Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Priser på jakt marker. FY FAN!

Featured Replies

Publicerat

Tycker också att prisutvecklingen på jaktarrende skenat iväg på ett sätt som inte speglar prisstegringarna i övrigt.Den stora faran är inte de kapitalstarka människorna, dom kommer att hitta något annat med tiden som blir inne i deras kretsar. Nej någon skrev om 2 busslaster knegare som slår sig ihop om en mark som definitivt inte kan bära det trycket där tror jag att den stora faran för viltstammarna finns. Har sett alltför många sådana exempel här i Skåne. Tror även att utvecklingen går mer o mer mot dagsjakter. Vill man ha en kvalitativ jakt så tror jag det är lösningen i framtiden. Trist iof då det är känslan att kunna gå ut när man känner för det som är så härlig med ett eget arrende

Publicerat

Tänk er det här scenariet då: Ni har haft en mark i 5 år på 200ha som ni vårdat väl och vilttätheten är rätt hög i Augusti får ni reda på att arrenden kommer till nästa år höjas med 200% då markägaren kommit på att det är de "rätta" marknadspriset.

Ni kommer då omöjligt ha råd med denna mark trots att det är en riktig drömmark.

Vad gör ni?? Jag tror de flesta tänker så här:

1 Ni kommer ha råd om ni tar in några gubbar till (trots er vetskap att det egentligen blir för många).

2 Vill inte markägaren ha fler gubbar så är det stor chans att ni fäller det mesta som kommer i er väg.

Trist men sant.

Jag tror vi får lära oss att leva med dessa priser i några år till. Sen tror jag de flest jägarna säger nej alt. skaffar en ny hobby, det finns 300.000 jägare i sverige idag. Hur många utav dem är det som är lika hängivna och "ett med naturen" som de flesta här på forumet? inte många tror jag.

Liksom IT-bubblan som kommer denna Arrende-bubbla nångång att krascha, inte lika kraftigt kanske men väl synligt.

Publicerat

Precis som hos människan generellt genomgår jägaren en urbanisering. Kapitalisterna i storstäder samt DK och Tyskland vill inte bära saltstenar och röja pass på myggiga myrar i västernorrland, dom vill betala bra för ett dukat bord, helst inom 1 timme från hemmet eller i värsta fall flygplatsen.

I norrland finns faktiskt jakt för alla människor, men vi är många gånger lika lata och bekväma som dom vi föraktar. I stället för en fet liten rådjustax kanske man skall skaffa sig en finnspets? För 400 spänn får du sedan jakt på 10000 hektar, låt gå 7-8 timmar hemifrån men ändå. Få jägare av de 300000 bor idag mitt i jaktmarken och kan gå rakt ut.

Ingen behöver gå jaktlös i Sverige i dag om han/hon inte vill, inrikesflyget är dessutom görbilligt just nu och många biljetter får du för ett normalt sörmlandsarrende. ;)

MVH

Publicerat

Problemet är i Södra Sverige är dessa små marker. Skjuter man inte bocken här så hör man ett skott hos grannen 15 minuter senare. Det handlar också mycket om prioriteringar. Hur mycket man är villig att lägga undan i månaden. Man undrar ju när priserna ska stabiliseras. Men sen finns det också alltid folk som är villiga att betala stora summor för jakt.

Sen kan man ju se det såhär också. Om pengarna finns, hur kommer man in i laget eller får tag i marken?

Det finns många som är villiga att betala men inte får tag i någon mark.

Att vara utomstående och få tag i mark är ju ett stort problem i sig.

Publicerat

Jag ställde några frågor i ett annat inlägg:

Hur hade ni tänkt er att det skulle gå till om inte marknadsekonomin styrde? Hur ska en arrendator utses till en mark? Ska man göra sådana inskränkmningar i äganderätten att en markägare inte ska kunna bestämma vem som ska jaga på hans mark?

Vore intressant att se vad ny har för syn på detta. Vad finns det för alternativ förutom att låta marknaden styra?

Jakt är ingen mänsklig rättighet, lika lite som att äga en segelbåt eller ha en sommarstuga.

Att det finns brister i viltvården hos vissa jägare har inget med arrendepriser att göra. Det ansvaret ligger på den enskilda individen, oavsett plånbokens storlek.

Publicerat

Jag citerar också ett tidigare inlägg

Frågan man ställer sig själv snart är, har man råd att inte arrendera ut sin jaktmark? I alla lag finns där mer och mindre intresserade markägare. Att arrendera ut sina 70-80 hektar till en tät 08 ger säkert mer än arrendera ut till mig och laget. Kanske så pass mycket mer att det värt grannsämjan???

