Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Naturvårdsverket chockhöjer vargstammen o Gynsam bevarandestatus av varg. UPPDATERAT.

Featured Replies

Publicerat
1 minute ago, karelsk blandning said:

Jag har ett ännu bättre och enklare förslag, inför fri jakt på alla vargar.

Typ som på dom invasiva arterna.

Vi är alla överens om att det vore ännu bättre om det gick att få till. Vilket jag inte tror det gör i nuläget.

Min tanke med ovanstående är att vara mer taktisk och fundera kring vad som kan få bäst genomslag och effekt.

• 1 month later...
Publicerat

Apropå Hanna Kjöllers ledare om varg i DN idag. Det Hanna inte tänkt på är att förr jagades varg så de blev skygga för människor. Och sedan fanns det inga vargar på länge. Som det är idag verkar många vargar helt oskygga för människor och bebyggelse. Jag tror att det ligger nära i tiden när en människa blir angripen, troligtvis ett barn. Varg måste jagas överallt där de finns nära bebyggelse för att de ska lära sig. Sen är jag väl inte jätteglad över att mina hundar kan bli tagna i skogen men det är nog ingen rättighet att slippa risken helt.

https://www.dn.se/ledare/hanne-kjoller-tanka-sig-att-ebba-busch-har-blivit-identitetspolitikens-foretradare/

Publicerat
13 minutes ago MagnusN sa:

Apropå Hanna Kjöllers ledare om varg i DN idag. Det Hanna inte tänkt på är att förr jagades varg så de blev skygga för människor. Och sedan fanns det inga vargar på länge. Som det är idag verkar många vargar helt oskygga för människor och bebyggelse. Jag tror att det ligger nära i tiden när en människa blir angripen, troligtvis ett barn. Varg måste jagas överallt där de finns nära bebyggelse för att de ska lära sig. Sen är jag väl inte jätteglad över att mina hundar kan bli tagna i skogen men det är nog ingen rättighet att slippa risken helt.

https://www.dn.se/ledare/hanne-kjoller-tanka-sig-att-ebba-busch-har-blivit-identitetspolitikens-foretradare/

Du bör ha rätt, litar mer på dig än skribenten.

Läste inte innehållet då jag ej är prenumerant.

Dock räckte det för mig att läsa följande:

Hanne Kjöller: Tänka sig att Ebba Busch har blivit identitetspolitikens företrädare

Suck! /P

Publicerat

Det är valtider. Och KD:s rovjakt på röster från varghatare och jägare som vill ha viltet för sig själva är i full gång.

Inte för att jag missat Kristdemokraternas radikalisering. Ändå studsade jag till när jag lyssnade till Ebba Busch under sommarens partiledarutfrågning i Sveriges Radio.

Vad var det egentligen hon sa?

Busch vill att vargstammen i Sverige ska reduceras till 170 individer. Antalet i dag uppskattas till 460.

Den halvering av stammen som KD tidigare pratat om tycks vara ett minne blott.

Nu är det två tredjedelar som ska skjutas av.

Forskare menar att det för långsiktigt gynnsam bevarandestatus krävs 700 individer i Sverige, alltså fler än de 540 som beräknas finnas i hela Skandinavien.

Men Busch nämnde inget om det blygsamma antalet i hela regionen när hon resonerade som om de norska vargarna utgjorde en genetisk buffert till de inavelsskadade svenska djuren. Vargar, sa hon, känner inga gränser. Well, det gör uppenbart inte Busch heller eftersom det knappast är hennes sak att bestämma över den norska rovdjurspolitiken.

Sverige är, till skillnad från Norge, medlem i EU. Vi är förbundna att följa art- och habitatdirektivet, som finns för att säkra den biologiska mångfalden. Och kommissionen har gång på gång kritiserat Sverige för avskjutningarna.

Man är förstås fri att tycka att 170 vargar är ett lämpligt antal. Precis som man kan tycka att de borde uppgå till 700. Eller noll. Att det finns juridiska hinder på nationell nivå såväl som på EU-nivå kan man som politiker beklaga. Eller, om man är populistpolitiker, välja att inte låtsas om.

Men det som verkligen fick mig att kippa efter andan under utfrågningen var Buschs verklighetsbeskrivning och det demokratiskt utmanande resonemanget om beslutsordning och rätt att överklaga.

