Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övervintrande bössor

Featured Replies

Publicerat

Käre Magnus,

eftersom jag inte hinner leverera det svar ditt inlägg gjort sig förtjänt av ikväll ber jag att få återkomma i ärendet i morgon fm men jag kan redan nu konstatera att jag nu fått något lite mer konkret att bita i vilket gläder mig. Några snabba reflektioner hinner jag dock med (eller rättare sagt jag kan inte låta bli  ;))

Jag känner delvis igen mig i din beskrivning av de 4 skälen och för mig har hundarna en central roll men i övrigt har du gjort en helt riktig analys. Skytte, vapen och handladdning har varit ett intresse sedan farfar släpade med mig till FSR som åttaåring.

För att sticka ut hakan lite påstår jag att rävar och gäss på 300m skall du nog kunna klara av utan större problem, det handlar då framför allt om att känna till avståndet och kunna bedömma vinden men eftersom det är glest mellan rävar ute när det blåser så skall inte heller det vara något större problem. Mer om detta följer i morgon :-*

När det gäller ompipning är 6.5-08 och 260 rem i allt väsentligt samma patron och dessa ihop med 7-08 klarar klass 1 gränsen. I fallet med två förstnämnda bara under förutsättning att vi slipper blyförbudet. I morgon hinner jag gå igenom lite mer om dessa alternativ och vilka fördelar respektive nackdelar de har.

Krutmängden hos en 300wsm är i princip densamma som hos 300 H&H och lite mindre än 300 Win Mag, men skall du upp på den prestandan som dylika patroner har får du antingen skaffa dig en lite tyngre bössa, skaffa ljuddämpare eller annan rekylreducerande anordning eller skjuta ganska mycket för att vänja dig vid rekylen. I o f s skall det tilläggas att jag upplever 300 wsm som snällare än 300 Win.

Den enda förstahandserfarenhet med Lynx studsare jag haft var med en lite udda rakrepeterande sporter på 90 talet somsköt bra men som hade en del lite "halvfärdiga" lösningar i övrigt.

Ha en riktigt trevlig kväll och skicka ut sambon med hundarna det brukar kunna sätta fart  :P

//Henrik

• Svar 60
  • Visningar 6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

270 WSM vore ruggigt kul tycker jag, synd att du skjuter från fel axel annars vore Sako 85 klockren! Något som jag skulle lagt till din kravspec som iövrigt var klockren.. Löstagbart magasin. Det tycker åtminstone jag är viktigt..

Blir glad av att se vilken klass på optiken du tänkt dej till .243:an! Känns som den hamnat i rätt familj..

Inga barn än?

Mvh!

Publicerat

Brukar väldigt sällan skriva inlägg men kan inte låta bli att lägga mig i!!

Klart MKJ ska behålla sin 308. Prova gärna ngt nytt om det känns kul, alltid lär man sig nåt, men behåll din gamla 308:a.  Här kommer några skäl:

*Du har själv skrivit i en annan tråd att den är lättskjuten och  du träffar bra med den.

*Klart att det ska gå att få lätta kulor att skjuta tätt. Byt pipa i värsta fall.

* Jag anser att framgångrikt långhållsskytte handlar om avstånd, vind och lättskjutna bössor. En magnum wsm är inte mer lättskjuten än din 308.

*sentimentala skäl ska man inte förakta

*Den har ju funkat fint i alla år.

*det är en 308

* I Skottland har bara nördar och amerikaner wsm kalibrar. Själva använder de 243W, 308W el 270W. Många lokala jägare skjuter också hundratals hjortar per år med dessa standardkalibrar.

