg en just sådan i skogen intill en fiskesjö i somras och reagerade utöver nostalgikänslan på hur bra den klarat sig, den måste ju rimligtvis ha legat där i runt 40år.  :o

Men med dagens teknik så känns det inte som en olösligt problem, men jag kan  såklart ha fel.

Klimatproffessorn som sommarpratade i radio tvivlar idag på det han själv sade i somras, han har insett med sin nya tjänst att tekniken som politikerna säger ska  rädda alla hål i huvet beslut dom kläcker inte existerar ännu.  

Publicerat

Alla dessa förbud är micromanagement som mjljömuppar, bror duktig och förbudsivrare jobbar på för att jävlas med jägare och skyttar. Likaså med många av miljöavgifterna i Sverige som syftar till att smygbeskatta befolkningen. Först var det ingen vägtull på vissa bilar och fri parkering, nu skall man plötsligt slanta. Resa kollektivt har blivit dyrare. Många verkar vara så lång in i stresskonen att det silar knott och sväljer elefanter. Titta på volymerna av miljlförstörande skit som Indien, kommuniskdiktaturen Kina, USA och andra större utvecklingsekonomier släpper ut. Bättre att lägga krutet där på att få till förändringar.. Bättre cost benefit för planeten.

Plastförladdingar spridda på jaktmarker och banor ser inte så trevligt ut och jag försöker alltid köpa patroner med fibeförladdning. De som bryts ner med UV är väl trevligt men vad händer med plasten? Bättre att uppmuntra till förändring genom incitament istället för förbud, staffavgifter, hugg och slag. Ibland önskar man att de värsta miljöförbudshejardukarna skulle klimatkompensera bort sig själva - göra något bra för planeten..

Svenska Jägareförbundet är i många frågor en kappvändarorganisation - jag är inte medlem och kommer inte att bli. Jag har sett och hört tillräckligt vad de håller på med för saker. 

Publicerat
  • Författare

Vad kommer näst ? Ett totalt blyförbud dom danskarna har ? Minskad vapengarderob till 3 , för vafan liiite måste vi ju offra för att minska skjutningarna i  våra förorter.....

Publicerat
  • Författare
11 minutes ago M-98 sa:

Alla dessa förbud är micromanagement som mjljömuppar, bror duktig och förbudsivrare jobbar på för att jävlas med jägare och skyttar. Likaså med många av miljlavgifterna på mycket i Sverige som syftar till att smygbeskatta beforklningen. Först var det ingen vägtull på vissa bilar och fri parkering nu skall man plötligt slanta. Resa kollektivt har blivit dyrare. Många verkar vara så lång i i stresskonen att det silar knott och sväljer elefanter.Titta på de volymnerna av miljlförstörande skit som Indien, kommuniskdiktaturen Kina, USA och andra större utvecklingsekonomier släpper ut. Bättre att lägga krutet där på att få till förändringar.. Bättre cost benefit för planeten.

Plastförladdingar spridda på jaktmarker och banor ser inte så trevligt ut och jag försöker alltid köpa patroner med fibeförladdning. De som bryts ner med UV är väl trevligt men vad händer med plasten? Bättre att uppmuntra till förändring genom incitament istället för förbud, staffavgifter, hugg och slag. Ibland önskar man att de värsta miljöförbudshejardukarna skulle klimatkompensera bort sig själva - göra något bra för planeten..

Svenska Jägareförbundet är i många frågor en kappvändarorganisation - jag är inte medlem och kommer inte att bli. Jag har sett och hört tillräckligt vad de håller på med för saker. 

Mkr Bra skrivet ! Dock håller jag inte med 100 %?

Jag vurmar  om sportskyttet ! För du ska inte tro att ett stopp inte är ett totalstopp.   

/P

Publicerat

Tycker inte man ska förbjuda.

Det är inte miljöhypen om plast när det gäller patroner och förladdningar, det är mer att behöva se skiten i naturen som stör mig.

Därför försöker jag välja filtförladdat till jaktpatronerna, på banan sprids det ju under en starkt begränsat yta så där får det väl gå an.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago edge sa:

Tekniken finns redan så det är bara att förbjudet det. Det finns ingen anledning att ha en massa plast skräpandes i naturen om man kan åtgärda det på ett enkelt sätt.

https://www.eleyhawkltd.com/media-events/press-releases/eley-hawk-launches-the-first-disolvable-and-biodegradeable-wad-

Toppen! Och fjuttiga 3,60 smällen är ju ingen trång sektor för en tät kille som dig. 

Publicerat
30 minutes ago culot sa:

Toppen! Och fjuttiga 3,60 smällen är ju ingen trång sektor för en tät kille som dig. 

Med tanke på vad allt omkring kostar som t ex bensin så är det nog något som är hanterbart för de allra flesta vid jakt. Priserna lär ju pressas ned när konkurrenterna hakar på. På skytteanläggningar är plasten inget större problem då det är relativt lätt att städa upp där.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago edge sa:

Med tanke på vad allt omkring kostar som t ex bensin så är det nog något som är hanterbart för de allra flesta vid jakt. Priserna lär ju pressas ned när konkurrenterna hakar på. På skytteanläggningar är plasten inget större problem då det är relativt lätt att städa upp där.

Du fattar visst inte , ett stopp är ett stopp ! Är du så naiv att du tror att sportskyttet skulle undantas ? 

Publicerat

Jag tror inte att det är någon som kan överblicka över vilka beslut som kommer att fattas i EU. Personligen vill jag ha bort så mycket plast som möjligt från naturen och att betala några kronor extra är i mitt tycke en ganska liten uppoffring. Prissättningen beror nog mycket på att man delvis är först ut och kan ta det priset, samt även låga produktionsvolymer.

https://www.skd.se/2018/12/26/han-vill-ersatta-plasten-med-helt-vanlig-potatis/

Publicerat
  • Författare

Största andelen microplaster i haven kommer från bildäck, är man lika  villig att sluta köra bil ?