Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Att "skylta med" jakten, eller ej?

Featured Replies

Publicerat

I verkliga livet står jag stenhårt för jakten. Står för att jakt är naturligt och om jag berättar om jakten för ickejagande så är jag noggrann med att berätta om helhetsupplevelsen och nyanserna i jakten. Det händer att jag handlar på ica i jaktkläder på vägen från jakt, på min bil syns rätt tydligt vad den förmodligen används till, hundarna osv. Har hittills inte stött på någon som uttryckt sig negativ. Upplever att de flesta är lite nyfikna på jakten men har dåligt koll på hur det verkligen går till, vilket sannolikt beror på att jag bor i 08. I synnerhet har de noll koll på att vilt måste skjutas av för att upprätthålla balansen. Och alla är sugna på viltkött, för det anses moraliskt och nyttigt. Bjuder jag på mat så är alla positiva till jakten ur den aspekten. Tror maten är en bra väg till frälsning. 

Syns just inte i sociala medier men sedan en tid tillbaka har det blivit några bilder på insta. Är noga med att det ska vara fint ifall det är något dött på bild. 

Skulle aldrig sätta sätta jaktdekaler av något slag på bilen. Dels för att jag är helt ointresserad och dels för att det nog finns en risk i 08 att en obevakad bil med dekaler blir föremål för skadegörelse. Man behöver ju inte vara så tuff för att panga en ruta och springa...

Skulle säga att de jaktmotståndare som syns och hörs mycket är rätt få men skickliga på att sprida sitt budskap och skapa en känsla av osäkerhet kring om jakten är naturlig. Samtidigt ska man betänka att den stora massan av svenskar äter kött och av den anledning inte har ett problem med dödandet. Folk kommer inte att sluta äta kött, men förmodligen mindre och mindre av klimatskäl och där ligger jakten bra till som klimatsmart.

• Svar 55
  • Visningar 5,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Själv frontar jag stenhårt att jag jagar.... Lägger upp en hel del bilder på sociala medier under eget namn, ofta bilder på döda djur men aldrig blodiga utan det kan vara ett öga på ett vildsvin,

• Fördelen med att bli äldre är att man skaffar sig ett "dra åt h*****e kapital". Då menar jag inte ekonomiskt primärt utan mer ett mentalt kapital som minskar ens behov att anpassa sig till oliktänkand

• Jag är stolt över att vara jägare. Träffar jag människor så talar jag om vad jag håller på med och informerar gärna. Ibland träffar man på nötter, med de finns å andra sidan överallt. Så ät det ännu v

Posted Images

Publicerat

Här ute på bonnvichan är det ingen större fråga.  Många jagar och dom flesta motståndare accepterar jakten även om det går emot deras inställning. 

När jag köpte 20 kg julskinka i mellandagarna på väg hem från en jakt iförd jaktkläder var den största frågan om älgarna tagit slut. 

Precis som att dom allra flesta i Sverige äter kött så är dom flesta bönderna konventionella.  Kan man verkligen säga att viltkött är ekologiskt??? Dom betar ju faktiskt mest på konventionella arealer där det vräks ut både gifter och konstgödsel i överflöd (enligt den andra sidan, som utarmar sina jordar genom att odla med underskott på det mesta som växten behöver)

Hoppsan, nu slank jag visst in på en annan ickefråga.

Publicerat

Handlar aldrig i jaktkläder! Ser det som ett misslyckande😉

Publicerat

Dom enda kläderna jag inte har jagat i är kostymerna... så jag äger nästan bara jaktkläder...

Publicerat
På 2021-06-05 at 17:03 hs_merkel sa:

Va har du både pasta, ris o potatis på din mark????

Nu blev jag besviken på min mark måste fan byta!!

Publicerat
På 2021-06-05 at 17:03 hs_merkel sa:

Åjo, även storjägarn tvingas äta svampmacka ibland