Publicerat

Hej igen,

det fina med ett forum som jaktsidan är att vi alla har lite olika syn på det här med jakten och skytte. Så länge vi klarar av att hålla tonen på en bra nivå så är det bara en styrka att vi har olika uppfattningar. För egen del är jag ganska ointresserad av fällfångst ??? Jag är inte heller någon inbiten hagelskytt trots att jag årligen skjuter ett hyggligt antal fjäderfän men då handlar det om att jobba ihop med Labben och skjuter en del skeet och sporting. Däremot är jag en inbiten kulskytt och intresserar mig för de olika aspekterna av denna sysselsättning (min hustru hade utan tvekan använt ordet besatt när det gäller mitt intresse för kulskytte, handladdning etc..). Jag finner stort nöje i att förkovra mig i teorier om OBT (optimum barrel time), meplat trimmning, avspänningsglödgning av hylsor, statistisk analys av träffbilder och olika testmediums fördelar och nackdelar vid kultestning.Handladdningen har blivit en hobby inom hobbyn, ju mer man lär sig desto mer kunskap finner man att man saknar, Hr Einstein uttryckte det på ett träffande sätt "still confused but on a higher level". Kan man sedan dela med sig av denna kunskap är det bara kul, andra forister sitter på annan kunskap som jag är intresserad av och det är alltid spännande att diskutera andras erfarenheter och slutsatser ;D.

Nu åter till ämnet :P

Magnus, det första steget för dig är att bestämma dig för om du skall göra ytterligare försök med att finna en laddning med lättare kulor som funkar bra i din bössa. Ett enkelt steg kan kanske vara att du skickar mig din adress så skall jag skicka över några färdigladdade 308 win patroner med 150 grainskulor som du kan prova efter det att tillökningen avklarats. Kulor av typen TSX, Accubond eller Scirrocco skjuter ofta bra vid lite högre hastigheter och jag har ett par laddningar som skjutit bra i ett antal olika bössor med hastigheter på 880m/s (givetvis beror det på det individuella vapnet men det kan vara värt att prova).

Om du trots det ändå bestämmer dig för att gå vidare är det kanske ompipning av den befintliga bössan som gäller, du har då tre olika lämpliga kandidater med sina respektive för och nackdelar.

1. 308 win, som har fördelen av att vara en av våra vanligaste kalibrar med mängder av fabriksladdningar, kulor och laddrecept. Det är ingen spännande kaliber men den funkar nästan i alla lägen och till allt vilt i Sverige. Trots att jag genom åren provat ett stort antal olika kalibrar är 308 win en kaliber som jag nästan alltid kommer tillbaka till eftersom den definerar begreppet lagom på ett bra sätt. Den är aldrig fel, framför allt inte när du redan har ett grövre rör för de fallen där det känns motiverat (jag tänker då på din 9.3x62). I prickskyttekretsar brukar man ofta kalla den för en 600m patron (även om vi ofta använder den på betydligt längre avstånd) och nu pratar vi om betydligt kortare avstånd varför den fungerar klockrent. Visst finns det kalibrar som är mer "flackskjutande" men så fort vi börjar prata om lite längre avstånd är nyckeln till framgång att VETA avståndet, framför allt när vi pratar om vilt som är så litet som rävar eller gäss med träffområde på under 10 cm.

2. 7-08, precis som du konstaterat  är detta inte något annat än en nedstrypt 308 win. Till denna skapelse finns det också en del fabriksladdat och komponenterna är lätta att få tag på. Med kulor på 140 grain når du enkelt klass 1 och det finns ganska gott om olika kulor i den viktklassen. Jag har själv använt en 7-08 imp (med rakare kropp och brantare hylsbröst) under ett antal år och resultatet har varit mycket bra. Du når utan problem utgångshastigheter på 870-880 m/s med denna kulvikt i en 60 cm pipa.

3. 260 rem, (eller den i stort sett identiska 6.5-08) är samma hylsa nedstrypt till 6.5mm. detta är en kaliber som vinner terräng bland prickskyttar världen över (åtminstone bland oss "civila" prickskyttar). Fördelen är att det finns en massa match- och tävlings-kulor av hög kvalité och med mycket gynnsamma ballistiska egenskaper i denna kaliber, detta blir framför allt en fördel på betydligt längre håll än 300m. Nackdelen är att den precis som 6.5x55 balanserar på gränsen till klass1 och att det inte finns en massa bra jaktkulor i 140 grains klassen även om det finns några stycken. Patronen kommer allra mest till sin rätt med kulor i 120 grains klassen men då pratar vi givetvis klass 2. Det är inte heller en lika vanlig patron vilket gör att du i princip kommer att bli tvungen att handladda för att mata bössan.

