Publicerat Februari 24, 200719 yr La ett bud på en mark för en tid sen. Jag la mig på ett pris jag tyckte var skäligt vilket var 200:-/ha. Marken var ca 86ha. Vilket gjorde att jag hamnade på ca 18000. Jag fick ett svar från den som skulle arrendera ut marken att priset nu var uppe i 45000!!!!!(detta efter en dag) och hon undrade om jag ville bjuda över?? Jag valde att inte ens svara henne. Man kan undra var fan vi är på väg? När folk lägger vad som helst för att kunna jaga. Dessutom handlar det för det mesta om ett års kontrakt nu för tiden så den som nu bjuder högst på en mark vill förstås ha ut det mesta av marken. Detta å sin sida gör att marken töms på vilt under året och den som arrenderar marken har inget intresse eller tid att lägga någon möda på viltvård. Jag är av den uppfattningen att en mark skall vara en tillgång för en fastighet. Därför är det ett måste att man lägger ner tid på viltvård. Jag kan till viss del förstå att markägarna vill ha ut så mycket pengar som möjligt för marken. Men frågan är vilket dom tjänar på mest i längden? Att ta in en jägare som är villig att lägga tid och pengar på att ta hand om viltet och marken? Eller en som lägger så mycket pengar på arrende kostnaden att han Måset dräpa allt som finns och trampar över gräns? Det sist nämda gör ju dessutom att nästa år som marken skall hyras ut finns det inget vilt att jaga, dessutom kan det skapa konflikter hos grannar som kanske är av en annan uppfattning.
Publicerat Februari 24, 200719 yr Jag har tänkt precis som du skriver här. Jag håller med dig FULLT OCH HELT! Hört om jaktlag som velat lägga ner älgjakten ett år till exempel för att ge den lokalt dåliga stammen en chans. Svaret från majoriteten var att man inte betalar dessa fantasisummor för att TITTA på älgar. Och arrenderar man en mark ska det nästan vara ett krav att man skriver på att förvalta och ta hand om mark och vilt under en längre period.
Publicerat Februari 24, 200719 yr Vad är det som säger att bara för att man inte sköter om viltvården bara för att man betalar mycket pengar för jakten?? Är lite uppless på allt snack om dyra jaktmarker. Vi lever ju i en marknadsekonomi och då är det efterfrågan och utbud som styr priserna. Det gnälls om "rika danskar och tyskar" som trissar upp priserna, men det är helt OK för en svensk att åka till tex polen och jaga vildsvin eller åka till skottland och jaga hjort. Har man inte råd att jaga så får man antingen flytta norrut eller sluta jaga. Det är den bittra sanningen.
Publicerat Februari 24, 200719 yr Vad är det som säger att bara för att man inte sköter om viltvården bara för att man betalar mycket pengar för jakten?? Är lite uppless på allt snack om dyra jaktmarker. Vi lever ju i en marknadsekonomi och då är det efterfrågan och utbud som styr priserna. Det gnälls om "rika danskar och tyskar" som trissar upp priserna, men det är helt OK för en svensk att åka till tex polen och jaga vildsvin eller åka till skottland och jaga hjort. Har man inte råd att jaga så får man antingen flytta norrut eller sluta jaga. Det är den bittra sanningen. Ja, vem säger det... Jo, det säger sig självt. Med dom priserna och de korta arrende-tiderna så blir det så. Det ÄR bevisligen så eftersom så många har problem med detta. Tycker du att tillgång och efterfrågan ska styra viltvården och förvaltning resp. beskattning av våra viltstammar?? När folk betalar dyra pengar så vill dom ha valuta för dessa. DET är efterfrågan. TILLGÅNGEN existerar snart inte!!
