Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inför jakttider på vildsvin - NU!

Featured Replies

Publicerat
Jo bakterier pga nedskitat foder och efterföljande cellhalter i mjölken och juverinflamationer är ett stort problem. Ofta får man lämna 1/3 av fodret kvar längs backen pga det. En mjölkbonde typ Kettukiller är mer hemma på den biten än jag emellertid även om vildsvin förmodligen inte är ett jätteproblem i hans trakter ännu.

Men det försvarar inte deras handlande då man uppviglar till närvaron. Dom är de ända som skjuter svin häromkring just nu. På mina åtlar är det lugnt, har inte haft gris på flera dagar har jag sett då alla håller sig på den kanten.

Du känner dessutom dessa människor indirekt Hipshot, åtminstone deras bröder.

MVH

Bakterier i mjölken kan ju bli ganska dyrt för en mjölkbonde. Samtidigt är det svårt att komma åt på längre sikt. Det går att jämna ut mullvadshöga och vildsvinsbök om de är i mindre omfattning. På större områden är det ingen idé att göra det. Problemet med bökade vallar ger ju flera effekter. Minskad skörd, som kan ge ökade kostnader genom att man är tvungen att köpa in foder. Det blir ju också merarbete som också kostar pengar.

Jag har själv förmånen att få jaga gris gratis,  med mål att minska skadorna. Det har funkat bra och vi har haft minimala skador. Det skador som trots allt uppstår på vallarna, brukar vi försöka göra iordning så gott det går. Detta har funkat kanon, tills markägerns släkting fick för sig att sätta ett torn och en åtel mitt ibland alla åkrar. REsultatet kan nu räkna ut..

• Svar 78
  • Visningar 8,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Aj! Jag tror jag vet vem du menar MKJ.. skittrist för den av bröderna som jag haft mest kontakt med är grymt trevlig och otroligt bra på alla sätt.. Har du pratat med dem om detta?

Om hans familj är samma sorts folk som han är så är jag helt säker på att detta går att lösa.. men det kanske är väl optimistiskt att tro?

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Aj! Jag tror jag vet vem du menar MKJ.. skittrist för den av bröderna som jag haft mest kontakt med är grymt trevlig och otroligt bra på alla sätt.. Har du pratat med dem om detta?

Om hans familj är samma sorts folk som han är så är jag helt säker på att detta går att lösa.. men det kanske är väl optimistiskt att tro?

Mvh!

Nejdå, det är inte kört tror jag. Finner dom sig i att gå med i detta område jag planerar sitter dom i fällan. ;D Klart är att har man 200 hektar växtodling är man mer utsatt för grisar än om man jagar på 1500 hektar skog, men nån balans får det ju vara.

Gården i fråga var min första arbetsgivare och jag har mycket god kontakt med dem fortfarande. Det handlar om att få dom att förstå att omgivningen inte finner i sig att bli utan grisar för att gynna hans privata safari...tror det kommer att funka..jag har en plan.

Planen är att göra honom till vice ordförande i området, if you can't beat them, join them ;D

MVH

Publicerat

Drar ett PM till dej när jag får tid, har lite skoj argument som lär tilltala herrn i just detta ämne  ;D

Mvh!