Publicerat Februari 26, 200719 yr ...och låt vildsvinen få respekt som det högvilt de är! Jaga med förstånd och skjut inte mer än marken bär.... Att det kan vara så svårt för så många?
Publicerat Februari 26, 200719 yr ..och var försiktiga i hundvalet. Hur många skulle acceptera att vi släppte jyckar som plockade älgkalv lite nu och då? Mvh!
Publicerat Februari 26, 200719 yr ..och var försiktiga i hundvalet.Hur många skulle acceptera att vi släppte jyckar som plockade älgkalv lite nu och då? Mvh! Sant...kan vara grund för eftertanke 8)
Publicerat Februari 26, 200719 yr Har inte särskilt mycket erfarenhet av grisjakt faktiskt. Såg förövrigt Mikael Thams film, Vildsvin och Hundar?, igår. Under filmens gång får man se och höra hur en hund skadas i en bit grane. Nej, tvi fan säger jag bara. Jag må vara rätt så rakryggad men ack så man reagerade på att bevittna denna jakt. Hunden klarade sig denna gången med ett skadat ben. Men jag säger då det, när man bara hör hunden gny utan att se den och samtidigt veta att en gris finns inne i buskaget, jag vet inte vad jag skulle gjort. Och sen bära hem hunden på ryggen, vad är det för jakt? Fick höra för ett tag sen hur en hund kom springade med en kulting i munnen och suggan efter. Vet inte hur det slutade för hunden men är ganska säker på att det inte vara något lyckligt slut. När hunden skadas i jakten och det går så långt att man måste bjuda med div. kirurger och vetrinärer när man ska ut och jaga. Ja, då tackar jag nej. Jag skulle aldrig få för mig att utsätta min hund för något liknande. Men alla tänker vi olika... Jag håller med om att skadorna på åkrar i Skåne är betyande. På många ställen är en kraftig avskjutning ett måste. Men vi måste också utbildas i att hålla efter stammen. Lära sig skjuta rätt djur osv. Detta händer alltför ofta, att det skjuts fel, för mycket, för lite, osv.!
Publicerat Februari 26, 200719 yr Personligen tycker jag att den för närvarande "jakttiden" är bra. Dock tror jag det är en annan väg vi skall gå. Folk måste informeras. Jag har jagat med flertalet som inte kunnat ett skvatt om vildsvin. Vildsvinens reproduktionscykel följer inte samma cykel, som tex rådjurs eller älgar, därför ter sig en fredning som påminner om antingen rådjuret eller älgens frednbingstid löjeväckande. Det bör vara upp till varje jägare att fatt beslut om han vill skjuta vildsvin. Samma regler gäller för all jakt. Djur får inte lockas från granmarken, oavsett om det är vildsvin eller harar. Visst får man ha åtlar. Men inte 10 meter från granmarken... Tycker detta jävla kontrollsverige är så FEL. Låt folk ta ansvar, och följderna av deras handlingar. Ett djur som vildsvinet har en bra fredningsregel: Sugga bör ALLTID vara fredad. Galt / fjoling bör få skjutas året om. Enligt mig.
Publicerat Februari 26, 200719 yr Lite off topic men jag tycker det hör till ämnet på sätt och vis... Stora skador för lantbruket... ja, men lantbrukarna får väl göra med åkrarna som dom i vargtäta områden får göra med sina djur... hägna in åkrarna med elstängsel. Vi har bestämt att vildsvinen ska ingå i den svenska faunan och då får vi också acceptera att vi måste skydda oss från den skada djuren kan ställa till med. Skyddsjakt är någonting som endast bör vara den sista utvägen. Att enbart kunna skjuta galtar och årsungar under merparten av året blir väldigt snett eftersom det då alltid kommer finnas betydligt fler suggor i kultingförande ålder. Låt djuren få en fredad tid där suggor och galtar kan ägna sig åt varandra. Parningscykelerna hos vildsvin beror till stor del på födotillgången men även antalet kapitala galtar påverkar parningen och om det inte finns nog med stora galtar kommer suggorna paras för sent med allt vad det innebär med små kultingar när vintern kommer och många djur som inte klarar vintern.
