Publicerat Maj 28, 20214 yr Författare 1 hour ago, MrT. said: Det är väl ingen som reserverat någon term specifikt till denna gruppen av människor, tills dess att du drog upp det !? Hm, vet inte hur du tolkade mig nu. Men jag tycker nog det förekommer rätt mycket att om man nu nämner "djurvänner" och "djurrättsaktivister", så är det inte jägare som folk oftast tänker på, och inte jägare som anammar de termerna och proklamerar sig själva som detta. Tyvärr! Tror vi håller med varann i detta 3 hours ago, Järven said: Jag är lyckligt lottad att bo i ett mindre samhälle där jakt är något lika naturligt som fotboll och ishocky, fy tusan vad trist det måste vara att bo i mer Urbaniserade delar av landet där jakt ses som en avart som måste förklaras och försvaras för människor som samtidigt utan eftertanke och glatt humör köper sitt kött på ICA. Ja men visst! Det tråkiga är väl att det var mer så även kring de större städerna för inte alltför länge sen, men skiftet har gått fort... Jag skulle gärna se att det nu kunde gå mer åt andra hållet igen om jag fick välja.
Publicerat Maj 29, 20214 yr 10 hours ago sexfemåtta sa: Hm, vet inte hur du tolkade mig nu. Men jag tycker nog det förekommer rätt mycket att om man nu nämner "djurvänner" och "djurrättsaktivister", så är det inte jägare som folk oftast tänker på, och inte jägare som anammar de termerna och proklamerar sig själva som detta. Tyvärr! Det finns ju många jägare som är djurvänner, det värmer lite i hjärtat varje gång man ser eller hör om någon som har hoppat ner i en isvak för att bind ett rep om en Älg som sedan får hjälp att komma upp eller när någon åker ut på julaftons kväll i -25 för att förkorta lidandet för ett trafikskadat djur, sånt gör att hoppet för människan som varelse får leva ett tag till. "Djurrättsaktivistena" försöker ju inte sällan få det till att ovanstående och utfodring bara görs i syfte att vi ska få fler djur att döda och att tex Rävjakt görs bara för att vi skulle tycka det är kul att döda osv.....ja, fast alla med normalbegåvning och minsta insikt i jakt förstår ju bättre än så. Det man reagerat på att urbaniseringen gör att många ickejägare inte har en susning på hur det ens i grova drag fungerar med uttag-ränta, dom verkar tro att man går ut och planlöst skjuter allt vi ser 24/7. Värsta hotet mot jakten är nog inte djurrättsaktivisterna som lever som dom lär och äter veganskt, det är i mina ögon hycklarna som köper sitt kött på ICA men är jaktmotståndare för dom tycker det är fel att döda djur för dom är söta, dom är nog ett större hot mot jakten än förstnämnda för dom är både helt oförstående och många vilket gör att det dom tycker kan hörsammas av våra röstkåta politiker utan stabil kompass. Det är rätt illa med urbaniseringen i vissa av våra Riksdagspartier, FD språkröret för MP Peter Eriksson sågade tex rätt nyligen sitt eget parti rätt skapligt i denna fråga med repliken "Det kan inte få vara ett problem att människor tar bössan och går ut i skogen för att skaffa mat" i en intervju i tv, det säger väl en del om hur lång det har gått i det partiet som i en frisk värld rimligen skulle vart på "vår sida". Sen biter vi oss lite själva i svansen i social medier rätt ofta, såg nyligen som exempel någon jägare på FB som försökte rädda en Skatunge och undrade vad man lämpligen skulle föda den med, rätt eller fel att ta hand om den men det som i alla fall fick mest "Likes" var inlägget av typen "mata den med Gyttorp". Förmodligen ett lite skämtsamt inlägg med glimten i ögat men för en ickejägare som inte har koll på jargång sänder det ut jävligt konstiga signaler på ett öppet forum, det är lätt att glömma att man måste ta sig själv i kragen i bland och inse att vi alla tillsammans utgör ansiktet utåt för jakten. Så...nu har jag varit storvulen nog.
