Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Byta pipa och allmän upprustning av Howa Miniaction?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
3 hours ago hs_merkel sa:

Inte sminka en gris se du😉

Kosta på nykolven bästa svarta silvertejpen?? Nä nä nä... 

• Svar 217
  • Visningar 21k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Erat "kolv race" påminner mig om då en god kamrat från Karlstad som heter Jimmy och jag satt i sanden på badstranden på Dueodde på Bornholm en sommardag med en back öl och hade "drag race" med myror i

• En liten kort utvärdering såhär en bit in i säsongen.. Jämfört med förra säsongens start.. med ett antal samtal till Anton om hundbiträde.. så konstaterar jag att de första 19 alla har legat fint. Ing

• Bifrost är kanske inte världens snyggaste stock, och jag har ibland tankar på att skifta tillbaka till original-Professionalstocken. Men så lägger jag an med Bifrosten och känner hur den smälter ihop

Posted Images

Publicerat

Om du hade börjat med att sätta fast alla skruvarna på rätt sätt med lämpligt moment kanske du inte behövt plastbädda. 😁

Men å andra sidan kanske det kan vara skönt tillfredsställande att veta ATT systemet sitter bra i kolven så man bara kan skylla på baser, ringar, kikarsikte, ammunition, väder och vind när man VET att man aldrig missar ett skott i vanliga fall 😁

Du kanske har skrivit det tidigare i tråden... men vad är målet du vill uppnå med nya fina kolven?

Publicerat

Läste om och är nu upplyst.

Du behövde andra mått för att det skulle kännas rätt vid anlägg. Hoppas nykolven gör dig tillfreds på den punkten.

Ny pipa och nytt trycke skrev du nånting om också. Gissar att det finns ett eftermarknadstrycke du har kikat på, vilket i så fall?

Pipa med annan stigning, blir det med samma profil eller känner du att bössan skulle kunna bli mer stabil/ovinglig med lite mer vikt framtill?

Skjuter du med benstöd i kojan eller hur var det med utrymmet där?

Publicerat

Nä, just ja... ny pipa skulle du ju inte kosta på elän... howan skrev du ju. Nåja... vi ska nog kunna få ihop 50 sidor till av velande fram och tillbaka för dig...

Kanske skulle ordna med en insamling till en ny pipa... nån som är på? 😁

Publicerat
  • Författare

Vafan vaddå rätt sätt?? Finns det fler sätt att skruva i en skruv?? Faktum är att plastmöget som håller varbygeln på plats gick sönder redan tidigare, när den satt i plastkolven. Nu gick den bara sönder lite mer.. Om pipan flexar när man släpper på skruvarna så pass att  jag med lätthet kan påverka hur den ligger i pipkanalen så finns rejält med plats.. Bäddning är som du är inne på ett sätt att slippa funderingar, bara man får bäddningen på plats när pipan är centrerad i kanalen. Tror taxen löser det där om det visar sig att han är på.

Sen kommer jag att bomma även i framledes utan tvekan! Du vet att pipan är en begränsning, det blir min bästa bortförklaring i vinter. Den skjuter bara sådär bra.. att byta är inte aktuellt som du tillslut läste dej till :D

Kikat på trycke men taggat ned en smula.. många va de här tankarna tog fart när jag var inne i en period med pissig motivation vilket gav en radda bom/kladdskott i höstas. Sen ändrade det sig och och därefter la jag en bra mängd räv utan problem. Det handlar alltså om processer som sker i skallen på mej och inte om bössan i så hög utsträckning. 

Däremot kolven, den är försvarbar, betydligt bättre stöd nu för kinden mot kolvkammen! Så den kändes lätt motiverad.

Sen snackade jag med WT om detta, vi ska ev försöka ta tag i ladderiet och försöka hitta en optimerad laddning. Tror det går att hämta hem ytterligare lite via ladderiet. Den kommer inte skjuta hål i hål, för kass bössa i grunden, men jag tror det går att få den att skjuta bättre. 

Sen funderar jag lite på detta med förstoringen.. När jag satt och sköt sist så kände jag inte att jag låg stilla, såg med lätthet mina pulsslag i hårkorset tex. Är det klokt att skjuta på x24 eller ska man nöja sig med att backa lite och då inbilla sig att man trots allt ligger ganska stilla? Pulsslagen gör ju att man vinglar ur tavlan.. om man skjuter på små luftgevärstavlor på 100 m.. 

Sköt sist med benstöd och sandsäck bak. I kojan är det sandsäck fram och oftast stöd för båda armarna dvs helt ok stöd.