Skillnaderna mellan dessa olika patroner är inte precis monumental men den finns trots all där, om vi tittar på kulbanorna ser de ut som följer (För att jämförelsen skall bli rättvis har jag valt Nosler partition till alla kalibrarna med realistiska utgångshastigheter). Alla kalibrar är inskjutna 4 cm högt på 100m, vilket är lämpligt om du inte skall riskera att skjuta högt på avstånd mellan 100-150m. Jag har dessutom lagt med en rak sidvind på 5 m/s. Ut till 200m är kulbana såpass rak för samtliga kalibrar att jag bortser från den.

308 win med 150 grains NP i 880 m/s

Kulbana/Vindavdrift        200m                    250m              300m

-2 cm/11 cm      -12 cm/18 cm      -27 cm/27cm

7-08 med 140 grains NP i 880 m/s

-2 cm/10 cm      -11 cm/15 cm      -25 cm/22cm

260 rem 140 grains NP i 850 m/s

-3 cm/9 cm      -12 cm/15 cm      -28 cm/22cm

Om vi tittar på en klass 2 laddning till 260 rem så ser det ut så här;

260 rem 120 grains Ballistic Tip i 890 m/s

-2 cm/10 cm      -10 cm/15 cm      -24 cm/22cm

Bara för argumentets skull tar vi med 270 wsm

270 wsm 140 grains Ballistic Tip 970 m/s

-1 cm/9 cm        -7 cm/14 cm      -18 cm/20cm

Kontentan av allt detta sifferbitande är att oavsett vilken patron du väljer måste du VETA avståndet och kunna bedömma vinden för att kunna skjuta på 300m (nu är ju 5m/s en ganska kraftig vind framför allt under en augustikväll), kalibern har i detta fallet en underordnad betydelse. Samtliga klass 1 kalibrar har helt tillräcklig effekt på räv och gäss på 300m så där finns inget problem.

Det som istället kommer att spela roll är bössan och optiken, när det gäller optiken är en av de viktigaste faktorerna paralaxen på längre håll och för bössan gäller det dels att den ska ha en egen precision som räcker till och dels att den precisionen skall kunna utnyttjas praktiskt. I ditt brev till Torsbo Handels krävde du träffbilder på under 20mm för tre skott på 100m, i teorin innebär det kravet träffbilder på 60mm på 300m vilket gör att din egen vingelmån blir 20mm för att du skall kunna vara säker på att träffa ::).

För att 80 mm på 300m skall vara realistiskt krävs det ett antal saker,

För det första krävs det en bössa och en laddning som i samverkan med dig är kapabel till träffbilder på 30-50mm på 300m vilket i och för sig är fullt realistiskt men det är förmodligen inte en bössa du hittar på hyllan hos alla vapenhandlare. Rekylen hos bössan måste vara såpass rimlig att rekylupptagningen inte blir kritisk, detta ställer krav på både kolvutformning och vilken kaliber du väljer. Förmodligen pratar vi om en custombössa men med lite tur går det att hitta fabriksbössor som klarar alla dessa krav men det är med stor sannolikhet inte en lätt och smidig bössa som du vill ha på axeln när du går med hundarna ;).

Sedan gäller det att optiken går att få paralaxfri på 300m, vilket innebär att du måste ha ställbar paralax och veta hur den funkar, du kan inte lita på de siffror som står på paralaxen utan måste kontrollera den.

Som du redan förstått innebär ett avståndsbedömningsfel på +/- 25m skillnaden mellan bom eller träff när vi pratar om såpass små mål som räv eller gäss alltså måste du antingen skaffa dig en avståndsmätare eller i förväg mäta upp och markera de olika avstånden. En bra lösning är att märka ut avstånd var 50 m på avstånd över 200m till exempel med en liten pinne, passa då dessutom på att sätta ett litet snitselband på pinnarna så underlättar du dessutom vindbedömningen 8).

