Jump to content

Vad ska våra (snart 400:-) jaktkortspengar gå till?

Recommended Posts

Edsvalla

Det är horribelt vad våra pengar går till. Det ska endast gå till jaktrelaterad forskning, och inte till anti jaktforskning. Vilket herrans liv det skulle bli om t.ex fotbollen fick en avgift på biljetten som skulle till kyrkans syjuntor, för att inte tala på om journalisterna skulle få betal 400 kr per år som skulle gå till att underlätta vargjakt. Ja där spetsade jag till det kanske för mycket?

Sverre

Det borde väl gå att begära ut ett beslutsunderlag för dessa pengar där man kan se motivering mm.

Sedan undrar man ju om ett sådant beslut går att överklaga likt skyddsjakter så att man kanske kan åtminstonne försena utbetalning?

Hipshot

Jag vill veta vilka "jägarrepresentanter" som satt med och beslutade om detta..

Hipshot

Tog lite googling men en på central kansliet och en konsulent från norrland någonstans.. 

Detta är inte ok... 

Hipshot

Sjukt upprörd..

Det genuscertifierade etablisemanget med aktivsterna i spetsen är nog sjukt glada nu.. 

Folk kommer vägra betala jaktkort, jag är en av dem, och på något sätt kommer tillstånd att kunna samköra med jaktkortsregistret inom en snar framtid. De jägare som inte betalar jaktkort kommer få brev från tillstånd där man ombeds återkomma och motivera sitt innehav av jaktvapen.

Ok.. jag spekulerar lite ovan men helt seriöst, vad blir följden av att ertappas utan jaktkort? 

Känner mej som en riktigt foliehatt nu, så mycket som går åt heeelt fel håll.. :down:

Raggarö

När Toni Celan kämpade i rätten mot Tillstånd/SJF gällande Benelli MR1 hade Peter Thorsell järnkoll på att Toni inte hade löst jaktkort, Jag kommer inte ihåg varför Toni inte löst jaktkort men det underlättade inte i rätten att sakna jaktkort på ett vapen som man hävdat är ett jaktvapen (och SJF, till skillnad mot NVV, meddelat är olämpligt)

Jag vet inte om det har gått att samköra register tidigare, eller om Thorsell (den evige lögnaren) hade tillskansat sig uppgifterna på eget bevåg......

Raggarö

karelsk blandning

Bara det satsas mer pengar på rovdjuren och försvåras jakten på dom ännu mer för dom extra pengarna.

Kanske lite mer satsning på varg leken dom utför i landet här.

Eller kanske fler drönare att bevaka rovdjuren med och avlyssna folk i skogen.

Helt sjukt att vi jägare ska betala mer till staten för ett jaktkort som satsar pengar som inget tillför, undra om man alls ska lösa det i år.

josc72

Om vi räknar bort de miljonerna som skall gå till det fjolliga projektet från den totala summan vi alla betalar in och delar det antalet jaktkort. Då kan vi säga att vi betalar 389 kr I år för all nyttig forskning och skippar feministundersökningen. För mig är det viktigare att vi jagar och sköter om skog och vilt. Om man är man, kvinna eller homosexuell, identifierar sig som hon, han, hen eller attackhelikopter, är skit samma. Alla som jagar är välkomna.

hs_merkel

Kan börja med att köpa tjänster så dem skriver rätt på jaktkorten! Kan va en bra början!

culot
22 hours ago Hipshot sa:

Sjukt upprörd..

Det genuscertifierade etablisemanget med aktivsterna i spetsen är nog sjukt glada nu.. 

Folk kommer vägra betala jaktkort, jag är en av dem, och på något sätt kommer tillstånd att kunna samköra med jaktkortsregistret inom en snar framtid. De jägare som inte betalar jaktkort kommer få brev från tillstånd där man ombeds återkomma och motivera sitt innehav av jaktvapen.

Ok.. jag spekulerar lite ovan men helt seriöst, vad blir följden av att ertappas utan jaktkort? 

Känner mej som en riktigt foliehatt nu, så mycket som går åt heeelt fel håll.. :down:

Jag är övertygad att dom samkör registren, och med jaktlicens på 4 halvautomater vågar jag inte vara så tufft olydig längre som jag gärna velat, går inte XX antal miljoner till polisen förresten ? 

josc72
22 hours ago Hipshot sa:

Sjukt upprörd..

Känner mej som en riktigt foliehatt nu, så mycket som går åt heeelt fel håll.. 

Vilka är det som skall genomföra studien? Är det jägare? Jägareförbundet bedriver ju projekt för att få in mer kvinnor än de 3% som jagar nu. Har det projektet något med den här studien att göra?

Arctic

Det verkar vara SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet) i Umeå som ska genomföra studien.

Jag måste vara lite för härdad på området "genusvetenskap" eftersom jag inte ens orkar bli upprörd över att de fått pengar. 

Jag kommer att betala mitt jaktkort i år också. 

detstorabla

Trött blir man. Men ska man jaga så är det ju lag på jaktkort... Så det är bara att låta bli att jaga eller att pynta...

