Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Byta pipa och allmän upprustning av Howa Miniaction?

Featured Replies

Publicerat
2 minutes ago Hipshot sa:

Först när helvetet frusit till is  

Köp för fan! Minusgrader här!!!

• Svar 217
  • Visningar 21k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Erat "kolv race" påminner mig om då en god kamrat från Karlstad som heter Jimmy och jag satt i sanden på badstranden på Dueodde på Bornholm en sommardag med en back öl och hade "drag race" med myror i

• En liten kort utvärdering såhär en bit in i säsongen.. Jämfört med förra säsongens start.. med ett antal samtal till Anton om hundbiträde.. så konstaterar jag att de första 19 alla har legat fint. Ing

• Bifrost är kanske inte världens snyggaste stock, och jag har ibland tankar på att skifta tillbaka till original-Professionalstocken. Men så lägger jag an med Bifrosten och känner hur den smälter ihop

Posted Images

Publicerat
6 hours ago Hipshot sa:

Först när helvetet frusit till is :P 

Tikka T3X = Problem löst😉 Jag menar den duger som backup till R8an😁

Publicerat
  • Författare

Det tar emot ngt jävulskt att bara hiva skiten och köpa ny, det lockar inte ens nästa. Vi får väl se vad fondprodukter säger om detta.. förmodligen ingenting men jag får väl hoppas ett tag.

Publicerat

Thorroclean och bronsborste kan göra underverk, eller ja iallafall skrubba bort bös. Är pipan skit så är den 🤷‍♂️

Men i övrigt håller jag nog med övriga, köp dig fri från undermålig utrustning. Speciellt med tanke på mängden räv du skjuter…

Publicerat

Vinkelslip och kapskiva!alt betong säger jag!

Publicerat

Nej fan. Ställ ut den på vårisen och köp en ny T3 varmint med tjock pipa snelltryck...

Publicerat
12 hours ago Hipshot sa:

Det tar emot ngt jävulskt att bara hiva skiten och köpa ny, det lockar inte ens nästa. Vi får väl se vad fondprodukter säger om detta.. förmodligen ingenting men jag får väl hoppas ett tag.

Det är bara för att jag, @Mad Mike och typ 70% av forumet kommer hemsöka din telefon, inkorg och usla bostad och meddela ”vad var det jag sa” om du ger upp med den. :biggrin:

Publicerat
59 minutes ago sidelock sa:

Det är bara för att jag, @Mad Mike och typ 70% av forumet kommer hemsöka din telefon, inkorg och usla bostad och meddela ”vad var det jag sa” om du ger upp med den. :biggrin:

Alltså precis så är det, jag sa till honom att överladdade 204 ruger är en dålig idé, kör på 223 och lätta kulor men i vanlig ordning så lyssnar han aldrig utan kan bäst själv😉

Jag har gett upp nu😁

Publicerat
59 minutes ago Mad Mike sa:

Alltså precis så är det, jag sa till honom att överladdade 204 ruger är en dålig idé, kör på 223 och lätta kulor men i vanlig ordning så lyssnar han aldrig utan kan bäst själv😉

Jag har gett upp nu😁

Exakt! En vanlig sketen 1:12 223rem och 40gr vmax/blitzking/bst hade med den äran lagt varenda korrekt pekad räv men neeeeeej då, överladdade patroner med klass 4 kulvikt är the shit. :biggrin: 

Publicerat
1 hour ago sidelock sa:

Exakt! En vanlig sketen 1:12 223rem och 40gr vmax/blitzking/bst hade med den äran lagt varenda korrekt pekad räv men neeeeeej då, överladdade patroner med klass 4 kulvikt är the shit. :biggrin: 

222 med 1-14” och V-Max 40 funkar också 😎

Men neeeej då… :D 

Publicerat

Fast å andra sida. Fick han något som alltid sköt där han pekad, skulle Räven snart vara rödlistad😁

Publicerat

Gjorde ett byte med kompisen på ön jag lånade hans T3 varmint I 204ruger mot min Sako 223 wylde. Sköt inte så värst mycket med den, men den imponerad inte! Var besviken på effekten och rensa oknyt längs kusten var bara att glömma trodde inte den skulle vara så Vindkänslig???De som var smutt är att han har den på klass 2 så man får använda dämpare 

Publicerat

Om pipan är så dålig efter bara 500skott så låter det ut att vara väldigt dålig kvalité eller extremt misskött.

Om du skulle vara nöjd i övrigt med bössan så går det väl att byta pipa till nånting bättre eller det lättaste sälja bort den billigt och köpa nånting nytt som fungerar.

Utan att veta vad du har nu för nånting så måste väl en kortare pipa med bra dämpare på vara lättare när man ska använda den i en koja. 

Om du inte tar rätt på rävarna så har det mindre betydelse vad du skjuter med bara dom blir kvar i skottet.

Publicerat

Bygg en 6ppc eller 22ppc, då borde det vara lätt att få fram en fungerande laddning iaf.

Med 6mm är det svår att inte få en fungerande laddning.

Rävarna kommer att vara döda fast det tar lite sämre och samtidigt har du en fin klass 2 till annat om du vill.

På förra pipan hade jag dämpare och kort pipa i slutet och tyckte det fungerade perfekt, funderingarna finns att stoppa dit dämpare på den som sitter där nu. Men tänkte vänta och se om det blir licens fritt.

Publicerat
  • Författare
17 hours ago hs_merkel sa:

Gjorde ett byte med kompisen på ön jag lånade hans T3 varmint I 204ruger mot min Sako 223 wylde. Sköt inte så värst mycket med den, men den imponerad inte! Var besviken på effekten och rensa oknyt längs kusten var bara att glömma trodde inte den skulle vara så Vindkänslig???De som var smutt är att han har den på klass 2 så man får använda dämpare 

Den är vindkänslig, kulan väger ju inget, men den är mindre känslig än .224 pga klenare kuldiameter. 

