Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad blir uppdateringen i garderoben?

Featured Replies

Om vi i denna tråd skiter i haveriet bakom vapenutredningen och dess konsekvenser så gissar jag att man nu för att sockra bajsbeslutet kommer att öka garderoben med.. två vapen är det väl? Om vi skiter i "det har vi inte sett ännu" osv osv..

Vad blir era uppdateringar?

Jag är kraftigt sugen på en browningbock i kal 28 :wub: Dagar då uven fungerar utmärkt eller då trutarna blir total lurade av bulvanerna så tror jag man kommer väldigt långt med en slik.. man kan fundera på varför man inte går all-in och satsar på 410? Skjutit en del fågel med den kalibern och det är förbannat kul MEN när man börjar röra sig ut mot 30 meter så biter den inte helt tillfredställande. Hur ska den kunna det givet 11 gram hagel typ.. så kal 28 känns rimligt att testa.

Därefter.. lite osäker faktiskt. Ev något bygge i kal 204 Ruger? Det vore inte tidskritiskt då jag redan har en som ..fungerar.. men den rosar inte marknaden direkt. 

Om lagen vore spikad nu och man slapp allt jävla motiveringsjoller så hade en viss Miroku MK70 redan varit påväg mot Rimbo.

Vidare så skulle jag, ok nu har jag passerat två bössor.. men nu spånar jag.. vilja ha tag på ngn Benelliautomat som jag kan skjuta med dvs ingen av de nu befintliga på svenska marknaden. Köpa en från Finland eller något jag vet inte.. men det hade varit kul! Hade jag funnit samma harmoni med en Benelli som jag har SKYTTEMÄSSIGT med Urikan så hade Urikan åkt på skroten direkt. Men jag kan inte släppa iväg Urikan förrän jag vet att en inköpt Benelli passar och skjuter.. alltså funkar gör den men jag måste träffa med.

Ken1 köper två till Browning bockar till .. Culot köper två A5:or.. i var till sig och hustrun, Mike har slagit in på det minimalistiska spåret så han säljer ngr bössor, han fattar inte vilka möjligheter som finns utan sliter på en kal 20 bock och en .260 som inte gillar trängsel i vapenskåpet. Exabit blir som en kalv på grönbete i största allmänhet :wub:  

• Replies 67
  • Views 3.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Varför ska detta + begreppet existera överhuvudtaget? Ge oss en garderob att förhålla oss till vare sig det är 6 eller 8 eller 10 vapen, allt annat blir bara löjligt innefattande mer eller mindre

• Det är precis detta jag menar! På pressträffen gjorde dom ett stort nummer av att allt ska bli enklare, ändå håller dom fast vid det ultra byråkratiska +2 som enbart försvårar allting. State

• Helt vettigt Mike! Säg att du som jägare får skaffa 10 vapen. Punkt. Att behöva motivera och böka till höger och vänster skapar bara grund för godtycklighet, merarbete för motståndsenheten och trassel

Posted Images

Så fort det blir möjligt kommer jag att söka licens på en 22 lr. Jag har nu två klass 1 och fyra hagelbössor. Jag anser att jag behöver dessa mer än en 22 lr. 

Det är inte så att jag helt saknar behov av en 22:a, så jag kommer att skaffa en igen så fort jag får. 

Sedan blir det att fundera om jag behöver en drilling eller inte. Det får framtiden utvisa. 

En nätt liten rävracer.  Får se vad det kan komma att finnas tillgängligt.  204 Ruger?  Har dock hört att det är vissa problem där med kulvikter.  22-250?  Tja, kanske det.  224 Weatherby låter ju också kul.

Eller varför inte något nytänk som 223 Winchester Super Short Magnum, 22 ARC eller 22 Creedmor?  Problemet som jag ser här, är tillgång till ammo/hylsor.

18 minutes ago Hipshot sa:

Mike har slagit in på det minimalistiska spåret så han säljer ngr bössor, han fattar inte vilka möjligheter som finns utan sliter på en kal 20 bock och en .260 som inte gillar trängsel i vapenskåpet.

