Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inför jakttider på vildsvin - NU!

Featured Replies

Publicerat
Jag förstår inte vad du menar. MKJ skriver att han skjuter runt tre grisar i sädesfälten och sen är grisarna borta. Han skriver också att det ofast bara är suggorna som syns i sädesfälten och att dom ofta skjuts. Är det så man ska lösa problemen eller förstår jag det hela helt fel nu?

Självklart vill jag väcka lite debatt... det här är ju ett forum för folk med samma intresse men med olika åsikter. Jag påstår inte att jag har rätt i alla lägen och om jag inte visar hur jag ser på saken kommer jag ju sällan bli tillrättavisad och övertygad om att mitt sätt att tänka är fel.

Oj man åker och handlar så har debatten dragit iväg, jag tyckte du tolkade MKJ:s inlägg som fan läser bibeln, problemet var just att en del skjuter första bästagris som då blir fel djur.

Har man försökt hägna in tamgrisar så används det betydligt mer än 1 tråd och vem jägare eller inte vill ha så mycket eltråd ute på markerna, inte jag då annat vilt kan fastna och bli lidande, jag irriterar mig på gammal taggtråd som man hittar runt övergivna hagar.

Med en mer reglerad jakt så blir viltet i fred under delar av året och som jag skrev hur ser man om det är en årsgris när man sitter på vak mitt i natten? jag vet inte och då ser jag problemet att det ibland faller fel djur även om det inte är meningen.

• Svar 78
  • Visningar 8,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Jag är med dig helt där... men som signaturen Tax skrev om att skyddsjakt kunde vara en spännande jaktform ställer jag mig tveksam till då skyddsjakt på odlad mark är med lampa om natten på alla djur och då även suggor. Skilj på jakt och skyddsjakt.

Den jakt du bedriver nattetid mot årsungar är helt vanlig jakt enligt mig men långt ifrån alla behärskar den och det skriver du ju även själv. En något triggerhappy och trött jägare kanske råkar skjuta fel djur i tron om att det "bara" är en årsunge fast det i själva verket är en kultingförande sugga. Nu målar jag givetvis fan på väggen...

För det första så heter jag Sax! Tax är inget jag vill bli förknippad med!!  :(;)

För det andra så anser jag att skyddsjakten på åkrar är ett måste om vi ska kunna få lantbrukare att acceptera svinen. Under denna jakt ska endast årsgrisar skjutas eftersom skadeproblemen oftast blir värre om man skjuter bort suggan.

Att tycka skyddsjakten är en spännande och givande jakt ser jag inget fel med Det är något som måste utföras och risken att fel djur skjuts är betydligt mindre med en hängiven jägare som gillar det han gör än en desperat lantbrukare som tvingas ut om natten för att freda sin gröda.

Publicerat

vette tusan,men i sverige lever det 3 slags jägare :-,jägare, hobby jägare och köttjägare...dom flesta som jagar älg ser jag som just kött jägare,ett jäkla gnäll om vem som fick bästa biten av älgen eller kalle ska sluta skjuta i bogen osv osv,,sen hobby jägarna snackar mer än dom som jagar,skjuter några grisar ofta på en köpjakt och är jävligt nöjd med att klara skjuta en dovhjort i ett hägn,se trofen var skit svårt,alla tro det är lätt å jaga i hägn men så äre inte,det är svårare än vad man tror,

-jo men det är inte jakt utan slakt då..

sen jägare dom jagar gärna småvilt för vill inte bli för inblandad i kött eller hobby jägarens fack,utan har en hund och jagar det han tycker är kul inte för fylla nån frys,för det finns mat att köpa och hellre se hunden jobba än få kalles älg file med sig hem för 2 dagar på kallt pass belöning..

Publicerat

Läste i svensk jakt för 10-15 år sen en artikelserie där de kom upp i tror det var nästan 10 olika sorters jägare.

Publicerat

Själv tror jag att det finns 300 000+ olika jägartyper. Det är svårt att hitta två jägare som tänker helt lika...

Publicerat

Lite intressanta tankar. ???

Är det inte lite konstigt att när vildsvinen gör skada. T.ex inne i ett samhälle,besöker trädgårdar o.sv. Så är avskjutning det enda man försöker med. Även om det är nästan omöjligt att skjuta bort grisar som uppehåller sig inne i villaområden pga dåligt med kullfång, andra störningar osv. Är inte det rätt konstigt?