Publicerat Februari 27, 200719 yr Små vildsvin har inga problem att klara vintern. Inte heller då dom föds mitt i vintern. Har själv bevittnat detta. En sugga erhöll en kull på 5 kultingar. i decemeber. -10 Var snitttempen. Ett år senare så sköts en av kultingarna. De resterande 4:a springer fortfarande...
Publicerat Februari 27, 200719 yr Dahla jag tror du vill väcka till debatt med ditt inlägg om viltstängsel, läs vad MKJ skrev tidigare så löser man problemet enkelt. Jag har mest följt detta då vi inte har vildsvin på marken och nog kommer jakttrycket öka med nyhetens behag, men det är framför allt inställningen bland jägarna som är viktig, det finns alltid de som sitter på en liten täppa och skjuter allt som passerar, vi har haft en sån i laget som slutade för att han inte fick skjuta rådjur på älgjakten, jag hjälpte väl till med att reta upp honom och sen skälla ut honom nu kommer inga sådana typer med längre, vet inte om det är otur för oss men de som skött sig sämst kommer från skjutbanorna och börjar jaga vid 40-50 års åldern. För att hålla sig till ämnet så är jag helt klart för jakttid på gris och möjligen skyddsjakt vid större problem, jag vet inte men hur ser man att det är en årsunge och på vak mitt i natten?
Publicerat Februari 27, 200719 yr ..och var försiktiga i hundvalet.Hur många skulle acceptera att vi släppte jyckar som plockade älgkalv lite nu och då? Mvh! Om det är hundar så tar kultingar du tänker på så var det väl ingen bra jämförelse. ??? Är aldrig bra med hundar som tar kultingar. Men är väl egentligen inte konstigare än att en stövare tar haren om den kommer åt? Rätta mig om jag har fel men problemen med tagna kultingar beror väl oftast på det släpps flera hundar samtidigt.
Publicerat Februari 27, 200719 yr Dahla jag tror du vill väcka till debatt med ditt inlägg om viltstängsel, läs vad MKJ skrev tidigare så löser man problemet enkelt. Jag förstår inte vad du menar. MKJ skriver att han skjuter runt tre grisar i sädesfälten och sen är grisarna borta. Han skriver också att det ofast bara är suggorna som syns i sädesfälten och att dom ofta skjuts. Är det så man ska lösa problemen eller förstår jag det hela helt fel nu? Självklart vill jag väcka lite debatt... det här är ju ett forum för folk med samma intresse men med olika åsikter. Jag påstår inte att jag har rätt i alla lägen och om jag inte visar hur jag ser på saken kommer jag ju sällan bli tillrättavisad och övertygad om att mitt sätt att tänka är fel.
Publicerat Februari 27, 200719 yr Författare > Dahla Nu inbillar jag mig att du spelar lite uppkäftig på morgonen Självklart skjuter jag inte första bästa gris som visar trynet på åkern, för då blir det en sugga med 110% säkerhet. Då har du varken gjort dig själv eller smågrisarna en tjänst. Ni vet förmodligen vad det innebär för de smås uppfostran. Eftersom jag inte har rätt till skyddsjakt med lampa handlar det om att i mörkret lokalisera svinen i fältet och smyga sig på dom lagom till ljuset återvänder runt 02:30. Vänta på rätt tillfälle i en såmissta eller en plätt med nedbökad spannmål och skjuta rätt gris. Normalt avstånd är mellan 10 och 20 meter. Adrenalinfylld jakt kan jag säga. Att ledar suggan inser att någon helt plötsligt är mitt ibland dom och skjuter hennes kultingar är ofta tillräckligt för att hon aldrig mer skall visa sig i den ändan av fältet i alla fall. Upprepar man detta ett par nätter så är dom väck. Ditt förslag att hägna all spannmål på mina 160 hektar, läs 1,6 miljoner m2 finner jag inte riktigt realistiskt då spannmålen är begärlig ungefär en vecka - 10 dagar för grisen. Att hägna vallar som är begärliga 12 månader om året är en annan 5a, där borde LRF lobba för mer pengar till bönderna. > Bastard. Kul att det funkar med grisjakten hos er, tyvärr gör det inte det här. Är inte heller någon stor fan av restriktioner, men när folk inte kan hantera situationen måste man tänka om. En mer central förvaltning är ett måste. MVH
Publicerat Februari 27, 200719 yr MKJ, förstå mig rätt nu... du skriver ju själv att det är väldigt många som skjuter på allt som rör sig... Jag tror absolut på att du aldrig skjuter fel djur men alla är inte som du. 1,6 miljoner m2 låter fasligt mycket... hur många meter eltråd blir det om du räknar på den faktiska meterlängden runt grödorna? Lite mindre då va? Man kan säkert uppfatta mig som uppkäftig dygnet runt om man så vill.
