Publicerat Februari 14, 20215 yr Författare Just now lsjonsson sa: Det ser ju bra ut än så länge, för du verkar inte ha tummen mitt i handen iaf! Nej tummen får man fälla ut när man ska karva i trä!?
Publicerat Februari 14, 20215 yr 1 hour ago Sako_Finnbear sa: Nej tummen får man fälla ut när man ska karva i trä!? Absolut, är det bäst att göra det!
Publicerat Februari 14, 20215 yr 1 hour ago Sako_Finnbear sa: Då var det färdigtäljt! Nu väntar jag bara på att få hem en rasp så jag kan börja på att forma det klart. Efter det blir det finputsning och linolja. Rasp??!! ? Du har kniv och sen sandpapper på det, vad ska du med raspen till?? Kan vara passande med en sickel för att släta ut det eventuellt!
Publicerat Februari 14, 20215 yr Författare 2 hours ago Galne sa: Rasp??!! ? Du har kniv och sen sandpapper på det, vad ska du med raspen till?? Kan vara passande med en sickel för att släta ut det eventuellt! Ja inte vet jag??? Fick det tipset i boken jag köpte om att tälja.
Publicerat Februari 14, 20215 yr 25 minutes ago Sako_Finnbear sa: Ja inte vet jag??? Fick det tipset i boken jag köpte om att tälja. Jag skulle finlira med kniven tills jag är nöjd och sen gå på med sandpapper. En rasp slår av fibrerna, kniven skär av dem. Vad tror du ger mest jobb med sandpappret sen?
Publicerat Februari 14, 20215 yr Författare 1 minute ago Galne sa: Jag skulle finlira med kniven tills jag är nöjd och sen gå på med sandpapper. En rasp slår av fibrerna, kniven skär av dem. Vad tror du ger mest jobb med sandpappret sen? Har du nog rätt i. Får gå loss med slippapper då och se hur det blir. Tack för tipset!
Publicerat Februari 14, 20215 yr Författare 4 hours ago lsjonsson sa: Det ser ju bra ut än så länge, för du verkar inte ha tummen mitt i handen iaf! Haha! Tackar och bockar!?
Publicerat Februari 14, 20215 yr Författare Då är kaffemåttet i princip färdigt. Har grovslipat och sedan fiberrest så jag ska finputsa också. Sedan är frågan om man ska betsa först eller bara linolja? Vad tycker ni?
Publicerat Februari 14, 20215 yr 34 minutes ago Sako_Finnbear sa: Då är kaffemåttet i princip färdigt. Har grovslipat och sedan fiberrest så jag ska finputsa också. Sedan är frågan om man ska betsa först eller bara linolja? Vad tycker ni? ...eller låta det var naturligt trä?
Publicerat Februari 14, 20215 yr Författare 4 minutes ago lsjonsson sa: ...eller låta det var naturligt trä? Tror jag behåller det "naturellt" men oljar det bara. Lättare sedan att hålla rent.
Publicerat Februari 15, 20215 yr 8 hours ago Sako_Finnbear sa: Tror jag behåller det "naturellt" men oljar det bara. Lättare sedan att hålla rent. Bra så!
Publicerat Februari 15, 20215 yr 7 hours ago Sako_Finnbear sa: Nästa projekt... Klassiska smörkniven från slöjden i grundskolan ser det ut som.
Publicerat Februari 15, 20215 yr Författare 2 hours ago lsjonsson sa: Klassiska smörkniven från slöjden i grundskolan ser det ut som. Jepp!? Denna gången blir det att arbeta i björk.
Publicerat Februari 15, 20215 yr Författare Detta är en populär post. Då var kaffemåttet linoljat och klart! Faktiskt nöjd med resultatet för att vara första grejen jag snidat sedan barnsben.
Publicerat Februari 15, 20215 yr Författare 9 minutes ago lsjonsson sa: Snyggt! Tack! Om inte annat så är den i alla fall funktionell.
Publicerat Februari 15, 20215 yr 1 hour ago Sako_Finnbear sa: Tack! Om inte annat så är den i alla fall funktionell. Absolut är den det! Vad rymmer den? 2 msk.
Publicerat Februari 15, 20215 yr Författare Just now lsjonsson sa: Absolut är den det! Vad rymmer den? 2 msk. Vettefanken? Den rymmer samma som kaffemåttet vi har.
Publicerat Februari 15, 20215 yr 4 minutes ago Sako_Finnbear sa: Vettefanken? Den rymmer samma som kaffemåttet vi har. Ok! Så du har lyckats räkna ut volymen på måttet? Inte dåligt av dig!
Publicerat Februari 15, 20215 yr Författare 36 minutes ago lsjonsson sa: Ok! Så du har lyckats räkna ut volymen på måttet? Inte dåligt av dig! Haha! Nja kanske inte riktigt så!?
Publicerat Februari 18, 20215 yr Författare Har fått hem det sista till träsnideriet nu. Kontursåg med extra klingor, en karvsnittskniv samt en bra låda att förvara allt i.
Publicerat Februari 18, 20215 yr 44 minutes ago Sako_Finnbear sa: Har fått hem det sista till träsnideriet nu. Kontursåg med extra klingor, en karvsnittskniv samt en bra låda att förvara allt i. Emils snickarverktyg med tillbehör!
Publicerat Februari 18, 20215 yr Författare 2 minutes ago lsjonsson sa: Emils snickarverktyg med tillbehör! Ungefär va! Har ju både "mysse" och "bysse" så...?