Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vi får hoppas på att det blir så från 1/7-07

Featured Replies

Publicerat

Lovar ny paragraf 28 första juli

2007-02-28

Jordbruksminister Eskil Erlandssson håller fast vid att ändringen av jaktförordningens paragraf 28 ska vara klar före den första juli i år. Därmed ska det bli lagligt att även skjuta vargar och andra stora rovdjur när de tänker gå till attack utanför hägn. Det framgick under en interpellationsdebatt i riksdagen måndagen den 26 februari.

Eskil Erlandssson framhöll att lagändringen ska gynna såväl tamdjursägare som vargar.

Men vänsterpartiets Wivi-Anne Johansson tror inte att en ny skyddsjaktsparagraf kan öka acceptansen för varg. Hon anser att regeringen bör avvakta den pågående rovdjursutredningen och att en ny paragraf kan göra att riksdagens mål om 200 svenska vargar inte uppnås.

http://webnews.textalk.com/se/view.php?id=1917

:D

Publicerat

Nånting vettig denna regering kommer med

Publicerat

Vi får väl vänta och se. Tror inte på det förrän det kommer på pränt

Publicerat

Är helt enig med amakulu.

Det värsta är väl att våra vänner i EU inte tycker att det räcker med de 200 vargar som är "målet", frågan är hur bedömningen av

§ 28 ser ut, när dom tagit hänsyn till "kostymerna i Bryssel".

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Jag hörde något om på radio på f.m. att det skulle finnas flera hundra vargar i Sverige innan det kunde bli tal om jakt. Jag har sökt efter länken sr.se

och även svt text-tv. Är det någon annan som hörde nyheterna under förmiddagen idag ???

Publicerat
Är helt enig med amakulu.

Det värsta är väl att våra vänner i EU inte tycker att det räcker med de 200 vargar som är "målet", frågan är hur bedömningen av

§ 28 ser ut, när dom tagit hänsyn till "kostymerna i Bryssel".

Raggarö

Finland har väl fått på pälsen för deras vargjakt och de lär ha väldigt gott om varg, närmare 1000 st har nämts. Invandringen från ryssland lär ha ökat rejält sedan gränsen inte är lika hårdbevakad (och minerad) längre.
Publicerat

lita aldrig på en politiker!....  8)

Publicerat
  • Författare
lita aldrig på en politiker!....  8)

Nej, det vet jag!

Publicerat

En sak kan man lita på när det gäller politiker. Dom ljuger alltid :D

Publicerat
  • Författare
En sak kan man lita på när det gäller politiker. Dom ljuger alltid :D

Jepp! Alla är lika stora kolsypare. >:(

Publicerat
Finland har väl fått på pälsen för deras vargjakt och de lär ha väldigt gott om varg, närmare 1000 st har nämts. Invandringen från ryssland lär ha ökat rejält sedan gränsen inte är lika hårdbevakad (och minerad) längre.

Finlands officiella vargstam är i storlek med den Svensk-norska, mellan 150 och 200 djur och dessutom mer utspridd än i Sverige. Lite mer kuk i finnar och norrmän bara. ;)

Publicerat
  • Författare
Finlands officiella Lite mer kuk i finnar och norrmän bara. ;)

Forskarna säger ju att det norska vargarna vandrar fram och tillbaka över gränsen mellan Sverige och Norge till största delen. Var det inte så att Sverige - Norge hade 150-160 vargar ihop ???

Publicerat
Finlands officiella vargstam är i storlek med den Svensk-norska, mellan 150 och 200 djur och dessutom mer utspridd än i Sverige. Lite mer kuk i finnar och norrmän bara. ;)

Den färskaste officiella varg-rapporten beskriver läget i Finland hösten 2005. Då hade vi 20 föryngringar och uppskattat minst 205-215 vargar. Därutöver hade vi 5-6 föryngringar som rörde sig på bägge sidor om östgränsen.

Enligt inofficiella källor, dvs information som vargforskarna gett i pressen, bekräftades minst 25 (27?)föryngringar år 2006, och vargstammmen har nyligen av samma vargforskarpack uppskattats till 276-330 individer.

Generellt har vargstammen växt 20% årligen under detta årtionde, trots den lagliga avskjutningen och påstådd tjuvjakt.

Ca 20 vargar har skjutits denna vinter, samt en schäfer :-. Om det nu beror på mera kuk vet jag inte, men ett är säkert, och det är att vi Finnar gillar då det sprakar och smäller.

Publicerat

Fick mina siffror från en finsk jobbar kompis, tror samma siffror nämndes i en av de seriösare svenska jakttidningarna också. (jaktjournalen)

Kuk i detta samanhang är något positivt, finnar får saker att hända utan att fråga resten av världen om lov, dumt ordval kanske i mellanmjölkens land Sverige.

MVH

Publicerat
Den färskaste officiella varg-rapporten beskriver läget i Finland hösten 2005. Då hade vi 20 föryngringar och uppskattat minst 205-215 vargar. Därutöver hade vi 5-6 föryngringar som rörde sig på bägge sidor om östgränsen.

Enligt inofficiella källor, dvs information som vargforskarna gett i pressen, bekräftades minst 25 (27?)föryngringar år 2006, och vargstammmen har nyligen av samma vargforskarpack uppskattats till 276-330 individer.

Generellt har vargstammen växt 20% årligen under detta årtionde, trots den lagliga avskjutningen och påstådd tjuvjakt.

Ca 20 vargar har skjutits denna vinter, samt en schäfer :-. Om det nu beror på mera kuk vet jag inte, men ett är säkert, och det är att vi Finnar gillar då det sprakar och smäller.