De flesta "grisexperter" säger ju att man inte kan släppa hund på en mark mer än 2-3 gånger per säsong om man vill ha grisarna kvar. Varför använder man sig inte av hundar för att störa bort "problem grisar" då? Borde ju vara effektivt då. :D

Publicerat

Grejen är väl att grisarna kan ta daglega ett par marker bort men återvända till åkrarna på natten. Dom rör sig ju tydligen ganska mycket. Bara en tanke...

Publicerat
  • Författare

På en av mina marker gränsar vi mot en sjö och tillhörande sommarstuge område. Hade det inte varit så förbannat med snö skulle jag åkt och tagit ett kort på några av tomterna. En flock med grisar vände i November uppochner på 20 tomter, ser ut som ett månlandskap. Om bönderna är gnälliga ibland är det inget mot vad en flock 08or kan vara när man återser sina tidigare välputsade gräsplättar till helgen ;D ;) Förstår dom dock, tidigare kunde rådjuren snyta påskliljorna och älgen trampa under äppelträdet...viltskadorna har fått en annan dignitet för kolonifolket i och med grisens intåg i markerna. Det jäkliga är att dom förvarnar inte heller utan kan vandra väldigt långt för rätt matbiotop.

Vi har en automat 500 meter från denna katastrof zon, det är det ända stället som vi nu skjuter gris offseason just pga att stockholmarna hotar ta dit egna jägare på sina 0,5 hektarstomter, jakttrycket är väldigt lågt runtomkring dessutom. Jag tror det kommer att ta tid för vanligt folk att vänja sig vid grisar i markerna.

Andra människor som gnäller är hästfolket som hävdar att grisarna skrämmer deras spattiga hästar genom trådarna om nätterna. Argumentet att stalla hästarna om nätterna eller att hägna dom närmare huset biter föga. ???

Återkommer dom till våren med kultingarna vet jag inte vad jag skall göra faktiskt, men förmodligen måste jag be om lov att släppa nån hund eller på annat sett skrämma bort dom.

För beväpnade sommargäster som agerar Runar är jag inte speciellt intresserad av.

MVH

Publicerat
Grejen är väl att grisarna kan ta daglega ett par marker bort men återvända till åkrarna på natten. Dom rör sig ju tydligen ganska mycket. Bara en tanke...

Enligt experternas resonemang så skulle det ju räcka att släppa ett par envetna hundar 2-3 kvällar på en vecka så skulle det ju vara gristomt på marken i månader. ;)

Publicerat
  • Författare
Enligt experternas resonemang så skulle det ju räcka att släppa ett par envetna hundar 2-3 kvällar på en vecka så skulle det ju vara gristomt på marken i månader. ;)

Säkert rätt, men då talar vi plötsligt skyddsjakt eftersom aktuell period är mitt i sommaren. Således samma dilemma som att jaga med en ficklampa i grödan, något som naturligtvis skulle göra det mycket enklare.

MVH

Publicerat
Säkert rätt, men då talar vi plötsligt skyddsjakt eftersom aktuell period är mitt i sommaren. Således samma dilemma som att jaga med en ficklampa i grödan, något som naturligtvis skulle göra det mycket enklare.

MVH

Ok! Här brukar tiden när de går mest på havre sammanfalla rätt bra med hundpremiären.

Publicerat
  • Författare

Havre är en ganska ovanlig gröda i dag där jag bor. Den lämpar sig bättre i västSverige där försommartorkan inte är ett begrepp. Men kobönderna odlar ju lite och den är ett gissel och näst efter ärtor är det nog det sämsta man kan så här uppe då ärtorna och tillviss del också havre är begärliga från det du sår tills då du skördar dom.

För vetet gäller mjölk och degmognad på kärnorna. Här axar vetet strax före midsommar och är sedan intressanta i 10 dagar. Mogen vete är inte så intressant.Kornet mognar ungefär paralellt med vetet vilket är praktiskt för nattsömnen.

Det är jäkligt kul att smyga sig på dom. Smaskandet hörs på 500 meters håll. Fler än en gång har jag blivit påsprungen efter skott. Ser du 10 grisar finns där 10 till :D

MVH

Publicerat

MKJ, skjuter du några grisar på åtel?

