Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kniv i ryggen av Jägarförbundet

Featured Replies

Publicerat

Jag håller helt med om att det finns större miljöbovar. För att ta ett annat exempel så känns det helt vansinnigt att diskmedelstabletter skall vara inneslutna i plast som löses upp och sedan spolas ut i vattensystemen.

• Svar 51
  • Visningar 5,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Varför inte Ett totalförbud för räfflade vapen ? Jag kan gladeligen skippa mina 2  kulbössor .... minimal insats , helt perfekt för mig som skiter i den jakten ? 

• Rigello öl flaskan säger jag bara ...

• Min gissning - skitenkelt givet att du åker dit själv. Eller handlar genom en bulvan*. Ungefär som idag mao.  Utan internationellt handlartillstånd blir allt så förbannat kladdigt - inom och utom

Posted Images

Publicerat
3 hours ago, edge said:

Jag håller helt med om att det finns större miljöbovar. För att ta ett annat exempel så känns det helt vansinnigt att diskmedelstabletter skall vara inneslutna i plast som löses upp och sedan spolas ut i vattensystemen.

Det som är runt diskmaskinstabletterna är polyvinylakohol och är nedbrytbart.

https://kontakt.naturskyddsforeningen.se/org/naturskyddsforeningen/d/plast-runt-diskmaskintabletter/

Publicerat
  • Författare

Gyttorp numera Ruag   har/hade stora problem med kyla för sina förladdningar då dessa skulle göras mer nedbrytbara 

Dom spricker !      har  RIO /Eley / SAGA lyckas få sina vattentåliga ?  vad händer annars,  skiter man ut en slime-klump ur pipan 

i bästa fall ?  

Publicerat
På 2019-12-22 at 09:43 culot sa:

Den vattenlösliga förladdningen är klart intressant men till dit är det fortfarande långt. 

Inte alls. Den finns förvisso inte på den svenska marknaden, än, men jag hoppas vi får hem några askar för test. Googla BioAmmo så får ni se, spansk firma under brittisk ledning. 

Problemet med de vattenlösliga vi sett hittills är att den plasten blir jävligt temperaturkänslig. Eller så blir de med dem som de som man säljer i UK - de löses för visso upp men till mikroplast. Och då blir nyttan - si-så-där om jag ska vara snäll. 

Men de nya ska tydligen enl BioAmmo vara mindre temperatur känsliga. Och utan mikroplast när de bryts ner. 

Den som lever får se.... Fiber och papphylsa funkade förr, och lär funka nu med. Gamebore Regal med stål US4 har den lösningen, och den funkar då jävligt bra på ankor och harar om skytten gör sitt. 

Och till våren kommer gamebore med sportpatroner med samma lösning av papp/fiber. Så det är verkligen på gång och så här långt är prestandan rätt imponerande. 

Men visst, förbundets nypåkomna åsikt är väl vad man kan förvänta sig av glasögonsmurfarna.... För sent för påverka tillverkarna och på helt felaktig grund men jävligt politiskt korrekt som vanligt. Synd att förbundet ALDRIG NÅGONSIN tycks kunna lära sig ETT ENDA sketet piss om vapenteknik..... 

/T

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago pmt sa:

Inte alls. Den finns förvisso inte på den svenska marknaden, än, men jag hoppas vi får hem några askar för test. Googla BioAmmo så får ni se, spansk firma under brittisk ledning. 

Problemet med de vattenlösliga vi sett hittills är att den plasten blir jävligt temperaturkänslig. Eller så blir de med dem som de som man säljer i UK - de löses för visso upp men till mikroplast. Och då blir nyttan - si-så-där om jag ska vara snäll. 

Men de nya ska tydligen enl BioAmmo vara mindre temperatur känsliga. Och utan mikroplast när de bryts ner. 

Den som lever får se.... Fiber och papphylsa funkade förr, och lär funka nu med. Gamebore Regal med stål US4 har den lösningen, och den funkar då jävligt bra på ankor och harar om skytten gör sitt. 

Och till våren kommer gamebore med sportpatroner med samma lösning av papp/fiber. Så det är verkligen på gång och så här långt är prestandan rätt imponerande. 

Men visst, förbundets nypåkomna åsikt är väl vad man kan förvänta sig av glasögonsmurfarna.... För sent för påverka tillverkarna och på helt felaktig grund men jävligt politiskt korrekt som vanligt. Synd att förbundet ALDRIG NÅGONSIN tycks kunna lära sig ETT ENDA sketet piss om vapenteknik..... 

/T

Jag menade inte att tekniken inte fanns utan att det är långt till ett ekonomiskt alternativ för sportskyttet.

Sen krasst !   papphylsa = förluster, fiberförladdning = förluster , förluster som måste kompenseras med krut,

krut är en dyr komponent  = jävligt dyra skott  , och  när skitgubbarna gnyr om steelmaxen går upp från 1,20 till 1,28 

Fast å andra sidan så slipper man väl köer på banan ? 

