Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Motorsåg yxor och ved

Featured Replies

• Replies 366
  • Views 25.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

Fint med en hygge-tråd, jag klöv årets första 1,5 kubik igår, ligger lavad på baksidan. Vi har rätt mycket fällor efter sista stormen. 

• Det finns en sak till som får mina safter att flöda och det är....

• Ibland blir det en annan form av jaktlycka. Hittade ett lite mindre däck i skogen som fick följa med hem. 

Posted Images

9 minutes ago Ken1 sa:

Tog en liten rast i sågningen och fick för mej att räkna årsringarna i rotstocken. Håll i er!!! 1035st helt sjukt!!!

Fasen, den där var inte från detta årtiondet!

1 hour ago Ken1 sa:

Tog en liten rast i sågningen och fick för mej att räkna årsringarna i rotstocken. Håll i er!!! 1035st helt sjukt!!!

Liten rast? Hur lång tid tog det att räkna årsringarna😉?

• Author
1 hour ago Fläskfia sa:

Liten rast? Hur lång tid tog det att räkna årsringarna😉?

En stund. 😆😆😆😆

12 hours ago Ken1 sa:

Vad var det för träd?

@Ken1: Jag stönade duktigt då jag skulle klyva Ø 70 cm tall på vedklyven, hade den inte legat på ett hygge i ett par år så hade jag varit tvungen att handklyva den med slägga och kilar först. Vad var det för diameter på trädet? Ask?

@MKJ: Är det 1,1 mm kedja på Echo:n ? Jag har bara hört gott om den där "myggan" men är allergisk mot "smalspårigt" efter att jag använt det på Stihl 193 ett tag - bytte raskt till 1,3 mm efter ett par urspårningar, kedjebrott och evinnerliga filningar.....Jag är förmodligen alldeles för våldsam😎

Raggarö

• Author
1 hour ago karelsk blandning sa:

Vad var det för träd?

Det är ask.

• Author
1 hour ago Raggarö sa:

@Ken1: Jag stönade duktigt då jag skulle klyva Ø 70 cm tall på vedklyven, hade den inte legat på ett hygge i ett par år så hade jag varit tvungen att handklyva den med slägga och kilar först. Vad var det för diameter på trädet? Ask?

@MKJ: Är det 1,1 mm kedja på Echo:n ? Jag har bara hört gott om den där "myggan" men är allergisk mot "smalspårigt" efter att jag använt det på Stihl 193 ett tag - bytte raskt till 1,3 mm efter ett par urspårningar, kedjebrott och evinnerliga filningar.....Jag är förmodligen alldeles för våldsam😎

Raggarö

Jag har inte mätt diametern ska göra det. Trädet är ask så tack och lov lätt kluvet (tills man kommer till en vril) jag klyver allt med yxa, har ingen vedklyv men ska be en elektriker att koppla in trefas då ska jag skaffa en. Får låna grannens om jag behöver men vill inte fråga nu med dessa elpriser.

9 hours ago Raggarö sa:

Raggarö

Rätt, upptäckte att jag inte hade grejer att fila den hemma. Vet inte om det går att montera 1,3 mm svärd och kedja på denna, mycket opraktiskt då de andra sågarna är 1,3mm. Köpte den av Lager i Hökhuvud.

22 hours ago MKJ sa:

Påsk är ved, det är sen gammalt det.

Köpte en s.k. lättviktssåg från japanska echo, väger tankad med 13" svärd 3kg, att jämföra med 550xpg med 15" som väger 6,3. Ingen fällsåg men bra klös för kvist och kap faktiskt.

20230408_131654.thumb.jpg.ddc33cafb0586e96831bf37174a910dc.jpg

Släpar du 2 motorsågar ut i skogen ? 

@MKJ: Läs den här tråden: https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=43896&hilit=Echo&start=30

Där finns tips om svärd/kedja (vet ej om man måste byta drev också) Lager kan säkert hjälpa till....

@culot: Det är nog tämligen vanligt att man har två sågar med sig i skogen, jag har det nästan alltid. Antingen ligger sågarna i skopan på traktorn eller så har jag extra kedja + svärd med mig om traktorn inte kommer fram, anledningen är att man ibland nyper fast sågen. Nu har jag inte börjat med att kvista med klensåg ännu men det kommer då jag inser att jag är gammal......(snart 70)

Raggarö

1 hour ago culot sa:

Jag har minst två sågar med när jag går till skogs. Har man bara en med så sågar man i sten direkt eller nyper fast sågen.  Sker aldrig om man släpar med sig två.