Publicerat Februari 24, 200719 yr Instämmer helt... > > Fy fan för höga priser. Kolla vart viltstammarna är på väg.. Folk jagar ju BARA köttvilt nu för tiden, tycker inte att det är jakt att BEHÖVA skjuta ett antal älgar,hjortar,grisar osv för att betala sin jakt. Kan inte en hobby/livsstil få kosta lite..? Hur gör golfare för att betala alla avgifter, hyr ut sina fruar eller.? ??? Tur att det finns killar på det här forumet som fortfarande har RÅD att jaga rävar grävlingar kråkfåglar och liknande vart skulle det sluta för småviltet annars.! Nä,,, humana priser så att KÖTTJÄGARNA oxå har råd och tid till lite predatorjakt..! Nu fick jag det sagt.. 8)
Publicerat Februari 24, 200719 yr 86 hektar ??? det måste ju i längden vara bildigare att köpa marken! själv skulle jag inte betala en nickel för att jaga på 86 hektar, får ju knappt platts med ett grönsaksland där! fly uppåt i landet och lämna dendär södra änden av sverige åt danskarna :
Publicerat Februari 24, 200719 yr Ja, vem säger det... Jo, det säger sig självt. Med dom priserna och de korta arrende-tiderna så blir det så.Det ÄR bevisligen så eftersom så många har problem med detta. Tycker du att tillgång och efterfrågan ska styra viltvården och förvaltning resp. beskattning av våra viltstammar?? När folk betalar dyra pengar så vill dom ha valuta för dessa. DET är efterfrågan. TILLGÅNGEN existerar snart inte!! Hur kommer sig då att dom dyraste markerna är dom med bäst viltstammar?
Publicerat Februari 24, 200719 yr Mest troligt är att det är absolut bäst biotop där. Vilt flyttar in efter hand som reviren blir lediga. Alternativt är det så kapitalstarka jägare så dom kan anställa en viltvårdare(springpåg). Så är det iaf på dom större egendomarna som är utarrenderade
Publicerat Februari 24, 200719 yr Hur kommer sig då att dom dyraste markerna är dom med bäst viltstammar? Dom som vet att dom fortfarande har bra vilttäthet vet också att ta betalt för det. Vänta och se hur länge....
Publicerat Februari 24, 200719 yr Hur kommer sig då att dom dyraste markerna är dom med bäst viltstammar? Hur menar du då? ???
Publicerat Februari 24, 200719 yr Precis det jag säger. Arrendera en mark av ett gods i skåne så får du betala från 400:-/ha och uppåt, och då har du en vilttäthet som slår det mesta. Jag ser tydligt hur den svenska avundsjukan lyser igenom i många av inläggen. Dom onda rika människorna som skjuter sönder viltstammarna utan någon tanke på viltvården samtidigt som man skrattar åt dom stackars arbetarna som inte har råd. Nä, typisk svensk missriktad klasskamp i mina ögon. Hur hade ni tänkt er att det skulle gå till om inte marknadsekonomin styrde? Hur ska en arrendator utses till en mark? Ska man göra sådana inskränkmningar i äganderätten att en markägare inte ska kunna bestämma vem som ska jaga på hans mark? Kommunistvarning utfärdad!!! :P Förresten hur många "vanliga" Svenssons är det inte som missköter viltvården, som åtlar in och skjuter så många vildsvin dom kommer åt på marker i fotbollsstorlek? Att känna ansvar för viltstammarna har inget med plånboken att göra!
Publicerat Februari 24, 200719 yr Precis det jag säger. Arrendera en mark av ett gods i skåne så får du betala från 400:-/ha och uppåt, och då har du en vilttäthet som slår det mesta. Jag ser tydligt hur den svenska avundsjukan lyser igenom i många av inläggen. Dom onda rika människorna som skjuter sönder viltstammarna utan någon tanke på viltvården samtidigt som man skrattar åt dom stackars arbetarna som inte har råd. Nä, typisk svensk missriktad klasskamp i mina ögon. Hur hade ni tänkt er att det skulle gå till om inte marknadsekonomin styrde? Hur ska en arrendator utses till en mark? Ska man göra sådana inskränkmningar i äganderätten att en markägare inte ska kunna bestämma vem som ska jaga på hans mark? Kommunistvarning utfärdad!!! :P Förresten hur många "vanliga" Svenssons är det inte som missköter viltvården, som åtlar in och skjuter så många vildsvin dom kommer åt på marker i fotbollsstorlek? Att känna ansvar för viltstammarna har inget med plånboken att göra! Hejsan ,jag delar delvis din uppfattning,men i mångt och mycket har det tyvärr blivit så,i alla fall i Stockholms trakten att de är de med stålars som jagar. Många ggr.kan man inte ens kalla dessa för jägare,då dom inte ens vet