Sedan återstår det bara att ÖVA, du märker då ganska snart vart din gräns går, kan du sätta alla skotten i en rävfigur på 300m är det bara att köra annars gäller det att öka träningsdosen.

Hoppas att detta svar gett dig något matnyttigt att fundera på, givetvis fördjupar jag mig gärna i dessa frågeställningarna om intresse finns  ;).

Henrik

Publicerat
  • Författare

Först svar på "vardagliga" frågor ;), nej inget barn idag heller trots att jag satt frugan på snöskottning hela morgonen ;D Hon är dock ruskigt less på denna börda, men jag är nöjd för att få jobba hemifrån i en synnerligen stressfri miljö. Men tack för att ni håller tummarna.

Henrik, ett sådant svar snyter man inte ur näsan även om du kan din sak utan att fundera så djupt. Tyder inte bara på kunskap utan också ett på ett genuint intresse att hjälpa medmänniskor med upplevda I-landsproblem, uppskattas :)

Tror också du uppfattade min illa dolda hint .....om man nu inte kan ta hjälp av någon? :D Har ju nu sovit på saken och jag garanterade inte att min hållning skulle vara densamma idag, speciellt efter din utsträckta hand i fråga om laddningshjälp.

Vi lockade ju dessutom ett inlägg ur Pelle S som var tänkvärt. Kan väl tillägga att jag inte lider av något komplex, min jaktkniv är liten etc ;D Således är är det inget effektsökeri som jag är ute på utan rätt verktyg för att nå mina önskemål. WSM är kraft och fin kulbana ur en liten förpackning vilket i teorin tilltalar mig. Beträffande rekyl är det inget jag gillar alls och skjuter dåligt med vapen som har kraftig rekyl. (en stor fördel med halvauto)

Har bössbytardjävulen ständigt närvaranade på min högra axel, han brottas ofta med förnuftet som sitter på den vänstra. Detta skapar ett något scitzofrent uppträdande i känslosamt laddade ämnen som eventuell avlivning eller iaf pensionering av den bästa bössa jag ägt.

Min Heym skjuter bra upp till 150-170 meter med standard 180g ammo, förmodligen bätttre än de flesta standardbössorna på marknaden. Men de återstående 150 meterna är en annan 5a som egentligen är dåligt exploaterat. Har en 300 metersvall bara 5 kilometer hemifrån men har faktiskt aldrig provat på dom hållen, mest beroende på att jag i teorin fattat att det är inte realistiskt att skjuta in på de hållen med en potatiskastare och 11,7 grams blaffor.

Swarovskin med tds riktmedlet är ett bra hjälpmedel för långhållsskytte, läste bl.a. om Paccos erfarenheter om kulbanor-tds-toppfågel, så där är jag rätt som det känns.

Men för att svara dig efter att tillfälligt klubbat ner dåren på höger axeln är att om du har tid att engagera dig i detta och ladda ihop lite godis i 150g är jag oerhört tacksam. PMar adressen.

Tråkigt det här med arbete som tar tid från familj, jakt och skytte. Skulle vara kul om du gjorde ett besök här i maj så kunde vi tälta på 300 meters vallen i sällskap av en flaska Oban eller 2 och jaga vårbock och vildsvin om kvällar och nätter. :D

Publicerat
  • Författare

För övrigt fick jag precis svar av Torsbo....Jippi! Lustigt att så trevliga människor i real life kan uttrycka sig så pundigt över mail.

Jag citerar: Sauer tillverkar inte WSM. Tikka standard kan vi kanske ordna, ledtid 2 veckor till 2 månader beroende på var lagret finns.

Vänsterskyttar har det inte lätt, inte ens år 2007.

MVH

Publicerat
För övrigt fick jag precis svar av Torsbo....Jippi! Lustigt att så trevliga människor i real life kan uttrycka sig så pundigt över mail.

Jag citerar: Sauer tillverkar inte WSM. Tikka standard kan vi kanske ordna, ledtid 2 veckor till 2 månader beroende på var lagret finns.