Publicerat Maj 29, 20214 yr Detta är en populär post. En annan aspekt i ämnet synas eller inte synas är att vi nog måste börja bry oss. Vi diskuterar gärna vilken kula som är bäst till Vildsvin och om Tikka T3 är bättre än Sauer M12 i hur långa trådar som helst, men vi verkar bekymra oss över jaktens framtid i betydligt mindre utsträckning. Ska våra barn och barnbarn ha någon jakt att tala om så är det kanske dags att vakna till lite, det är väl mycket det jakten handlar om......att fortsätta vara ett kulturarv som ska föras vidare till nästa generation där man blir upplärd för att sedan försöka föra sina kunskaper vidare ? Visst kan man kanske tycka att den politiska sidan av jakten är trist men just nu är den viktigare och nödvändigare än på mycket länge som jag ser det. För vi har väl inte blivit för ego och prylfixserade för vårt eget bästa ?
Publicerat Maj 29, 20214 yr Detta är en populär post. 1 hour ago Järven sa: För vi har väl inte blivit för ego och prylfixserade för vårt eget bästa ? Jag har varit medlem av detta forumet i 16 år nu och har under den resan sett hur forumet förändrats. I början var jaktformerna många och även frågor och diskussioner runt dessa, inläggen gällande jakt och jaktformer var många dagligen. Efter ett antal år började kritik inom våra egna led mot vissa typer av jakt märkas, denna kritik blev efter ett tag forumets norm som tex: Den jägare som liggande med benstöd träffar 10 av 10 lerduvor på 300m vallen tränade oetiskt för att syssla med en oetisk jakt. Att dom som kritiserade träffade 1 av 10 på 80m vallen var liksom inte riktigt relevant då kulvapen avfyras i stående position. Kritik mot jägare som inte vill jaga med hund då alla "riktiga" jägare jagar med hund, jägare utan hund kunde söka sig till andra forum osv. kritik mot hageljägare då hageljakt är oetiskt, kulvapenjägare är det enda riktiga och det enda som är etiskt försvarbart. kritik från hageljägare mot kulvapenjägare och i synnerhet om den sistnämnda sköt fågel med kula.. Listan kan gör hur mycket längre än så här, summan av detta är enligt mig att forumet är idag mycket fattigare på intressanta ämnen, jag är själv en som blivit mycket mer ego och sällan ger mig in i trådar om jaktformer längre. Att forumet blivit mer prylfixerat ser jag som helt naturligt för det är det enda ämnet vi inte ständigt ryker ihop o varandras jaktformer om. Så slutsatsen om att skylta med jakten mer, ja då vi är varandras egna värsta fiender så kommer vi bara lyckas med att förbjuda oss själva-externa motståndare kan bara luta sig tillbaks i soffan med kaffekoppen och titta på. Mike
Publicerat Maj 29, 20214 yr 3 hours ago Järven sa: En annan aspekt i ämnet synas eller inte synas är att vi nog måste börja bry oss. Vi diskuterar gärna vilken kula som är bäst till Vildsvin och om Tikka T3 är bättre än Sauer M12 i hur långa trådar som helst, men vi verkar bekymra oss över jaktens framtid i betydligt mindre utsträckning. Ska våra barn och barnbarn ha någon jakt att tala om så är det kanske dags att vakna till lite, det är väl mycket det jakten handlar om......att fortsätta vara ett kulturarv som ska föras vidare till nästa generation där man blir upplärd för att sedan försöka föra sina kunskaper vidare ? Visst kan man kanske tycka att den politiska sidan av jakten är trist men just nu är den viktigare och nödvändigare än på mycket länge som jag ser det. För vi har väl inte blivit för ego och prylfixserade för vårt eget bästa ? Instämmer. Vi måste ALLA se oss själva som ambassadörer för vår utövning, det kan vi ej lägga på nån annan ex. Jägareförbundet då det är vi som träffar flest folk. Rätt självklart. Jag brukar när jag träffar folk och när det passar flika in på nå vis att jag är jägare å vistas i naturen. Inte för att skriva nån på näsan utan för att ödmjukt informera. Gärna med en målande positiv eller skämtsam berättelse om någon naturupplevelse med vilt där jag INTE sköt. Och med detta så kan det komma följdfrågor som vi kan relatera till eller skratta åt, för att sen med ödmjuk säkerhet gå vidare med ambassadörskap för jakten, behöver ej vara nån lång harang utan räcker gott med något kort. Detta tycker jag är viktigt, då vi själva är den bästa reklampelaren vi jägare har. /P
Publicerat Maj 29, 20214 yr Det var betydligt vanligare på 70-80-talet att ha jägarförbundets dekal på bilen än det är idag.
