Publicerat April 12, 20233 yr Ryttarna brukar jag dra fyra fildrag på när kedjan är ny sen är det bara att köra tills den är slutfilad.
Publicerat April 12, 20233 yr 6 minutes ago Mad Mike sa: Ryttarna brukar jag dra fyra fildrag på när kedjan är ny sen är det bara att köra tills den är slutfilad. slipa kedja är en konst,
Publicerat April 12, 20233 yr Detta är en populär post. Gjorde ett studiebesök på en del av ö som skall huggas, runt en sommarstuga stod ca 60 torrgranar och låg 44 vindfällen. Ingen brådska, det får bli huggning i höst och hemkörning i vinter (om isen håller). Resten av ön innehåller säkert över 300 torrgranar och 100 vindfällen, det får vi ta dag två......😆😃😎 Raggarö
Publicerat April 20, 20233 yr Författare Detta är en populär post. Förnämlig att fylla år när junior har börjat jobba i en butikväll som säljer motorsågs grejer 😃😃😃
Publicerat April 20, 20233 yr 52 minutes ago Ken1 sa: Förnämlig att fylla år när junior har börjat jobba i en butikväll som säljer motorsågs grejer 😃😃😃 Nu jäklar ska spånen spruta!!
Publicerat April 20, 20233 yr Detta är en populär post. Motorsågsgrejer är det enda som orsakar ribba nuförtiden. Läste nyligen Bertil Sporrongs bok "Från yxa till motorsåg" och det är nära att man får sprätta isär vissa sidor, det har ju inte hänt på väldans länge 😎 Raggarö
Publicerat April 20, 20233 yr Detta är en populär post. 13 minutes ago Raggarö sa: Motorsågsgrejer är det enda som orsakar ribba nuförtiden. Läste nyligen Bertil Sporrongs bok "Från yxa till motorsåg" och det är nära att man får sprätta isär vissa sidor, det har ju inte hänt på väldans länge 😎 Raggarö Det finns en sak till som får mina safter att flöda och det är....
Publicerat April 21, 20233 yr Författare Detta är en populär post. It's a bad bad day to be a cold cold beer. Testade nya svärdet och kedjan ikväll o dra åt helvete vad det bet 😃😃😃😃
Publicerat April 21, 20233 yr 28 minutes ago Ken1 sa: It's a bad bad day to be a cold cold beer. Testade nya svärdet och kedjan ikväll o dra åt helvete vad det bet 😃😃😃😃 Japp X-CUT biter bra, betänk bara att det är inte samma filmall som äldre Husqvarna kedjor. Men du är kanske som svågern när jag började hjälpa honom i skogen😉 "jag behöver ingen filmall, jag lärde mig fila kedjor på frihand för många år sen" Varje gång han lånade min såg av någon anledning var kommentaren "fan vilket bett du har i sågen" Nu filar han också med mall😁
Publicerat April 21, 20233 yr 1 hour ago Ken1 sa: It's a bad bad day to be a cold cold beer. Testade nya svärdet och kedjan ikväll o dra åt helvete vad det bet 😃😃😃😃 Som jag sa igår i telefon, man blir förvånad att det kan skilja så mellan olika kedjor!! Skär gott de där x-cut!
Publicerat April 21, 20233 yr Klart man filar på frihand.. tills man insåg konsekvenserna av det.. Skulle ta ned en stubbe hos syrran. Ek modell GROV.. Vad jag än gjorde så vart det en duktig kurva vart jag än sågade.. Filmall is tha shiit!
Publicerat April 21, 20233 yr Frihandsfilning funkar utmärkt, men den blir för egen del mångfalt bättre när den utförs med sågen fixerad i skruvstädet i gårdsverkstan och med god belysning och bra arbetsställning jämfört med att fila sågen på en stubbe eller virkeshög i skogen. Till ryttarna/underställningsklackarna använder jag dock nästan alltid filmall. MVH Alias
Publicerat April 22, 20233 yr Jag har en svärdshållare som jag bankar ner i en lagom hög stubbe, det är bara att gå dit och fila då man tankar (ännu oftare då man kvistar torrgran🤑) https://www.reservdelaronline.se/tillbehor/577673--svaerdhallare-motorsag.html?gad=1&gclid=CjwKCAjw6IiiBhAOEiwALNqncdsrjoOMxuc-zS8s2nrlbL3kZfwXSqoLzVmogHS7rmd08Kve9AZeVRoCeAwQAvD_BwE Filar ofta med filmall för att undvika höknäbb, vinklarna har jag skaplig koll på, det är sämre med höjden. Kedjeslipen får man (med försiktighet) ta till vid stensågning eller då det behövs. Jag brukar fila/slipa "sommargästkedjor" och ibland undrar man hur det överhuvudtaget kunnat bli spån av något utan vinklar och med ryttare som aldrig rörts..... Raggarö
Publicerat April 22, 20233 yr Ingen filmall för min del när det gäller motorsåg, kedjorna till skördaren tar jag med kedjeslip. Som @alias slipar jag helst i verkstaden där jag klämmer fast svärdet i skruvstädet. Blir det skogslipning sågar jag igenom svärdet i ett klent träd på lagom höjd och slipar på den del som sticker ut. Lilla vinkelslipen funkar utmärkt till ryttarna, men man får vara lätt på handen.