/ P

Publicerat
31 minutes ago pmt sa:

/T

Och det är inte just den tekniken som Eley och Saga använder sig av? MAXAM-koncernen som äger dessa varumärken har sitt huvudkontor i Madrid.

Publicerat
53 minutes ago edge sa:

Och det är inte just den tekniken som Eley och Saga använder sig av? MAXAM-koncernen som äger dessa varumärken har sitt huvudkontor i Madrid.

Nope. BioAmmo är helt fristående. 

/T

Publicerat
1 hour ago culot sa:

Jag menade inte att tekniken inte fanns utan att det är långt till ett ekonomiskt alternativ för sportskyttet.

Sen krasst !   papphylsa = förluster, fiberförladdning = förluster , förluster som måste kompenseras med krut,

krut är en dyr komponent  = jävligt dyra skott  , och  när skitgubbarna gnyr om steelmaxen går upp från 1,20 till 1,28 

Fast å andra sidan så slipper man väl köer på banan ? 

/ P

Tekniken är långt längre fram än du tror. Så jo, det finns nog alternativ som är fullt gångbara även på sportammunitionen. Låt vara att de ännu inte fått sitt genomslag på marknaden - det är ju inte så att skitlandet Sverige är direkt nyskapande på området...... Så vi lär nog få se det vad det lider. 

Så tja, se det positiva - det blir mindre köer, mindre gnäll och färre snåljåpar på banan som inte tillför ett skit....

Hur som sett till vad det kostar att köra till banan - 1,40 eller 1,60 spelar kvitta sett till vad det kostar att köra till banan. Skjuter man olympisk är allt under 2 kr billigt. 

T

Publicerat
1 hour ago pmt sa:

Nope. BioAmmo är helt fristående. 

/T

Jag vet att de är fristående. Segovia ligger dock rätt nära Madrid så det vore väl inte helt underligt om de licensierat tekniken eller kanske t o m producerar ammo för MAXAM.

Publicerat

Frågar du dem så vill de inte beblanda sig med "de andra". De sitter på några patent vad jag förstår och vill väl först trycka upp värdet på bolaget innan de säljer sig....

Men visst - på lite sikt så lär de bli en del av en någon av de stora.

/T

Publicerat
  • Författare
3 hours ago pmt sa:

Tekniken är långt längre fram än du tror. Så jo, det finns nog alternativ som är fullt gångbara även på sportammunitionen. Låt vara att de ännu inte fått sitt genomslag på marknaden - det är ju inte så att skitlandet Sverige är direkt nyskapande på området...... Så vi lär nog få se det vad det lider. 

Så tja, se det positiva - det blir mindre köer, mindre gnäll och färre snåljåpar på banan som inte tillför ett skit....

Hur som sett till vad det kostar att köra till banan - 1,40 eller 1,60 spelar kvitta sett till vad det kostar att köra till banan. Skjuter man olympisk är allt under 2 kr billigt. 

T

Följer man " plast e bajs " pojkarnas länkar ovan så ligger RIO /elevs sport poletter på 280-295 engelska pund per 1000 plugg, och jag som skjuter 16 får redan idag pröjsa 2,15 sedan Torsbo höjt den enda tillgängliga stålpluggen i Sverige.  

Jaktmässigt så kommer jag hamstra plastförladdningen i ladorna tills min Pancho tillvaro om 8 år och även en hagelgjutare är i planerna då vi tyvärr är i händerna på idioter.  Jag skulle lätt kunna jaga med fiberförladdningar  men tyvärr är dom 3gg så dyra och krångligare att ladda.

/P

Publicerat
3 hours ago pmt sa:

En stor fördel som tyvärr kommer försvinna över tid. Pris beror ju på volym och i viss mån maskinavskrivningar.

Publicerat

Lågt hängande frukt....

Om man kan bidra till bättre miljö med en minimal insats så varför inte?  Nedbrytbara förladdningar låter som en sådant. Att ha biologiskt nedbrytbara cigarettfilter är ett annat.  Svårt att se hur man kan protestera mot det. 

Även om det blir något dyrare att skjuta eller röka. 

Men sen finns det en hel del åtgärder som är rejält dyra med tveksam inverkan. Speciellt om man jämför med USA och Kina...

Publicerat
19 minutes ago culot sa:

Varför inte Ett totalförbud för räfflade vapen ? Jag kan gladeligen skippa mina 2  kulbössor .... minimal insats , helt perfekt för mig som skiter i den jakten ? 

Det är väl just precis exakt det som är roten i den här frågan. Ska förbundet ännu en gång vara en nyttig idiot för att de inte begriper bättre? Förbannat trist i så fall, men jag har ytterst lite positiva förväntningar på förbundet......