Publicerat Maj 29, 20214 yr 8 hours ago Mad Mike sa: Att forumet blivit mer prylfixerat ser jag som helt naturligt för det är det enda ämnet vi inte ständigt ryker ihop o varandras jaktformer om. Så slutsatsen om att skylta med jakten mer, ja då vi är varandras egna värsta fiender så kommer vi bara lyckas med att förbjuda oss själva-externa motståndare kan bara luta sig tillbaks i soffan med kaffekoppen och titta på. Mike Ja, det är ju såklart trist när det blir trångsynt stämning och man klankar ner på andras jaktformer som man själv inte har intresse i, man kan helt enkelt även bara låta bli att utöva den jaktformen och låta dom som vill ägna sig åt den. Tycker nog jaktsidan i nuvarande form håller bra stämning och upptädande hos forumdeltagarna. Majbock verkar ju vara ett exempel i tiden som rör upp mycket känslor hos dom inte kan tänka sig ägna sig åt den. Förmodligen ligger mycket av motståndet knutet till traditioner vilket även det på många sätt är viktigt i förvaltningen av ett kulturarv, jag är rätt övertygad att det ofta är här det skaver. Tyvärr är jag även rädd att du har rätt i att vi har svårt att enas och att tåget lämnat perrongen och vi nått "point of no return" när vi upptäcker att inskränkningarna i jakten blivit så stora och besvärliga att medparten av oss börjar tänka på hur vi ska agera gemensamt. Vi hoppas i alla fall att det börjar röra sig i rätt riktning, för det behövs.
Publicerat Maj 30, 20214 yr Detta är en populär post. Jag är stolt över att vara jägare. Träffar jag människor så talar jag om vad jag håller på med och informerar gärna. Ibland träffar man på nötter, med de finns å andra sidan överallt. Så ät det ännu viktigare att informera. Det ska vara kul att undervisa nya jägare och tillsammans dela spänning och upplevelser. Lägger jag ut bildmateriel skall det vara snyggt och med både glädje och respekt för djuret man skjutit. Det är viktigt att vi förmedlar jakt som något normalt, miljövänligt, antibiotikafritt och fint. Ett kulturarv som är viktigt att bevara.
Publicerat Maj 30, 20214 yr Författare 6 hours ago, josc72 said: Jag är stolt över att vara jägare. Träffar jag människor så talar jag om vad jag håller på med och informerar gärna. Ibland träffar man på nötter, med de finns å andra sidan överallt. Det ska vara kul att undervisa och dela spänning och upplevelser. Lägger jag ut något skall det vara snyggt och med både glädje och respekt för djuret man skjutit. Det är viktigt att vi förmedlar jakt som något normalt, miljövänligt, antibiotikafritt och fint. Det var väl sagt tycker jag!
Publicerat Maj 31, 20214 yr Detta är en populär post. Det skall vara vackert, korrekt och nyttigt. Inget som mer än uppenbara idioter kan kritisera. För mig skall bilderna, det är ju främst de som väcker avsky hos folk som inte förstår jakt, vara så "snygga" och respektfulla det går. Kanske med huvudfokus på något annat än det döda djuret. En jägare ser djuret i alla fall.
Publicerat Maj 31, 20214 yr 40 minutes ago josc72 sa: Det skall vara vackert, korrekt och nyttigt. Inget som mer än uppenbara idioter kan kritisera. För mig skall bilderna, det är ju främst de som väcker avsky hos folk som inte förstår jakt, vara så "snygga" och respektfulla det går. Kanske med huvudfokus på något annat än det döda djuret. En jägare ser djuret i alla fall. ....och -30 ute en sådan där vinterdag.
