Sako_Finnbear 579 Posted February 6 Share Posted February 6 Har köpt mig en slöjdkniv och en bra bok och tänkte börja tälja lite träsaker. Tänkte börja enkelt med en sked och kanske senare en kåsa. Quote Link to post Share on other sites
Sako_Finnbear 579 Posted February 6 Author Share Posted February 6 Börjar det hela med att oljebona handtaget på slöjdkniven. Grundade det i går med rå linolja som har fått druckit i över natten, i dag blir det kokt linolja för ytan. Har även beställt en skedkniv som man kan holka ur med, den kommer få samma behandling. Quote Link to post Share on other sites
karelsk blandning 303 Posted February 6 Share Posted February 6 Tälj till ett nytt skaft till kniven i lite roligare material. Min täljkniv, har täljt det mesta på skaftet som är gjort i sälg masur. Quote Link to post Share on other sites
Sako_Finnbear 579 Posted February 6 Author Share Posted February 6 Snygg! Får köra med detta skaftet till en början i alla fall. Möjligt att jag snidar till något längre fram. Quote Link to post Share on other sites
Sako_Finnbear 579 Posted February 7 Author Share Posted February 7 Hoppas på att skedkniven och täljvikret i björk dyker upp i början av veckan trots ovädret. Ska bli skoj att komma igång och tälja lite. Quote Link to post Share on other sites
Sako_Finnbear 579 Posted February 8 Author Share Posted February 8 Har så smått börjat tälja ett kaffemått i bok. Går sakta men säkert framåt. 😛 Fick ta en paus nu då orken inte kommit tillbax efter Covid 19. Ska dock fortsätta i kväll. Quote Link to post Share on other sites
Sako_Finnbear 579 Posted February 8 Author Share Posted February 8 Arbetet fortskrider... 1 Quote Link to post Share on other sites
lsjonsson 7,798 Posted February 8 Share Posted February 8 40 minutes ago Sako_Finnbear sa: Arbetet fortskrider... Forumets nya Emil i Lönneberga även om det inte är en trägubbe som du håller på snida? Äh, förlåt jag menade Emil i Österlen! Quote Link to post Share on other sites
Sako_Finnbear 579 Posted February 8 Author Share Posted February 8 9 minutes ago lsjonsson sa: Forumets nya Emil i Lönneberga även om det inte är en trägubbe som du håller på snida? Äh, förlåt jag menade Emil i Österlen! Ja det kan man kanske säga!😁 Quote Link to post Share on other sites
lsjonsson 7,798 Posted February 8 Share Posted February 8 1 hour ago Sako_Finnbear sa: Ja det kan man kanske säga!😁 Du får väl ta ett foto över dina gubbar och andra attiraljer som du har snidat från en bit trä. Quote Link to post Share on other sites
Sako_Finnbear 579 Posted February 8 Author Share Posted February 8 Såhär långt kom jag i dag.Ska tälja lite till på den i morgon, sedan blir det urgröpning när skedkniven dyker upp med posten. 1 Quote Link to post Share on other sites
Sako_Finnbear 579 Posted February 11 Author Share Posted February 11 Färdigtäljt utvändigt nu. Hoppas skadkniven dyker upp i morgon så jag kan gröpa ur den. Efter urgröpning blir det finputsning ut och invändigt innan jag linoljar den. 1 Quote Link to post Share on other sites
Sako_Finnbear 579 Posted February 11 Author Share Posted February 11 Skedkniven jag beställt anlände idag, så nu kan jag börja gröpa ur kaffemåttet. 1 Quote Link to post Share on other sites
Sako_Finnbear 579 Posted February 12 Author Share Posted February 12 Har inte börjat urgröpning på kaffemåttet ännu. Måste ju ha lite persedelvård på verktygen först!😁 Lädersmorning på eggskyddet och linolja på knivskaften. Ska påbörja urgröpning i morgon tänkte jag. 1 Quote Link to post Share on other sites
lsjonsson 7,798 Posted February 12 Share Posted February 12 Bra där! Quote Link to post Share on other sites
Sako_Finnbear 579 Posted February 12 Author Share Posted February 12 5 minutes ago lsjonsson sa: Bra där! Ja gäller ju att vårda verktygen med så dom håller längre. Dom är ju inte gratis direkt! 1 Quote Link to post Share on other sites
lsjonsson 7,798 Posted February 12 Share Posted February 12 1 hour ago Sako_Finnbear sa: Ja gäller ju att vårda verktygen med så dom håller längre. Dom är ju inte gratis direkt! Helt riktigt! Precis som vapenvården är lika viktig. Quote Link to post Share on other sites
Sako_Finnbear 579 Posted February 12 Author Share Posted February 12 32 minutes ago lsjonsson sa: Helt riktigt! Precis som vapenvården är lika viktig. Absolut är det så!👍 1 Quote Link to post Share on other sites
Sako_Finnbear 579 Posted February 12 Author Share Posted February 12 Börjar fylla på med verktyg för träsnidning nu. Fick hem penslar av svinborst i dag, en till linolja och en till bets. 1 Quote Link to post Share on other sites
lsjonsson 7,798 Posted February 12 Share Posted February 12 1 hour ago Sako_Finnbear sa: Börjar fylla på med verktyg för träsnidning nu. Fick hem penslar av svinborst i dag, en till linolja och en till bets. Ska du olja skaften på penslarna också? Dom ser obehandlade ut. Quote Link to post Share on other sites
Sako_Finnbear 579 Posted February 12 Author Share Posted February 12 2 minutes ago lsjonsson sa: Ska du olja skaften på penslarna också? Dom ser obehandlade ut. Är redan gjort!😉 1 Quote Link to post Share on other sites
lsjonsson 7,798 Posted February 12 Share Posted February 12 2 minutes ago Sako_Finnbear sa: Är redan gjort!😉 Det ante mig! Quote Link to post Share on other sites
Sako_Finnbear 579 Posted February 14 Author Share Posted February 14 Har börjat på urgröpningen nu. Gick jättebra ända tills skedkniven slant och skar ett djupt hack i långfingret. 🙂 Quote Link to post Share on other sites
Sako_Finnbear 579 Posted February 14 Author Share Posted February 14 Då var det färdigtäljt! Nu väntar jag bara på att få hem en rasp så jag kan börja på att forma det klart. Efter det blir det finputsning och linolja. 1 Quote Link to post Share on other sites
lsjonsson 7,798 Posted February 14 Share Posted February 14 Det ser ju bra ut än så länge, för du verkar inte ha tummen mitt i handen iaf! Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts