Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gyttorps/Normas hagelproduktion har hängt på gärdsgården rätt länge nu.

Featured Replies

Publicerat

Nu verkar det dock verkligen ha hänt. Återstår väl att se vem i Spanien som kommer att tillverka under namnet, samt till vilken kvalitet och vilket pris. De senare tidernas regim (typ sedan Schullströms dagar) har väl kanske inte helt varit helt korrekt placerade i pris/prestanda relationen sett till omvärlden....

https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/norma-lagger-ner-hageltillverkningen-i-sverige-flyttar-till-spanien/

/T

• Svar 71
  • Visningar 8,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tror jag har några pkt orange/bruna special också. Inte gårdagens patroner direkt 😁😁😁

• 700 stycken puppor i timmen 😍 FY FAAAN  Christian, förstärk laddbänken, dra några extra skruvar i väggen och köp den fort!!

• Christian N
    Christian N

Skall bara skaffa mig en väldigt framstående youtube profil först som promotar mina prylar,  för visst är det så man gör. Skapar efterfrågan först och varan senare??    jag tänker nog mer

Posted Images

Publicerat

Trist att det blev så. 

Gyttorp hagel och Norma kulammunition var väl i det närmaste en självklarhet för många Svenska jägare förr.

Publicerat
  • Författare
25 minutes ago Järven sa:

Trist att det blev så. 

Gyttorp hagel och Norma kulammunition var väl i det närmaste en självklarhet för många Svenska jägare förr.

Trist?

Leverera till rätt pris/prestanda eller dö. Det är kapitalismens krassa verklighet....

Låter man tex ett sånt stolpskott som Gylls adoptivson leka med firman när han uppenbart inte begrep vad han höll på med så har man dessvärre inte alls den kalibern på ledningen som behövs för att ett företag ska kunna överleva.

Jag är mer förvånad att det gått så länge som det har.

/T

Publicerat

Gamla Gyttorp var riktigt riktigt bra grejer.. Sen gjordes en hel del ok plugg efter omställningen till Gyll? Jag har inte stenkoll på det där.. Men sen gick det utför.. jag har för mej att Gyttorp Wetland faktiskt hade en puppa 4/28 som sedan blev Norma. Minnesbilden var att den inte var fullt så j-la kass som nuvarande men jag är osäker där. Däremot deras gamla Wetland 4/32.. den var riktigt bra! Så detta har de faktiskt kackat till helt själva genom att försämra kvalitén i flera steg under årens lopp.

Publicerat
  • Författare
7 minutes ago Hipshot sa:

Gamla Gyttorp var riktigt riktigt bra grejer..

Ja, för i runda tal 30 år sedan. Då var de redigt bra. Men efter 1990-talet så har det varit en studie i långsam självdestruktion, en seriekrock i ultrarapid.... Inte för att de inte kunnat utan för att de inte haft ledningar som fungerat.

Och som du skriver - det är högst självförvållat.

Det finns en hel del hagelproducenter som både kunnat och förmått sig till att utvecklas och expandera sedan 1990-talet med produkter marknaden efterfrågar. Så det handlar bara och enkom om usel ledning.

/T

Publicerat

Jo, det är trist.

Oavsett anledning är det är en epok inom Svensk jakt som tar slut i och med att produktionen lämnar Sverige.

Publicerat
1 hour ago Järven sa:

Jo, det är trist.

Oavsett anledning är det är en epok inom Svensk jakt som tar slut i och med att produktionen lämnar Sverige.

Ja, det är tragiskt!:(

Publicerat

Undrar var maskinerna blir av? Skulle man kunna ladda bra ammo på dem? /C 

Publicerat
30 minutes ago Christian N sa:

Klart man kan, allt beror på hur man komponerar dem,  kompromisser ger inte topprestanda. 

Publicerat
11 hours ago pmt sa:

Ja, för i runda tal 30 år sedan. Då var de redigt bra. Men efter 1990-talet så har det varit en studie i långsam självdestruktion, en seriekrock i ultrarapid.... Inte för att de inte kunnat utan för att de inte haft ledningar som fungerat.

Och som du skriver - det är högst självförvållat.