Publicerat

Testa att skjuta på 100 meter med 8x förstoring. Träffområdet i en räv är ju ungefär som en tennisboll och jag gissar att du sätter träffarna inom en golfboll även med 8x förstoring. Ser man inte vinglet i siktet så finns det inte 😀 och dessutom sprider väl bössan mer än din puls kan påverka träffbilderna.

Publicerat
2 hours ago Dahla sa:

Nä, just ja... ny pipa skulle du ju inte kosta på elän... howan skrev du ju. Nåja... vi ska nog kunna få ihop 50 sidor till av velande fram och tillbaka för dig...

Kanske skulle ordna med en insamling till en ny pipa... nån som är på? 😁

Har nog något koppar rör liggandes. I varmint profil 1mm gods😊😇

Publicerat
  • Författare

taxen har kollat på härket nu, blir bäddning runt främre rekylklacken och bakre fästet. Tror det blir utmärkt!

Publicerat

Nu har du bara stocksruvarna snart att skylla på✌

Publicerat
  • Författare
1 hour ago hs_merkel sa:

Nu har du bara stocksruvarna snart att skylla på✌

Vad snackar du för skit???

Fästet för fan, det är ngt sako junk tror jag.. vet väl alla att de inte är skottfasta när vi börjar snacka rekyl! :rolleyes:

Publicerat
10 minutes ago Hipshot sa:

när vi börjar snacka rekyl!

Du laddar med 26 grain uran eller?

Publicerat
  • Författare

Nä.. 32 gr som lämnar pipan i 4550 m/s :whistling:

Publicerat

När du ska pipa om den där sen tycker jag att du även ska fundera på att byta kaliber till .22 Satan Mk2 (22-6,5x47Lapua) 😈

Publicerat
  • Författare

Jaa!! Det är säkert billigare än bössa och sikte tillsammans.. 

..

Not :D

Publicerat
  • Författare

Nu har rävracern åkt på plastbäddning 👍

Publicerat
  • Författare

Och nu är den bäddad.. Dags att ta tag i ladderiet igen. Hade varit kul att hitta ngt som går väldigt fort och skjuter bra... 

Men det får vara, ids inte böka med det nu.

Publicerat

Oavsett om du ligger på minimumladdning för den kalibern så gör den nytta i räven ändå. Små jäkla hylsor med ytte-pytte mängd krut gör ju att laddstegarna blir väldigt små. Har du en digital krutvåg?

Publicerat
  • Författare
16 hours ago Dahla sa:

Oavsett om du ligger på minimumladdning för den kalibern så gör den nytta i räven ändå. Små jäkla hylsor med ytte-pytte mängd krut gör ju att laddstegarna blir väldigt små. Har du en digital krutvåg?

Har en sån här krutdispensoar eller vad det heter, den väger ju digitalt.. Why?

Publicerat
17 hours ago Hipshot sa:

Och nu är den bäddad.. Dags att ta tag i ladderiet igen. Hade varit kul att hitta ngt som går väldigt fort och skjuter bra... 

Nån bild då och då på projektet skulle jag gärna se så man kan följa med i tankar och ide'er 😉

Publicerat
18 hours ago Hipshot sa:

Men det får vara, ids inte böka med det nu.

Skittele, försökt skriva ett längre svar 2ggr men så försvinner allt bara. Aja kort variant då...

Måste du verkligen ladda på mer? Av de man ser från din dagbok så verkar avstånden ligga under 200m. Gör verkligen 20-40m/sec någon avgörande skillnad för jakten? Menar de gör mm på avstånden det rör sig om?

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Why?

Tänkte att en sån lär underlätta lite när man väger många små doser 🙂

Publicerat
  • Författare

Ska försöka fixa lite roligare bilder.. känns menlöst att ta bilder nu hemma men jag ska testa en grej och avbilda framledes..

Hastigheten är väl inte asviktig.. ser hellre att den skjuter tätare.. Men jag tror inte det finns så mycket tätskjutningsförmåga i pipan helt enkelt så vi får väl se. Min tanke där är väl kanske att kalibern oftast går bäst i hög fart och att det kanske kan få den att skjuta tätare eller något jag vet inte. Har för mej att jag ligger i topp redan enl QR så jag var mer inne på att testa att ändra COL.. 

Publicerat

Vilken kula är det du använder och vad har du för max COL i din bössa?

Publicerat
  • Författare

Tänkte jag skulle mäta det, gjort mätningen tidigare men minns inte vad jag fick. Kulan är väl 32 gr V-max och Bitz King.. ska försöka få tag på Berger 35 gr och testa även.