Vargar, sa hon, känner inga gränser. Well, det gör uppenbart inte Busch heller eftersom det knappast är hennes sak att bestämma över den norska rovdjurspolitiken.
Busch sa: Blott den som har varg in på knuten, förstår hur det är att inte kunna släppa sina barn ut i skogen. Men med eller utan varg inpå knuten så vet nog de flesta att det är i Rödluvan, inte i verkligheten, som vargen äter upp småbarn i skogen. Och att den senaste attacken från en vild varg mot en människa inträffade 1821.

I princip allt i barnalivet; bada i badkar, simma i sjön, cykla, stå på huvudet, hoppa hopprep, klättra i träd, äta jordnötter är mångdubbelt mer riskabelt. Ska man nödvändigtvis vara rädd för något rovdjur är det rimligare att frukta björnen som ju har ett mycket dödligare och skadligare track-record. Inga rovdjursrisker kan dock mäta sig med de risker bilåkande föräldrar utsätter sina barn för. Ett tiotal barn omkommer i trafiken varje år. Så vargtätt område eller inte: Det är mycket säkrare att släppa ut sina barn i skogen än att spänna fast dem i en bilbarnstol och rulla ut i trafiken.

Men rationalitet är inget för en populist. Uppenbart inte demokrati heller. För hur värderar egentligen Busch principen: en man – en röst, när hon säger att rösterna från människor som bor i vargtäta områden måste tillåtas väga tyngre än andras? Eller när hon hävdar att intressegrupper som inte direkt berörs av vargen bör ges mindre makt att påverka besluten?

Även här är verklighetsbilden skev. Busch utgår från att personer i vargtäta områden hatar varg, medan personer i storstäder vill bevara arten. Så ser inte skiljelinjen ut. Utbildningsnivå bidrar sannolikt långt mer. Samt synen på den värld vi lever i. Är det omgivningen som ska anpassas till individen eller individen som bör välja bort boplatser där det finns varg/trafik/mygg/buller eller något annat man inte står ut med? Kan man kräva licensjakt på vithaj om man bor i Florida? Spindelutrotning i Australien? Och är verkligen bergsgorillornas fortsatta existens blott en angelägenhet för den lokalbefolkning som har de stora djuren inpå knuten?

Med det identitetspolitiska trumfkort nedkört i halsen slutade Sjöstedt mycket riktigt att prata.
Vidare: vilka andra politikerfrågor är det som bör begränsas till de direkt berörda? Ska beslut om äldrevård bara fattas av riksdagsledamöter som fyllt 70? Ska inga kvinnliga regionpolitiker kunna delta i voteringar om prostatascreening? Eller ska de kanske, som inom sharia-systemet, ges typ en halv röst.

Detta var inte första gången KD villkorat rätten att debattera. I en partiledardebatt i maj 2017 försökte den dåvarande V-ledaren Jonas Sjöstedt diskutera privatiseringar inom förlossningsvården. Men det satte Ebba Busch stopp för: ”Prata inte med mig om förlossning. Jag födde mitt andra barn i februari. You don’t wanna go there.” Med det identitetspolitiska trumfkort nedkört i halsen slutade Sjöstedt mycket riktigt att prata.

Den traditionella identitetspolitikern säger: blott en svart förstår rasism. KD säger: bara en person i glesbygd förstår rovdjursfrågan. Och bara den som fött barn har rätt att diskutera förlossningsvården.

Tänk att Busch, som ägnat en stor del av sin politiska gärning åt att rasa mot identitetspolitiken, har konverterat och själv gått och blivit borgerlighetens främsta identitetspolitiska företrädare.

Publicerat

Ganska lågt att jämföra varg med vithaj eller bergsgorillor, vargen är knappast en utrotningshotad art!
Och den varg vi har i Sverigen är knappast ursvensk heller!

Och vad har blivit bättre i vår natur sedan vargen kom tillbaka och vilka problem hade vi när vi i princip inte hade nån varg?

Och att säga att ingen människa blivit attackerad sedan 1821 är ju bara att försöka ta billiga poäng, klart att ingen blivit attackerad när vi inte hade varg!

Varför tror du våra förfäder jagade varg? Hade de tid med nöjjesjakt eller berodde det på verkliga problem?
De som lovordar vargen pissar ju på våra förfäder som byggde detta land!
Och hur många topp-predatorer behöver vi och varför?
Att hänvisa till EU är ju också ett bra sätt att skylla ifrån sig, det är någon annan som bestämmer, vi har ju inget att säga till om hur vår natur ska förvaltas!

Publicerat

Om skribenten säger jag USCH.

I övrigt, ut ur EU. Varför ge makten till personer som vi ändå inte kan rösta bort? Samarbete kan man ha ändå. Tycker jag då. /P

Publicerat
15 hours ago Sverre sa:

De som lovordar vargen pissar ju på våra förfäder som byggde detta land!