MVH

Torsbo har fyra sidor vänsterbössor varav kanske 10 st kan passa dina önskemål någelunda. Däremot fick jag en tanke, det finns en C-G 4000 (Sauer 200) 6,5X55. Borde det inte vara väldigt enkelt att få en sån pipa uppbrotschad till -284 eller nåt annat kul. Borde inte vara nåt problem och dessutom billigt (tror det kostade ca 500:-). C-G:n brukar skjuta tätt, kolv med ställbart kindstöd ska gå att köpa separat (är nog dyrt, en bra kolvmakare löser det billigare). En 6,5X284 skulle väl passa in de flesta av dina krav, även klass 1 med en 140gn kula.
Publicerat

Om man ser på det här med flackskjutning och långa håll ur ett mer analytiskt perspektiv kan man säga ungefär såhär:

*med v0 850 mps måste du bedömma avstånd rätt inom +- 20 m för att pricka på 300 m.

*med v0 950 mps måste du bedömma avstånd rätt inom +- 25 m för att pricka på 300 m.

* med v0 850 kan du hålla mitt i och aldrig vara mer än +- 5cm från riktpunkten ut till 210 m

* med v0 950 kan du hålla mitt i och aldrig vara mer än +- 5cm från riktpunkten ut till 235 m

*Är träffbilden lite sämre med hög v0 suddar du bort fördelen jmf med lägre fart och bättre precision. Det behöver inte vara så väldigt mkt sämre heller. Hur många skjuter precis lika bra med ett gevär som har mer rekyl??

Publicerat
Om man ser på det här med flackskjutning och långa håll ur ett mer analytiskt perspektiv kan man säga ungefär såhär:

*med v0 850 mps måste du bedömma avstånd rätt inom +- 20 m för att pricka på 300 m.

*med v0 950 mps måste du bedömma avstånd rätt inom +- 25 m för att pricka på 300 m.

* med v0 850 kan du hålla mitt i och aldrig vara mer än +- 5cm från riktpunkten ut till 210 m

* med v0 950 kan du hålla mitt i och aldrig vara mer än +- 5cm från riktpunkten ut till 235 m

*Är träffbilden lite sämre med hög v0 suddar du bort fördelen jmf med lägre fart och bättre precision. Det behöver inte vara så väldigt mkt sämre heller. Hur många skjuter precis lika bra med ett gevär som har mer rekyl??

Ytterst tänkvärda fakta!!
Publicerat

MVH

Därför är det lättare att ta beslutet att ringa smeden och be honom tuta och köra... ;)

Farsan har samma problem. Han är vänsterskytt och vill gärna ha lite roligare skjutgärn. Det har resulterat i ett par smedbesök och en och annan trevlig bössa.

Mitt förslag är att du väljer en mekansim efter egen smak företrädesvis någon som är känd för att leverera. Därefter ber du smeden rikta systemet och skruva i en rostfri matchpipa från tex Lilja. Valet av kaliber är givetvis upp till dig men en .308W är aldrig fel. Den välter det mesta som kan bli aktuellt för en dylik bössa...

Passar inte det rostfria utseendet ber du även honom att svartoxidera pipan. Till detta blir det fint med en pelarbäddad glasfiberstock. Övrig räksallad är en diskussion mellan dig och smeden.

Vikten av god optik är du införstådd med efter vad jag har förstått. Därför du monterar helt enkelt ett av dina "favoritglas" med lämplig förstoring.

Enda nackdelen med ett bygge är som jag ser det leveranstiden. Därtill är jag hyffsat övertygad om att du piskar de flesta fabriksbyggda vänsteralternativen med ett dylikt bygge och det gör att leveranstiden är lättare att härda ut.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har fått ett par timmar idag på skjutbanan då planerad rävjakt gick om intet pga manfall..om detta skulle jag kunna ha en betydligt längre utläggning men nöjer mig med detta uttryck så förstår ni vad jag tycker  :'( >:(

Samma, tog min Heym och min Beretta och åkte till skjutbanan i Östhammar. I dessa kråktider gäller det att hålla i och efter två vändor på trapen var man upplagd för lite precisionsskytte.