Publicerat
  • Författare

Ja fast färre och färre för varje år, pensionärer är mer lämpade för den sysslan än småbarnsföräldrar. ;D Men 3-4 per år i snitt kanske.

MVH

Publicerat

Är det någon som reflekterat över vad den årliga förlorade intäkten kan vara?

Jag läste lite i Johan Lemels slutrapport om vildsvin. Där så är det havre det mest skadedrabbade grödan. Ca 10% av den odlade arealen i försöksområdet som ligger i Södermanland. Då jag inte har samma statisk över kronoberg, så jämförde jag antalet olyckor med vildsvin i Södermanland och Kronoberg. Där ligger man i kronoberg på ca under 2003-2005 på ungefär 80% av antalet olyckor i Södermanland. Med andra ord, en grov uppskattning ger då ca 8% av havren i kronobergslän skadas av vildsvin.

För att förenkla lite till så använder jag Växjö kommun som teoretiskt provområde. I Växjö kommun odlas det 2287 hektar havre. (SCB) Jag avrundar dessa ner till 2000. Av dessa skadas alltså 8% dvs 160 ha. I kronobergslän producerar varje hektar ca 4130 kg havre (SCB) Jag avrundar detta till 4000 kg. 160 x4000 = 640 000 kg havre som går åt till vildsvinen. enkelt räknat så är värde ca en krona per kilo. Detta ger alltså en förlorad intäkt för havreodlare i Växjö kommun på 640 000/år.

Ok, då kan man ju resonera vidare att markägaren för tillbaka pengar genom jaktarrendet. Helt sant. Det vore orättvist att ALLA jägare kanske skulle betala för dessa skador. JAg fortsätter mitt exempel med VÄxjö kommun. Där har vi totalt 14 700 ha odlad mark(SCB). För enkelhetens skulle så lägger vi kostnaden enbart på åkermarken. Det är ju enkelt och även praktiskt genomförbart. Detta ger ju då 640 000/14 700 = 43Kr/ha.

Sammanfattningsvis kan man säga att för att markägaren ska få täckning för de förlorade intäkter vildsvinen orsakar på havren i Växjö kommun, så skulle det innebära en höjning av arrendet på odlad mark med 43 kr/ha. Observera! det är fortfarande enbart skadorna på havre som räknas in!

Visst bör ju även markägaren ta sin del av ansvaret och kostnaden, men betänkt då att i ovan kalkyl är ingen arbetskostnad inräkad. Inte heller kostnad för inköp av ersättningsfoder för det som förstörts eller kostnader för inköp av utsäde.

För att få ordning på skadeproblematiken och risken för konflikter mellana öantbruk och jägare, så tror jag på ökad förståelse från båda sidor. I flera inlägg så får man bilden av markägaren som en girig och gnällig individ som bara vill ha pengar. Och inom lantbrukarhålls å hör man ofta att jägarna bara öser ut tonvis med mat för att få fler vildsvin. Jga tor vi behöver en saklig debatt med ökad förståelse för båda sidor. Når vi inte detta tror jag att vi jägare riskerar stora förändringar i jakten såsom tillåtna fällor för vildsvin, begränsningar i hur du får åtla, ansvar för viltskador etc.

Mitt förslag är att ta vildsvinens skador på allvar innan det är för sent.

Edit:

Räknade ju fel!

Medelproduktionen hamnar närmare 3000kg/ha. Vilket då ger en förlorad intäkt på 600 000 i stället. 

Publicerat

Fast det är väl som så också att markägaren kan väl skriva in i ett arrendeavtal att jaktlaget måste ha nån form av vakjourlista under den kritiska tidan på året, annars så kan ju då lantbrukaren också annonsera efter hjälp. Det finns nog hundratals marklösa jägare som mer än gärna ställer upp och vakar. Men som i mitt fall när jag erbjöd mina tjänster var det inte intressant för då ville han tjäna några hundralappar på mig.

Bonden valde då att hellre ta beteskador föra tjäna några hundringar.

Sen har de väl försäkringar som täcker en del? + att priset på arrendet kanske redan täcker ev. betesskador.  Då behövs ju inte en höjning.

Nä bönderna får nog ta emot gratis hjälp, när den erbjuds. Som jag sa det är bara sätta ut en annons på grisvak och du ska se att bonden har svar att välja och vraka i.