Publicerat Februari 27, 200719 yr MKJ har ju lösningen på problemet. Skyddsjakt i spanmål låter ju som en enormt spännande jaktform så det vore inte svårt att få tag på folk som vill utföra det. Självklart så ska rätt djur skjutas precis som vid all annan jakt. Vad som behövs är en dialog mellan lantbrukare och jägare så att man kan mötas på halva vägen. Att hägna in ser jag inte som ett alternativ. Vem ska betala?
Publicerat Februari 27, 200719 yr Författare 1,6 miljoner m2 låter fasligt mycket... hur många meter eltråd blir det om du räknar på den faktiska meterlängden runt grödorna? Lite mindre då va? Hoh! du skulle se mina fält. Ett skifte på 10 hektar i rektangel har en sida på 1000x100 meter och innehåller således 100000m2. Två varv eltråd runt rektangeln är 4400 meter. Sedan kan du lägga på en Upplandskofficient på minst 1,5, dvs 10 hektars fält i kvadrat eller rektangel existerar ej, utan fälten ser ut som spottloskor med 100 hörn. Då är vi uppe i nästan 7 kilometer tråd per 10 hektar. Ta dessa 7 kilometer ggr 16 för att nå 160 hektar och vips förstår du att då är EU träda ett bättre och lönsammare alternativ. Du får vara hur uppkäftig du vill för min del så länge du är saklig, mig stör det inte således. MVH
Publicerat Februari 27, 200719 yr Sax, nu ska vi nog skilja på jakt och skyddsjakt då det är stor skillnad på det. Skyddsjakt FÅR inte bli en lösning på alla problem vi stöter på utan ska ses som den sista lösningen på eventuella problem. Ja, vem ska betala... hur ser det ut med betalningar för dom som måste skydda sina tamdjur från rovdjursangrepp? Får inte lantbrukare hjälp redan idag för skador från ex älg? MKJ, enligt jägareförbundet räcker det med en tråd då svinen undviker att hoppa över hinder. Ett annat alternativ kan ju vara att så grödor som inte är lika attraktiva för svinen.
Publicerat Februari 27, 200719 yr Skyddsjakten är inte den enda lösningen. Skyddsjakten ska ju kombineras med andra åtgärder som tex utfodring i skogen. I vissa extremfall så kan stängsling vara ett alternativ, men det är ingen helhetslösning på problemet. Visst är det skillnad på jakt och skyddsjakt, men det handlar fortfarande om jakttillfällen som kan ge härlig upplevelser för utövaren samtidigt som det gör nytta. Jag ser inget fel i det!! Ditt förslag med att odla grödor som inte är attraktiva för svinen funkar inte alls. Vad ska en mjölkbonde ufodra sina djur med om han inte kan odla vall?