Den godhjärtade Henrik har gett sig sjutton på att min bössa ska gilla 150 grainare också. 10 Scirocco (890m/s) och 10 TSX (880m/s) kom prydligt på posten för nästan en månad sedan. Först idag har snön övergivit oss och 13 grader skapade en fin inramning för skytte.

Som referens valde jag Vulcan 180g fabriksladdad. En kula som bössan gillat i alla tider.

Sköt 3 treskottsserier i bänk (sandsäckar) på 80 meter och redovisar alla serierna. Pipan drogs efter varje fabrikat.

Utrustning Heym SR20 .308 W + Zeiss 6,5-20x50. Lite byig vind från vänster men max 2-3 m/s.

Vulcan: 23mm, 19mm, 26 mm ~23mm

Scirocco: 26mm, 19mm, 14mm ~20mm

TSX: 29mm, 38mm, 28mm ~ 32mm (ev ett ryckskott serie 2)

Personligen mycket nöjd med skyttet, Vulcan skall göra serier neråt 20mm men att Sciroccon fixade detta glädjer mig mycket. Tycker mig se ett mönster, även om jag röck av ett skott, att TSX inte funkar riktigt lika bra som Sciroccon. Sköt TSX sist vilket kan ha gjort att min skärpa gett sig något dessutom.

Serier på 14 mm fixar man inte dagligen, en riktig treklöver som var vacker att skåda.

Nästa steg blir 150 metersvallen, får lägga in en order på fler Scirocco Henrik, fanken om du inte får rätt ändå, att skrället fixar 150g också. ;D

MVH

Publicerat

Hej Magnus!

Kul att det funkade bra med åtminstone en av laddningarna 8) I min bössa ger de bägge två träffbilder på runt 20mm (på 100m) men både Scirroccon och TSX kan vara lite luriga med hur mycket friflikt de vill ha innan de tar i bommarna. Förmodligen går det att få ner träffbilderna på TSX till samma storlek som Scirroccon med lite exprimenterande.

Såg du några tecken på höga tryck? Laddningen ligger precis under max enligt Vihtavouri både när det gäller laddvikt och hastighet. Nu trivs som regel både Scirroccon och TSX bäst när trycket börjar närma sig max.

Skönt att det inte gick käpprätt åt pipsvängen när man sticker ut halsen ;)

//Henrik

Publicerat

Henrik.. har du ngt trevligt recept till Accubond 150grain till 308:an?

Mvh!

Publicerat

Jäpp, det krut som jag fått bäst resultat med är N-540. Jag brukar ligga på ca 48.0 grain till 150 grainskulor och får som regel hastigheter på 880-890m/s med den laddningen. Vihtavouri får 901 m/s med 48.3 grain och en Sierra kula så mina laddningar ligger i paritet med det även om det är heta laddningar.

Hoppas att detta hjälper någon,

Henrik

Publicerat
  • Författare
Hej Magnus!

Kul att det funkade bra med åtminstone en av laddningarna 8) I min bössa ger de bägge två träffbilder på runt 20mm (på 100m) men både Scirroccon och TSX kan vara lite luriga med hur mycket friflikt de vill ha innan de tar i bommarna. Förmodligen går det att få ner träffbilderna på TSX till samma storlek som Scirroccon med lite exprimenterande.

Såg du några tecken på höga tryck? Laddningen ligger precis under max enligt Vihtavouri både när det gäller laddvikt och hastighet. Nu trivs som regel både Scirroccon och TSX bäst när trycket börjar närma sig max.

Skönt att det inte gick käpprätt åt pipsvängen när man sticker ut halsen ;)

//Henrik

Hej Henrik

Som jag skrev fanns det lite darr genomgående i sista serien, 32 mm är ju inte dåligt men addera 150 meter till så räcker det nog inte. Såg inga tecken på höga tryck. Dina recept skiljer sig en del från mina egna, skall nu prova detta själv och se om jag kan bibehålla precisionen. Har du några recept på 150g Swift? Vad anser du om den kulan?