Extra tragiskt eftersom de alltid annars hävdar att viltförvaltning ska ske med fakta som grund så tycks vapen alltid hanteras med primitivt piss i huvudet i form av politiska avvägningar samt ren och skär teknisk inkompetens.

Bollen är i rullning redan - det kommer att komma nedbrytbara plastförladdningar (på riktigt). Liksom att det kommer att finnas fiberförladdade patroner med (Ins Allah för det sista). Detta vare sig glasögonsmurfarna i förbundet gör det ena eller det andra. Det tog dem 10 år att fatta att polisen var motståndare och man började sätta sig till ett halvhjärtat motstånd. Det kommer ta dem 10 år att fatta att maskrosfacisterna och deras allierade är det samma. Då är förbundet förhoppningsvis antingen ett minne blott eller befriat från korkade glasögonsmurfar.

Grejen är ju just precis den här: DET FINNS INGET SOM HELST SKÄL I VÄRLDEN VARFÖR SVERIGE SKA GÅ I BRÄSCHEN FÖR NÅGOT INGEN VILL BETALA FÖR I DET LILLA SKETNA U-LANDET SVERIGE!

Vänta tre-fyra år så är det allmänt förekommande..... Finns INGET som helst skäl att springa de politiska puckonas ärenden helt och totalt i onödan. Men är man en glasögonsmurf så är man, då kan man inte låta bli. Tänk om man kan bli något inom "rörelsen" bara man är lite lojal.....

/T

Publicerat

Men fungerar stål med fiberförladdning?

Publicerat
7 hours ago pmt sa:

Vänta tre-fyra år så är det allmänt förekommande..... Finns INGET som helst skäl att springa de politiska puckonas ärenden helt och totalt i onödan. Men är man en glasögonsmurf så är man, då kan man inte låta bli. Tänk om man kan bli något inom "rörelsen" bara man är lite lojal.....

Huvet på spiken ?

Publicerat
2 hours ago Yngve sa:

Jadå, titta på Gamebores Regal.... 

/T

Publicerat
3 hours ago Yngve sa:

De gör en kopp i fiber.??

Publicerat

image.png.e58cbb4619e4f95d1589b375d12753a1.png
/C

Publicerat
2 minutes ago sidelock sa:

De gör en kopp i fiber.??

Eller en tunn hylsa och en mer traditionell fiberförladdning. 

Finns lite olika lösningar beroende på vad man vill uppnå. 

/T

Publicerat
  • Författare

Ok fiber för stål finnes, men vad är det gjort av ? Finns det i tillräcklig mängd och till ett vettigt pris ? Fd Gyttorp tryckte  fram 22+ miljoner steelmax per år varav de flesta förbrukas inom landet.  Jag som kommer vara självförsörjande på jakthagel för mycket lång tid framöver behöver ju egentligen inte bry mig, och min laddkompis har redan gjort egna förladdningar av smulade vinkorkar och vax som funkar helt ok, dock får man dricka hyffsat med vin för att säkra korktillgången. 

Jag kan alltså göra nåt mycket svenskt dvs sköta mig själv och skita i andra , bra va? 

/P

Publicerat
3 hours ago culot sa:

https://www.claygame.co.uk/12ga-fibre-shot-cups-34mm-38mm-and-55mm-pd82

kruxet är att dom får inte exportera. " krigsmatriel " 

Förrut har det inte varit några problem utan man har skickat ett brev med bredvhuvud. I brevet där man på heder och sanning intygar att det inte skall använda för några krigshandling, massförstörelsevapen eller  terrorhandlingar riktade emot Drottningen, UK eller några andra länder, utan enbart ämnar att använda produkterna för privat bruk och lagliga aktiviteter. Dessutom skall man intyga att man är slutanvändare av produkterna. Det har funkat tidigare för mig vid köp av "krigsmatriel" :whistling:

Publicerat
  • Författare
37 minutes ago M-98 sa:

Förrut har det inte varit några problem utan man har skickat ett brev med bredvhuvud. I brevet där man på heder och sanning intygar att det inte skall använda för några krigshandling, massförstörelsevapen eller  terrorhandlingar riktade emot Drottningen, UK eller några andra länder, utan enbart ämnar att använda produkterna för privat bruk och lagliga aktiviteter. Dessutom skall man intyga att man är slutanvändare av produkterna. Det har funkat tidigare för mig vid köp av "krigsmatriel"

När jag ville köpa vanliga förladdningar ifrån dom så sa dom tyvärr vi får inte exportera krigsmatriel , men om du kommer hit med bilen så fyller vi den proppfull om du vill. Hur det blir efter Brexit vete fanken. Men jag ville hursom  inte handla ifrån ett då  EU land som inte lät mig handla som ifrån tex italien....