Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vi får hoppas på att det blir så från 1/7-07

Featured Replies

Publicerat
Skillnaden är väl inte så stor i o f s men nya regeringen vill "skärpa upp" reglerna så att de i mångt o mycket liknar de finska o danska vilket EU sagt nej till och hotat med böter. Positionerna är väl lite låsta för tillfälligt men vad jag förstått så menar vår regeringen att vi ska ha samma regler inom hela EU så antingen ska jakt vara fri för alla på statlig mark inom EU eller så ska varje land själv kunna bestämma/begränsa. Persomligen tjänar jag mest på att jakten blir fri för jag har inte långt till danmark och tycker om sjöfågeljakt.

Har ni ingen sjöfågel på Svenska sidan då, eller är alla vatten/skär privatägda?

Samma regler inom hela EU och fri jakt på statliga marker? Jo det kommer ju att gå igenom som ett demokratiskt beslut, såvida det är enbart i norden vi har statsägda marker ;)

Publicerat
  • Författare
Är det bara jag som har hört i radion att den svenska vargstammen inte är värt att bevara. enl. EU.

För liten och för inavlad.

Jag slölyssnade bilradion förra veckan och hörde detta. Någon fler ??

Som en f.d öststatsbo känner jag mig hågsen att lämna min åsikt om det finska sättet att vara och agera. Och nog är det mera k och s där.

Det är väl bra att det finns lite extra resurser när det behövs......... 8)

Vars har Du hört detta ??? :o Det går ju att lyssna igen på radioprogram via webradion. :D

http://www.sr.se/

Försök kom ihåg det. :D

Publicerat
Har ni ingen sjöfågel på Svenska sidan då, eller är alla vatten/skär privatägda?

Samma regler inom hela EU och fri jakt på statliga marker? Jo det kommer ju att gå igenom som ett demokratiskt beslut, såvida det är enbart i norden vi har statsägda marker ;)

Vi har ingen allmän jakt längs kusten, bara fritt fiske vilket leder till att det står tussentals danskar och tyskar längs kusten. Vore väl bra om det inte var så att de i många fall tyckte att det är för dyrt i Sverige så de kommer med tält eller husbilar som ställs på nån parkering och så har de ett släp efter bilen med mat o dricka och ibland även dunkar med bensin/disel så då slipper lägga en spänn av sina pengar i Sverige, bara utnytja.

Jag delar din skeptisism om att det finns nån form av "demokrati" inom EU, det finns bara girighet. Kan de sydliga EU länderna styra det så att de får alla fördelar kommer de att göra så. Innan det blir nåt beslut i fjälljaktsfrågan måste man (SJF?) göra en rejäl översyn av hur det fungerar inom hela EU och föreslå gemensama regler för all länder. Det finns ju en del andra länder inom EU som har jakt för sina medborgare på statlig mark men det är mej veterligen bara Sverige som fått krav på sig att släppa in alla EU medborgare till den jakten. Skulle vara kul att veta om man kan arrendera en jaktmark (de har stora statliga område) i Polen men jag tror inte man kan det som utläning.

Sa jag det förresten, morrsan kommer från Kalivärvi som ligger nånstans norr om Ylletornio (?).

Publicerat

Isjonsson

Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken radiokanal detta var. De intervjuade även någon mansperson från Naturvårdsverket. Han lät ganska bekymrad över framtiden för vargen i Sverige, om dessa EU funderingar om för liten och inavlad stam skulle leda till att vargstammen inte kan bevaras som den ser ut nu.

Det måste finnas info om det här någonstans, kanske Naturvårdsverkets hemsida ?

Vi lär väl få reda på funderingarna inom EU och vilka som funderar på svenska vargstammens framtid.

Publicerat
  • Författare
Isjonsson

Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken radiokanal detta var. De intervjuade även någon mansperson från Naturvårdsverket. Han lät ganska bekymrad över framtiden för vargen i Sverige, om dessa EU funderingar om för liten och inavlad stam skulle leda till att vargstammen inte kan bevaras som den ser ut nu.

Det måste finnas info om det här någonstans, kanske Naturvårdsverkets hemsida ?

Vi lär väl få reda på funderingarna inom EU och vilka som funderar på svenska vargstammens framtid.

Okej! Tack för hjälpen iaf. Jag ska söka vidare så får jag se. :D

Publicerat
Jag delar din skeptisism om att det finns nån form av "demokrati" inom EU, det finns bara girighet. Kan de sydliga EU länderna styra det så att de får alla fördelar kommer de att göra så. Innan det blir nåt beslut i fjälljaktsfrågan måste man (SJF?) göra en rejäl översyn av hur det fungerar inom hela EU och föreslå gemensama regler för all länder. Det finns ju en del andra länder inom EU som har jakt för sina medborgare på statlig mark men det är mej veterligen bara Sverige som fått krav på sig att släppa in alla EU medborgare till den jakten.