MVH

Publicerat

Hej Magnus!

Valet av kula mellan Scirroccon och TSX bör nog baseras på flera olika parametrar.

Precision i din bössa är förmodligen den viktigaste av dem och där kan det kräva lite exprimenterande innan du hittat rätt, framför allt är friflykten av största intresse och det är nog där du har mest utrymme för förbättringar, jag hade provat 0.5, 1.0 och 2.0mm friflykt med samma krutladdning och sett vilken effekt det får. Som regel har TSX'en gett lika bra precision som övriga kulor i mina bössor (något som jag inte upplevt med övriga Barnes kulor).

En annan fråga är vad kulan skall användas till, om du har tänkt skjuta gris med samma laddning hade jag föredragit TSX framför Scirroccon. Nu har jag i och för sig skjutit en del klass 1 vilt även med Scirroccon men jag litar mer på TSX'en 8).

Du frågade efter recept och erfarenheter gällande 150 grains Swift, vilken kula menar du då? Swift Scirrocco eller Swift A-frame?

Jag misstänker (utan att veta) att du tidigare använt snabbare krut än N-540 typ N-202, stämmer det? Laddning av lite hårdare premiumkulor kan ibland funka lite annorlunda jämfört med mjukare standardkulor, det har varit min erfarenhet att de hårda premiumkulorna inte visar sin precisionspotential förrän man börjar närma sig maxtryck.

//Henrik

Publicerat
  • Författare

Hej,

Det är Swift A-frame jag har hemma.

Rätt där, hitills har jag bara använt N-202. Men kommer att hämta upp en låda N-540 på vägen hem till Uppland.

Grisen finns väl alltid på agendan även om jag inte hävdar att det behövs några miracle of science för att mula en en normal stor gris, jagar mycket med Vulcan och Alaska och det dödar bra. På senare tid har jag övergått till Woodleigh i alla kalibrar, Oryx har jag svagt förtroende för i 7mm/7,62. Flera fall av icke expanderande projektiler.

Således hellre än blötare kula med precision än vice versa.

MVH

Publicerat
Oryx har jag svagt förtroende för i 7mm/7,62. Flera fall av icke expanderande projektiler.

Således hellre än blötare kula med precision än vice versa.

MVH

Hmm, Oryxen är väl känd för att vara en något blötare, bondad kula. Kan säga att jag blev lite förvånad när en bock hade snusdosestort utgångshål efter en 9,3 kula. Jag hade trott att den knappt skulle svampa för en lite bock...
Publicerat
Hmm, Oryxen är väl känd för att vara en något blötare, bondad kula. Kan säga att jag blev lite förvånad när en bock hade snusdosestort utgångshål efter en 9,3 kula. Jag hade trott att den knappt skulle svampa för en lite bock...

Oryx verkar ha ett ojämt uppförande beroende på kaliber och anslagshastighet,i 8x57 js har oryx uppfört sig perfekt för mig medans den liksom för MKJ gett mig närmast helmanteleffekt i kal 7mm vid flera tillfällen.

Den enda Normakula jag använder i dag är Vulkan.

/Micke

Publicerat

Henrik.. du har inget mirakelrecept baserat på 140 krut? Har N202, Vv 140 och 150 hemma.. Det jag laddar själv nu med accubonden är Vv140 krutet, ligger på 47 grain tror jag till en 150 grains kula.

Mvh!

Publicerat

Magnus, swift A-frame är en hård kula förmodligen bland det hårdaste du kan få fatt på och jag har upplevt den som "safe but slow" d v s du kan lite på att den fungerar men det tar en stund innan viltet lägger sig ner. För att jag skulle rekommendera den kulan bör nog utgångshastigheten vara en bra bit över 900 m/s.

Sedan håller jag med om att grisen inte är sådär jättehårdskjuten men däremot sitter ju träffområdet lite annorlunda jämfört med det andra svenska klövviltet och skjuter du den en handsbredd bakom bogen så blir den vips svårskjuten!!