Publicerat Maj 31, 20214 yr Detta är en populär post. Ett viktigt ämne som tål att diskuteras fram och tillbaka. Jag brukar personligen känna av folk innan jag outar mig själv som jägare. Jag har bättre saker för mig än att hålla på att tjafsa med folk så om någon helt uppenbart är inne på aktivistspåret tar jag det lugnt. Här kan påpekas att det bland mina gamla vänner och på de arbetsplatser jag haft inte finns speciellt många jägare (tänk förortsakademiker). Detta gör att det blir många situationer där man möts av nyfikenhet och om jag märker det eller om jag märker att folk har ett något så när öppet sinneslag så kan jag gott komma in på jakt när det passar. Tex om det snackas torsk i västerhavet och att yrkesfisket går för hårt fram, då måste sälen (och skarven) nämnas och det med siffror på hur många supertrålare de motsvarar. Jag är ofta tydlig med hur mycket tid jag lägger på att skyddsjaga vildsvin, när folk klagar och tycker att jägare inte gör ett skit behöver de veta hur många timmar vi i praktiken lägger på nattliga insatser. Jag har alltid med mig rester till lunchen på jobbet, just maten är enligt min erfarenhet den allra bästa ambasadören för jakten. Få människor protesterar när de ser vällagad mat av högkvalitativa råvaror. Att ta med sig så man kan bjuda de ickejagande kollegorna någon gång emellanåt är alltid mycket uppskattat. På sociala medier, här tänker jag IG och FB, brukar jag ofta lägga upp jaktbilder. Inte minst nattliga - åter för att visa utåt att vi jobbar med grisarna. Däremot är jag mycket noga med hur bilderna ser ut, de skall vara snygga. Och ja, jag visar en lite tillrättalagd bild av jakten men det tror jag gynnar jakten på alla sätt. Skjuter jag en räv med v-max lägger jag inte upp en bild på utgångskratern utan kanske nosen, svanstippen eller en tass. ... En gång har jag blivit dödshotad. Det var när jag la upp en diy-beskrivning av hur man flår och tanar en iller på min jaktblogg. Senare publicerade jag en omskrivning av samma text med samma bilder i en diy-tidning och fick mycket positiv respons.
Publicerat Maj 31, 20214 yr Jag har också funderat på detta, främst sedan jag skaffade mitt första vapen förra året. Faktum är att jag skaffade en .22 i takedown modell just för att inte skylta med vapnet på väg till skjutbanan. Men när det gäller att prata om jakt så har jag (kanske naivt?) gjort det ganska mycket det senaste året. Jag har mött fler som säger att de också funderat på att ta examen än som blivit upprörda. Faktum är att ingen jag berättat för verkar störa sig på företeelsen, och då bor jag ändå i en större stad utan närhet till särskilt mycket jakt. Däremot har några undrat om det där att ha vapen hemma och verkat känna obehag inför själva vapeninnehavet (-VA, har du VAPEN hemma då eller?). Sen finns det ju rätt många halv-preppers numera. De är ofta nyfikna på jakt tycker jag, av förklarliga skäl. Köttätare som klagar på jakt förstår jag inte alls. Det är för mig helt obegripligt. Det finns mycket okunskap tycker jag. Både om jakt och vapen. Jag brukar betona att man tjatar mycket om säker vapenhantering på kurserna, berätta att jag hittills inte mött särskilt många (men någon enstaka!) "machovapenälskare-jägare" m.m. Sen hjälper det kanske att jag inte direkt ger vapengalning-vibbar själv och av de flesta anses som en rätt lugn och sansad typ. Jag tror som TS att det nog är bra att vi visar oss lite grann. Tills jag möter någon sorts hotfullt motstånd tänker jag fortsätta berätta om mitt nya intresse. Jag är lite för taggad på min första säsong med full examen för att hålla flabben!