Publicerat April 22, 20233 yr 1 hour ago Raggarö sa: Jag har en svärdshållare som jag bankar ner i en lagom hög stubbe, det är bara att gå dit och fila då man tankar (ännu oftare då man kvistar torrgran🤑) https://www.reservdelaronline.se/tillbehor/577673--svaerdhallare-motorsag.html?gad=1&gclid=CjwKCAjw6IiiBhAOEiwALNqncdsrjoOMxuc-zS8s2nrlbL3kZfwXSqoLzVmogHS7rmd08Kve9AZeVRoCeAwQAvD_BwE Filar ofta med filmall för att undvika höknäbb, vinklarna har jag skaplig koll på, det är sämre med höjden. Kedjeslipen får man (med försiktighet) ta till vid stensågning eller då det behövs. Jag brukar fila/slipa "sommargästkedjor" och ibland undrar man hur det överhuvudtaget kunnat bli spån av något utan vinklar och med ryttare som aldrig rörts..... Raggarö Har en sån (dock endast sparsamt använd) och visst förbättrar den förutsättningarna då sågsvärdet fixeras, men för en smålänning så är en "lagom hög" stubbe kapad i marknivå - vilket ger en mycket obekväm arbetsställning vid filningen! 😉 MVH Alias
Publicerat April 22, 20233 yr 16 minutes ago kkjon sa: Ingen filmall för min del när det gäller motorsåg, kedjorna till skördaren tar jag med kedjeslip. Som @alias slipar jag helst i verkstaden där jag klämmer fast svärdet i skruvstädet. Blir det skogslipning sågar jag igenom svärdet i ett klent träd på lagom höjd och slipar på den del som sticker ut. Lilla vinkelslipen funkar utmärkt till ryttarna, men man får vara lätt på handen. Instämmer! Ett lodrätt instick i en massavedsgrov stam funkar helt OK som hållare av sågen vid filning i fält. MVH Alias
Publicerat April 22, 20233 yr Detta är en populär post. 12 minutes ago alias sa: Har en sån (dock endast sparsamt använd) och visst förbättrar den förutsättningarna då sågsvärdet fixeras, men för en smålänning så är en "lagom hög" stubbe kapad i marknivå - vilket ger en mycket obekväm arbetsställning vid filningen! 😉 MVH Alias "Ergonomin övertrumfar även en smålännings snålhet" - Gammalt djungelordspråk 😎 Raggarö
Publicerat April 22, 20233 yr 1 hour ago Raggarö sa: "Ergonomin övertrumfar även en smålännings snålhet" - Gammalt djungelordspråk 😎 Raggarö Instämmer med föregående talare
Publicerat April 25, 20233 yr Kurs AB på ön avslutades i Söndags med examinering och vi har ett antal nybakade "studenter" redo för skogen. Mycket bra 😎 Raggarö
Publicerat April 25, 20233 yr Har en relaterad fråga om än inte i ämnet, har sågat en del tryckt virke, sliter det mer på sågen, sågar sämre? Min såg som jag helt ärligt varit mycket omsorgsfull och vän med känns plötsligt slö o trött, en annan tanke kan fukten i det tryckta virket få sågen att kännas slö, typ tänderna sätts igen? andra helgen i maj är det dags för del III i årets vedklyvning/C
Publicerat April 25, 20233 yr 1 hour ago Christian N sa: Har en relaterad fråga om än inte i ämnet, har sågat en del tryckt virke, sliter det mer på sågen, sågar sämre? Min såg som jag helt ärligt varit mycket omsorgsfull och vän med känns plötsligt slö o trött, en annan tanke kan fukten i det tryckta virket få sågen att kännas slö, typ tänderna sätts igen? andra helgen i maj är det dags för del III i årets vedklyvning/C Upplevt att det fortare blir ovasst sågs trycket virke. Klingorna på sågarna blir det iaf så troligen gäller det även din kedja.
Publicerat April 25, 20233 yr Författare 1 hour ago Christian N sa: Har en relaterad fråga om än inte i ämnet, har sågat en del tryckt virke, sliter det mer på sågen, sågar sämre? Min såg som jag helt ärligt varit mycket omsorgsfull och vän med känns plötsligt slö o trött, en annan tanke kan fukten i det tryckta virket få sågen att kännas slö, typ tänderna sätts igen? andra helgen i maj är det dags för del III i årets vedklyvning/C Kan vara så att spånet från impat virke kladdar fast och täpper igen. Testa att blåsa med tryckluft från oljetanken,jag fick göra det på Macculochen när det sågades mycket torr ved. Nu går hon som vanligt igen. //K❤
Publicerat April 25, 20233 yr Författare 5 minutes ago karelsk blandning sa: Upplevt att det fortare blir ovasst sågs trycket virke. Klingorna på sågarna blir det iaf så troligen gäller det även din kedja. Japp tryckt slöar mer än dubbelt så fort. /K
Publicerat April 25, 20233 yr Inte kört något speciellt med motorsåg, men kap- & girsågen den blir slö och upplever att den får kämpa mer i tryckt virke. Undrar vad det är de trycker in i virket…