Tack för rättvisande siffror! En annan fråga, har ni i Finland nån form av jakt på statlig mark liknande den svenska i fjällen eller den Danska vid kusten?
Publicerat
Kuk i detta samanhang är något positivt, finnar får saker att hända utan att fråga resten av världen om lov, dumt ordval kanske i mellanmjölkens land Sverige.

MVH

Jo det lungt ;D Egentligen är jag inte förvånad att dylika uttryck används i positiv bemärkelse i mellanmjölkens land. Erfarenheten visar att för de flesta svenska jaktgäster som besökt oss här genom åren, börjar även humorn där skjortan slutar för vanligt folk (historien om "ten vinska jeekarpataljåånen" kommer lika säkert som Musse Piggs julhälsning varje år). Och så citerar de Nikanor Teratologens verk till morgontimmarna så de knappt orkar stiga upp på morgonen ;D

Tack för rättvisande siffror! En annan fråga, har ni i Finland nån form av jakt på statlig mark liknande den svenska i fjällen eller den Danska vid kusten?

I norra finland har alla ortsbor fri jakträtt på statens marker (kajanaland, östra uleåborgs län, och Lappland). Övriga löser skitdyr korttidsjakträtt med kvotering på bytet, vill minnas att 4 dagars korttidsjakt ger en 11 poängs kvot och tex tjädern är 6 poäng. Dessutom är antalet korttidjakter begränsade enligt vilttillgång. Närmare upplysningar hittar Du här: http://www.villipohjola.fi/default.asp?section=59

Alla finska medborgare (hmm. bör kanske kolla om det inte var så att alla som löst finskt jaktkort)Kollade och denna fria jakträtt gäller för alla i Finland stadigvarande bosatta, jaktlagen §7 moment1 har jakträtt på sjöfågel på de av staten ägda skär som befinner sig utanför byagränserna. Dylika skär finns huvudsakligen i Finska viken.

MVH

Publicerat
en av de seriösare svenska jakttidningarna också. (jaktjournalen)

Njae.. seriositeten hos de oliak jakttidningarna finns det nog delade meningar om.. ;)

Publicerat
I norra finland har alla ortsbor fri jakträtt på statens marker (kajanaland, östra uleåborgs län, och Lappland). Övriga löser skitdyr korttidsjakträtt med kvotering på bytet, vill minnas att 4 dagars korttidsjakt ger en 11 poängs kvot och tex tjädern är 6 poäng. Dessutom är antalet korttidjakter begränsade enligt vilttillgång. Närmare upplysningar hittar Du här: http://www.villipohjola.fi/default.asp?section=59

Alla finska medborgare (hmm. bör kanske kolla om det inte var så att alla som löst finskt jaktkort)Kollade och denna fria jakträtt gäller för alla i Finland stadigvarande bosatta, jaktlagen §7 moment1 har jakträtt på sjöfågel på de av staten ägda skär som befinner sig utanför byagränserna. Dylika skär finns huvudsakligen i Finska viken.

MVH

Ok, tack. Jag undrade för EU tycker inte att SWE har rätt att prioritera inhemska jägare vilket vi i SWE tycker är konstigt eftersom våra grannländer gör så, vilket du bekräftat.
Publicerat
Ok, tack. Jag undrade för EU tycker inte att SWE har rätt att prioritera inhemska jägare vilket vi i SWE tycker är konstigt eftersom våra grannländer gör så, vilket du bekräftat.

Jo jag insåg att det var fjälljakten som var på tapeten. Är inte denna medgivenhet till vad EU "tycker" något som blev till under den gamla regeringen? Är den nya lika mesig?

Publicerat
Jo jag insåg att det var fjälljakten som var på tapeten. Är inte denna medgivenhet till vad EU "tycker" något som blev till under den gamla regeringen? Är den nya lika mesig?
Skillnaden är väl inte så stor i o f s men nya regeringen vill "skärpa upp" reglerna så att de i mångt o mycket liknar de finska o danska vilket EU sagt nej till och hotat med böter. Positionerna är väl lite låsta för tillfälligt men vad jag förstått så menar vår regeringen att vi ska ha samma regler inom hela EU så antingen ska jakt vara fri för alla på statlig mark inom EU eller så ska varje land själv kunna bestämma/begränsa. Persomligen tjänar jag mest på att jakten blir fri för jag har inte långt till danmark och tycker om sjöfågeljakt.
Publicerat
Njae.. seriositeten hos de oliak jakttidningarna finns det nog delade meningar om.. ;)

Seriösarei krass jämförelse med allt om jakt och vapen framstår den faktiskt som bibelaktig.

Att svenskar generellt skulle ha under bältet humor skriver jag inte heller under på. Ordet i fråga var det nog första gången jag använde här och skall sluta med det då min självupplevda intelligens har begåvat mitt vokabulär med 2 dussin bättre valda ord för att beskriva finsk sisu, vad sägs om stake...nehej inte det ;D ;)

MVH

Publicerat

Jag brukar använda "Ben i K-ken"  ;D Bara en liten passus  ;D

Publicerat
vad sägs om stake...nehej inte det ;D ;)

MVH

Snuskgubbe  ;D ;D ;D
Publicerat

Är det bara jag som har hört i radion att den svenska vargstammen inte är värt att bevara. enl. EU.

För liten och för inavlad.

Jag slölyssnade bilradion förra veckan och hörde detta. Någon fler ??

Som en f.d öststatsbo känner jag mig hågsen att lämna min åsikt om det finska sättet att vara och agera. Och nog är det mera k och s där.

Det är väl bra att det finns lite extra resurser när det behövs......... 8)

Publicerat

Sisu = Tåga ( inflikar detta i tidigt skede så att vi inte behöver läsa alla de 24 snuskiga förslagen ;D