Det finns en hel del hagelproducenter som både kunnat och förmått sig till att utvecklas och expandera sedan 1990-talet med produkter marknaden efterfrågar. Så det handlar bara och enkom om usel ledning.

/T

Var det " Farbror Sven " som köpte loss  maskiner och startade GAFAB  ihop m Schullström  

Publicerat
49 minutes ago Christian N sa:

Dom kan följa med ner till Spanien eller om någon lägger ett bud på dom och statar upp ny produktion.

Det var typ det som hände med Husqvarna Motorcross maskiner när f. d. E-lux bossen Hans Werthen sålde Husqvarna till Italien och sedan startade några av de anställda upp Husaberg. Lite historia i länken.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Husaberg

Publicerat
31 minutes ago culot sa:

Var det " Farbror Sven " som köpte loss  maskiner och startade GAFAB  ihop m Schullström  

Kan ha fel men tror Gafab va staffans gesällpatron för att få tillverka gyttorps patroner. Har för mig att Staffan sa något om det.

Publicerat
2 hours ago Christian N sa:

Din laddbänk måste vara så stor att man blir avundsjuk 😊 Antar att det här rör sig om rätt stora prylar. Att det är mycket mer än en patron varje gång man drar i spaken...

Publicerat
2 hours ago culot sa:

Rätta mig om jag har fel. Var det inte en f. d. volvodirektör eller vd för volvo som köpte Gyttorp för många år sedan? Jag minns ej namnet på honom och jag hittar inget på Google heller. Sedan har det varit flera turer efter det.

Publicerat

Jodå- han hade nån son med 6 fingrar som inte fick nåt jobb så han blev VD för bolaget....

Gyll

Publicerat

Sören Gyll

De har väl en gård upp emot Bålsta eller ngt varit där ngr gånger och hjälpt till med jakten. Vann ngn slags tävling där, var lite kul, fick en massa Gyttorpplugg i pris 😎

Segersta heter stället.

Publicerat
49 minutes ago Dansken sa:

Jodå- han hade nån son med 6 fingrar som inte fick nåt jobb så han blev VD för bolaget....

Gyll

Så var det han hette! Ja, det stämmer! Tack Svend!:thumbsup:

Publicerat
2 hours ago josc72 sa:

Din laddbänk måste vara så stor att man blir avundsjuk 😊 Antar att det här rör sig om rätt stora prylar. Att det är mycket mer än en patron varje gång man drar i spaken...

Nja tidigare hade jag 60 kvm att fylla med prylar men nu är det så blygsamt med plats att jag överväger att bygga en Attefallare för att husera i, för min del är jag lite framåtblickande, vill ha något att pyssla med i framtiden, men det är ju då det. /C 

Publicerat
  • Författare
9 hours ago lsjonsson sa:

Rätta mig om jag har fel. Var det inte en f. d. volvodirektör eller vd för volvo som köpte Gyttorp för många år sedan? Jag minns ej namnet på honom och jag hittar inget på Google heller. Sedan har det varit flera turer efter det.

Du tänker på Sören Gyll vars son Robert blev VD för hela härket. Det var typ 2005 eller 2006....

Dock begrep inte junior Gyll vad fader Gyll kunde om företagsledning så det gick som det gick. Då junior tydligen heter John Robert Hong-Yuhl Gyll ska vi kanske inte vara allt för hårdhänta i bedömningen då äpplet så att säga "råkat hamna" under päronträdet.

Nått av familjen Gylls förvaltningsbolag köpte även HDF-bolagen strax efter 2010 vill jag minnas. Gick så där bra det med....

/T

Publicerat
12 minutes ago pmt sa:

Du tänker på Sören Gyll vars son Robert blev VD för hela härket. Det var typ 2005 eller 2006....

Dock begrep inte junior Gyll vad fader Gyll kunde om företagsledning så det gick som det gick. Då junior tydligen heter John Robert Hong-Yuhl Gyll ska vi kanske inte vara allt för hårdhänta i bedömningen då äpplet så att säga "råkat hamna" under päronträdet.

Nått av familjen Gylls förvaltningsbolag köpte även HDF-bolagen strax efter 2010 vill jag minnas. Gick så där bra det med....

/T

Ja visst var det Sören Gyll o son. Ok. Det visste jag inte eller mindes inte. Tack!