vad dom pysslar med. Jag skulle hellre kalla dessa för skyttar..... Dessa sk.skyttar är ofta vid god ekonomi,dessa skyttar (jag har träffat dom) skjuter först och frågar sen,många ggr. Många gånger som tex.vid skadeskjutningar rycker dom bara på axlarna och anser att andra skall städa efter dom,då dessa skall med ett plan från Arlanda på kvällen. VET faktist om situationer där det inte finns någon som städar... Jakten i vissa sällskap är endast ett substitut vintertid för golfen sommartid. Många absolut inte alla,jagar bara för att det är kult att jaga,jag mår faktist illa när jag ser dom i sina lustiga hattar. Jag är inte kommunist,jag är till och med moderat,ja till och med egen företagare,men jag tycker att det suger fett,när riktiga jägare med jakten i blodet,där jakten betyder allt skall få stå till sidan då pengarna betyder mest. Vi har ett arv i vårt land,vi har oxå ett gammal allmogejakt som vi skall vara rädda om. Har läst om det men kommer inte ihåg årtal och så,men det var inte alltför länge sedan som folk svalt eller alt,tjyvskjöt en älg eller så på Konungens mark där ingen fick jaga. Men samtidigt är jag lite delad i mina tankar,jag har sagt till min fru att det vore bättre att jag pröjsade rejält för en mark..(Stockholms trakten) där man sålde viltet till uppköpare och jagade fritt sedan. Talar nu marker med Dov tex. där det kanske skjuts ett par hundra hjortar om året eller så. Gjorde jag det,dvs.var med om denna slakt av djur hade jag ju tillgång till annan jakt jag vill själv syssla med under annan tid,under förutsättning att tid ges.. Vete fan ??? Tycker mej bara se att själva jägarstammen börjar försvinna mer o mer,där skyttar tar över. En sak är säkert i alla fall,herr X som skall med planet från Arlanda kommer aldrig passa på räv,kråka,grävling i alla fall. end... ;D
Publicerat Februari 24, 200719 yr He-he, Jakt är en hobby för de flesta av oss och en hobby måste väl få kosta kanske. Förut åke jag mc och böt för det mesta hoj varje år av ren fåfänga. Vad dom kilometerna kostade stycket inklusive 10000 i försäkring skatt och värde minskning på 20-25000 vill man inte veta. Men jag var redan då knegare och drog in pengarna själv. Vissa stack till Thailand 2ggr om året medans jag la mitt överskott på hojen. Idag har jag ungar istället för racerhojar, ganska kostnadsneutralt. ;D Lever man därimot i den tron att jakt inte skall kosta nåt eller att man skall runt via köttet lever man i en bubbla. Men för många av oss har vi bara tid med en hobby och det är jakten, vilket värde det då har för en medelsvensk att kunna ta bössan och gå ut på egen mark, är det 1000 i månaden...2000, attans kanske får offra betalkanalerna på Tvn...3000??? Två man arrenderar kanske dessa 86ha för 45000 och lägger således knappt 2000 kronor var i månaden. Alla människor som jagar i syd och mellansverige är inte rika, men man prioriterar kanske lite olika bara. MVH
Publicerat Februari 24, 200719 yr He-he, Jakt är en hobby för de flesta av oss och en hobby måste väl få kosta kanske. Förut åke jag mc och böt för det mesta hoj varje år av ren fåfänga. Vad dom kilometerna kostade stycket inklusive 10000 i försäkring skatt och värde minskning på 20-25000 vill man inte veta. Men jag var redan då knegare och drog in pengarna själv. Vissa stack till Thailand 2ggr om året medans jag la mitt överskott på hojen. Idag har jag ungar istället för racerhojar, ganska kostnadsneutralt. ;D Lever man därimot i den tron att jakt inte skall kosta nåt eller att man skall runt via köttet lever man i en bubbla. Men för många av oss har vi bara tid med en hobby och det är jakten, vilket värde det då har för en medelsvensk att kunna ta bössan och gå ut på egen mark, är det 1000 i månaden...2000, attans kanske får offra betalkanalerna på Tvn...3000??? Två man arrenderar kanske dessa 86ha för 45000 och lägger således knappt 2000 kronor var i månaden. Alla människor som jagar i syd och mellansverige är inte rika, men man prioriterar kanske lite olika bara. MVH Hejsan MKJ,ditt resonemang håller inte,du skriver 2000 i månaden !! ja kanske det men i verkligheten jagar man inte 12 månader om året,så den effektiva kostnaden blir betydligt högre än så. Sen tillkommer övnings skytte vapen ,kläder,hundar mat till dessa osv. + mycket mycket mera.... Personligen anser jag att det är tråkigt att folk som inte har det bra ekonomiskt inte kan jaga,då dom har det som sitt största intresse. Jag vill gärna dra en paralell med fisket. Fiske behöver inte alls kosta så mycket,i fiske finns ingen avundsjuka..(vi har talat om detta,du o jag ;D) ja kräftfisket då 8) Förr jagade bönder,idag jagar oxå bönder,MEN även folk med pengar då jakten idag anses som snobbism utav många. Fan vet om inte denna utveckling gör att även bönder slutar jaga och arrenderar ut i stället 8)