Publicerat Juni 1, 20214 yr Författare 13 hours ago, Anders Ft said: Jag har också funderat på detta, främst sedan jag skaffade mitt första vapen förra året. Faktum är att jag skaffade en .22 i takedown modell just för att inte skylta med vapnet på väg till skjutbanan. Men när det gäller att prata om jakt så har jag (kanske naivt?) gjort det ganska mycket det senaste året. Jag har mött fler som säger att de också funderat på att ta examen än som blivit upprörda. Faktum är att ingen jag berättat för verkar störa sig på företeelsen, och då bor jag ändå i en större stad utan närhet till särskilt mycket jakt. Däremot har några undrat om det där att ha vapen hemma och verkat känna obehag inför själva vapeninnehavet (-VA, har du VAPEN hemma då eller?). Sen finns det ju rätt många halv-preppers numera. De är ofta nyfikna på jakt tycker jag, av förklarliga skäl. Köttätare som klagar på jakt förstår jag inte alls. Det är för mig helt obegripligt. Det finns mycket okunskap tycker jag. Både om jakt och vapen. Jag brukar betona att man tjatar mycket om säker vapenhantering på kurserna, berätta att jag hittills inte mött särskilt många (men någon enstaka!) "machovapenälskare-jägare" m.m. Sen hjälper det kanske att jag inte direkt ger vapengalning-vibbar själv och av de flesta anses som en rätt lugn och sansad typ. Jag tror som TS att det nog är bra att vi visar oss lite grann. Tills jag möter någon sorts hotfullt motstånd tänker jag fortsätta berätta om mitt nya intresse. Jag är lite för taggad på min första säsong med full examen för att hålla flabben! Som ny jägare själv känner jag liknande, och jag tror faktiskt det är bra. Dvs att jägare är entusiastiska och vill prata om vad de gör, också. Sen är det SJÄLVKLART inget "måste" att göra det på nått vis. Och som flera skriver i tråden - man ska göra det på ett snyggt sätt så man då är en bra ambassadör, jägare och jakt behöver inte ytterligare dålig PR direkt i nån form. Jag märker lite liknande som du, det folk mest reagerar kring är detta med just vapen, att äga och ha det. Men det tror jag faktiskt bottnar mest av allt i okunskap om vapen, hur de fungerar, när de är farliga och när de är säkra, mm. De flesta har aldrig, och kan inte, hantera vapen och ser det 100% som nått farligt i alla situationer. Så var det inte för några generationer sen, iaf inte vad jag tror. Och jag tror det är bara bra om folk lär sig mer om vapen, då minskar även den "chocken".
Publicerat Juni 1, 20214 yr Detta är en populär post. Jag tror det är jätte bra att vi vanliga människor berättar om att vi jagar. Storstads människan har sett Jägarna och dömer alla jägare efter den filmen. Ju mindre folk tror att du jagar och sen säger att du gör det förstör bilden av den mordiske jägaren som denna film beskriver. Vad konstigt grannen där som är så trevlig och hjälpsam och verkar så bra med sina barn. Hur kan han JAGA?? Jag förstår inte??? Nått jag blir så less på är personen vid fika bordet som inte kan förstå hur man kan döda ett djur för att i nästa mening skryta om den grillade biffen hon åt ute på krogen. Hur kan du skjuta rådjur dom är ju så söta. För att nästa fika vilja hyra in dig för utrota alla rådjur för dom hade ätit upp deras tulpaner. Jag tror på att vi skall visa upp oss som jägare. Det skall inte vara med bilder på massa döda djur utan mer som den där vanliga grannen som jagar. Jag önskar att jag hade mer älgkött. För om jag kunde sälja det till dom runt om kring mig så hade alla gillat jägare.
Publicerat Juni 1, 20214 yr Författare 14 minutes ago, Droggot said: Jag önskar att jag hade mer älgkött. För om jag kunde sälja det till dom runt om kring mig så hade alla gillat jägare. Just detta tror jag är en av de bästa reklamerna Gott viltkött ger en riktigt bra effekt. Och det sätter saken i perspektiv för många tror jag, trots allt är 95% av svenskarna köttätare. Och således BÖR 95% av alla svenskar ha exakt 0 problem med jakt som företeelse. Kollade lite mer statistik också: * Köttkonsumtionen i Sverige år 2015 har ökat med 73 procent jämfört med 1960. Så jag menar.. det är inte som att svenskarna inte äter kött. De bara köper köttet istället. Så det bör inte vara alltför svårt att öka förståelse för jakten om man presenterar det hela på rätt sätt.
Publicerat Juni 1, 20214 yr 30 minutes ago, sexfemåtta said: Så jag menar.. det är inte som att svenskarna inte äter kött. De bara köper köttet istället. Så det bör inte vara alltför svårt att öka förståelse för jakten om man presenterar det hela på rätt sätt. Är inte säker på det... Faktiskt många som tycker att jakten är helt onödig, och bestånds kontroll ska ske via predation. Att jägare bara för nöjesskull.. kött finns juh i affären, och hade vi låtit bli att jaga hade naturen skött sitt... Har nog inte så stort hopp om jakten egentligen då jakten framställs av tex "shots and potts" mflera som något som liknar en "verklig" version av något tvspel.. allt är"ballt och pangpang.. sen lagar vi lite mat" Visar man en sån film för någon som är tveksam till jakten av olika skäl blir det inte bättre.. Ekbergs filmer var mer "realistikt tråkiga"... men kanske fyllde syftet bättre. Kolla vilsvinsfeber.... som dåligt exempel..