Vad i hela &%€#@ :lol: minimalist??

känner du inte mig vid det här laget blir jag orolig på riktigt!!

min önskelista är betydligt större än 8+2 så jag kommer behöva prioritera, i nuläget räknar jag med möjligheten med att utöka från 6 till 8 och där beror det helt på vad som dyker upp men... på önskelistan finns bla:

Winchester 1897

Marlin 336

Browning high wall

Weatherby mk 5

Savage 99

Winchester m12

För att ta några och då har vi inte ens pratat om kalibrar än!

Minimalist??? Fyyy faan vilket påhopp:lol:

Jag skulle nog bereda utrymme för en sida/sida i .470 Nitro Express

33 minutes ago Hipshot sa:

Om vi i denna tråd skiter i haveriet bakom vapenutredningen och dess konsekvenser så gissar jag att man nu för att sockra bajsbeslutet kommer att öka garderoben med.. två vapen är det väl? Om vi skiter i "det har vi inte sett ännu" osv osv..

Vad blir era uppdateringar?

Jag är kraftigt sugen på en browningbock i kal 28 :wub: Dagar då uven fungerar utmärkt eller då trutarna blir total lurade av bulvanerna så tror jag man kommer väldigt långt med en slik.. man kan fundera på varför man inte går all-in och satsar på 410? Skjutit en del fågel med den kalibern och det är förbannat kul MEN när man börjar röra sig ut mot 30 meter så biter den inte helt tillfredställande. Hur ska den kunna det givet 11 gram hagel typ.. så kal 28 känns rimligt att testa.

Därefter.. lite osäker faktiskt. Ev något bygge i kal 204 Ruger? Det vore inte tidskritiskt då jag redan har en som ..fungerar.. men den rosar inte marknaden direkt. 

Om lagen vore spikad nu och man slapp allt jävla motiveringsjoller så hade en viss Miroku MK70 redan varit påväg mot Rimbo.

Vidare så skulle jag, ok nu har jag passerat två bössor.. men nu spånar jag.. vilja ha tag på ngn Benelliautomat som jag kan skjuta med dvs ingen av de nu befintliga på svenska marknaden. Köpa en från Finland eller något jag vet inte.. men det hade varit kul! Hade jag funnit samma harmoni med en Benelli som jag har SKYTTEMÄSSIGT med Urikan så hade Urikan åkt på skroten direkt. Men jag kan inte släppa iväg Urikan förrän jag vet att en inköpt Benelli passar och skjuter.. alltså funkar gör den men jag måste träffa med.

Ken1 köper två till Browning bockar till .. Culot köper två A5:or.. i var till sig och hustrun, Mike har slagit in på det minimalistiska spåret så han säljer ngr bössor, han fattar inte vilka möjligheter som finns utan sliter på en kal 20 bock och en .260 som inte gillar trängsel i vapenskåpet. Exabit blir som en kalv på grönbete i största allmänhet :wub:  

Du behöver uppenbarligen en rejäl dos Mike och ken 1!!!@

Vi har semester från den 14 juli- hojta till så kommer vi och skjuter alla skrattmåsar du kan locka fram!:lol:

En till klass 1 och ev en klass 2, sen i vilken/-a kalibrar och vapen vet jag inte.

Men hade velat ha något med spänntangent på så man kan vara lite närmre försvar när man är hundförare.. 

• Author
30 minutes ago Mad Mike sa:

Du behöver uppenbarligen en rejäl dos Mike och ken 1!!!@

Vi har semester från den 14 juli- hojta till så kommer vi och skjuter alla skrattmåsar du kan locka fram!:lol:

Förstod att den meningen skulle få tjänstemannens blodtryck att toppa :wub: men det är ändå ngt fel på dej, man ska inte behöva googla hälften av din önskelista.. strange & weard är liksom din hemmaplan 🥰

Jag har semester sista veckan i jul och tre första i augusti så det bokar vi!! Om du väljer att stanna i stan alltså.. känns som det är lite framkörning från ditt normala semesternöje.. värre än Ken1 delux.

Vi kan nog kanske fixa ngt innan min semester förövrigt, det brukar vara rätt bra tryck här om ngn/ngr veckor!

52 minutes ago Islänningen sa:

En nätt liten rävracer.  Får se vad det kan komma att finnas tillgängligt.  204 Ruger?  Har dock hört att det är vissa problem där med kulvikter.  22-250?  Tja, kanske det.  224 Weatherby låter ju också kul.