9 hours ago karelsk blandning sa:

Om pipan är så dålig efter bara 500skott så låter det ut att vara väldigt dålig kvalité eller extremt misskött.

Om du skulle vara nöjd i övrigt med bössan så går det väl att byta pipa till nånting bättre eller det lättaste sälja bort den billigt och köpa nånting nytt som fungerar.

Utan att veta vad du har nu för nånting så måste väl en kortare pipa med bra dämpare på vara lättare när man ska använda den i en koja. 

Om du inte tar rätt på rävarna så har det mindre betydelse vad du skjuter med bara dom blir kvar i skottet.

Det är ju inte skitlätt att sälja den, det skulle kännas väldigt tveksamt.. Nöjd med riggen iövrigt så i den bästa av alla världar så kanske man kan få en ny pipa via fondprudukter. Att ratta i en ny pipa själv via smed är en kostnad som vida överstiger vapnets värde. 

5 hours ago karelsk blandning sa:

Bygg en 6ppc eller 22ppc, då borde det vara lätt att få fram en fungerande laddning iaf.

Med 6mm är det svår att inte få en fungerande laddning.

Rävarna kommer att vara döda fast det tar lite sämre och samtidigt har du en fin klass 2 till annat om du vill.

På förra pipan hade jag dämpare och kort pipa i slutet och tyckte det fungerade perfekt, funderingarna finns att stoppa dit dämpare på den som sitter där nu. Men tänkte vänta och se om det blir licens fritt.

Det är inte ngt fel på kalibern. Tyngre kula genererar bara massa problem för mej.

5 hours ago karelsk blandning sa:

Om du ska fortsätta med 204 ruger har du en annan här.

https://fritidvildmark.se/product.html/beg-kulgevar-sako-l461-204-ruger-52x47?category_id=558

Lindroths sako.. Hanterat den, ett överjävligt tungt as! Skjuter väl som fan men på tok för bökig att hantera.. 

Publicerat

Varför blir det mer problem med tyngre kula?

Borde det inte bli bättre med en som är mindre vindkänslig och lite mer effekt I den när du inte tar rätt på rävarna?

Om du är nöjd med vapnet i övrigt så kanske det ändå är värt stoppa dit en ny pipa fast det kostar. Efter det har du förhoppningsvis fungerande bössa som skjuter bra. 

Publicerat
  • Författare

Miljön.. bebyggelse..vägar..  frusen backe tex nu. Finns inte på kartan att hiva iväg något öht över 40 grain.. helst under :whistling:

Vissa riktningar skjuter jag inte i öht om det är fruset som nu. De marginalerna måste jag öka, rejält, om jag skulle gå upp i kulvikt.

Publicerat

Ok, det skulle inte gå höja kojan så man skjuter mer ner i backen.

En match eller varmint kula i typ 6mm med lite högre fart borde bli skrot om det träffar räv eller backen. 

Men är det osäkert är det bättre skjuta med lämpligaste möjliga kaliber.

17hmr skulle vart godkänd till åtelräv, men då går det nog inte sträcka ut avståndet om det behövs.

Bara du försöker få ut en ny pipa av butiken för 500skott och redan slut låter ut extremt, inte ens jag lyckas med det utan vapenvård. 

Publicerat
  • Författare

Jag testar.. har väl inte grymma förhoppningar men jag tycker ändå att man kan slå fast att materialet är jävligt känsligt.. Vi får se.. Ska skrubba pipa i morgon.. som fan!

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

Miljön.. bebyggelse..vägar..  frusen backe tex nu. Finns inte på kartan att hiva iväg något öht över 40 grain.. helst under :whistling:

Vissa riktningar skjuter jag inte i öht om det är fruset som nu. De marginalerna måste jag öka, rejält, om jag skulle gå upp i kulvikt.

Känner igen dilemmat, såg ett intressant test från England Fieldsports som testad kalibrar och rikochetter, skulle illustrera rävjakt,sköt i olika vinklar och avstånd med papper bakom, 223,22-250 och 243win, minst splitter i pappret lämnade 58gr v-max i 243 enligt dem.

Publicerat

Kom att tänka på när vi ladda till kompisens T3 i 22-250 40gr V-max vred nog på lite för mycket för den öppna lite väl fort.

Publicerat

en 6xc med 58grain vmax eller en 60 grain sierra hp vore the döden för rävarna.

Jag vet inte om Fabian Wallin har några pipoir hemma i 204 men han brukar ha i 6mm. Rem 700 i 308 är en utmärk donator för att bygga en 6xc.

Publicerat
  • Författare
21 minutes ago M-98 sa:

en 6xc med 58grain vmax eller en 60 grain sierra hp vore the döden för rävarna.

Jag vet inte om Fabian Wallin har några pipoir hemma i 204 men han brukar ha i 6mm. Rem 700 i 308 är en utmärk donator för att bygga en 6xc.

Anar att den prislappen, om Fabian skulle göra det, överskriver både vapnet, dämpen samt siktets värde sammanlagt. 

Forsa skulle göra det för strax över 10 lök + halva kostnaden för rivaren... bössan kostar 9 lök ny.

Publicerat

Försök INTE! få en ny pipa, då ska den in och skickas, tappas bort mm, Kommer aldrig se den mer!

Gissar att dem byter rakt av, enklast och dem har ryggen fri. Och dem vill nog se vad som hänt, och prova den.