Publicerat Februari 27, 200719 yr Författare MKJ, enligt jägareförbundet räcker det med en tråd då svinen undviker att hoppa över hinder. Ett annat alternativ kan ju vara att så grödor som inte är lika attraktiva för svinen. Att vara lantbrukare i norra mälardalen är mycket pressat ekonomiskt, själv ser jag det som en hobby då jag har jobb vid sidan. Men en grundläggande regel är att man måste odla det marknaden efterfrågar och som lämpar sig i klimatet och på gällande jordarter, därav är nu grödor som lämpar sig för energi och humankonsumtion spåret just nu. Det går således inte att odla en gröda som inte grisarna gillar, för grisar älskar allt som odlas på åkrar eller under desamma under kortare eller längre perioder under växtsäsongen. Jägare förbundet lever inte alltid i full harmoni med verkligheten Dahla, man vill väl men har uppenbarligen aldrig stängt in eller ut en gris från något som är begärligt. Grisar är bökare, förr eller senare bökas rötter eller stenar på tråden som jordar ner i backen och därmed får man fri lejd och behöver ej hoppa heller. En tråd måste avskräcka i trynhöjd, den andra skall rappa över ryggen när den nedre är ur spel. Trådarna måste också ha olika elverk,annars leds den övre tråden i backen lika fan. Dessutom finns där fler djur i vär fauna som rör sig på natten, älgar etc. En älg går bara rätt igenom ett lågt svinstängsel. Det är sin sak att stänga in en trädgårdstäppa eller en golf green men i praktiskt jordbruk är en Browning Bar 9,3 överlägsen elstängsel alla dagar i veckan, like it or not. MVH
Publicerat Februari 27, 200719 yr Jakten är ju också en hobby för dom flesta av oss... Det finns ingenting som är 100% bra på något vis. Det man dock bör fundera på är vad tråden handlar om från början... vissa markägare/arrendatorer skjuter allt dom ser samtidigt som det matas på varje ledig plats oavsett om det är en liten inäga i direkt närhet till odlad åkermark. Om vi nu begränsar jakten på vildsvin till en långt mycket mer tight tid på året kommer vi få en intensivare tid att hålla stammen på en god nivå och det under samma tid som vi jagar allt annat vilt i skogen. Bra eller dåligt? Suggorna brunstar normalt i oktober/november, är det rätt att jaga då eller medför det en störd brunst med senarelagda och spridda föryngringar som följd? På älg och kronvilt har vi skötselområden där flera markägare har ett visst antal djur att förvalta. Är det kanske på sin plats att vi sätter upp en liknande förvaltningsmodell även för vildsvinen? Att skjuta hur många vildsvin som helst på 20HA är inte lagligt men hur många tänker på det idag och hur många av dom som jagar på sånna små marker bryr sig? Hur får jägarna runt om i landet information och utbildning i hur man förvaltar och jagar ett nytt djur som vildsvinet nu är för många i vårt land? Är det kanske en massiv utbildningskampanj från våra jägareorganisationer som behövs? Om man tänker och funderar lite en stund ser man att det finns många frågor som bör besvaras innan man gapar högt om skyddsjakt.
Publicerat Februari 27, 200719 yr Om det är hundar så tar kultingar du tänker på så var det väl ingen bra jämförelse. ???Är aldrig bra med hundar som tar kultingar. Men är väl egentligen inte konstigare än att en stövare tar haren om den kommer åt? Rätta mig om jag har fel men problemen med tagna kultingar beror väl oftast på det släpps flera hundar samtidigt. Nej inte kultingar utan rödgrisar runt 40-50 kg tidvis.. Har själv tagit tre-fyra kanske med kniv och det är bland det vidrigaste jag vet! Det handlar som jag ser det om fel hundar som, precis som du säger, släpps samtidigt. Har dock varit med om att det inträffat med bara två hundar varav den ena varit skarp och den andra mest peppad av den första. Vissa jyckar, dessvärre rätt många, gör sig bäst på eftersök helt enkelt. Har skjutit en 90 kgs sugga på "stånd" som var så sanslöst söndertuggad i häcken, öronen samt knorren så det fanns inte.. Den rådde jyckarna inte på att få fast ordentligt men de fixade att tugga rätt friskt i häcken på den. Det var en stor vuxen gris, hur skulle det låtit om det varit en stor kalv eller liten kviga? Min spaniel har apporterat kulting vid något tillfälle men den var kärnfrisk, jävligt arg, men hel så den gick att sätta tillbaka :-) Tror det vettigaste alternativet är rena spetsar, grå och jämthund som man kör själva.. dvs inte släppa fler än en jycke åt gången.. alt kortdrivare typ tjt o wachtel.. Sen tror jag iofs att detta är ett "godsproblem".. gemenen man som jagar har inget behov av att släppa fler jyckar, hundföraren har inte ngt "krav" på sig att peta ut gris till skyttar. På de större ställena så blir det lätt att allt går åt skogen, fler hundar går på samma flock och skiljer lätt ut en rödgris som sedan får stickas. Mvh!