MVH Roggman66

Publicerat
Fast det är väl som så också att markägaren kan väl skriva in i ett arrendeavtal att jaktlaget måste ha nån form av vakjourlista under den kritiska tidan på året, annars så kan ju då lantbrukaren också annonsera efter hjälp. Det finns nog hundratals marklösa jägare som mer än gärna ställer upp och vakar. Men som i mitt fall när jag erbjöd mina tjänster var det inte intressant för då ville han tjäna några hundralappar på mig.

Bonden valde då att hellre ta beteskador föra tjäna några hundringar.

Sen har de väl försäkringar som täcker en del? + att priset på arrendet kanske redan täcker ev. betesskador.  Då behövs ju inte en höjning.

Nä bönderna får nog ta emot gratis hjälp, när den erbjuds. Som jag sa det är bara sätta ut en annons på grisvak och du ska se att bonden har svar att välja och vraka i.

MVH Roggman66

Nej, det finns inga försäkringar för att täcka de förlorade intäkter som uppstår då det gäller jaktbart vilt. Att ta upp det i jaktarrendet är ju precis den risk som jag skriver om. Ska vi utgå från det resonemanget så kommer arrendepriserna ligga på sådana nivåer att det är ganska få vanliga människor som har råd att jaga. I tidigare exempel är ju det enbart kostnader för skador på havre. Ska vi räkna med full kostnadstäckning,  så är vi nog uppe på nivåer som inte är rimliga. Sen får man ju lägga till att jakten också har ett visst egenvärde.

Kanske är det en lösning attt göra som du säger; Att sälja vaktillfällen på åkrarna. Varför gör inte fler det, då de själva inte hinner sitta och vaka? Jag tror det är en utmärkt lösning.

Publicerat

Hur klarar sig lantbrukarna i Ungern där det varje år skjuts dryga 60000 vildsvin?

Publicerat
Hur klarar sig lantbrukarna i Ungern där det varje år skjuts dryga 60000 vildsvin?

Intressant fråga!  Just Ungern har jag ingen direkt koll på..Men i Polen och Tyskland har man  i många fall kontrakt där jaktlaget i sin tur blir ersättningsskyldiga för viltskador. På vissa ställen har man tydligen begränsningar i hur mycket du får åtla.  Personligen tror jag inte det är en bra lösning hos oss.

Publicerat
  • Författare

MaxW, intressant med underbyggda fakta!

Grisen skador skall tas på allvar i dom fallen man gjort allt i sin makt för att förebygga grisens närvaro, med exempelvis utfodring.

Köper inte de fallen där samma åkrar används som utfodringsplats vintertid och där grisen sedan jagas urskiljningslöst som en pestsmittade råttor när dom återkommer i grödan. Finns en kogård här på 200 hektar som nu har skjutit mer än 35 grisar sedan 1/7. Detta är ca 35% av grisarna i mitt tänkta kronskötselområde på 4800 hektar. Tydliga kommersiella intressen finns då dom tar betalt per pursch och kränger fläsket. Ursäkten är att dom har förstört i grödan och detta är återbetalningen.

Detta fallet handlar inte om förståelse och sympati för den stackars bonden, utan ett medborgargarde som måste stoppa utrotningen av grisarna. För mig är det ett mysterium att det kan ha pågott så länge som det har.

Grisarna rör sig oerhört långt. Min gård ligger fågelvägen 7 kilometer på andra sidan av en stor å från dett utrotningscamp. Jag har sedan en mindre mark ytterligare 5 kilometer åt andra hållet. Jag har åtelkameror på en automat på vardera stället (12 km från varandra) I höstas fångade jag en sugga på bild med väldigt flikiga och trasiga öron på kameran. Samma natt plåtade jag henne sedan på den andra åteln 12 kilometer bort innan hon igen var tillbaka till 0700 spridningen hemma. Det är en resa på 2,5 mil fågelvägen på 14 timmar tillsamans med smågrisar.

de grisar han nu fodrar in med Majsensilage och gröpe är hela traktens grisar men det fattar han inte uppenbarligen.