Det vilar således på Sveriges ansvar att visa att trots EU så har ett land självbestämmanderätt beträffande vissa saker. Ger Svenskarna med sig så är Finland nästa mål. Gemensamma regler för hela EU är jag inte för. Förhållandena är så olika, likaså traditioner och kultur. Ser inte några som helst fördelar med att få fånga kramsfågel på statliga sydeuropeiska marker om det i gengäld  innebär att pizzaodören hänger tung över drivisen i Bottenviken och förstör säljaktsstämningen. (Jag vet nu inget konkret om säljaktsstämning ännu men det är en erfarenhetslucka jag hellre korrigerar än luckan beträffande kramsfågelfångst).

Beträffande EU kommissionens stämning av Finland för vargjakt så har den inte "minskat" speciellt mycket på antalet fälltillstånd som beviljats, så det tyder nog på att våra politiker i första hand sköter de sina och sedan inväntar straff från brysseliterna. Gott så :)

Isjonsson

Tyvärr är det nog önsketänkande att beslutet från EU sidan skulle vara att den Svenska stammen är så kass så ni kan gräva ner den. Tvärtom leder det till att stammen ytterligare skall tillåtas öka, och dessutom får det konsekvensser i Finland eftersom vi tvingas öka vår stamm så mycket att vandringstrycket härifrån ökar så mycket att era mösspojkar inte hinner med >:(

Publicerat
Det vilar således på Sveriges ansvar att visa att trots EU så har ett land självbestämmanderätt beträffande vissa saker. Ger Svenskarna med sig så är Finland nästa mål. Gemensamma regler för hela EU är jag inte för. Förhållandena är så olika, likaså traditioner och kultur. Ser inte några som helst fördelar med att få fånga kramsfågel på statliga sydeuropeiska marker om det i gengäld  innebär att pizzaodören hänger tung över drivisen i Bottenviken och förstör säljaktsstämningen. (Jag vet nu inget konkret om säljaktsstämning ännu men det är en erfarenhetslucka jag hellre korrigerar än luckan beträffande kramsfågelfångst).

Beträffande EU kommissionens stämning av Finland för vargjakt så har den inte "minskat" speciellt mycket på antalet fälltillstånd som beviljats, så det tyder nog på att våra politiker i första hand sköter de sina och sedan inväntar straff från brysseliterna. Gott så :)

Tyvärr är det nog önsketänkande att beslutet från EU sidan skulle vara att den Svenska stammen är så kass så ni kan gräva ner den. Tvärtom leder det till att stammen ytterligare skall tillåtas öka, och dessutom får det konsekvensser i Finland eftersom vi tvingas öka vår stamm så mycket att vandringstrycket härifrån ökar så mycket att era mösspojkar inte hinner med >:(

Det är ganska patetiskt egentligen hur man vill till varje pris skydda en spilra av den stora ryska vargstammen...  :-

Vi får hoppas på att de Svenska politikerna tar sitt förnuft tillfånga och skiter i vad EU säger men man ska kanske tänka lite på termerna region i samnahanget för jag har mer gemensamt med mina Borholmska grannar än mina svenska landsmänn i fjällen.

Publicerat

Isjonsson

Chefen för viltförvaltningsenheten Johan Bodegård, NVV, kan det ha varit. Gå in på rovdjurssidan, där finns artikel om EU tar ställning till förvaltningen av stora rovdjur.

Någonstans i den sfären måste informationen om det jag hörde finnas. Att det inte skrivs rakt ut på NVV eller på rovdjurssidan är ju självklart.

Hej PeltoPekka

Trots att jag är jägare (med drivande hund i vargtrakter) är jag inte för utrotning av några djur.

Vargjakt, ja, helt OK. Men svårt har jag förstått.

Publicerat
  • Författare
Isjonsson

Chefen för viltförvaltningsenheten Johan Bodegård, NVV, kan det ha varit. Gå in på rovdjurssidan, där finns artikel om EU tar ställning till förvaltningen av stora rovdjur.

Någonstans i den sfären måste informationen om det jag hörde finnas. Att det inte skrivs rakt ut på NVV eller på rovdjurssidan är ju självklart.

Hej PeltoPekka

Trots att jag är jägare (med drivande hund i vargtrakter) är jag inte för utrotning av några djur.

Tack för hjälpen! Jag ska ta och läsa artikeln.

:D

Publicerat
Hej PeltoPekka

Det är inte jag heller, däremot är jag för att då en art såsom nu vargen i Finland uppnått nivån för livskraftig stamm, bör den flyttas från bilaga IV till bilaga V i EU-direktivet, vilket underlättar tillståndsgivandet vid jakt på varg samtidigt som det på inget sätt innebär att vargstammen skulle reduceras. Det är ju ändå bara tillväxten som beskattas. Egentligen ser jag nog lite fram emot att detta skall ske, eftersom det ökar sannolikheten att jag ännu hinner stå på vargpass på historisk mark, tex invid ödegården där torparen Jakob Lalvas 3-åriga flicka blev tagen av varg 15 maj 1880  ;D