PAS
2 hours ago Edsvalla sa:

Holmencheferna tycker inte att JJ ska lägga sig i vart våra pengar går verkar det som.

https://www.jaktjournalen.se/film-skogsbolag-uppfostrar-jaktjournalen-om-genusforskning/

Jag tycker inte dom klarade det så bra?

När JJ’s chefred. under mötet för att få svar frågar var de kan finna något om sexism i texten så uteblir svaret.

Och när han frågar om var de kan finna något om härskarteknik så uteblir svaret.

Och när han frågar om var de kan finna något om machokultur så uteblir svaret.

?

Svar till JJ blir att de / Holmen tolkar som de / Holmen gör. Å det tolkar jag det som agendastyrt.

Jag kan tycka att alla ska vara med och betala sin del av ex. nödvändig genusforskning, även jägarna. Men det gör jägarna redan, som skattebetalare.

Förtydligar bara för att, jag tycker genusmässigt att man och kvinna är lika mycket värda, så det så.

Den identitetspolitik som kommande tänkt ska styra gör mig mycket bekymrad. Ex. om jag hamnar i en situation där operation är enda alternativet, så vill, förutsätter och innerligt hoppas jag att jag blir opererad av någon som tagit sig till den positionen tack vare sin färdighet, kompetens och meriter. INTE pga vare sig identitet, privilegie eller börd. Så det så. /P

• Like 1
Hipshot

Sicket trams!

Holmen är ute och godhetssignalerar, inget annat.

josc72

Förstår inte att det blev ett sånt jäkla liv! Tycker också att använda pengarna till det här forskningsprojektet bara är forskning för forskningens skull. Båda jägarförbunden och bågjägarförbundet har "typ" värdegrunder som välkomnar alla (han, hon och hens) som vill jaga och jobbar aktivt för att få in fler kvinnor i jakten. Men att kasta bort pengar. Tycker att RSFU eller Feministiskt initiativ kan sponsra en sådan här undersökning om man tycker det är viktigt. Själv tycker jag att vi har viktigare saker när det gäller ekosystem, nya djurarter, kvalster, parasiter och sjukdomar att forska i.

Järven
4 hours ago Hipshot sa:

Sicket trams!

Holmen är ute och godhetssignalerar, inget annat.

Holmen skog borde ha annat att tänka på än att agera godhetsknarkare, som att det kan komma stålhagel i trädstammarna i och med det (förmodade) kommande blyförbudet  om dom har otur.   ? ? 

PAS

• Like 2
Dahla

Jag hade gärna betalat 800:- per år för mer pengar till forskning om våra jägarförbund tillsammans hade fått dela ut dessa pengar till forskning kring ämnen som rör oss mer.

• Like 1
Järven

Ska det vara på det här viset att man tvingas betala för sådant skit så kommer jag att lobba stenhårt för att vårt jaktlag bara ska innehålla vita hetro män i övre medelåldern som kör diselbil.....hoppsan jag är visst redan i mål med det, jag är visst mer effektiv än jag anade.  ?

Skämt åtsido.

Är väl bara det där Jävla genus och PK-flumet som sticker fram sitt fula tryne igen, detta kommer garanterat att motverka sitt syfte i vanlig ordning och öka polariseringen.

Ska vi  "betta" på vilket storskogsbolag som blir först med att driva "mångfaldskrav" stenhårt i jaktarrendet...via så kallad "possitiv särbehandling" som det så fint heter.  ? 

Järven

Lite komiskt att såskopparna som skingrar våra jaktkortspengar hävdar att dom 3.2 miljonerna inte ska gå FÖR utan MOT en jämställd Viltförvaltning...snacka om vådaskott, man kan nästan tro att det är dom där Leif & Billy som är i farten.   ??

3,2 miljoner går till det treåriga projektet ”Mot en jämställd och hållbar viltförvaltning”.

Hipshot

Undrar om de två representanterna från jägareförbundet som sitter med i gruppen som beslutar om vilka "forskningsprojekt" som ska få pengar från viltvårdsfonden hade resonerat annorlunda om inte allmänna uppdraget precis förändrats? Rätt säker på att politikerna på detta vis skaffat sig makt över förbundet..

Hela konceptet med jägareförbundets sätt att resonera är att allt, precis allt man säger, ska ha sin grund i fakta och forskning. Förbundet ska vara en seriös remissinstans osv.. Inget av dessa begrepp är kompatibelt med genus"forsking"..

Järven
2 hours ago Hipshot sa:

Undrar om de två representanterna från jägareförbundet som sitter med i gruppen som beslutar om vilka "forskningsprojekt" som ska få pengar från viltvårdsfonden hade resonerat annorlunda om inte allmänna uppdraget precis förändrats? Rätt säker på att politikerna på detta vis skaffat sig makt över förbundet..

Du kan vara rätt ute här, man serverar förbundet med val som är svårt att säga nej till om man inte vill bli ihjäl-hackad av PK-Hökarna i Nyhetsmorgon-programmen och Riksdagskorridorerna, samtidigt det förmodligen ligger långt i från vad man hellre skulle vilja välja prioritera pengarna vi själva betalar in till.

En fråga som hot/våld/trakasserier mot i första hand eftersöks/rovdjursjägare  men även jägare generellt från extremisthåll kan man tycka skulle behöva dom pengarna mer akut.

• Like 1