Publicerat Juni 1, 20214 yr Detta är en populär post. Har faktiskt haft med en vegan ut på jakt. Lite vadslagning med en kollega. Hon fick en helt annan bild av jakten. Vi såg rådjur med kid. Vildsvin med randiga, grävling, älg och räv. Och sköt inte ett skott. Frågade efter om sanningen var likt den bild hon målat upp. Och svaret var nej. Visade henne foderspridare och syftet med dem. Saltstenar och varför vi har jakttorn. Som krydda på moset höll hon på att smälla med en gris påväg hem på natten. Hoppas hon sprider infon... S
Publicerat Juni 1, 20214 yr Författare 2 hours ago, lindgren said: Är inte säker på det... Faktiskt många som tycker att jakten är helt onödig, och bestånds kontroll ska ske via predation. Att jägare bara för nöjesskull.. kött finns juh i affären, och hade vi låtit bli att jaga hade naturen skött sitt... Har nog inte så stort hopp om jakten egentligen då jakten framställs av tex "shots and potts" mflera som något som liknar en "verklig" version av något tvspel.. allt är"ballt och pangpang.. sen lagar vi lite mat" Visar man en sån film för någon som är tveksam till jakten av olika skäl blir det inte bättre.. Ekbergs filmer var mer "realistikt tråkiga"... men kanske fyllde syftet bättre. Kolla vilsvinsfeber.... som dåligt exempel.. Jo, de som inte förstår situationen tycker så. Dvs de tycker så i stor del pga brist av kunskap. Saken blir inte bättre för att vi jägare eller andra som har kunskap repeterar såna här dumheter, om än för att förlöjliga dem, IMO. Det skapar bara bilden av att det är en acceptabel position som finns där ute. Jag har aldrig sett jakten framställd som du påstår det, ej heller vet jag om nån som på allvar tror det är så.
Publicerat Juni 1, 20214 yr 2 hours ago, sexfemåtta said: Jag har aldrig sett jakten framställd som du påstår det, ej heller vet jag om nån som på allvar tror det är så. Du lever helt enkelt i del av landet/byn/stan/förorten.. Bara för att du inte upplevt det... Det kanske betyder att du inte än träffat andra typer av målgrupper.. Normer förändras med samhällen.
Publicerat Juni 1, 20214 yr Författare 33 minutes ago, lindgren said: Du lever helt enkelt i del av landet/byn/stan/förorten.. Bara för att du inte upplevt det... Det kanske betyder att du inte än träffat andra typer av målgrupper.. Normer förändras med samhällen. Visst är det så att bara för att jag inte har hört folk prata så, så betyder det inte att det inte förekommer. Självklart. Men eftersom jag vet att jag träffar alla sorters människor i olika ställen eller målgrupper, så jag tvivlar lite på att det är så väldigt vanligt förekommande.