Finns mycket empiriska bevis på att en hel del förfäderna gjorde inte var vare sig rätt eller bra för landet så att beskriva kritik av deras gärningar som att bli pissad på är rätt magstarkt.

/M

Publicerat
1 hour ago nuke sa:

Finns mycket empiriska bevis på att en hel del förfäderna gjorde inte var vare sig rätt eller bra för landet så att beskriva kritik av deras gärningar som att bli pissad på är rätt magstarkt.

/M

Jo, men nu var det ju just varg-jakten det var frågan om så att säga att att allt de gjorde var rätt eller fel och inte får kritiseras är ju ganska magstarkt!

Publicerat
På 2022-07-14 at 15:59 Sverre sa:

Och att säga att ingen människa blivit attackerad sedan 1821 är ju bara att försöka ta billiga poäng, klart att ingen blivit attackerad när vi inte hade varg!

Varför tror du våra förfäder jagade varg? Hade de tid med nöjjesjakt eller berodde det på verkliga problem?

Sant, det argumentet haltar.

Väldigt få blir tex dödade eller skadade av Vithaj i Sverige trots att den förekommer här sporadiskt och i låga antal på Västkusten...ett lika fånigt resonemang för det betyder inte att Vithajen är helt ofarlig.

Folk och boskap blir skadade av Varg i andra länder när födotillgången sinar/ skyggheten för människa övervinns.

Publicerat
22 hours ago Sverre sa:

Jo, men nu var det ju just varg-jakten det var frågan om så att säga att att allt de gjorde var rätt eller fel och inte får kritiseras är ju ganska magstarkt!

Ingen är ofelbar. Förutom förfäderna då förstås...

/M

Publicerat

Ingen är ofelbar.

Det viktiga är att man gör nog många rätt och tillräckligt få fel, i dagens styre är dom grova felen för många och kommer lite för ofta.

Resultatet av ett politiskt haveri på många plan ser vi bland annat i nyheterna varje kväll, Sverige börjar numera utomlands användas som ett avskräckande exempel från att tidigare ha varit ett föredöme, de som nått en ålder där man har förmågan att odla skäggväxt har med egna ögon kunna se det samhällsförfallet över några årtionden om man inte valt att ha skygglapparna på.

Dags att det blir lite mer ordning och reda och lite mindre handhjärtan.

Publicerat
På 2022-05-27 at 15:27 karelsk blandning sa:

Det skulle vara väldigt intressant att veta hur man resonerar kring varg, eventuellt uppblandad dna och invasiva arter. Det är ju tryck på att vi skall ha en "ren vargstam" och vi skall värna vår svenska flora. Men är vargen "ren"? Var finns uppgifterna på alla vargar som skjuts/skjutits? En av vargarna som nyss skjutits i Norge ser för mig mycket, mycket mer ut som hund än Canis Lupus.

Screenshot_20220717-090333_Facebook.jpg

Publicerat
På 2022-05-27 at 15:27 karelsk blandning sa:

Det skulle vara väldigt intressant att veta hur man resonerar kring varg, eventuellt uppblandad dna och invasiva arter. Det är ju tryck på att vi skall ha en "ren vargstam" och vi skall värna vår svenska flora. Men är vargen "ren"? Var finns uppgifterna på alla vargar som skjuts? En av vargarna som nyss skjutits i Norge ser för mig mycket, mycket mer ut som hund än Canis Lupus.

Publicerat

En annan sak som ännu inte fått något vettigt svar är hur frågan om inavel ska lösas.

Det borde ju rimligtvis göra mer och snabbare nytta i en liten population på säg 100st individer när det kommer in nya icke inavlade gener än det gör i en stor stam på säg 500st individer.

Är man som förvaltningsansvarig så kåt på att hålla upp antalet att man offrar inavelsfrågan ?

Publicerat
42 minutes ago josc72 sa:

Det skulle vara väldigt intressant att veta hur man resonerar kring varg, eventuellt uppblandad dna och invasiva arter. Det är ju tryck på att vi skall ha en "ren vargstam" och vi skall värna vår svenska flora. Men är vargen "ren"? Var finns uppgifterna på alla vargar som skjuts/skjutits? En av vargarna som nyss skjutits i Norge ser för mig mycket, mycket mer ut som hund än Canis Lupus.

Den där ser ju mer ut som en hund än en Varg.

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago Järven sa:

Den där ser ju bra mycket mer ut som en hund än en Varg.

Ja, verkligen!