När det gäller Oryx använder jag den bara i 8x57 IRS i hastigheter på 730 m/s där den funkat acceptabelt och eftersom jag är en sådan där "fettodirre" ;) så skjuts den bara i min dubbelstudsare... Den enda kalibern där jag haft riktigt positiva erfarenheter av oryx är i 6.5x55 där en av mina kompisar skjutit en massa hjort med 10.1 gramskulan utan problem. Själv har jag skjutit ett par älgkalvar med kombinationen utan problem men det är ganska många år sedan nu.

Den Normakulan som jag använder och oreserverat kan rekommendera är deras FMJ  ;D

Hipshot, när det gäller 150 grains kulor i 308win har jag de senaste 5-6 åren inte använt något annat krut en Vihtavouri N-540 (möjligen med undantag för Norma 203B) eftersom det gett överlägset bäst resultat i mina bössor. Dessförinnan använde jag både Norma 202, Vv 140 och Vv 150 men på den tiden använde jag inte datorn för att hålla reda på laddrecepten vilket gör att mirakelrecept "anno dazumal" endast finns i pappersform och därför kräver manuellt letande. en sittning med mina gamla laddpärmar kommer troligen att framkalla svårartad nostalgi vilket innebär att destillerade maltdrycker måste till vilket i sin tur innebär att det är en helkvällsövning

;D men för din skull får jag väl offra mig :-*

MVH

Henrik

Publicerat
Oryx verkar ha ett ojämt uppförande beroende på kaliber och anslagshastighet,i 8x57 js har oryx uppfört sig perfekt för mig medans den liksom för MKJ gett mig närmast helmanteleffekt i kal 7mm vid flera tillfällen.

Den enda Normakula jag använder i dag är Vulkan.

/Micke

Brrr, jag ryser när jag hör ordet Norma Vulkan. Har en del bisarra incidenter med den kulan med ett hål in men 7 hål ut, bogträff från sidan o ut for hela maginehållet, in i halsen på högersidan ut i skinkan på högersidan, 7,62 mm hål in o 7,62 mm hål ut mm mm.
Publicerat
  • Författare

http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=4786.0

Hej

På länken ovan (ORYX i 308W,i ammuntion och handladdning) vädrade jag och några kompadres här våra åsikter om Oryx, jag var således ej ensam med svajiga effekter, lite för många i 1000 gubbars forum för att det skall vara slumpen tror jag. Mina erfrenheter gäller ej 9,3x62, bara .308 och 7x57R. Har slutat använda ORYX då jag anser att det finns annat som funkar bättre för min jakt.

OT, jag skall komma tillbaka med mera konkreta fakta om mina bössval framåt, confused on an even higher level ;)

MVH

Publicerat

Även jag har slutat andvända Oryx efter en insident på en grisjakt för 1 år sedan. Numera andvänder jag aldrig Oryx, inte i någon kaliber och inte under några omständigheter.

MVH/Jocke

Publicerat

Jag känner mej hedrad Henrik men lova att inte drabbas av konstiga idéer som resulterar i att du börjar byta vapen och krångla efter att ha haft din nostalgitripp!

Dock, innan du börjar gräva, hur pass mycket "vinst" upplevde du när du böt från Vv140 till 540 krutet? Jag kan väl säga att jag inte fått till några monsterträffbilder med Vv140 men acceptabla för min jakt. Hade helt klart varit skoj att få dem att skjuta rejält trångt men tja jag vet inte.. Kan väl inte säga att jag är överdrivet sugen på att dyka i laddträsket och börja fippla med krutbyte och elände.. Finns helt enklet inte tid för det nu med köksrenovering och kråkjakt.

Ska iaf försöka sätta ihop en hög övningsplugg som jag vet samskjuter med jaktladdningen och därefter ta mej ork att montera Varipointsiktet..tror jag.. funderar på att sätta varipointsiktet på 22:an, ska iväg och skjuta en massa duvor i några lador här snart.

Mvh!