September 1, 20232 yr Popular Post Uppdatering: Ytterligare en gammal goding har hamnat på arbetsbänken: https://www.solhem9.se/Stil_BLK58__broschyr.html Lätthanterlig tingest....Med flottörförgasare (Pallas) så vrider man "kedjepaketet" mellan fällning och kapning (nästa variant av sågen hade en membranförgasare (Bing) då kunde man ha sågen i "normalt läge" hela tiden med vridning som en option.) Har rengjort bensintank och oljetank, söker efter tändstift och växelhusolja (konverteringstabell), packning till flottörhuset är beställd. Gnistan med gamla tändstiftet var bra nog annars får jag mecka med brytarspetsarna. En eloge till Stihl som skakade fram en manual (engelsk) på några timmar, hoppas att inget mer än packningen är trasigt i förgasaren, det verkar som om det är svårt att jaga fram delar till just den Pallasmodellen. Kedjan har 1/2 tums delning så den blir också svår att ersätta. Raggarö Edit: Flottörhuspackningen landade efter 24 timmar (!), växelhusolja beställd och tändstift avvaktar jag med tills jag är "säker på" vilken som passar.....Bosch W225 T7 enligt en manual, Bosch W225 T1 enligt en annan (samt alla de stift som passar enligt konverteringstabellerna)
September 12, 20232 yr Jag förkunnade igår att man får betala 3350 kr för att få hem en storsäck björkved , så "myseldning" kostar på idag. Jag tvivlar att man i en välisolerad kåk knappast räknar hem en investering i köpt ved, och omräknat till 40L säckar så blev det 111 kr säcken, även färdigpackade 40L säckar kunde köpas för 137,50 :- om man köpte nåt 20 tal ....
September 13, 20232 yr Storstadspriser...... Kompisen tar 450kr kubiken för blandved. (väldigt låg andel björk) Vi kallar de som uteslutande eldar med björk för vedrasister, vi andra kör med mångkulturell ved.😁 Raggarö
October 8, 20232 yr Mina yxor. Från vänster: # Gränsfors medeltida Skäggyxa, som tillhör deras historiska serie samlaryxor med intyg. En riktig samlarraritet. # Gränsfors liten skogsyxa. # Gränsfors Outdoor axe. # Gränsfors av äldre modell som jag inte minns namnet på. # Hultafors Agdor.
October 8, 20232 yr 36 minutes ago Järven sa: Hur är nr3 Utomhus-Yxan att svinga ? Det är ju en liten lätt yxa, men på grund av det förhållandevis långa skaftet får man ändå bra kraft i hugget.
October 8, 20232 yr På 2023-09-13 at 06:48 Raggarö sa: Storstadspriser...... Kompisen tar 450kr kubiken för blandved. (väldigt låg andel björk) Vi kallar de som uteslutande eldar med björk för vedrasister, vi andra kör med mångkulturell ved.😁 Raggarö Han är välkommen alla dar i veckan
October 8, 20232 yr Jag har bytt svärd och kedja på mina stihl 180c från tunn 1,,1 kedja;till 1,3mm 3/8” 14” rundnosat svärd och det vart en jävla skillnad , nån som vill ha mina 2st 14” svärd och några kedjor 1,1 mm ? 3/8” kedjan tuggade på bra i den gigantiska alen jag lät en firma ta ner och stycka upp
October 8, 20232 yr 8 hours ago Sako_Finnbear sa: Det är ju en liten lätt yxa, men på grund av det förhållandevis långa skaftet får man ändå bra kraft i hugget. 👍
October 8, 20232 yr På 2023-04-20 at 18:46 Mad Mike sa: Det finns en sak till som får mina safter att flöda och det är.... Skaften är ju. Krokiga
October 9, 20232 yr 12 hours ago culot sa: Jag har bytt svärd och kedja på mina stihl 180c från tunn 1,,1 kedja;till 1,3mm 3/8” 14” rundnosat svärd och det vart en jävla skillnad , nån som vill ha mina 2st 14” svärd och några kedjor 1,1 mm ? 3/8” kedjan tuggade på bra i den gigantiska alen jag lät en firma ta ner och stycka upp Grattis! Gjorde samma operation på min Stihl 193 för några år sedan, man slapp undan de tunna fladdriga 1,1 mm kedjorna och det tuggar på bra med 1,3 mm. Raggarö
October 11, 20232 yr Har nu fixat med ytterligare en gräsröjsåg (mygga). Återigen så har förgasaren (barrel carburator) tomgångsskruv och en skruv för hög/låg, jag gillar inte konceptet alls....... Första myggan hade jag på bänken många gånger innan jag gav upp, problemet var att det fanns inga membran att få tag på, justeringen var flexibel - antingen gick den perfekt men var svårstartad, eller så var den lättstartad men gick orent. Myggan (Stihl) jag pulade med igår, startar nu helt OK, den saknar några varv på toppen (H) men är rapp på gasen (L), tyvärr går det inte att optimera bättre. Varför ska man envisas med detta djävulens påfund? 🤑 Raggarö Edit: Ytterligare en "mygga" på bänken, ingen "barrel" utan en vanlig vridspjällsförgasare. Dessvärre hade den också EN justering for H/L. Mycket pulande men till sist gick den som den ska. Stihl BLK 58 startar men vill inte gå på tomgång, får skruva lite mer......😎
April 28, 20242 yr Author Popular Post 5 tankar med 550an och jonseredan på stå torkad ask, 3 släp hemkörda. Tar på kroppen med sågning och utkörning med skottkärra 😎😉 550an är en grym såg,lite tung att kubba med men då kommer tyngden till sin rätta 👍
April 28, 20242 yr 1 hour ago Ken1 sa: 5 tankar med 550an och jonseredan på stå torkad ask, 3 släp hemkörda. Tar på kroppen med sågning och utkörning med skottkärra 😎😉 550an är en grym såg,lite tung att kubba med men då kommer tyngden till sin rätta 👍 Gött med lite motion!! 550’n är det bra klös i, skulle aldrig vilja vara utan den!!