Publicerat Februari 24, 200719 yr Nej kanske inte, men lägger du undan 2000 kronor i månaden så fixar du fakturan den dagen den dyker upp. Sen får vi väl utgå ifrån att de flesta här som söker mark har det mesta av den tillbörliga utrustningen för bedrivandet redan, tråden avhandlade väl bara arrendet? Frågan man ställer sig själv snart är, har man råd att inte arrendera ut sin jaktmark? I alla lag finns där mer och mindre intresserade markägare. Att arrendera ut sina 70-80 hektar till en tät 08 ger säkert mer än arrendera ut till mig och laget. Kanske så pass mycket mer att det värt grannsämjan??? Vi har varit bortskämda att jag billigt här hemma. Som marklöst exempel i mitt bonna lag betalar du runt 3500 kronor för jakt på 1100 hektar ett stenkast från Stockholm, fan vet hur det ser ut om 10-15 år efter nästa generationsskifte bland markägarna ??? MVH
Publicerat Februari 24, 200719 yr ...Personligen anser jag att det är tråkigt att folk som inte har det bra ekonomiskt inte kan jaga,då dom har det som sitt största intresse. Jag vill gärna dra en paralell med fisket. Fiske behöver inte alls kosta så mycket,i fiske finns ingen avundsjuka..(vi har talat om detta,du o jag ;D) ja kräftfisket då 8) Hör ganska ofta spöfiskare som skäller över nätfiskare på allmänt vatten... ??? ??? ??? Men dom kanske inte är avundsjuka,dom kanske bara tycker näten ligger i deras väg.. ??? ;D Nä det finns nog avundsjuka över allt.
Publicerat Februari 24, 200719 yr Jag förstår inte hur detta fortfarande kan förvåna folk. Bra marker kostar oftast väldigt mycket pengar och det betyder absolut inte att de skjuter bort allt vilt för det.. Själva dödandet är inte allt för alla. Mina jaktgrannar är ett rätt bra exempel. Visserligen har de en rätt stor mark och är rätt många gubbar, men fortfarande betalar de 13-14 tusen/Pers/år. Dessa jagar älg ett par gånger/år och rådjur ett par gånger/år. Dessutom så är det rätt svårt att få tillbaka arrendekostnaden på viltet. Säljer du till viltuppköpare får du 30-35/kg. Säg att du inte har någon älglicens på denna mark och att slaktvikten på ett rå ligger på 15kg det skulle innebära att ni var tvunga att skjuta 90 st rådjur för att gå +-0. Jag själv betalade rätt mycket för en mark för 5 år sedan och det var aldrig ens på tal att vi skulle skjuta så mycket som möjligt för att sedan sälja det. Tvärtom, rådjursstammen var sådär så vi införde getförbud och vi försökte hålla igen på 4 taggare. Sedan 3 år tillbaka så har jag denna mark själv gratis. Men fortfarande så har jag ungefär samma regler, visst, skulle en gaffelbock dyka så skulle jag inte strypa skytten likaså om en get skulle bli skjuten. Nu är inte jag pojken med guldbyxorna direkt, men det finns folk som har enorma summor och älskar att jaga, de kanske inte ser deras drömmark som dyr trots att den kostar 3-400:-/ha
Publicerat Februari 24, 200719 yr Jag ser tydligt hur den svenska avundsjukan lyser igenom i många av inläggen. Dom onda rika människorna som skjuter sönder viltstammarna utan någon tanke på viltvården samtidigt som man skrattar åt dom stackars arbetarna som inte har råd. Nä, typisk svensk missriktad klasskamp i mina ögon. Tja, jag är politiskt klarblå till min politsika uppfattning, och brukar inte tycka att det är ett problem att folk har mer pengar än vad jag har. Bekymret är inte att några få rika arrenderar dyra marker, problemet är att två busslaster "vanligt folk" går ihop och gör det, samtliga med uppfattningen att "har jag betalat så här mycket skall jag jävlar ha två vildsvin och två rådjur i frysen per år". Jag tror att alla har exempel på var detta har skett, jag har några själv: vad tror ni om ett jaktlag på 12 personer på 80 ha i södermanland, med vakjakter i veckorna och gemensamhetsjakter varje helg?