All mark är inte ute på marknaden som tur är för egen del, således styr inte marknaden över all jaktmark varken i den privata eller den bolagiserade svären. Skulle marknaden ha full kontroll på all jaktmark i Sverige skulle priserna troligen vara lägre och utbudet större.

MVH

Publicerat
Jag citerar också ett tidigare inlägg

All mark är inte ute på marknaden som tur är för egen del, således styr inte marknaden över all jaktmark varken i den privata eller den bolagiserade svären. Skulle marknaden ha full kontroll på all jaktmark i Sverige skulle priserna troligen vara lägre och utbudet större.

MVH

Själv betalar jag inte mycket i arrende fast jag jagar i Skåne på några hundra ha så det finns mycket mark där pengarna inte betyder nåt. Att det kommer danskjävlar och drivar upp priserna tycker jag inte om MEN som många andra säger så tror jag faktiskt inte att just det är ett stort problem förutom att jag inte har råd att arrendera marken. Problem blir det när det är stora sammanslutningar (jaktklubbar) som arrenderar marken. Varje medlem sitter bara nån gång/år men eftersom de är så många blir jakttrycket orimligt stort. Att folk slår sig samman i större gäng beror i o f s på att arrendepriserna är höga så det blir lite av en ond spiral. Vet marker i min närhet som varit ute på marknaden ungefär vartannat år till idiotpris och varje gång kommer ett gäng glada Malmöbor eller danskar och invaderar marken. När de inser att det var ett likadant gäng som jagade där innan och alla djur är utskjutna så flyr de till nån annan mark. Under tiden sitter ägaren till marken och räknar pengarna med ett leende på läpparna. Jag har under snart 10 år åkt runt och tittat på olika marker och bjudit på arrendet men blivit överbjuden varje gång. Antagligen därför att jag förutsätter att arrendet ska förtsätta under många år och därför sätter ett pris med utgångspunkt basserat på lagom avskjutning. När jag då försöker förklara för markägaren varför mitt bud är lägre och att jag kommer att vårda marken så tycker de oftast att det låter bra men ännu har jag inte fått tag i nån mark på annons. De enda marker jag får tag i är genom kontakter.
  • 1 year later...
Publicerat

Visst är priset högt för jakt mark, ;)

Men kom ihåg att priset på marken har stigit skyhögt över förväntningarna samtidigt och vad gör man då om man vill köpa sig ett ställe ute på landet och inte har alla penningar som krävs? :huh:

Jo man kollar vad jakten kan vara värd bla, och se där får man som ni säger 200-500/ha och om marken är på 100 ha så har man ju helt plötsligt löst räntan på ca 400´till en mille vid 5% ränta ,, kan ju vara det som skiljer mellan att kunna äga eller att inte kunna det..

Helt klart är det ju så att oavsett vad vi tycker så är det penningarna som styr, allt är till salu till rätt pris. <_<:angry:

Sedan har man ju bara att anpassa sig efter det o lösa problemen allt efter som, jag själv har egen mark på lite över 300 ha och jag arrenderade ut bockjakten i tre dagar första året jag bodde här,,, B)

Danskarna jagade på ca 250 ha och familjen här på resten, 15000 blev inkomsten på det,och då sköt dom bara en bock,,, e ville skjuta rätt djur o inte bara skjuta,,, det finns bra danskar glöm inte det.. ;) åren efter så har stammen på rådjur sjunkit och då vill jag inte ha några andra jägare här,, dels för jag inte vill förstöra stammen mera och för att det jag då säljer inte är vad jag kan erbjuda,,

Visst faan måste det vara så att markägaren har rätt att "sälja" jakten till den som betalar högst, tyvär så kommer ju viltvården att bli lidande men åxå det kommer det att komma lösningar på. bara vänta o se.

Jag funderar själv på att arrendera mera mark och kommer i så fall att hyra ut jakt vissa tider på året till ex vis danska ,, ett mycket bra sett för mig att finansiera min egen jakt på marken under övriga året, vilt foder och liknande, :huh:

Jag tycker att det är ett utmärkt sett att göra det på, de kan komma ut på en trevligt och spännande jakt, jag tjänar pengar och får nya bakanta som jag kan jaga hos ev .

och markägaren känar mera pengar på jaktarrendet för jag akn betala honom mera för jakten,

Att det sedan sitter en massa folk o tycker att jorden snurrar för fort det kan ju ingen hjälpa ,,, jag vill gärna jaga gratis, men så är det ju inte o oavsett vad jag tycker så kommer det aldrig att bli så heller,, bara att gilla läget ..... B)

Sorry för alla hårda ord,,, håller med om att det är dyrt men klaga hjälper inte...........

mvh lasse