Publicerat Juni 1, 20214 yr På 2021-05-28 at 15:42 lindgren sa: Kanske är min egen aversion emot sociala medier då? Varför ska man lägga upp saker publikt? Är strävan efter att ha en grupptillhörighet så viktigt att man måste välja sin ecco chamber? Visst, trevligt med grupper som är emot andra grupper, och vi är minsann bättre än dom mentalitet...? Är man utan identitet då, man inte väljer att delta, i varken eller? Det är en identitet att välja att inte välja😂
Publicerat Juni 2, 20214 yr Detta är en populär post. Själv frontar jag stenhårt att jag jagar.... Lägger upp en hel del bilder på sociala medier under eget namn, ofta bilder på döda djur men aldrig blodiga utan det kan vara ett öga på ett vildsvin, en ram utav en björn, hundarna med skyddsväst men även när hundarna har mindre skador, ofta bilder under styckning, djurkroppar som hänger i rena ändamålsenliga lokaler/kylrum och renspolade golv,bilder när jag gör salami/chark, styckning, matbilder på viltkött mmmm Jag är väl det man kan kalla för "c-kändis"🤣 för en del utav allmänheten och resonerar att jakten är naturlig och bör vissa upp utan att kladda med sönderskjutna djur och respektlös hantering. Blev betald medlem i SRF bara gör att kunna argumentera sakligt med dårarna på "vår" FB sida( kallade nog bara 1 person där för just dåre ibland, tror nog att en del utav er vet vem det är.....)😅 Jag har bla en arbetsgivare som är rätt "känslig" för "dålig" publicitet men jag är tydlig med att jag kommer att fronta just att jag jagar mycket, inga problem för dom så länge allt sker lagligt. Förstår att andra resonerar tvärtom men för mig så kommer jag att fortsätta vara tydlig med att jakten är någonting som vi människor gjort länge, helt naturligt och att vi har rubbat naturen så att jakten måste finnas kvar. Tackat nej till att vara med i jaktfilmer när några har hört av sig om dom får filma när jag släpper hundarna på vildsvin, inget jag ser någon nytta med.... Aldrig fått några hot ( bortsett ifrån A på SRF, där han hotade med att höra av sig till ovannämnda arbetsgivare och berätta att jag var en djurmördare, svarade med mailadress till högsta chefen, hörde inget mer.....). Någon har kommenterat några inlägg med " usch, dödar du djur" och svaret brukar vara "japp, jag äter majoriteten också, har du problem med det så sluta läs/följ mig"
Publicerat Juni 2, 20214 yr Detta är en populär post. Fördelen med att bli äldre är att man skaffar sig ett "dra åt h*****e kapital". Då menar jag inte ekonomiskt primärt utan mer ett mentalt kapital som minskar ens behov att anpassa sig till oliktänkande och vara pk. Givet finns det folk i arbetet som man man trots allt måste förhålla sig till någorlunda men privat har jag helt övergivit behovet av att passa in i alla sammanhang. Jag kör mitt race och människor som har synpunkter på det kan jag faktiskt utan problem välja bort. Uppenbart lite gubbjävel varning på detta och det måste man beakta som normalbegåvad, man vill ju inte sluta ensam och förgrämd bara för man inte kan/vill kompromissa med andra. Skillnaden mellan mig och en riktig gubbjävel är ändå att jag är varse detta. Men jakten är så viktig för mig att hymla med det intresset gör jag bara inte längre även om jag heller inte skyltar med det mer än att jag åker avslöjande fordon och gärna bär jaktinspirerade kläder även i tjänsten. Kan utan problem förklara varför jag jagar för den som ids lyssna, men försvarar intresset gör jag aldrig numera. Köper de inte den erbjudna förklaringen realiserar jag det ovan nämna kapitalet och det gäller faktiskt inför alla. Jag anser faktiskt att folk som inte begriper varför vi förvaltar vilt genom jakt vara rent frånvända uppenbar verklighet. Att behovet av jakt som förvaltningsverktyg dessutom skänker mig nöje provocerar nog oliktänkade mest, men hymlar inte med det heller. Står utanför sociala media, ibland saknar jag nätverket som finns där, trots allt har jag många gamla kollegor, studiekamrater och affärsbekanta runt om i världen som man tyvärr tappat kontakten med. Men har känslan av att jag skulle bara lägga tid på reta mig på tomtar och troll och diverse världsmästare så har valt bort det. Än mer tid får man då till att i stället odla gubbjäveln i sig själv.😁
Publicerat Juni 4, 20214 yr Hej. Jag följer denna tråd med stort intresse, dock så kommer jag från ett mindre forum som tyvärr kommer läggas ned vid månads skiftet. Nybliven jägar från förgående år och gillar allt som följer jakten. Motståndare finns inom många olika kategorier, inom jakten vi jägare bedriver tror jag det skulle vara bra att folk vet vad det innebär och hur det eventuellt skulle se ut om vi inte bedrev den vård vi gör tillika en hobby på fritiden när tillfälle ges. Att det sedan är ett kultur arv i våra nordiska länder ser jag bara som positivt. Den största delen motstånd och negativa delar skulle vi jägare kunna påverka bättre om vi hade politiker som lyssnar och underlättade med de regler och lagar som förs igenom. För hur mycket onödigt kött impoterar vi igentligen!! rent ekologiskt fält vilt i Sverige som inte används på grund av rådande regelverk!! Ja listan kan göras mycket lång... Och jag har själv mycket kvar att lära, hoppas detta Forum kan ge mig den kännsla samt lärdom jag jagar🙂