Eller varför inte något nytänk som 223 Winchester Super Short Magnum, 22 ARC eller 22 Creedmor?  Problemet som jag ser här, är tillgång till ammo/hylsor.

Hajjar inte, vad för problem med kulvikter? Det viktiga avseende 204 Ruger är enbart och uteslutande räffelstigningen. Skaffa inte den jag har.. som jag förövrigt inte minns.. men jag TROR man ska ha 1/12 för att kunna skjuta det mesta inkl Sierra BK 39:or.. Öht Sierra BK skjuter bra i min kaliber iaf.

Winchester modell 12 i kaliber 12. mmmmmmmmmmmmm 🤪

11 minutes ago Hipshot sa:

Förstod att den meningen skulle få tjänstemannens blodtryck att toppa :wub: men det är ändå ngt fel på dej, man ska inte behöva googla hälften av din önskelista.. strange & weard är liksom din hemmaplan 🥰

Jag har semester sista veckan i jul och tre första i augusti så det bokar vi!! Om du väljer att stanna i stan alltså.. känns som det är lite framkörning från ditt normala semesternöje.. värre än Ken1 delux.

Vi kan nog kanske fixa ngt innan min semester förövrigt, det brukar vara rätt bra tryck här om ngn/ngr veckor!

Hajjar inte, vad för problem med kulvikter? Det viktiga avseende 204 Ruger är enbart och uteslutande räffelstigningen. Skaffa inte den jag har.. som jag förövrigt inte minns.. men jag TROR man ska ha 1/12 för att kunna skjuta det mesta inkl Sierra BK 39:or.. Öht Sierra BK skjuter bra i min kaliber iaf.

Just holla! And ken1 and me will be att service! Minimalist....har aldrig blivit så förolämpad i detta sammanhang någonsin!!!! :lol:

41 minutes ago Hipshot sa:

Det är ju det som är problemet.  Kan inte hitta någon som har "rätt" räffelstigning. För övrigt, så är standardstigningen 1/12, vilket jag förmodar att du har redan.  Så hitta en i 1/10 eller 1/11 hade varit önskvärt.

2 hours ago Islänningen sa:

En nätt liten rävracer.  Får se vad det kan komma att finnas tillgängligt.  204 Ruger?  Har dock hört att det är vissa problem där med kulvikter.  22-250?

Jaså, du har ”hört det”? :D 

En 223 är ju inte fel annars.

13 minutes ago exabit sa:

Jaså, du har ”hört det”? :D 

En 223 är ju inte fel annars.

Finns uppsjö av forumtrådar ”over there” där de ojjar sig över problemet med vikten på kulorna.  Fast det som är lite konstigt, är att när vissa har problem med 40gr kulor, så har andra inga problem alls.  223, kanske det.  Är i alla fall väldigt lätt att få tag på hylsor för omladdning .

edit: Skulle kanske ha skrivit ”Jag har läst….”

8 minutes ago Islänningen sa:

Finns uppsjö av forumtrådar ”over there” där de ojjar sig över problemet med vikten på kulorna.  Fast det som är lite konstigt, är att när vissa har problem med 40gr kulor, så har andra inga problem alls.  223, kanske det.  Är i alla fall väldigt lätt att få tag på hylsor för omladdning .

edit: Skulle kanske ha skrivit ”Jag har läst….”

Tror bestämt att herrn har selektivt minne.

6 minutes ago exabit sa:

Tror bestämt att herrn har selektivt minne.

IMG_4037.thumb.jpeg.7974375a894778561983699926a8f4a6.jpeg

B25an slipper bli skrot. I övrigt tar jag hem de jag har utspritt.

Och Pappas 1900 ska in, med en ny pipa I 6,5x55 eller 7x57. Ny kolv, pipring, lite 275 Rigby stuk

Sen är de fullt

Undrar vilken nivå det kommer va på motivering för nr 9-10? Sitter redan på 7 men har två ”hål” för specialändamål som en klass 2:a för räv, gäss etc. där man inte vill släppa loss en en 85grains halvsjua, samt en hagelautomat för jakt i gömsle. Även lite sugen på ett licenspliktigt luftgevär.