MVH

Publicerat

jo nog finns det många olika jägare men jag ser 3 iaf,sen hur ólika dom än är så hamnar man i ett fack hos mig,ska nämna finns en hel del som klär sig som jägare oxå som brukar få höra det å ta illa upp för dom tycker dom är balla å gå runt i sånna kläder jag har i skogen

..

men till grisarna så är det ännu så nytt tydligen,en mark är mer attraktiv i någras ögon så man kan sälja jakter,om bönder är snåla behöver vi inte äns prata om så klart dom tar varje chans i världen för att tjäna svarta pengar på att skjuta bort problem åt dom.. som nån skrev så är det ju rätt konstigt att man inte får jaga nått annat djur som har nyfödda på sin sida,men det är juh ofta jägaren som sett till att få rubbningen..tyvärr..

Publicerat

Ahh,bondefrågor.......Blää ;D

judge.gif

Publicerat

Jag har inte stenkoll på detta men är det inte som så att förlorad havre är en sak, sönderbökade vallar är något helt annat? Risken är att man får in bakterier i tex ensilage och riskerar allvarliga sjudomar på kossorna. Tror faktiskt mjölkbönderna kan ligga riktigt risigt till om de har gris som bökar i vallarna..

Detta var bara en tanke som jag snappat någonstans och inte på något sätt ett försvar för din granne där MKJ!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Jo bakterier pga nedskitat foder och efterföljande cellhalter i mjölken och juverinflamationer är ett stort problem. Ofta får man lämna 1/3 av fodret kvar längs backen pga det. En mjölkbonde typ Kettukiller är mer hemma på den biten än jag emellertid även om vildsvin förmodligen inte är ett jätteproblem i hans trakter ännu.

Men det försvarar inte deras handlande då man uppviglar till närvaron. Dom är de ända som skjuter svin häromkring just nu. På mina åtlar är det lugnt, har inte haft gris på flera dagar har jag sett då alla håller sig på den kanten.

Du känner dessutom dessa människor indirekt Hipshot, åtminstone deras bröder.

MVH

Publicerat
MaxW, intressant med underbyggda fakta!

Grisen skador skall tas på allvar i dom fallen man gjort allt i sin makt för att förebygga grisens närvaro, med exempelvis utfodring.

Köper inte de fallen där samma åkrar används som utfodringsplats vintertid och där grisen sedan jagas urskiljningslöst som en pestsmittade råttor när dom återkommer i grödan. Finns en kogård här på 200 hektar som nu har skjutit mer än 35 grisar sedan 1/7. Detta är ca 35% av grisarna i mitt tänkta kronskötselområde på 4800 hektar. Tydliga kommersiella intressen finns då dom tar betalt per pursch och kränger fläsket. Ursäkten är att dom har förstört i grödan och detta är återbetalningen.

Detta fallet handlar inte om förståelse och sympati för den stackars bonden, utan ett medborgargarde som måste stoppa utrotningen av grisarna. För mig är det ett mysterium att det kan ha pågott så länge som det har.

Grisarna rör sig oerhört långt. Min gård ligger fågelvägen 7 kilometer på andra sidan av en stor å från dett utrotningscamp. Jag har sedan en mindre mark ytterligare 5 kilometer åt andra hållet. Jag har åtelkameror på en automat på vardera stället (12 km från varandra) I höstas fångade jag en sugga på bild med väldigt flikiga och trasiga öron på kameran. Samma natt plåtade jag henne sedan på den andra åteln 12 kilometer bort innan hon igen var tillbaka till 0700 spridningen hemma. Det är en resa på 2,5 mil fågelvägen på 14 timmar tillsamans med smågrisar.

de grisar han nu fodrar in med Majsensilage och gröpe är hela traktens grisar men det fattar han inte uppenbarligen.

MVH

I det fallet du beskriver är det ju redan försent för någon form av samråd. Idioter finns det överallt så väl jägare som lantbrukare. Jag har inga belägg för det, men jag är ganska säker på att det du beskriver med största sannolikhet är en ytterlighet. som förhoppningsvis är ovanlig och kommer bli ovanligare. Det finns ju även andra exempel på arrenderade marker där jaktarrendatorn bjuder in till grisjakt efter grisjakt, varvat med sålda vakjakter.  Det vi pratar om där är ju, i mina ögon, en fråga om att man helt enkelt skjuter mer än vad marken föder och därmed gör sig skylldig till jaktbrott genom att locka vilt från annans mark. En prejudicerade dom i ett sådant fall hade ju varit välkommen!