Publicerat

Tänker osökt på Torssons första album, ”Att kunna men inte vilja”. Måste ju ha funnits kompetens i firman som borde tagits tillvara bättre av Gyll et al. I varje fall i början. Nu är jag helt novis på området men är det svårt att tillverka bra hagelbulor? Torde knappast vara kärnfysik, eller?

Publicerat
1 hour ago Fläskfia sa:

Nu är jag helt novis på området men är det svårt att tillverka bra hagelbulor? Torde knappast vara kärnfysik, eller?

Ja är med novis på området, men gissar att tillverka hagel patroner är rimligtvis inte oöverstigligt svårt.

Att tillverka bra hagel patroner till ett pris folk är villiga att betala och samtidigt tjäna pengar på det är väl förmodligen det som är själva kruxet.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Järven sa:

Ja är med novis på området, men gissar att tillverka hagel patroner är rimligtvis inte oöverstigligt svårt.

Att koka ihop en bra laddning med riktigt bra prestanda är krasst sett inte någon raketforskning, det kan nog var och en göra med en smula erfarenhet vid laddbänken.

Ska man fiska i lågpristräsket så är det nog jäkligt svårt i Sverige då vi har högt skattetryck och höga omkostnader (lönekostnader, lagerkostnader, administration etc). Så man får nog inse lite i vilket marknadssegment man kan vara från början.

Kruxet är nog förr att industrialisera den laddningen man kokat ihop, då kan maskinparken bli en smula begränsande. Ska man ligga på hög och jämn prestanda så måste maskinerna klara av att ladda jämt - skott för skott.

När jag var på B&P och tittade så var det ofta där man fick lägga rätt många "rotationer" i sin utveckling. Man hade en laddning som var bra laddad för hand men det gick inte att ställa in maskinen så den blev jämt producerad. Då fick dom labba lite utifrån vad maskinen kunde och sedan ta fram laddningen utifrån det även om man hade en som var bra. Och då var det en hiskelig massa parametrar som man filade på: fallhöjder, vinklar på rännor och bara gud vet vad.

Det handlar inte enbart om komponenter i bra kvalitet och produktionsförutsättningar i själva laddandet som förtryck och en jämn förslutning även om det är skitviktigt för prestandan. Rätt krut i lagom fart ner i hylsan, rätt förladdning, rätt laddning i rätt fart och vinkel, rätt förslutning och kalibrering etc etc.....

Och sedan ska maskinen köras i rätt hög fart för att det ska bli ekonomiskt.

MEN - givet den vilja den svenske jägaren och skytten har varit villig att betala för en svensk patron OCH det faktum att det säljs rätt mycket premiumammunition i Sverige gör att Gyttorp faktiskt hade ett extremt gott läge en gång i tiden.

Ta till exempel Gyttorps Röda eller Gröna (samma patron, Röda hade två lager lack och låg i liten ask, gröna hade ett lager lack och låg i 25 ask) som var helt jämförbara med Eley Grand Prix. Den gula fasan som var en aningen rappare version av det konceptet.

Det var riktigt bra puppor!

Det söp man bort för kortsiktiga vinster och en skitnödig attityd.....

Minns när jag stötte på representanter från Gyttorp på nån mässa när Gamebore precis kommit till Sverige och jag hade börjat testa dem (och imponerades) så jag frågade varför de inte provade att producera nån liknande patron. Svaret var, om än lite inlindat, vi får inte....

/T

Publicerat

De äldre Gyttorps Röda var de jag började med i början på glada 80-talet. Tror t.o.m det fälldes djur med patroner som hade den gamla svenska numreringen. Inte mycket att klaga på. Men sedan gick det sämre. På jakt för några vintrar sedan i kallt väder kom en hare. Tur för den att jag hade Gyttorps Röda modell nyare. Lät som en sur treöres smällare, för kallt förmodar jag. Har några modell äldre kvar, kommer åka fram vid väl valda tillfällen. Ska bli intressant att se hur spanienskotten går.

Publicerat
På 2023-10-10 at 11:39 lsjonsson sa:

Nej om jag inte har fel så var det Sven Eric  som var en fantastisk ballistisk expert och bla författare till 

" Boken om krut och lite till "