Strategi för licensansökan får ju då baseras på vad som förefaller lämpligast att lägga till efter de 8 första 🤷‍♂️

19 minutes ago TekDr sa:

Undrar vilken nivå det kommer va på motivering för nr 9-10? Sitter redan på 7 men har två ”hål” för specialändamål som en klass 2:a för räv, gäss etc. där man inte vill släppa loss en en 85grains halvsjua, samt en hagelautomat för jakt i gömsle. Även lite sugen på ett licenspliktigt luftgevär.

Strategi för licensansökan får ju då baseras på vad som förefaller lämpligast att lägga till efter de 8 första 🤷‍♂️

Nivån blir samma som idag, för dom som tycker att vapen 5 och 6 är jobbiga att motivera blir det ingenting mot vad 9 och 10 kommer att bli, det största problemet är fortsatt att icke sakkunniga ska handlägga motiveringarna.....

Det är så enkelt att motivera ett par extra vapen nu med mörkersikten, jakt i skärgårdsmiljö med saltvatten, drevjakt, smygjakt, långhåll, gängad och icke gängad. Jag tror nog att vi skulle kunna bygga upp ett skapligt arkiv med motiveringar tillsammans att plocka ur om det skulle behövas.

Jag sökte nu senast på två vapen, då hade jag full jaktgarderob och lite annat... inga problem att få licens på ytterligare två för jakt. Jag blev förvisso av med två vapen ett par dagar senare när dom ägarna fick sina licenser.

Dom som jobbar med licenafrågorna nu är pragmatiska, svarar snabbt och i mina öron klokt på mina frågor så jag har inget att klaga på för egen del hos dom nu.

"Vi" har tyvärr inte tolkningsföreträde, om det vore så enkelt hade jag haft 20 licenser idag, det kommer bero helt på vilken region och handläggare man får fast det inte borde vara så.

1 hour ago exabit sa:

IMG_4037.thumb.jpeg.7974375a894778561983699926a8f4a6.jpeg

Jag minns väl denna konversation, och jag var (och är) av den uppfattningen att 40gr fungerar alldeles utmärkt i en pipa med 1/12 twist, OM man har tur med rätt bössa!  Som jag nämner i mitt inlägg ovan, så skrivs det mycket om detta på diverse Amerikanska forum.  Vissa har t.o.m. inga problem med 45gr kulor, medan andra kan knappt använda något tyngre än 32gr i samma bössa!

Så detta är inget som du behöver försöka gnugga in.

38 minutes ago Islänningen sa:

Jag minns väl denna konversation, och jag var (och är) av den uppfattningen att 40gr fungerar alldeles utmärkt i en pipa med 1/12 twist, OM man har tur med rätt bössa!  Som jag nämner i mitt inlägg ovan, så skrivs det mycket om detta på diverse Amerikanska forum.  Vissa har t.o.m. inga problem med 45gr kulor, medan andra kan knappt använda något tyngre än 32gr i samma bössa!

Så detta är inget som du behöver försöka gnugga in.

Ok, så ”Vad jag förstår, så fungerar 40gr VMAX alldeles utmärkt i en 1:12” pipa” är synonymt med att vissa pipor inte ens klarar 32 grains kulor? När V-Max 40 enligt uppgift är en av de absolut mest problematiska kulorna i en 1:12”-pipa.

Det är nog inte bara jag som missar ”logiken” här.

Min "uppdatering" skulle bli att söka vanlig licens på min FX Cyclone som jag har "villkor" på iom kommunjägeriet utöver garderoben- och den måste förnyas varje gång vi skriver om avtalet med kommunen vart 3:die år.

Den licens går ut nu i december- det vore fint om det gick igenom med 7:e och 8:e vapnet innan dess så det inte blir nåt glapp. Annars gör jag den licensfri: en lokal smed är skyldig mig ett intyg för en patronlägesbrotchning. Man måste tänka framåt 😉

Revolvern (S&W flerskott DA) som jag också har jaktlicens på utöver garderoben med samma villkor som FX'en tänker jag söka målskjutning på: jag har skjutit märkesbehörighet och ska bara skicka in pappren.

Så det är luftgeväret som är intressant utöver dom 6... annars sitter jag nöjd

Men det är klart: kommer det något riktigt spännande kan jag nog inte låta bli att köpa det.....

Jag har däremot skitsvårt att göra mig av med grejer 😉