4 hours ago kkjon sa:

Jag har minst två sågar med när jag går till skogs. Har man bara en med så sågar man i sten direkt eller nyper fast sågen.  Sker aldrig om man släpar med sig två.

Precis!

Två motorsågar släpar man med sig för att slippa få Murphy som "medhjälpare" i skogen.

MVH

Alias

13 hours ago culot sa:

Det här beror på att dom åker med någon typ av maskin ändå fram till träden som ska fällas.

Vi som går till skogs för att såga har en motorsåg i ena näven och en kombidunk i andra 😁

1 hour ago Mad Mike sa:

Det här beror på att dom åker med någon typ av maskin ändå fram till träden som ska fällas.

Vi som går till skogs för att såga har en motorsåg i ena näven och en kombidunk i andra 😁

SAMT ett svärd + kedja (som jag skrev tidigare) för man nyper fast sågen förr eller senare, det är "ogjort arbete" att behöva gå hem och hämta en såg för att ta sig loss......😎

Raggarö

2 hours ago Mad Mike sa:

Njae, inte alltid det går att köra ända fram.  Går utmärkt att bära två sågar och en dunk. Men det får väl inte vara för långt att gå. 

Tabberas på vedhögen, sista knubben kluven för i år (nästan) - tippar att det blev cirkaungefär 30 kubik, "exakt mått" vet jag då jag kört in alltihop under snedtaket. Det har aldrig gått åt så mycket men allt har varit "sprakved" dvs torrgran och värmevärdet är väl -25 % jämfört med den vanliga blandveden. Jag har en beställning på ett antal Aspar som ska fällas, det blir mumma för rökgångarna.......

Raggarö

4 hours ago Raggarö sa:

SAMT ett svärd + kedja (som jag skrev tidigare) för man nyper fast sågen förr eller senare, det är "ogjort arbete" att behöva gå hem och hämta en såg för att ta sig loss......😎

Raggarö

Det räcker med yxan som jag ändå har för att knacka in fällkilarna.

7 minutes ago Mad Mike sa:

Det räcker med yxan som jag ändå har för att knacka in fällkilarna.

Har alltid med två sågar i bil eller traktor, men släpar bara med en ut. Klämmer en gren sågen så hugger jag loss det med yxan som hänger i bältet för att slå i kilarna!

Diskussionen - Extra såg eller kilar beror väl på trädets diameter och dess inneboende spänningar. Kilar och yxa/handslägga sitter alltid i bältet och det är med de grejerna man börjar, får man inte loss sågen med detta tar man till det grövre artilleriet.💪

Raggarö

Lär mig otroligt mycket genom denna tråd, idag jag och hustrun som lavat fixat ytterligare 1,5 km till kaminen för vintern. Känns lite avlägset nu, iom att vårt hus får sol under stora delen dagen är svårigheten att hålla det svalt betydande när det blir mer än 14-17 grader ute. 

sliten i kroppen efter lyft av många rejäla bitar. /C 

• Author
40 minutes ago Christian N sa:

Lär mig otroligt mycket genom denna tråd, idag jag och hustrun som lavat fixat ytterligare 1,5 km till kaminen för vintern. Känns lite avlägset nu, iom att vårt hus får sol under stora delen dagen är svårigheten att hålla det svalt betydande när det blir mer än 14-17 grader ute. 

sliten i kroppen efter lyft av många rejäla bitar. /C 

Kanon chrisman, lite därför tråden skapades. Alla har bra fix trix och idéer. Något som också är bra :Gör för fan inte så HÄR. 🤣🤣🤣

På 2023-04-09 at 17:20 culot sa:

Mer än så, filuren på bilden är min son på 17år. Gubben, dvs jag, kör HVA 550 eller Stihl 251.

Med tuktade ryttare är en 550 sann underhållning.

10 hours ago MKJ sa:

Mer än så, filuren på bilden är min son på 17år. Gubben, dvs jag, kör HVA 550 eller Stihl 251.

Med tuktade ryttare är en 550 sann underhållning.

Jag hade svårt att få till filningen av ryttare när jag började med instick i fällskäret på allvar, tidigare var första åtgärden på en ny kedja att fila ner ryttarna 🥶, med den "nya tekniken" hoppade och skakade kedjan i fällskäret så att jag raskt fick tänka om. Nu "tuktar" jag lagom, använder ryttarmallen + något extradrag med filen.

På vedbacken går Husqvarna 55:orna fortfarande med fullt attackläge på ryttarna - spånet sprutar......

Raggarö