Publicerat Februari 27, 200719 yr Sen tror jag iofs att detta är ett "godsproblem".. gemenen man som jagar har inget behov av att släppa fler jyckar, hundföraren har inte ngt "krav" på sig att peta ut gris till skyttar. På de större ställena så blir det lätt att allt går åt skogen, fler hundar går på samma flock och skiljer lätt ut en rödgris som sedan får stickas. Detta håller jag till viss del med om. Men åtminstone i våra trakter har det smittat av sig till vanliga jaktlag. För här jagas ofta stora såtar med mycket passkyttar och för mycket hundar. Blir oftast skit med en del hundar som inte jagar självständigt och springer på alla andras skall.
Publicerat Februari 27, 200719 yr Usch.. jag vet fan inte, hela detta kapitell är så jävla tragiskt. Det är så j-la lätt att sitta och slå sig för bröstet och klanka ned på div hundar men det leder mest till att folk blir sura och förbannade. Grisjakt med stora såter och många hundar KAN vara så vansinnigt roligt och den kan bedrivas helt utan skadade grisar men då krävs det ett hundmaterial som är rätt svårt att finna. Sen finns det dessvärre en massa direkt olämpliga jyckar men har man som jaktledare hyfsade krav på sig att få fram grisar så vad göra? Det enda som jag personligen direkt hatar är att höra ljudet av en gris som någon jycke fått tag på.. det är såna upplevelser som får en att fundera på vad man egentligen pysslar med, om det öht är försvarligt gentemot viltet. Min tro är iaf att rena kortdrivare, wachtel som verkligen jagar gris i kombination med rena ställande dvs grå och jämte är det som funkar bäst rent etiskt sett. Men som sagt, det är en tro.. Mvh!
Publicerat Februari 27, 200719 yr Min tro är iaf att rena kortdrivare, wachtel som verkligen jagar gris i kombination med rena ställande dvs grå och jämte är det som funkar bäst rent etiskt sett. Men som sagt, det är en tro.. Beror ju helt på hur man jagar. Här omkring så bedrivs jakten oftast som ren grisjakt och då tycker åtminstone jag att kortdrivare inte passar så bra pga att de flesta driver rådjur. Inte så skoj med fullt av rådjursdrev och oftast en hel skock hundar efter rådjuret. Men vid kombinationsjakter så är det ju lika fel med en spets.
Publicerat Februari 27, 200719 yr Författare Om man tänker och funderar lite en stund ser man att det finns många frågor som bör besvaras innan man gapar högt om skyddsjakt. >Dahla. En sak i taget, vi är båda överens att något bör göras för tygla idiotskyttet som äger rum på många marker och att en restiktion i jakttiden kan vara ett medel, information och eventuella skötselområden ett annat. Termen skyddsjakt som du hävdar att vi gapar över existerar inte i svinkretsar ännu eftersom det är fritt fram 365 dagar om året att lossa skott mot dem. Först när vi fått igenom det logiska kravet på jakttider kan det bli tal om skyddsjakt enligt lagens mening. Det jag sysslar med i grödorna är att benämna som vilken jakt som helst även om dess syfte är att få dom att äta någon annanstans. Vill jägareförbundet/riksjägarna profilera sig borde man också ta tag i dessa punkter. MVH
Publicerat Februari 27, 200719 yr En möjlighet är ju att släppa hund vid grödorna man vill skydda. För det vet ju alla att släpper man en hund så är ju markerna gristomma i månader efteråt. ;D
Publicerat Februari 27, 200719 yr Termen skyddsjakt som du hävdar att vi gapar över existerar inte i svinkretsar ännu eftersom det är fritt fram 365 dagar om året att lossa skott mot dem. Jag är med dig helt där... men som signaturen Tax skrev om att skyddsjakt kunde vara en spännande jaktform ställer jag mig tveksam till då skyddsjakt på odlad mark är med lampa om natten på alla djur och då även suggor. Skilj på jakt och skyddsjakt. Den jakt du bedriver nattetid mot årsungar är helt vanlig jakt enligt mig men långt ifrån alla behärskar den och det skriver du ju även själv. En något triggerhappy och trött jägare kanske råkar skjuta fel djur i tron om att det "bara" är en årsunge fast det i själva verket är en kultingförande sugga. Nu målar jag givetvis fan på väggen...