Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ökad illegal jakt minskar den svenska vargstammen

Featured Replies

Publicerat
6 hours ago killer_mouse sa:

https://vargenstid.wordpress.com/2009/04/16/flera-tips-om-giftjagare/

Är ju ett tag sen men 

Dock fortfarande hittade under mystiska omständigheter 

Ja, när det är konstaterat och analyserat att någon lagt ut förgiftat kött i skogen så är det åt helvete och vad det verkar lyckligtvis inte vanligt förekommande här i Vargbältet i alla fall.

Men fram till dess att köttet undersökts och analyserat så är det minst lika troligt att det lika gärna kan vara en Rävåtel som någon Vargkramare försöker få till ett jaktbrott för att skapa opinion.

Så nu kan jag ta av foliehatten igen. :ermm:

Publicerat
1 hour ago killer_mouse sa:

Missade du min poäng ?

Tills finns otvetydliga bevis att det är en jägare som har lagt ut/förgiftat det så sitter min foliehatt limmat på skallen då jag anser att det är den som har hittat det som har lagt ut det 

Vi är helt överens.  :)

Publicerat

Man ska vara kritisk/skeptisk när man granskar forskning. Om en artikel inte kritiseras alls så är den troligtvis självklar, dvs tillför inte någon/mycket ny kunskap.  

Jag är dåligt insatt i gift men det var inte det jag syftade på med andra metoder än skjutvapen. Jag uttryckte mig vagt men det känns opassande att diskutera hur man kan gå tillväga på ett forum. Finns ju ganska många sätt att avliva djur på om man inte är så noga med lidande mm. 

Isjonsson - jag vet inte vilka siffror du syftar på angående vargpopulationen men det anges inte någon exakt siffra i de officiella beräkningarna. För 2019/20 angavs antalet i Sverige till 365 med ett konfidensintervall om 289 till 474, dvs med 95% sannolikhet låg antalet vargar någonstans mellan 289-474 st (https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Varg-population-skandinavien/).  

"Förövrigt så har väl forskningen fått krav på sig från politiskt håll att ta hänsyn till genus i sitt arbete.. oavsett.. och att det är ok att göra avsteg från det vetenskapliga för att hålla genusfanan högt.. Det kan inte vara kul att vara forskare och tvingas böja rygg och acceptera div hittepå.. men vad gör man inte för bibehållet anslag."

Du träffade huvudet på spiken - det är ett rent helvete numer när man måste försöka bedöma vilket kön det enskilda djuret identifierar sig som baserat på rörelsemönster, födoval och hur det kommunicerar med andra snarare än att bara kolla könsorganen ?  Skämt åsido, Universiteten ska forska fritt utan inblandning av politiker som försöker styra. Det känns lite långsökt att både politiker och universiteten bryter mot det. Visst, det kan avsättas medel för riktade utlysningar, som tex i fjol när naturvårdsverket utlyste extra pengar för forskning kring invasiva arter och det är större chans att få anslag om man skriver en sådan ansökan. Men man kan söka för vad som helst, så länge projektidén ryms inom utlysningen. Ansökan bedöms på hur bra den är, inte hur väl den passar något politiskt syfte. Du kan inte bli av med anslaget såvida du inte grovt missköter dig på något märkligt sätt.

Publicerat
  • Författare

När man inte har bevis så gissar man... killgissar skulle jag kalla det. Jag får inte ihop siffrorna jag läser alls. Som tur är finns det nu flera som är duktiga på att gräva i skit och annat elände som också synar soppan nu. Rätt ska vara rätt!

Publicerat
På 2021-04-06 at 13:58 Irbis sa:

"Förövrigt så har väl forskningen fått krav på sig från politiskt håll att ta hänsyn till genus i sitt arbete.. oavsett.. och att det är ok att göra avsteg från det vetenskapliga för att hålla genusfanan högt.. Det kan inte vara kul att vara forskare och tvingas böja rygg och acceptera div hittepå.. men vad gör man inte för bibehållet anslag."

Du träffade huvudet på spiken - det är ett rent helvete numer när man måste försöka bedöma vilket kön det enskilda djuret identifierar sig som baserat på rörelsemönster, födoval och hur det kommunicerar med andra snarare än att bara kolla könsorganen ?  Skämt åsido, Universiteten ska forska fritt utan inblandning av politiker som försöker styra. Det känns lite långsökt att både politiker och universiteten bryter mot det. Visst, det kan avsättas medel för riktade utlysningar, som tex i fjol när naturvårdsverket utlyste extra pengar för forskning kring invasiva arter och det är större chans att få anslag om man skriver en sådan ansökan. Men man kan söka för vad som helst, så länge projektidén ryms inom utlysningen. Ansökan bedöms på hur bra den är, inte hur väl den passar något politiskt syfte. Du kan inte bli av med anslaget såvida du inte grovt missköter dig på något märkligt sätt.

Jo den akademiska världen känns fri och obunden av politiska direktiv.

Publicerat

Vilket är en jäkla plåga och något som riskerar att sätta Sverige på efterkälken internationellt när vår forskning och  högre utbildningar tvingas ta orimliga hänsyn till sånt som är oväsentligt för ämnet i sig.  Iof OT men jag blir så förbannad när sånt här letar sig in överallt utan att folk kan tänka själva utan bara lallar med.