Publicerat Februari 24, 200719 yr Tja, jag är politiskt klarblå till min politsika uppfattning, och brukar inte tycka att det är ett problem att folk har mer pengar än vad jag har. Bekymret är inte att några få rika arrenderar dyra marker, problemet är att två busslaster "vanligt folk" går ihop och gör det, samtliga med uppfattningen att "har jag betalat så här mycket skall jag jävlar ha två vildsvin och två rådjur i frysen per år". Jag tror att alla har exempel på var detta har skett, jag har några själv: vad tror ni om ett jaktlag på 12 personer på 80 ha i södermanland, med vakjakter i veckorna och gemensamhetsjakter varje helg? Det luktar rensning av kapital i stället för räntan eller ???
Publicerat Februari 24, 200719 yr Tja, jag är politiskt klarblå till min politsika uppfattning, och brukar inte tycka att det är ett problem att folk har mer pengar än vad jag har. Bekymret är inte att några få rika arrenderar dyra marker, problemet är att två busslaster "vanligt folk" går ihop och gör det, samtliga med uppfattningen att "har jag betalat så här mycket skall jag jävlar ha två vildsvin och två rådjur i frysen per år". Jag tror att alla har exempel på var detta har skett, jag har några själv: vad tror ni om ett jaktlag på 12 personer på 80 ha i södermanland, med vakjakter i veckorna och gemensamhetsjakter varje helg? Och visst fan ä det fel när det är så.!
Publicerat Februari 24, 200719 yr Jag menar inte att alla som betalar höga arrende kostnader skulle vara sämmre på viltvård. Och givetvis ska man betala för en SÅ kallad hobby. Men saken är den och jag tror att många har fler exempel på att det rensas ut på markerna,än att serriös jakt och viltvård bedrivs. Själv har jag ca400ha i skåne som jag betalar ett skälit pris för. Men våra grannar som har mer mark och har markerna runt om jagar i princip all dagar i veckan i någon form. Och det enda dom gör är att gå ut med en påse äpple innan älgjakten. Blått eller rött blod tror jag inte spelar någon roll. Däremot kan kan jag nog säga att jag är i allafall intresserad att bevara något till efterkommande generationer. Och om man ska fortsätta med denna SÅ kallade hobbyn är det fan inte pengar. Och dom där rikingarna som slaktar utan att städa brukar vi kalla hatt människor.
Publicerat Februari 24, 200719 yr Problemett är ju att det skrivs ett årskontrakt Då man inte vet om man har marken nästa år så är det inte lika intresant att läga ner arbete på marken Första årett på en nu mark för mig används till att opservera och bara göra ett uttag som marken garanterat tål Men jag tror att många gånger kan det bli att dom bara jagar på för att dom inte vet om det komer någon anan som bjuder änu mer nästa år Så det som jag ser som största problemet är korta kontrakt och inte priset Men det måste ju finas en säkerhet så att dom blir viliga att förvalta villtett Mvh Anders Hj
Publicerat Februari 25, 200719 yr Problemett är ju att det skrivs ett årskontrakt Då man inte vet om man har marken nästa år så är det inte lika intresant att läga ner arbete på marken Första årett på en nu mark för mig används till att opservera och bara göra ett uttag som marken garanterat tål Men jag trar att många gånger kan det bli att dom bara jagar på för att dom inte vet om det komer någon anan som bjuder änu mer nästa år Så det som jag ser som största problemet är korta kontrakt och inte priset Men det måste ju finas en säkerhet så att dom blir viliga att förvalta villtett Mvh Anders Hj Håller med dig.
Publicerat Februari 25, 200719 yr Känner till en mark utanför Södertälje som är på ca.500 hektar. Marken är fullproppad med beteshagar för får. Markarrendatorn har till nu betalat betalat 110 kr hektaren,det normala i detta område är ca 60 kr per hektar,alltså ett överpris för denna mark. Nu har markägaren bestämt att priset skall vara 300 kr i stället!!! Så markarrendatorn kommer hoppa av 8). Jag vet inte om det redan finns nån ny arrendator,men är det nån här som vill ha namnet på ägaren är det bara att PM.a. Jag tycker att det är helt sjukt,fan det är ju helt störda priser ju,speciellt för får hagar !!!!
Publicerat Februari 25, 200719 yr Jag skulle ju så gärna vilja ha en Ferrari, tycker att det är för jävligt att dom ska behöva vara så dyra så inte vanligt folk ska ha råd med dom. :D :P