April 29, 20242 yr Ask är bra att elda med, har tuppat (hamlat för ståkkholmare) ett antal askar så det ligger som vanligt en del ved + 5 delar ris och väntar. På sjukbänken ligger 2 grästrimmers och 4 motorsågar, får jag igång någon av dem är jag nöjd..... EDIT: En motorsåg fixad. (Stihl 201)Tändstiftsbyte, sågen vägrade starta när den var varm. EDIT: En till motorsåg fixad. (Kinasåg) Lagat handtag med gasreglage, bytt membran och impulsslang. EDIT: En röjsåg fixad. (165R) Bytt membran och slang / filter. EDIT: Ytterligare en kinasåg fixad (STEEL 440) bytt membran, impulsslang och tankens slang/filter. många övriga småfel - typiskt kinaskit🤢😈 EDIT: Ytterligare en Hva fixad (165R) jag gav den fixade (se ovan) till sonen och fick en död såg med hem...... EDIT: Den döda sågen (ytterligare en 165R, dock "nyare") är fixad, samma recept som den första 165:an. Återstår en Jonsered 525 och en kinatrimmer Meec...... Raggarö
August 5, 20241 yr Från mitt förra inlägg återstår att fixa en Jonsered 525 och en kinatrimmer, det är fler sågar på ingång så jag ger nog upp och lägger dessa två på "bårhuset". Stihl 012, status oklar. Edit: Startar och går bra men kedjebromsen har frusit ihop. Kedjebromsen fixad. Lite oklart vilken 3/8" kedja som använts, hittade ett svärd med 3005-fäste i gömmorna. Bytt membransats. Stihl 040, status oklar. Edit: Lite för ojämn i lynnet för min smak.....Bytt membransats. Husqvarna 55, tändstiftet har hoppat ur, gängpaj. Edit: Får fixa en insatsgänga eftersom kolv/cylinder är spegelblanka efter 24 års drift, knappt någe sot på kolvtoppen (har aldrig sett något liknande🕵️♂️Köpte gängverktyg på Feltema men slutade med ett tändstift med 4 längsgående sågspår som gängades in i cylindern. Tunn bricka istf original på stiftet. Stihl 021: Då jag hämtade 55:an hos sonen dök denna sågen upp. Gillar inte denna modell då det iofs är lätt att komma åt vanliga serviceställen men man har krånglat till konstruktionen för att få av främre toppkåpan. Läget nu: ingen gnista. Edit: Beställt ny tändspole. Tändspolen gjorde susen. Membransats inköpt och monterad. Ska kolla med varvräknare (hör inte skillnad mellan 2800 och 3300 rpm, L och LA) Raggarö
August 10, 20241 yr Author Tjo. Vad kostar ved hos er per kubikmeter? Anledningen till att jag frågar är att här kostar kluven björk ca 1800kr/kubben. Vore kul att höra priserna ut i landet, typ björk-bland- granborre osv kluven och klar.
August 10, 20241 yr 2 hours ago Ken1 sa: Tjo. Vad kostar ved hos er per kubikmeter? Anledningen till att jag frågar är att här kostar kluven björk ca 1800kr/kubben. Vore kul att höra priserna ut i landet, typ björk-bland- granborre osv kluven och klar. Gäller det stjälpt mått eller travad ved? Vilken längd (man får klart mer luft i en kubik stjälpt mått med 50 cm ved än med 30 cm ved)? Då jag varken köper eller säljer ved så har jag inte mycket i sakfrågan att tillföra, förutom att det är viktigt att det är samma sorts kubikmeter som man pratar om när man diskuterar vad som är höga eller låga priser. MVH Alias
August 10, 20241 yr 4 hours ago Ken1 sa: Tjo. Vad kostar ved hos er per kubikmeter? Anledningen till att jag frågar är att här kostar kluven björk ca 1800kr/kubben. Vore kul att höra priserna ut i landet, typ björk-bland- granborre osv kluven och klar. Jag tar 900kr/ m3 stjälpt för björkved. 750kr/m3 stjälpt övrig löv. Jobbar inte med barr.
August 11, 20241 yr Author 9 hours ago alias sa: Gäller det stjälpt mått eller travad ved? Vilken längd (man får klart mer luft i en kubik stjälpt mått med 50 cm ved än med 30 cm ved)? Då jag varken köper eller säljer ved så har jag inte mycket i sakfrågan att tillföra, förutom att det är viktigt att det är samma sorts kubikmeter som man pratar om när man diskuterar vad som är höga eller låga priser. MVH Alias Det är stjälpt så det blir ca 700 liter, hemleverans ingår i priset (tror jag)